• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Frågan är dock om det verkligen är en GT? De lanserades något senare, -96 om jag minns rätt, och detta är ju en -94:a?

Men, med det sagt, sjukt cool bil för vettiga pengar.
Du har nästan rätt. 95or finns och min fundering är om den är tillverkad 94 som MY95 (osäker när GT-produktionen tog över). Då kan det vara en riktig GT. Men om inte så förklarar det varför den har de äldre 16” fälgarna som nämns i annonstexten. Det var original på Ghibli II. En enkel tell är annars om den är 6-växlad eller ej. 6=Ghibli GT, 5=Ghibli II
 
Maserati. Blinkers på framskärmar en eftergift...
00E937EF-9114-48C4-A26C-CAE680650C78.jpeg
 
Du har nästan rätt. 95or finns och min fundering är om den är tillverkad 94 som MY95 (osäker när GT-produktionen tog över). Då kan det vara en riktig GT. Men om inte så förklarar det varför den har de äldre 16” fälgarna som nämns i annonstexten. Det var original på Ghibli II. En enkel tell är annars om den är 6-växlad eller ej. 6=Ghibli GT, 5=Ghibli II
Tonade framlampor, som den har, är väl också GT-specifikt om hag minns rätt?

Trevliga bilar som sagt, är det dessa som har kamrem OCH kamkedja?
 
Tonade framlampor, som den har, är väl också GT-specifikt om hag minns rätt?

Trevliga bilar som sagt, är det dessa som har kamrem OCH kamkedja?
Ja, det är GT-strålkastarna. Egentligen är de inte tonade utan det är insatsen som är svart. Glaset är klart. Den på videon har en för japanska marknaden unik strålkastare så den har nog importerats därifrån. Strålkastarna på japanska Ghibli är desamma som Ferrari 348 och 355. T o m hästen i glaset sitter där i övre högra hörnet.
Och ja, det är rem i fram och kedja baktill. Remdrivna avgaskammar och kedjedrivna insugskammar. Busenkel konstruktion 😉

F5AE57B0-2BA7-48A6-B1E3-1986B74A2B0F.jpeg
 
Senast ändrad:
Promotar ivrigt denna generations Maserati. Här är en färsk video av en nästan likadan bil. Den har berövats på originalstolarna och är en trist automat men kan vara trevligt att se en i rörligt media ändå. Tycker jag själv åtminstone. Både walk-around och lite lugn landsvägskörning bjuds det på. Den som är till salu i Haninge är finare på typ alla sätt. Helt nyservad av specialisten AMK också. Bara en sån sak 👍🏻



21E2C8C5-FE8B-49DE-BE3C-E485B9CC4888.jpeg
Automaten växlar strax över 4000rpm, vafalls? Man vill ju ha sången. Man vill ju inte överröstas av det hemska lagerljudet (2:15) ;)
 
Du har nästan rätt. 95or finns och min fundering är om den är tillverkad 94 som MY95 (osäker när GT-produktionen tog över). Då kan det vara en riktig GT. Men om inte så förklarar det varför den har de äldre 16” fälgarna som nämns i annonstexten. Det var original på Ghibli II. En enkel tell är annars om den är 6-växlad eller ej. 6=Ghibli GT, 5=Ghibli II
Så Ghibli Cup är en stressad GT ish?
 
Så Ghibli Cup är en stressad GT ish?
Ja det är det. Men Cup har ju typ racing pedigree (från Open Cup), speciella kullagrade turboaggregat, annan mappning samt en hel del unika detaljer som gör den till något alldeles extra häftigt. Dessutom gjordes väldigt få, 60 numrerade i 2.0 utförande + 25 med upphottad 2.8
Men det där vet väl du som haft en 😉


Ghibli Cup

C30B0E53-D0CC-4B33-B8BA-2967E38D7CDB.jpeg
 
Senast ändrad:
Ja det är det. Men Cup har ju typ racing pedigree (från Open Cup), speciella kullagrade turboaggregat, annan mappning samt en hel del unika detaljer som gör den till något alldeles extra häftigt. Dessutom gjordes väldigt få, 60 numrerade i 2.0 utförande + 25 med upphottad 2.8
Men det där vet väl du som haft en 😉


Ghibli Cup

C30B0E53-D0CC-4B33-B8BA-2967E38D7CDB.jpeg
Visste bara inte att de va 90% GT.....sen fanns det ett fåtal högerstyrda.....vet dock inte om de ingick i de 60?Har för mig att jag hade nr 46 el 48...
 
Visste bara inte att de va 90% GT.....sen fanns det ett fåtal högerstyrda.....vet dock inte om de ingick i de 60?Har för mig att jag hade nr 46 el 48...

Din var nog nummer 46 i så fall. Nummer 48 var svart från början men är nu Blu Francia, samma som din var. Jag tror RHD ingick i de 60. Men det fanns RHD även som 2.8. Rörigt. Men unika bilar oavsett motorn. Finns enligt uppgift bara en Cup kvar i Sverige.
Sedan finns ju den ännu ovanligare Ghibli Primatist. Endast 34 tillverkade. Alla i samma unika färgkombination. Inredningen är smått spektakulär. Inte i allas smak säkerligen. Känner inte till att någon Primatist funnits i Sverige men det är ju fullt möjligt.

1B0DB5DE-EDB4-43CE-B96B-D6499172894C.jpeg
BA187779-8EF6-4422-A850-3B4FFA21E278.jpeg
B1C529C2-A440-4568-ABE9-4ECB566431C6.jpeg
577401F2-CAF9-4446-946A-D18227129E62.jpeg

Primatist var en hyllning till ett världrekord på vatten som sattes med en motor baserad på 2-litersversionen i Ghiblin. Video här. Sorgligt att det är musik i den istället för det ljud man egentligen vill höra.


5BB0F6AB-B793-426B-8E4E-76C7601E1DC3.jpeg
 
En lite annorlunda fråga men tyckte ändå tråden passade rätt väl. Jag har precis köpt min första bil och drömmer om att bila ut i Europa till våren, om smittoläget är bättre och det känns safe/ansvarsfullt nog. Jag har turen att ha ett jobb som kan skötas på distans (och har gjort det senaste året...) och kriterierna blir därför:

  • Så kort/trevlig resväg som möjligt
  • Så varmt och soligt som möjligt
  • Möjlighet att köra ett schysst Airbnb med bra internet etc – har rätt hög budget för detta tänker jag
  • Hellre mindre stad än storstad

Tänker att man stannar en månad eller två och jobbar därifrån. Har ganska bra koll på södra Frankrike och norra Italien, men det är ju inte supervarmt där i mars. Gillar München men det känns lite väl likt Stockholm. Spanien eventuellt lite långt? Vad har ni för idéer?

Lyfter denna fråga igen (fick bra svar senast men är nyfiken på fler tankar och idéer). Kanske rakt av någon som bor utomlands och har bra tips? Antar att smittläge/situation också bör bli en parameter/punkt ovan.
 
Tankade du fullt eller bara lite?
Har du bara tankat lite kan du ha en sadeltank med en nivågivare enbart i ena tankdelen. Har det då runnit ner enbart i delen utan givare kan det bli så. Hört om det i en passat tror jag det var. Tankar du fullt läker det.
Har du tankat fullt kanske nivågivaren hakat upp sig, eller gått sönder?
Hur gick det för dig @Derix ? Fick du ordning på mätaren? Vad var felet?
 
Din var nog nummer 46 i så fall. Nummer 48 var svart från början men är nu Blu Francia, samma som din var. Jag tror RHD ingick i de 60. Men det fanns RHD även som 2.8. Rörigt. Men unika bilar oavsett motorn. Finns enligt uppgift bara en Cup kvar i Sverige.
Sedan finns ju den ännu ovanligare Ghibli Primatist. Endast 34 tillverkade. Alla i samma unika färgkombination. Inredningen är smått spektakulär. Inte i allas smak säkerligen. Känner inte till att någon Primatist funnits i Sverige men det är ju fullt möjligt.

1B0DB5DE-EDB4-43CE-B96B-D6499172894C.jpeg
BA187779-8EF6-4422-A850-3B4FFA21E278.jpeg
B1C529C2-A440-4568-ABE9-4ECB566431C6.jpeg
577401F2-CAF9-4446-946A-D18227129E62.jpeg

Primatist var en hyllning till ett världrekord på vatten som sattes med en motor baserad på 2-litersversionen i Ghiblin. Video här. Sorgligt att det är musik i den istället för det ljud man egentligen vill höra.


5BB0F6AB-B793-426B-8E4E-76C7601E1DC3.jpeg
Kände jag inte till, tack!! Kool på insidan.....men klart snyggare på utsidan :)

Min var SL blå sa min fru som skämdes som en hund när hon åkte med ....hehe....
 
Har precis anmält mig till min första bankörning på Ring Knutstorp den 1a april, sjukt taggad!
Jag vet ju det finns flera som hänger här som kör en del bana så jag undrar väl egentligen vad man bör tänka på som nybörjare?

Ska köpa mig en hjälm också så ifall någon har tips på vad man bör tänka på där tas det tacksamt emot.

Någon fler härifrån KS som ska till samma event?

Och avslutar men en bild på bilen som ska köras för det är ju alltid roligare med bilder!
20210222_224810.jpg
 
Har precis anmält mig till min första bankörning på Ring Knutstorp den 1a april, sjukt taggad!
Jag vet ju det finns flera som hänger här som kör en del bana så jag undrar väl egentligen vad man bör tänka på som nybörjare?

Ska köpa mig en hjälm också så ifall någon har tips på vad man bör tänka på där tas det tacksamt emot.

Någon fler härifrån KS som ska till samma event?

Och avslutar men en bild på bilen som ska köras för det är ju alltid roligare med bilder!
grymt!

  • Hjälm, handskar, heltäckande kläder!
    • Du kan köpa någon billigare hjälm till en börja ifrån exv Radne
    • Samma vad gäller handskar
    • Skor ta några som är smalare med hård sula om du har hemma!
    • jag köpte ett kit med handskar, hjälm och skort för runt 3000kr ifrån Radne
  • Kolla igenom bilen innan, olja, däck, bromsar
    • Då det är första gången så behöver du inte oroa dig för att bromsarna inte kommer vara tillräckliga
      • Mina bromsar körde jag slut på på andra banträffen jag var på :p
    • Vet inte vad du har för däck, är det vanliga gatdäck så kan du höra med andra som kört med liknande däck vad de rekommenderar för lufttryck (kallt)
  • Var där i tid så du med på samling innan det drar igång
  • kolla om det finns olika klasser. välj den som du tror du passar i
  • Kör i din egna takt och låt inte jävulen ta över
  • Försök åka bakom någon som kan banan
  • Försök åka med någon som kan banan
  • Försök köra med någon i bilen som kan banan
  • Stäng inte av hjälpmedlen om du inte känner dig säker, de visar också på var någonstans du går på hårt och att du bör tänka på att ta det lugnare i de delarna/momenten när du väl stänger av hjälpmedel
  • Kolla om du får tag på någon över-dagen stenskottsfilm (bla annat så har XPEL har track day PPF)

Viktigast av allt ha kul!
 
Senast ändrad:
Är det något sånt här du menar?

Hade inte alls tänkt på detta, så man köper ett sånt kit och slänger på själv dagen innan på typ fronten eller?
Jag har XPEL Ultimate på hela front, huv, framskärmar, trösklar, delar av dörren, bakskärmar etc -> på Miatan så blir det nästan en helbil :D. Men filmen jag har är semipermanent, men den går att ta bort

Track pack slänger du på själv som du säger innan körningen
Jag vet dock inte om exv Autoshield säljer det eller om du beställer själv ifrån XPEL
 
Senast ändrad:
Vad är grejen med bilar från Platinum Cars, de har lyckats segla upp som en "storspelare" ändå när det gäller att sälja bilar i övre prissegementet. Ståtlig bilhall längs med motorvägen, stor skillnad jämfört med deras blygsamma lokal de hade förut. Köpt namnet för IFK Norrköpings hemmaarena, allt detta för att de kränger dyra bilar. Bra marginaler på deras försäljningar? Jag har hört att de säljer "gråimport", Porsche Panameras från Italien som givetvis inte har "vintertillbehör" som stolsvärme. Kan det stämma, är det där pengarna finns?
 
Tillbaka
Topp