• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Håller på och ska beställa tjänstebil till nya jobbet. Istället för det vanliga X-antal basbelopp att rätta sig efter. Så väljer man här att sätta X kronor i förmånsvärde som gräns.

Finns det någon tabell eller sätt att räkna baklänges, vad X kronor i förmånsvärde blir i basbelopp?
 
audi a4 quattro kanske?
Eller vill du ha en suv? Då kan man ju köra på BMW X3 om man tycker att t ex X5:an är för stor

A4 quattro lockar absolut, men Audi känns som sagt lite trista. Å andra sidan är de väl rimliga i pris.

BMW X1? vet dock inte riktigt vad de ligger på i pris..

Nya X1 är fin men enligt mig, inga jämförelser i övrigt, lite fjollig. Sen är den inredd som en "liten" bil och inte som en e-klass, a6 eller 5-serie. Fan verkar som det kanske får bli en MB då. De har något som kallas fleetedition, verkar vara OK erbjudanden.
 
A4 quattro lockar absolut, men Audi känns som sagt lite trista. Å andra sidan är de väl rimliga i pris.
Ganska mycket Volkswagenteknik under skalet dock. Skulle vilja påstå att de i många avseenden snarare är överprissatta... Volkswagenmotorer är inte så kul. Sen har Audi de senaste åren haft en del problem såsom många småfel som tidigare nämnts.
 
A4 quattro lockar absolut, men Audi känns som sagt lite trista. Å andra sidan är de väl rimliga i pris.



Nya X1 är fin men enligt mig, inga jämförelser i övrigt, lite fjollig. Sen är den inredd som en "liten" bil och inte som en e-klass, a6 eller 5-serie. Fan verkar som det kanske får bli en MB då. De har något som kallas fleetedition, verkar vara OK erbjudanden.

MB gör fina bilar! Gillar den nya E klassen
 
A4 quattro lockar absolut, men Audi känns som sagt lite trista. Å andra sidan är de väl rimliga i pris.



Nya X1 är fin men enligt mig, inga jämförelser i övrigt, lite fjollig. Sen är den inredd som en "liten" bil och inte som en e-klass, a6 eller 5-serie. Fan verkar som det kanske får bli en MB då. De har något som kallas fleetedition, verkar vara OK erbjudanden.

Fleet Edition är ofta väldigt bra prissatta och välutrustade. Har närmast allt man "behöver" men kanske inte de man många gånger "vill" ha som AMG line eller liknande. Kan dock vara annorlunda nu. då det var länge sedan jag beställde bilar...
 
Det va en jä-la massa sk*t Audi har fått käka upp i denna tråd. :)

Äger för närvarande en Audi A7 3.0TDI Quattro från 2011 (första ägaren), då den först kom ut. S-line in- och utvändigt, luftfjädring etc. Nästan fullutrustad.
Än idag ler jag varje gång jag ser den på parkeringen och låser upp den.
Orkar inte riktigt skriva någon recension om den just nu, men vill bara säga det att jag är extremt nöjd med den och aldrig ångrat mig över att jag inte tog en CLS eller 6-serie framför den.

Lite bilder:





Om jag personligen ska jämföra A4, C-klass samt 3-serie så rangordnar jag de i följande:

Rolig körupplevelse: BMW > Merca = Audi.
Komfort/Premium Känsla: Merca > Audi > BMW.

Har en 320d från 2013 samt C220d 4-matic från 2016.
C-klassen är förvisso nästan fullutrustad men om man bortser från det så kan inte den jämföras med 3-serien overall i min mening.
3-serien känns väldigt väldigt plastig och billig gentemot Mercan. Den enda fördelen den har är att den känns mycket piggare och roligare att köra (10hk+ men men..). samt bränsleförbrukningen på under 0,6L/milen.
Mercan är lika stabil som min Audi A7 som ändå är ett steg högre upp i premium-klassen. Direkt när man startar bilen så känner man "wauw".

Ratten är sjukt stabil, den följer med extremt bra i svängarna och ligger grymt bra på motorvägen i höga hastigheter.
Känslan man får när man låser upp den och de blå led-lamporna lyses upp är fantastisk.
Dörrarna är värda att nämna också, samtidigt som de erbjuder en riktig kvalité-känsla så är de hur lätta som helst.
Sätena, inredningen - top notch. Aldrig suttit i baksätet så kan inte kommentera utrymmet.

BMW kommer jag nog att bojkotta ett tag. Har redan varit inne två gånger på verkstaden, en utav gångerna så var det fel på någon modul i gaspedalen. Försäkringen är överdrivet hög dessutom, högre än på A7:an. Personalen på BMW har jag varit i tumult med ett antal gånger, smutsat ned bilen och vägrat att tvätta den, nekat mig en lånebil, varit allmänt dryga etc.

Audin A4 har jag aldrig ägt men har ett flertal vänner som äger de nyare (2011+) och jag hade nog placerat den någonstans mellan 3-serien och C-klass.

Här syns C220n och 320n lite i bakgrunden, har ingen bättre bild än så tyvärr. :oops:

Audi A7 är en grymt snygg bil!
 
Det va en jä-la massa sk*t Audi har fått käka upp i denna tråd. :)

Äger för närvarande en Audi A7 3.0TDI Quattro från 2011 (första ägaren), då den först kom ut. S-line in- och utvändigt, luftfjädring etc. Nästan fullutrustad.
Än idag ler jag varje gång jag ser den på parkeringen och låser upp den.
Orkar inte riktigt skriva någon recension om den just nu, men vill bara säga det att jag är extremt nöjd med den och aldrig ångrat mig över att jag inte tog en CLS eller 6-serie framför den.

Lite bilder:





Om jag personligen ska jämföra A4, C-klass samt 3-serie så rangordnar jag de i följande:

Rolig körupplevelse: BMW > Merca = Audi.
Komfort/Premium Känsla: Merca > Audi > BMW.

Har en 320d från 2013 samt C220d 4-matic från 2016.
C-klassen är förvisso nästan fullutrustad men om man bortser från det så kan inte den jämföras med 3-serien overall i min mening.
3-serien känns väldigt väldigt plastig och billig gentemot Mercan. Den enda fördelen den har är att den känns mycket piggare och roligare att köra (10hk+ men men..). samt bränsleförbrukningen på under 0,6L/milen.
Mercan är lika stabil som min Audi A7 som ändå är ett steg högre upp i premium-klassen. Direkt när man startar bilen så känner man "wauw".

Ratten är sjukt stabil, den följer med extremt bra i svängarna och ligger grymt bra på motorvägen i höga hastigheter.
Känslan man får när man låser upp den och de blå led-lamporna lyses upp är fantastisk.
Dörrarna är värda att nämna också, samtidigt som de erbjuder en riktig kvalité-känsla så är de hur lätta som helst.
Sätena, inredningen - top notch. Aldrig suttit i baksätet så kan inte kommentera utrymmet.

BMW kommer jag nog att bojkotta ett tag. Har redan varit inne två gånger på verkstaden, en utav gångerna så var det fel på någon modul i gaspedalen. Försäkringen är överdrivet hög dessutom, högre än på A7:an. Personalen på BMW har jag varit i tumult med ett antal gånger, smutsat ned bilen och vägrat att tvätta den, nekat mig en lånebil, varit allmänt dryga etc.

Audin A4 har jag aldrig ägt men har ett flertal vänner som äger de nyare (2011+) och jag hade nog placerat den någonstans mellan 3-serien och C-klass.

Här syns C220n och 320n lite i bakgrunden, har ingen bättre bild än så tyvärr. :oops:

Intressant bilpark du verkar ha får man säga. En smått ovanlig uppsättning att ha A7, 3-serie och en C-klass. Vore dock förvånad om inte Audin var bra med tanke på vad de lär kostat att plocka ut :O
 
Ganska mycket Volkswagenteknik under skalet dock. Skulle vilja påstå att de i många avseenden snarare är överprissatta... Volkswagenmotorer är inte så kul.

Återigen så grymt subjektiva åsikter - VAD är inte kul med Volkswagenmotorer? Eller vilka Volkswagenmotorer? Eller menar du att du kört alla och alla är skit? Självklart är en 2-liters diesel i en Passat inte lika sexig som spisen i en E46 M3 CSL - men en 318d är fasen inte toksexig heller.

Jag har t.ex. åkt en del GTI- och R- på bana - väldigt rolig motor i segmentet skulle jag säga. Men det är ju MIN åsikt...

Sen att en koncern använder samma teknikplattformar under skalet är väl inte konstigt alls - det ger ju ganska mycket skal- och teknikfördelar och kan snarare komma kunden till nytta att något görs i större serier.
 
Sen att en koncern använder samma teknikplattformar under skalet är väl inte konstigt alls - det ger ju ganska mycket skal- och teknikfördelar och kan snarare komma kunden till nytta att något görs i större serier.
Precis! Vad jag har läst på olika fora har Lamborghini delar från Audi och Ferrari från Fiat vilket inte är så konstigt.
 
Håller på och ska beställa tjänstebil till nya jobbet. Istället för det vanliga X-antal basbelopp att rätta sig efter. Så väljer man här att sätta X kronor i förmånsvärde som gräns.

Finns det någon tabell eller sätt att räkna baklänges, vad X kronor i förmånsvärde blir i basbelopp?
Saxat från Skatteverket.
Förmånsvärdet beräknas som summan av tre delar.

  • Den första delen är 31,7 procent av prisbasbeloppet.
  • Den andra delen är ett ränterelaterat belopp som multipliceras med nybilspriset för bilmodellen
  • Den tredje delen är ett prisrelaterat belopp och beräknas till 9 procent av nybilpriset. Om nybilspriset är högre än 7,5 prisbasbelopp görs ett tillägg till det prisrelaterade beloppet. Tillägget är 20 procent av den del av nybilspriset som överstiger 7,5 prisbasbelopp
Om du kör minst 3 000 mil i tjänsten med förmånsbilen under ett kalenderår ska arbetsgivaren sätta ned förmånsvärdet till 75 procent.
Om du bara använder förmånsbilen vid högst tio tillfällen per år och kör högst 100 mil med den, behöver du inte skatta för bilförmånen.


Här kan du lätt räkna ut ditt förmånsvärde
https://www.skatteverket.se/privat/...rmansberakning.4.3f4496fd14864cc5ac9539d.html
 
@Guden, du kan ju inte riktigt jämföre en A7 med en 3-serie och C-klass. Är ju som att jämföra en 3-serie och 7-serie eller C-klass med cls/S-klass.

Sen är personliga åsikter altid vinklade. Men att Bmw har högre försäkring än jämförda bilar är inte någon nyhet i mina ögon utan något man måste vara medveten om.

Annars är A7 en riktigt trevlig bil att åka och köra men baken är allt annat än min kopp te.
 
Återigen så grymt subjektiva åsikter - VAD är inte kul med Volkswagenmotorer? Eller vilka Volkswagenmotorer? Eller menar du att du kört alla och alla är skit? Självklart är en 2-liters diesel i en Passat inte lika sexig som spisen i en E46 M3 CSL - men en 318d är fasen inte toksexig heller.

Jag har t.ex. åkt en del GTI- och R- på bana - väldigt rolig motor i segmentet skulle jag säga. Men det är ju MIN åsikt...

Sen att en koncern använder samma teknikplattformar under skalet är väl inte konstigt alls - det ger ju ganska mycket skal- och teknikfördelar och kan snarare komma kunden till nytta att något görs i större serier.
Skulle vilja påstå att snudd på alla åsikter som förmedlas när någon ber om input är just subjektiva. Volkswagenmotorerna jag har kört är trevliga. Vi hade en 180-hästars Tiguan med bensinmotor och den var kanon. Problemet är att en bil som kostar så avsevärt mycket mer i listpris än sin billigare motsvarighet (t.ex. A4 och Passat) ska sitta på tydliga fördelar under skalet. Att en Audi har Volkswagenmotorer och teknik (knappar, reglage etc) som sitter i andra billigare bilar under koncernen gör inte Audin mer speciell - tvärt om. Speciellt med alla problem som VW och Audi har haft med sina motorer och sina växellådor. Skandalen kring utsläppen bland annat. Det är lite som med inhouseverk.

Det är inte alls konstigt att de arbetar kostnadseffektivt och sprider tekniken under samma koncern, men vill man verkligen betala en premium för det? Vill man i sin 500-tusenkronorsbil ha en treliters diesel tillverkad av BMW, eller vill man ha en trelitare från en Volkswagen?
 
Håller på och ska beställa tjänstebil till nya jobbet. Istället för det vanliga X-antal basbelopp att rätta sig efter. Så väljer man här att sätta X kronor i förmånsvärde som gräns.

Finns det någon tabell eller sätt att räkna baklänges, vad X kronor i förmånsvärde blir i basbelopp?

https://www.skatteverket.se/privat/...rmansberakning.4.3f4496fd14864cc5ac9539d.html

Borde bara vara att mata in pris, och andra uppgifter, här?
Vet inte exakt hur mycket det reduceras om man väljer supermiljöbil, men om beroende på din gräns så kan man få väldigt mycket bil per förmånsvärdeskrona om man väljer Tesla, Mitsubishi Outlander PHEV, BMW i3, Nissan Leaf - eller liknande.
 
@Guden, du kan ju inte riktigt jämföre en A7 med en 3-serie och C-klass. Är ju som att jämföra en 3-serie och 7-serie eller C-klass med cls/S-klass.

Sen är personliga åsikter altid vinklade. Men att Bmw har högre försäkring än jämförda bilar är inte någon nyhet i mina ögon utan något man måste vara medveten om.

Annars är A7 en riktigt trevlig bil att åka och köra men baken är allt annat än min kopp te.
Just därför jämförde jag C-klass med A4 och 3-serie. Läs om, läs rätt. :)
Det jag skrev om Audin var för att dela med mig mina personliga erfarenheter/åsikter av Audi eftersom att ett flertal tyckte det var en trist bil.

Sen undrar jag varför försäkringen för en 320d (lågt utsläpp, liten motor) skulle vara högre än en 3.0 TDI som har 80hk mer och förmodligen släpper ut betydligt mer.
Upplys mig tack. :)
 
Tack för svaren!

Skatteverket är bra att ha och deras sajt funkar utmärkt! Dock bygger det på att jag sitter och leker med olika bilar, prisnivåer etc och matar in. För att få fram vad det blir för förmånsvärde i slutändan.

Jag hade hoppats på att hitta en genväg och kunna göra det bakvänt, på något smidigt sätt :)
 
Just därför jämförde jag C-klass med A4 och 3-serie. Läs om, läs rätt. :)
Det jag skrev om Audin var för att dela med mig mina personliga erfarenheter/åsikter av Audi eftersom att ett flertal tyckte det var en trist bil.

Sen undrar jag varför försäkringen för en 320d (lågt utsläpp, liten motor) skulle vara högre än en 3.0 TDI som har 80hk mer och förmodligen släpper ut betydligt mer.
Upplys mig tack. :)

Jag förstår att du jämförde 3 och C men att då ha en A7 att jämföra Audi med kändes lite skevt. Alla är dock fina bilar man alla har olika preferenser och jag tror att Bmw ligger högt hos väldigt många här.

Vad gäller försäkringen så är jag ingen expert men jag tror det till stor del beror på att Bmw länga ensetts som en bil för förare som gillar att köra bil, inte gubbar som åker bil. Fler har tagit kurvor för snabbt i sin Bmw och hamnat i diket än de i Mercedes eller Audi. Säljer inte Bmw fler bilar med? Det om något drar ju upp statistiken för olyckor.
Somsagt, spekulation och stereotyper. Men det finns en del sanningar i det.
 
Skulle vilja påstå att snudd på alla åsikter som förmedlas när någon ber om input är just subjektiva. Volkswagenmotorerna jag har kört är trevliga. Vi hade en 180-hästars Tiguan med bensinmotor och den var kanon. Problemet är att en bil som kostar så avsevärt mycket mer i listpris än sin billigare motsvarighet (t.ex. A4 och Passat) ska sitta på tydliga fördelar under skalet. Att en Audi har Volkswagenmotorer och teknik (knappar, reglage etc) som sitter i andra billigare bilar under koncernen gör inte Audin mer speciell - tvärt om. Speciellt med alla problem som VW och Audi har haft med sina motorer och sina växellådor. Skandalen kring utsläppen bland annat. Det är lite som med inhouseverk.

Det är inte alls konstigt att de arbetar kostnadseffektivt och sprider tekniken under samma koncern, men vill man verkligen betala en premium för det? Vill man i sin 500-tusenkronorsbil ha en treliters diesel tillverkad av BMW, eller vill man ha en trelitare från en Volkswagen?

Du skrev ju de facto att VW-motorer inte är kul?

Jag måste erkänna att jag inte är påläst om VW och Audis motorproblem så jag kan inte uttala mig, jag har bara ägt en Audi, var supernöjd och hade inte ett enda bekymmer.

Ur mitt perspektiv blåses dock många problem upp och ur proportion när de diskuteras på forum. Jag tycker personligen att Porsche är trevligt, läser man i forumsvängen är dock alla 996or och tidiga 997or skit pga. IMS-problematiken. Jag skulle inte säga att Porsche rent generellt gör en dålig produkt...

Att man återanvänder reglage och liknande får man leva med, du får leva med blinkerspakar, ljusreglage, knappar etc. från VW/Audi i din 2,5-miljoners Lambo också. Personligen skulle jag dock säga att jag tycker att BMW har den absolut tråkigaste inredningen av alla nya premiumbilar, men det är ju med mitt tycke och smak. Tyckte dom var betydligt trevligare förr. Däremot skulle jag inte, som jag tolkade dig, gå ut och säga att dom 'inte är kul' och avråda någon från köp baserat på det.

Skönt att det finns så mycket olika val, att det är så mycket känslor, och så mycket kul runt bilar... :)

...och mest är jag väl bitter för att jag inte kunde motivera för mig själv att köpa en 335a/S4a och kommer att åka tråk-VW istället. Men så går det, när man faktiskt måste betala för något och inte bara behöver tycka.
 
Jag förstår att du jämförde 3 och C men att då ha en A7 att jämföra Audi med kändes lite skevt. Alla är dock fina bilar man alla har olika preferenser och jag tror att Bmw ligger högt hos väldigt många här.

Vad gäller försäkringen så är jag ingen expert men jag tror det till stor del beror på att Bmw länga ensetts som en bil för förare som gillar att köra bil, inte gubbar som åker bil. Fler har tagit kurvor för snabbt i sin Bmw och hamnat i diket än de i Mercedes eller Audi. Säljer inte Bmw fler bilar med? Det om något drar ju upp statistiken för olyckor.
Somsagt, spekulation och stereotyper. Men det finns en del sanningar i det.

Det va en jä-la massa sk*t Audi har fått käka upp i denna tråd. :)
Audin A4 har jag aldrig ägt men har ett flertal vänner som äger de nyare (2011+) och jag hade nog placerat den någonstans mellan 3-serien och C-klass.
Har som sagt aldrig jämfört A7 med C och 3.

Förstår inte riktigt ditt resonemang, i Stockholm-trakten så finns det nog minst lika många ungdomar som kör Audi och Merca som BMW. Sen att BMW's bakhjulsdrivna skottkärror orsakar mer olyckor är en annan sak. Nu tog jag kanske i lite. :cigar:

Still - Att en 320d ska kosta nästan 5k mer i försäkring än en A7 är för mig orimligt.
 
Betalar på någon hundralapp när lika mycket i försäkring på BMW 325i xDrive e92 -09 som jag gör på Volvo C30 2.0D -07, så har svårt att hålla med om att bmw skulle va särskilt dyr att försäkra
 
Skulle vilja påstå att snudd på alla åsikter som förmedlas när någon ber om input är just subjektiva. Volkswagenmotorerna jag har kört är trevliga. Vi hade en 180-hästars Tiguan med bensinmotor och den var kanon. Problemet är att en bil som kostar så avsevärt mycket mer i listpris än sin billigare motsvarighet (t.ex. A4 och Passat) ska sitta på tydliga fördelar under skalet. Att en Audi har Volkswagenmotorer och teknik (knappar, reglage etc) som sitter i andra billigare bilar under koncernen gör inte Audin mer speciell - tvärt om. Speciellt med alla problem som VW och Audi har haft med sina motorer och sina växellådor. Skandalen kring utsläppen bland annat. Det är lite som med inhouseverk.

Det är inte alls konstigt att de arbetar kostnadseffektivt och sprider tekniken under samma koncern, men vill man verkligen betala en premium för det? Vill man i sin 500-tusenkronorsbil ha en treliters diesel tillverkad av BMW, eller vill man ha en trelitare från en Volkswagen?
Det du pratar om kanske stämde 2002 men så fungerar inte plattformstänk längre. Du hittar inte samma knappar i en A6 som i en Passat. Då får du visa vilka knappar det där för det stämmer bara inte. Att de ser någorlunda likadana ut är en annan sak.
För egen del måste jag säga att jag inte kunde bry mig mindre om motorn under huven sitter i flera bilar så länge den är bra. Och det är den i Audi fallet eftersom den har tillgång till en av världens största utvecklingsorganisationer - VW. Motorerna är dessutom långt ifrån identiska, bara det enkla faktumet att de sitter åt olika håll i bilen gör att de kräver mycket specifika delar. 3 liters sexorna hittar du inte heller i någon Passat eller dylikt.

@Guden Angående försäkring så har jag blandade erfarenheter av BMW. Har haft japanska bilar som varit dyrare att försäkra och jag tycker de flesta BMWs jag haft har legat bra till försäkringsmässigt. Min nuvarande Subaru kostar lika mycket som en 3-serie att försäkra. Försäkringar är dock svårt att jämföra eftersom det skiljer så oerhört mycket mellan bolag, boendeort, och demografi.
 
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp