• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Hehe ja, det är väl just komforten jag är tveksam till.

Jag är väldigt lång och vill gärna sitta bekvämt, utöver det så ska bilen gärna vara tyst.
Fortfarande inte träffat på en japansk bil som 1) har tillräckligt lång sittdyna 2) kan tiltas i rätt vinkel bakåt 3) har bra ljudisolering på grov väg. Inte kört den senaste Rav4 dock men förra generationen och den missade på alla tre punkter. Dessutom kändes inredningen fortfarande som en Toyota från 2001. Knappar osv ser oerhört daterade ut.

känns avlägset när det är 10 minus, men snart så.

7C7E8D42-9F07-459B-8FD5-25067D1F0349.jpeg

Fortfarande inte träffat på en japansk bil som 1) har tillräckligt lång sittdyna 2) kan tiltas i rätt vinkel bakåt 3) har bra ljudisolering på grov väg. Inte kört den senaste Rav4 dock men förra generationen och den missade på alla tre punkter. Dessutom kändes inredningen fortfarande som en Toyota från 2001. Knappar osv ser oerhört daterade ut.
Ja jag förstår precis, det jag är lite rädd för men jag får helt enkelt provköra och se hur den känns.
Det positiva är ju iaf att den nya versionen känns mycket modernare och bättre än föregångaren.

Ja jag förstår precis, det jag är lite rädd för men jag får helt enkelt provköra och se hur den känns.
Det positiva är ju iaf att den nya versionen känns mycket modernare och bättre än föregångaren.
Jag är i bilköpartagen och är också en lång typ. Har provat många olika bilar men alla utom Volvo och Mercedes har taskigt lårstöd. Har iofs inte provat BMW men de är inte med på tänkbara-listan för egen del. De senaste 10 åren har jag kört VW men inser att deras lårstöd är noll jämfört med de två ovan. Kan verka trivialt men mosar man 110 mil på en helg blir det rätt stor skillnad i komfort.

Jag är i bilköpartagen och är också en lång typ. Har provat många olika bilar men alla utom Volvo och Mercedes har taskigt lårstöd. Har iofs inte provat BMW men de är inte med på tänkbara-listan för egen del. De senaste 10 åren har jag kört VW men inser att deras lårstöd är noll jämfört med de två ovan. Kan verka trivialt men mosar man 110 mil på en helg blir det rätt stor skillnad i komfort.

Jag valde till ergo comfortstolar till min Tiguan av senaste modell och dom har utdragbart lårstöd och är grymt sköna att sitta länge i.

Edit: jag är 186 cm lång som referens.

Senast ändrad:
Tråkleasingsnack.....men det måste diskas av. Detta måste ju bli det jag signar.
Suzuki Vitara 1,4 Turbo 140HK . Riktig 4x4 med diffspärr....fullsmetad....inte premium....men för 3K/mån ink försäkring och service.....samt 1500mil/år är det en perfekt liten 2:a bil...
1612546957137.jpeg

Det där är bra.
Roligare val än 99% av privatleasingalternativen. Lätt värt att testa det i tre år!

Tråkleasingsnack.....men det måste diskas av. Detta måste ju bli det jag signar.
Suzuki Vitara 1,4 Turbo 140HK . Riktig 4x4 med diffspärr....fullsmetad....inte premium....men för 3K/mån ink försäkring och service.....samt 1500mil/år är det en perfekt liten 2:a bil...
1612546957137.jpeg
Kollade du på några andra modeller/märken innan du bestämde dig?

1612546957137.jpeg

Känns ju som ett pang erbjudande!

Passat och uppåt har utdragbart lårstöd. Jag är 190 och sitter bra. Tiguan och nedåt har mindre stolar.

är det inte samma stol i golf, passat och tiguan? ergo-stolen trodde jag verkligen var samma. Men det var väll jag som just trodde det...

Bmws komfortstolar i 5-serien och uppåt är en dröm! De och adaptiv farthållare är på kravlistan när det ska bytas bil nästa gång. Vad gäller bekväma stolar i övrigt tycker jag Volvo (av förra bilgeneration iaf) är för högt hållna. Körde 40 mil idag i tjejens S60 och fick inte till någon bra ställning/stöd för låren. Nyare Volvos av större modell utan det utdragbara låtstödet är än sämre.

Känns ju som ett pang erbjudande!

är det inte samma stol i golf, passat och tiguan? ergo-stolen trodde jag verkligen var samma. Men det var väll jag som just trodde det...

Bmws komfortstolar i 5-serien och uppåt är en dröm! De och adaptiv farthållare är på kravlistan när det ska bytas bil nästa gång. Vad gäller bekväma stolar i övrigt tycker jag Volvo (av förra bilgeneration iaf) är för högt hållna. Körde 40 mil idag i tjejens S60 och fick inte till någon bra ställning/stöd för låren. Nyare Volvos av större modell utan det utdragbara låtstödet är än sämre.
Komfortstolar alltså... Jag får nog ge mig ut och testa även BMW även om jag har mina (egentligen obefogade) dubier. Håller med om att det får snällt vara de "bättre" Volvostolarna, de utan utdragbara stöd är också korta.

Nej det är inte samma stol även om båda heter ErgoComfort. Tiguanstolen är kortare i alla varianter. Passat, Arteon och Touareg och har en typ av stol. Tiguan, Golf mfl har en annan. Den senare är inte dålig men inte lika bra om man har långa ben.

Vet att det finns en del BMW fantaster här, vad tycker vi om 330i E46? Kikar på en fyrhjulsdriven med automatlåda. Vevhusventilationen är nyligen bytt så det bör inte vara något problem, annars verkar motorn vara ganska driftsäker. I övrigt verkar det vara lite problem med rost och länkarmar/spindelleder, något mer att vara uppmärksam på?

Jag hade en 320i e46 som jag gillade mycket tills den började strula. Rost som alla säger, brukar det finnas rikligt av.

Vet inte om det är typiska fel men min bil fick någon sorts motorproblem. Den gick som en påse skit med en motorlampa som inte gick att släcka. Hade den aldrig hos BMW men på några små fristående verkstäder. Biljäkeln drog väldigt mycket olja och läckte glykol. Slutade med att jag sålde den väldigt billigt trots att mitt exemplar hade relativt lite rost. Sålde den då jag var mitt i en flytt och inte ville lägga mer tid/pengar för att lösa problemen som var jäkligt tröttsamma.

Körglädjen var det inga fel på iallafall 😀.

1612546957137.jpeg
Krängde Suzuki bilar för många år sedan.

Tråkiga: Ja
Fyllde sitt syfte: Absolut
Gick sönder: Aldrig

Vitara får ju jättebra kritik för sina köregenskaper, kan inte förstå vad som skulle vara tråkigt med den (förutom inredningen)? Är helt ärligt intresserad själv av en som andrabil. Behovet av två bilar är dock på on.hold, ni vet, pandemi osv.

Vitara får ju jättebra kritik för sina köregenskaper, kan inte förstå vad som skulle vara tråkigt med den (förutom inredningen)? Är helt ärligt intresserad själv av en som andrabil. Behovet av två bilar är dock på on.hold, ni vet, pandemi osv.
Det var inredningen jag tänkte på, lite plastig och plottrig. Infosystemet är lite laggit med små ikoner mm.... Jämfört med min A4 är det lite skillnad, men skit i det.......mest t-shirts och dekaler ändå. Kollat många reviews på tuben, helt klart goda vitsord.
Ny/uppgraderad automatlåda kommer i april.....så avvaktar till den kommit.

Tillbaka
Topp