• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Betalar på någon hundralapp när lika mycket i försäkring på BMW 325i xDrive e92 -09 som jag gör på Volvo C30 2.0D -07, så har svårt att hålla med om att bmw skulle va särskilt dyr att försäkra
Då är jag väl något sällsynt fall i så fall. Jag kunde inte heller fatta det, trodde det var ett skämt först. Men-men.
Lite surt. :facepalm:

Hej då BMW. :cigar:
 
Min 3.0 Diesel motor (245hk) i Audin har jag aldrig haft några problem med, detsamma gäller växellådan. Ruskigt nöjd.

På tal om BMW så har 3-serien varit bedrövlig på senare år. Har en vän som har fått byta ut växellådan och har haft mycket problem med motorn, skall vara något känt problem för 2-liters bensinaren, tror att det är en 07:a.
En annan vän har samma 320d som mig (2012, kan vara 2013) och har lämnat in sin bil minst 5 gånger pga. motorfel. Han blev erbjuden att byta in sin bil till ett väldigt bra pris pga. allt strul. Kan fråga honom om vad problemet exakt var, har tappat räkningen på antal fel helt ärligt.

Nu ska jag inte kasta allt för mycket sk*t på BMW, vår 320d har levererat (förutom ett fel med en modul på gaspedalen när den var ett halvår gammal). Pigg och bränslesnål.
Tvärtom för oss. Alla BMW vi någonsin har haft har varit i princip problemfria. Endast mindre fel som alla bilar får med åren - aldrig något allvarligt.

Att sådant händer är såklart inte acceptabelt, det är ju rent av förkastligt, och BMW har haft vissa problem med några av deras motorer den senaste tiden tyvärr. Just tvålitaren tror jag har haft vissa bekymmer. Detsamma gäller för VW och Audi, som sagt.

Det är kul att argumentera men lägger ner nu, måste foka på skolan resten av dagen och någon av oss lär inte komma någon vart... Dags att svara @krämbulle nu...
 
Du skrev ju de facto att VW-motorer inte är kul?

Jag måste erkänna att jag inte är påläst om VW och Audis motorproblem så jag kan inte uttala mig, jag har bara ägt en Audi, var supernöjd och hade inte ett enda bekymmer.

Ur mitt perspektiv blåses dock många problem upp och ur proportion när de diskuteras på forum. Jag tycker personligen att Porsche är trevligt, läser man i forumsvängen är dock alla 996or och tidiga 997or skit pga. IMS-problematiken. Jag skulle inte säga att Porsche rent generellt gör en dålig produkt...

Att man återanvänder reglage och liknande får man leva med, du får leva med blinkerspakar, ljusreglage, knappar etc. från VW/Audi i din 2,5-miljoners Lambo också. Personligen skulle jag dock säga att jag tycker att BMW har den absolut tråkigaste inredningen av alla nya premiumbilar, men det är ju med mitt tycke och smak. Tyckte dom var betydligt trevligare förr. Däremot skulle jag inte, som jag tolkade dig, gå ut och säga att dom 'inte är kul' och avråda någon från köp baserat på det.

Skönt att det finns så mycket olika val, att det är så mycket känslor, och så mycket kul runt bilar... :)

...och mest är jag väl bitter för att jag inte kunde motivera för mig själv att köpa en 335a/S4a och kommer att åka tråk-VW istället. Men så går det, när man faktiskt måste betala för något och inte bara behöver tycka.
Får be om ursäkt, var väldigt otydligt med vad jag menade. Menade egentligen att VW-motorer i Audi inte är så kul (känslomässigt kul) - inte att de inte är roliga överhuvudtaget. Min farsans polare har en MK7 Golf R och den är ju helt överjävlig.

Det är just det jag inte uppskattar (nu är ju VW-delar i en Lambo ganska nice - skulle väl hellre ha VW-reglage än Lambotillverkade reglage i en Lambo hehe...). Håller även med om att BMW var mer intressanta förr, ska jag tillägga. Är som det märks en fullblods-BMW-entusiast men främst av E90-generationen och bakåt.

Kul att bolla tankar men orkar inte mer för idag hehe... I slutändan är det ju faktiskt bara roligt att alla inte gillar samma saker.
 
Det du pratar om kanske stämde 2002 men så fungerar inte plattformstänk längre. Du hittar inte samma knappar i en A6 som i en Passat. Då får du visa vilka knappar det där för det stämmer bara inte. Att de ser någorlunda likadana ut är en annan sak.
För egen del måste jag säga att jag inte kunde bry mig mindre om motorn under huven sitter i flera bilar så länge den är bra. Och det är den i Audi fallet eftersom den har tillgång till en av världens största utvecklingsorganisationer - VW. Motorerna är dessutom långt ifrån identiska, bara det enkla faktumet att de sitter åt olika håll i bilen gör att de kräver mycket specifika delar. 3 liters sexorna hittar du inte heller i någon Passat eller dylikt.

@Guden Angående försäkring så har jag blandade erfarenheter av BMW. Har haft japanska bilar som varit dyrare att försäkra och jag tycker de flesta BMWs jag haft har legat bra till försäkringsmässigt. Min nuvarande Subaru kostar lika mycket som en 3-serie att försäkra. Försäkringar är dock svårt att jämföra eftersom det skiljer så oerhört mycket mellan bolag, boendeort, och demografi.
Syftade mest på tekniken bakom knapparna - håller med om att de inte är lika, inte alls. Ännu ett syftningsfel från min sida. Audi för mig är VW med fancy knappar...
Dock finns det ju markanta skillnader anpassade till Audi som du säger och det är ju super.

Som jag skrev till de andra får jag lägga ner för idag. Hela mattelektionen har gått nu.
 
@Ejnork & @Chuck om ni båda är i begrepet att beställa tjänstebil och har möjligheten att prova andra märken är det inte bar kul att "hora runt" lite? Jag skulle absolut kunna tänka mig att köra Jagga i tre år även om jag gillar Bmw eller Mb mer. Det är ju inte så att Jagga gör skitbilar (likt Dachia) så nog överlever man tre år. Då är ju A6ans jövla sätt att stänga av motorn så fort man öppnade dörren mycket värre när man flänger in och ut ur bilen för att öppna grindar/garagedörrar...

Jag gjorde exakt det. Kärade ner mig i en merca C350e men den ballade ur i förmånsvärdet. Hade tagit den alla dagar i veckan. Fick låna hem bil över natten när jag frågade. Skit i känslan alla pratar om. Provkör 5 bilar o se vad som funkar. Du kanske är 190cm o krallig el 154cm o tanig.. Testa för fan.
 
Porsche Boxster S, 987 generation 2
Nu vill jag ha vår! :mad:

IMG_0791-2.jpg

Hade en Cayman S (987 gen 2) som nu tyvärr är såld, ojojoj, vad mycket bil för pengarna. Den sjöng fint och hade oerhörd körglädje med sin mittmonterade motor...vad jag saknar den:(
 
Syftade mest på tekniken bakom knapparna - håller med om att de inte är lika, inte alls. Ännu ett syftningsfel från min sida. Audi för mig är VW med fancy knappar...
Dock finns det ju markanta skillnader anpassade till Audi som du säger och det är ju super.

Som jag skrev till de andra får jag lägga ner för idag. Hela mattelektionen har gått nu.
Rätt intressant att du tycker så mycket men har så lite koll.

Audi tråkiga motorer?
Titta tex på BMW-n som allt mer använder 4cyl motorer i sina dieslar medan Audi håller fast vid 6or. Är det också tråkigt? Motorer som inte används av vw dessutom.
 
Senast ändrad:
Rätt intressant att du tycker så mycket men har så lite koll.

Audi tråkiga motorer?
Titta tex på BMW-n som allt mer använder 4cyl motorer i sina dieselar medan Audi håller fast vid 6or i dieslar. Är det också tråkigt? Motorer som inte används av vw dessutom.

Fast vilka 6or har Audi utöver 2,7 och 3.0L?
Bmw har motsvarande 330/530 och 335/535, där sistnämnda dessutom har ca 45hk mer än Audis "stora" diesel
Edit: Glömde 740D och M550D
 
Senast ändrad:
Fast vilka 6or har Audi utöver 2,7 och 3.0L?
Bmw har motsvarande 330/530 och 335/535, där sistnämnda dessutom har ca 50hk mer än Audis "stora" diesel
Tittar du på stora dieselmotorer har Audi/VAG haft en långt större bredd än BMW. Q7 fanns med dieseltolva om du var på det humöret. Även dieseltian i Touareg var revolutionerande när den kom. Även M550d som ska vara det vassaste BMW har har bara en dieselsexa.

Tyvärr tycker jag BMW har tappat enormt mycket av sin motormässiga bredd senaste åren. Själv gillar jag sexor men har inte bråttom, vill jag köpa BMW så måste jag gå upp till minst 300hk nu på bensinsidan.
 
Tittar du på stora dieselmotorer har Audi haft en större bredd än BMW. Q7 fanns med dieseltolva om du var på det humöret. Även dieseltian i Touareg var revolutionerande när den kom. Även M550d har bara en dieselsexa.

Pratar bara diesel-6or eftersom par tyckte att BMW gått ifrån sina 6or medans Audi håller kvar vid sina.
Glömde dock 550d som du nämnde :)
 
Rätt intressant att du tycker så mycket men har så lite koll.

Audi tråkiga motorer?
Titta tex på BMW-n som allt mer använder 4cyl motorer i sina dieslar medan Audi håller fast vid 6or. Är det också tråkigt? Motorer som inte används av vw dessutom.
Syftade som jag sade tidigare på motorerna som kommer från VW och som används i Audi (och då menade jag inte att de är tråkiga - endast att det är ett tråkigt koncept i mina ögon).

Och nej, jag föredrar sexor framför fyror, så det är inte tråkigt. Tycker däremot att det är riktigt tråkigt att man får gå upp till 550d/330d/530d/335i/535i osv för att komma åt en silkeslen rak sexa som har blivit till BMWs signum genom åren. Det i kombination med ett annorlunda designspråk och ett mindre fokus på körupplevelse även bland de billigare bilarna har fått mig att tappa intresset för dagens BMW. Möjligt att Audi har fler sexor i sina dieslar, men är det verkligen sån stor skillnad?
Edit: En ärligt nyfiken fråga alltså.

Med detta sagt skulle jag fortfarande välja en BMW alla dagar i veckan. Brukar kunna tänka såhär när jag ser en schysst Audi:
"Fan vad cool den är den nya RS6an, vilket jävla monster, en sån skulle jag gärna ha..."
...men avbryts snabbt av tanken:
"Hm, men för de pengarna kan jag köpa en M5a." och landar återigen på BMWn.

Dessutom tycker jag att jag har rätt god koll. Vem är du att avgöra det..?
 
Senast ändrad:
Fast vilka 6or har Audi utöver 2,7 och 3.0L?
Bmw har motsvarande 330/530 och 335/535, där sistnämnda dessutom har ca 45hk mer än Audis "stora" diesel
Edit: Glömde 740D och M550D
2.7 finns inte sen väldigt många år:)
3.0tdi finns i lite olika utförande på olika bilar(endel har givetvis flera)som 218hk,258hk,272hk,320hk,326hk och 340hk. Räcker det? Annars kommer den ju även med 258an med el-hybrid som ger 373 totalt i q7an.
 
Din ålder @Bjoerlin76 , som jag fått till 17-18 av vad jag läst, gör nog att vissa inte tycker att trovärdigheten av dina egna åsikter är så stora. Kan som sagt missat helt här och menar inget illa utan bara ett konstaterande.

Vad gäller Audi vs Bmw så är det ju, i ärlighetens namn, skit samma om man har en fyra eller sexa när det kommer till diesel som jag ser det. Man väljer inte en diesel för dess körglädje och fina motorsång utan för dess låga förbrukning. Med andra ord perfekt om man kör massa mil eller vill ha en så snål låg driftkostnad som möjligt. Vidare är ju Bmws sexor raka och Audis v6: or.
Vad jag fattat det som så är Bmws sexor där med driftsäkra då Audis V6: or har haft en del strul med kedjan. Känns som konstruktion inte så konstigt då en kedja i en V6a är längre och inte går en lika rak väg som i en rak sexa. men som sagt, helt min personliga tanke i det och har inget belägg för det.

Att det är tråkigt att Bmw gått ifrån många av de sexor de haft är ju ganska naturligt i dagens läge. Det har ju även gett oss vissa, rätt trevliga, motorer likt x28. Bensin fyra med turbo som utan problem landar runt 300 med lätt massage och du har ju en riktigt, riktigt trevlig viktfördelning med denna motor då Bmw trycker in den så långt de kan. Jag skulle mer än gärna köra en 328 med M sport om jag hade pengarna de kostar att lägga på bil just nu...
 
Din ålder @Bjoerlin76 , som jag fått till 17-18 av vad jag läst, gör nog att vissa inte tycker att trovärdigheten av dina egna åsikter är så stora. Kan som sagt missat helt här och menar inget illa utan bara ett konstaterande.

Vad gäller Audi vs Bmw så är det ju, i ärlighetens namn, skit samma om man har en fyra eller sexa när det kommer till diesel som jag ser det. Man väljer inte en diesel för dess körglädje och fina motorsång utan för dess låga förbrukning. Med andra ord perfekt om man kör massa mil eller vill ha en så snål låg driftkostnad som möjligt. Vidare är ju Bmws sexor raka och Audis v6: or.
Vad jag fattat det som så är Bmws sexor där med driftsäkra då Audis V6: or har haft en del strul med kedjan. Känns som konstruktion inte så konstigt då en kedja i en V6a är längre och inte går en lika rak väg som i en rak sexa. men som sagt, helt min personliga tanke i det och har inget belägg för det.

Att det är tråkigt att Bmw gått ifrån många av de sexor de haft är ju ganska naturligt i dagens läge. Det har ju även gett oss vissa, rätt trevliga, motorer likt x28. Bensin fyra med turbo som utan problem landar runt 300 med lätt massage och du har ju en riktigt, riktigt trevlig viktfördelning med denna motor då Bmw trycker in den så långt de kan. Jag skulle mer än gärna köra en 328 med M sport om jag hade pengarna de kostar att lägga på bil just nu...
Yes. Folk verkar tro att en viss ålder ger en viss kunskap men de som följer den principen vet väl inte bättre.

Håller med dig i allt övrigt. Fördelen med en dieselsexa är för mig främst den lenare motorgången (samt att de ofta är större och har ett schysst vridmoment). Tycker man märker stor skillnad från dieselfyror till dieselsexor vad gäller vibrationer.
 
Glömde att
Sen byggs ju V8 diesel på 385hk och det kommer även kommer en 450hk v8a
Något jag även tycker att BMW borde göra. Där är de tråkiga får jag säga. En stor dieselåtta borde sitta i exempelvis M550d och inte en hårdare trimmad 3-literssexa. Inget illa om den sexan iofs, den är kanon, men känns ändå lite snålt.
 
En sak du dock bör vara medveten om är att med ålder kommer visdom. Långt ifrån alltid men allt går inte att läsa sig till. :)
 
En annan reflektion kring vad vw gruppen är ju att det givetvis finns en strategi. Är inte Audi tillräckligt sportigt? Köp en Porsche istället. Räcker inte det? Köp Lambo. Räcker inte det? Köp Bugatti, den bygger vi också
 
2.7 finns inte sen väldigt många år:)
3.0tdi finns i lite olika utförande på olika bilar(endel har givetvis flera)som 218hk,258hk,272hk,320hk,326hk och 340hk. Räcker det? Annars kommer den ju även med 258an med el-hybrid som ger 373 totalt i q7an.

Sedär, visst räcker det! :)
Uppenbarligen inte så updaterad på Audi's som du ser, hade för mig att de enda diesel 6or Audi hade var 2.7l på 180hk (eller är det 190?) och 3.0 på 240hk
 
Såg att du hade en 911S 2012 @Rossi som var din keeper - har du kvar den? Fantastisk bil. Att sitta på en sådan i dessa tider är värdemässigt inte fy skam heller. :) Har du någon bild?
 
En annan reflektion kring vad vw gruppen är ju att det givetvis finns en strategi. Är inte Audi tillräckligt sportigt? Köp en Porsche istället. Räcker inte det? Köp Lambo. Räcker inte det? Köp Bugatti, den bygger vi också
Värt att tillägga också är att Porsche (sportbilarna främst [verkligen inte Macan/Cayenne]) är i princip helt fristående från de andra med avseende på delar och teknik. Porsche köptes ju först av VW för några år sedan (även fast ett samarbete går längre tillbaka än så) och kom då överens med VW att de skulle leda utvecklingen av sportbilar också.

Inget emot din ordning - kände endast för att tillägga det :)
 
Senast ändrad:
Värt att tillägga också är att Porsche (sportbilarna främst [verkligen inte Macan/Cayenne]) är i princip helt fristående från de andra med avseende på delar och teknik. Porsche köptes ju först av VW för några år sedan (även fast ett samarbete går längre tillbaka än så) och kom då överens med VW att de skulle leda utvecklingen av sportbilar också.

Inget emot din ordning - kände endast för att tillägga det :)
Jo visst men Det finns mycket de delar, cayenne-q7(där cayenne bygger på den gamla konstruktionen) q5-maccan exempelvis
 
Med detta sagt skulle jag fortfarande välja en BMW alla dagar i veckan. Brukar kunna tänka såhär när jag ser en schysst Audi:
"Fan vad cool den är den nya RS6an, vilket jävla monster, en sån skulle jag gärna ha..."
...men avbryts snabbt av tanken:
"Hm, men för de pengarna kan jag köpa en M5a." och landar återigen på BMWn.

En M5a över en RS6a? Wauw :D
Har inte ens hört mina mest inbitna polare till BMW-fanboys säga så.
Om vi bortser från Quattron och själva insidan av bilen - Designmässigt alltså. Kan man ens jämföra dem? En M4a är ju för helv* dubbelt så rå som en M5a..
Man skriker till likt en liten flicka varje gång man ser RS6an bakifrån.

Man tycker väl alltid att det är kul att bränna lite gummi med bakhjulen i början ;)

BMW-fans påminner mig väldigt mycket om Manchester United-fans, extremt störande individer som skyller på otur varje förlorad match samtidigt som de höjer deras korpen-lirare till skyarna.. NI ÄR BAJS. Ni är sämst. Truppen är sämst. Tränaren är sämst. Giggs satte på sin brorsas fru. De Gea ÄR bra, håller med där. Fan va arg. :rage:
Några BMW-modeller som gärna hade ägt: 1M, M4, M6.

Med det sagt... Har insett att de nya modellerna av alla stora Tyska tillverkare bara blir sämre och sämre. Går inte att skilja två klasser emellan t.ex. C-klass, E-klass och S-klass (2016) om inte man står 2-meter ifrån.

Tänkte lägga upp en liten bild, en bil som jag har velat smeka så länge jag kan minnas.. Blir bara råare, mustigare och mer vacker ut för varje år som går.. Nån gång..

CLK AMG.jpg

(Stulen från nätet, ofc)

Sorry om jag drog ifrån topic lite väl mycket. :rolleyes:
 
En M5a över en RS6a? Wauw :D
Har inte ens hört mina mest inbitna polare till BMW-fanboys säga så.
Om vi bortser från Quattron och själva insidan av bilen - Designmässigt alltså. Kan man ens jämföra dem? En M4a är ju för helv* dubbelt så rå som en M5a..
Man skriker till likt en liten flicka varje gång man ser RS6an bakifrån.

Man tycker väl alltid att det är kul att bränna lite gummi med bakhjulen i början ;)

BMW-fans påminner mig väldigt mycket om Manchester United-fans, extremt störande individer som skyller på otur varje förlorad match samtidigt som de höjer deras korpen-lirare till skyarna.. NI ÄR BAJS. Ni är sämst. Truppen är sämst. Tränaren är sämst. Giggs satte på sin brorsas fru. De Gea ÄR bra, håller med där. Fan va arg. :rage:
Några BMW-modeller som gärna hade ägt: 1M, M4, M6.

Med det sagt... Har insett att de nya modellerna av alla stora Tyska tillverkare bara blir sämre och sämre. Går inte att skilja två klasser emellan t.ex. C-klass, E-klass och S-klass (2016) om inte man står 2-meter ifrån.

Tänkte lägga upp en liten bild, en bil som jag har velat smeka så länge jag kan minnas.. Blir bara råare, mustigare och mer vacker ut för varje år som går.. Nån gång..

CLK AMG.jpg

(Stulen från nätet, ofc)

Sorry om jag drog ifrån topic lite väl mycket. :rolleyes:
Jadu, vad ska man säga. Skulle inte ens uttrycka mig sådär och ändå är det JAG som nyss gått från att vara barn till att bli 18 och "vuxen". Tänker inte ens bemöda mig med att ge något svar på det där...speciellt inte till någon som diggar bilar som ser ut sådär. Stackars Merca. Våldtagen. Fy...
 
Hands of min bil @Guden ! :mad:

Skämt å sido så är första Black Serien likt bilden du la upp riktigt fet. Sen vet ju alla som "gillar bilar" att Bmw m5 är bättre än Audi Rs6. Audin tar man ju till fjällen, inte till Ringen. ;)

@Bjoerlin76 Black Series CLK ser ut sådär sånär som på de oerhört fula fälgarna och utblåsen. Annars är den ju brutalfet! Finns till och med en ännu värre Clk med tillägsnamnet DTM. Massa lackad kolfiber på den kärran...

301247d1420084273-clk-dtm-2.jpg


I övrigt känns det ändå som att killarna på AMG måste vara de som rökt på mest av Audi Bmw och MB för dom har ju lätt skapat flest helt vansinniga bilar.
 
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp