• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Eftersom de är så billiga och redan tappat sitt värde kan de dra 2 liter milen utan att milkostnaden blir nämnvärt hög. Värdeminskning är i princip alltid den största posten i ett bilägande.

Sant som det är sagt. Ångrade mig även i mitt uttalande dåd et kändes onödigt men står för det.
 
Sant som det är sagt. Ångrade mig även i mitt uttalande dåd et kändes onödigt men står för det.

Jag hatar bilköp... Bästa bilen jag köpt var en Volvo med dåliga kol i generatorn. Betalade 3500, pröjsade 70 spänn för kol och körde sönder skiten, hoppade in taket på långa roadtrips med polarna. Kladdade ner den och körde skogsrally... Sålde den utan däck, sliten och obesiktigad för 3500!

Nu köpte jag en riktigt fin Saab för 10 000, kört 6500 mil sen sommaren och skulle lätt få tillbaka mina pengar. Båda bilarna är billiga att försäkra och äga :) lycka till med bilköp!
 
Då GLK är för dyr för lilla mamma (egentligen inte) så har även hon (jag pekat med hel hand) på Golf Alltrack just av anledningen att man får riktigt mycket bil för pengarna. Visst, du kan köpa en Golf kombi billigare men du får mycket "med på köpet" i en Alltrack. En sak jag skulle prickat i om hon skulle beställa en ny är svart takhimmel, något jag tror kommer bli extremt svårt att hitta om 6-12 månader då det blir dags för ny bil, om det nu inte blir det om två veckor...

@krämbulle vad har du för spes på din bil och hur länge fick du egentligen vänta? Känns som att det finns en hel del lagerbilar med ok spes hos handlare ändå..

Har också kollat på GLK...men allt med stjärnan fram blir rätt mycket pengar innan man blir nöjd.

Det verkar som att VW har relativt långa leveranstiderför tillfället. Jag beställde min i Oktober men grejjen var att VW-Sverige, om jag förstod det rätt, hade beställt ett gäng bilar till en kampanj (sommar-kampanj kallade dom det - i Oktober - yeah right - host, host, Diesel-gate, host) så leveranstiden var förmodligen kortare än normalt.

Eftersom jag pratade med min handlare innan kampanjen börjat så kunde jag i princip välja fritt bland de beställda bilarna så jag tog den med mest plock på. Så förutom DSG och 4WD som är standard så sitter det typ dragpaket (backkamera etc.), parkeringssensorer bak och fram, bränslevärmare, 'sportpaket' - stolar/Alcantara etc., metallic, tonade rutor, rattvärme, nån större stereo etc. och svart takhimmel (om jag fattat rätt).

Sen är ju som du säger rätt mycket standard, adaptiv farthållare, nåt teknikpaket etc. Saknar dock nyckellöst och elbaklucka.

Ska faktiskt bli skoj att testa VW - har aldrig haft någon tidigare.
 
GLK är som sagt en sjukt grym kärra och en klar drömbruksbil. Men den är mycket riktigt galet mycket för dyr precis som krämbulle säger...Merca kostar ordentligt tyvärr.
 
Jag hatar bilköp... Bästa bilen jag köpt var en Volvo med dåliga kol i generatorn. Betalade 3500, pröjsade 70 spänn för kol och körde sönder skiten, hoppade in taket på långa roadtrips med polarna. Kladdade ner den och körde skogsrally... Sålde den utan däck, sliten och obesiktigad för 3500!

Nu köpte jag en riktigt fin Saab för 10 000, kört 6500 mil sen sommaren och skulle lätt få tillbaka mina pengar. Båda bilarna är billiga att försäkra och äga :) lycka till med bilköp!

Låter helt klart som en drömbil ur ekonomiskt perspektiv. Mamma sitter i liknande sits då hon köpte bilen hon har nu, en Audi 100 avant från -90, för 3.000 som var tänkt att ha under en vinter. Det var fem vintrar sedan och hittills har det dyraste "reparationen" vart nya däck och en kamrem då den ALDRIG var bytt på 23 år. Tror den rullat runt 6-9.000 mil sedan dess..

Har också kollat på GLK...men allt med stjärnan fram blir rätt mycket pengar innan man blir nöjd.

Det verkar som att VW har relativt långa leveranstiderför tillfället. Jag beställde min i Oktober men grejjen var att VW-Sverige, om jag förstod det rätt, hade beställt ett gäng bilar till en kampanj (sommar-kampanj kallade dom det - i Oktober - yeah right - host, host, Diesel-gate, host) så leveranstiden var förmodligen kortare än normalt.

Eftersom jag pratade med min handlare innan kampanjen börjat så kunde jag i princip välja fritt bland de beställda bilarna så jag tog den med mest plock på. Så förutom DSG och 4WD som är standard så sitter det typ dragpaket (backkamera etc.), parkeringssensorer bak och fram, bränslevärmare, 'sportpaket' - stolar/Alcantara etc., metallic, tonade rutor, rattvärme, nån större stereo etc. och svart takhimmel (om jag fattat rätt).

Sen är ju som du säger rätt mycket standard, adaptiv farthållare, nåt teknikpaket etc. Saknar dock nyckellöst och elbaklucka.

Ska faktiskt bli skoj att testa VW - har aldrig haft någon tidigare.

Måste tillstå att jag skrattar lite åt VWs förklaring till det "längre leveranstiderna". Känns ju solklart, likt om man läser mellan dina rader, varför. Låter i alla fall som du får en riktigt, riktigt trevlig bil snart. Som du säger så är ju Alltrack rätt bra utrustad från start men av allt man "ska" klicka i på utrustningslistan är nog dragkrokspaketet det som bör höra till standard där då Alltrack får dra rätt friskt som jag förstått det.

En annan sak gällande GLK hur trevlig den än är, är den mindre invändigt än vad en C-klass. Att sitta tre vuxna i bak är INTE trevligt och går inte med mindre än att man sitter "snett"..
 
Senast ändrad:
Blev klar med strålkastarna nu på morgonen. Rätt nöjd men finns säkert dom som tycker de är helgerån..

1_zpsz6g9gh32.jpg
 

Efter att ha kört över 100 mil i vinterväglag så är jag grymt nöjd med Passat GTS.
Nästan tråkigt stabil i kurvorna! Men det löser sig med sportläge och avstängd antisladd :)
Bäst är nog ändå dieselvärmaren och det automatiska helljuset.

Fin bil - kul att nån är nöjd med VW - låter lovande!

Svegstrakterna på bilden?
 

Efter att ha kört över 100 mil i vinterväglag så är jag grymt nöjd med Passat GTS.
Nästan tråkigt stabil i kurvorna! Men det löser sig med sportläge och avstängd antisladd :)
Bäst är nog ändå dieselvärmaren och det automatiska helljuset.
Fin bil. Tycker man får mycket bil för pengarna när man köper VW
 
Långt kvar till våren men lite bilvård skadar inte.....pyjamas och luva på.
2016-01-08 14.15.53.jpg

@Omen hur försiktig bör en vara när skyddet dras efter vintersäsongen? Tänker på om det letar sig upp smuts under som dras med när skyddet tas av inför sommaren? Tänker främst på bilar som står avställda med överdrag i flerbilsgarage
 
@Omen hur försiktig bör en vara när skyddet dras efter vintersäsongen? Tänker på om det letar sig upp smuts under som dras med när skyddet tas av inför sommaren? Tänker främst på bilar som står avställda med överdrag i flerbilsgarage

Man gör ju det en gång om året, så det är väl bättre att ta det lite lugnt...
...men nej, jag har inte märkt att det samlats någon direkt skit under biltäcket jag använder. Förvisso eget garage, men jag är ju där och "håller på" även under vintermånaderna, så lite skit bör man väl dra upp.
 
@Omen hur försiktig bör en vara när skyddet dras efter vintersäsongen? Tänker på om det letar sig upp smuts under som dras med när skyddet tas av inför sommaren? Tänker främst på bilar som står avställda med överdrag i flerbilsgarage

Man gör ju det en gång om året, så det är väl bättre att ta det lite lugnt...
...men nej, jag har inte märkt att det samlats någon direkt skit under biltäcket jag använder. Förvisso eget garage, men jag är ju där och "håller på" även under vintermånaderna, så lite skit bör man väl dra upp.

Kör också täcke på sommarbilen och jag drar på och av det då och då även under säsong - aldrig upplevt det som ett problem.

Däremot är det INTE rekommendabelt att traila bil med täcke på - det kan ruinera en hel lack.
 
Tillbaka
Topp