• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Du är ju helt otrolig. Hade jag rätt om förmånsvärdet på Etron GT eller?
Enligt skatteverket är det oklart än så länge. Är du snäll och berättar hur din säljarkollega tänkt sig att insuget skulle frysa? Du fattar inte att han säger exakt det som behövs för att du ska köpa det har han i hallen? Han är liksom inte den första som pratar ner importbilar baserat på rena fördomar.
 
8B33FA4D-1864-4E4F-96F9-1BBE395A9445.jpeg


Håll varsin tumme för fälgarna så är ni snälla. De ska bort och original ska dit.

Stort tack till alla som bidrog med kloka(?) ord när jag nu behövde köpa billig(?) egen pulka efter det att tjänstebilen lämnats åter.

Lite särskilt tack till @Tapiren som såg till att det till slut landade i en gammal XJ.

Har hunnit köra den 30 mil hem och är svinnöjd. Dricker en del, så klart, men bortsett det och att den spårar som ett as p.g.a. spacers och X5-fälgar så är den klart över förväntan.

Återkommer med hur det faktiskt är att köra svinbillig och lastgammal lyxbil under ett år. :)
 
Enligt skatteverket är det oklart än så länge. Är du snäll och berättar hur din säljarkollega tänkt sig att insuget skulle frysa? Du fattar inte att han säger exakt det som behövs för att du ska köpa det har han i hallen? Han är liksom inte den första som pratar ner importbilar baserat på rena fördomar.
Du får gå in och bygga en Etron GT så ser du själv nu, känns inte så troligt att man skulle ange fel?

Vilak fördomar? Att det finns tekniska skillnader på en bil beroende på om den tillverkats för Sverige eller Italien? Att Sverige exporterar mänger av bilar och platinum är en av få som importerar(undantaget US bilar).
 
Du får gå in och bygga en Etron GT så ser du själv nu, känns inte så troligt att man skulle ange fel?

Vilak fördomar? Att det finns tekniska skillnader på en bil beroende på om den tillverkats för Sverige eller Italien? Att Sverige exporterar mänger av bilar och platinum är en av få som importerar(undantaget US bilar).
Att det är någon slags sämre exemplar (sånt finns också absolut) bara för att det är importerat är den främsta. Det luktar avundssjuka eller säljsnack om det du berättar att din kompis (eller vem det var nu) säger om PLC.

Den genomsnittliga bilsäljaren vet inte vad ett insug är överhuvudtaget men det gör jag och att det skulle frysa på en direktinsprutad bil som SQ7 är liksom nys. Det är inte det som kallt-land anpassning är på en Audi. Det är det jag skrev tidigare - värmepaket och vilket frostskydd bilen fylls med. Du kan få PR-numren om du vill, den går ju nybeställa fortfarande.
 
Senast ändrad:
Att det är någon slags sämre exemplar (sånt finns också absolut) bara för att det är importerat är den främsta. Det luktar avundssjuka eller säljsnack om det du berättar att din kompis (eller vem det var nu) säger om PLC.

Den genomsnittliga bilsäljaren vet inte vad ett insug är överhuvudtaget men det gör jag och att det skulle frysa på en direktinsprutad bil som SQ7 är liksom nys. Det är inte det som kallt-land anpassning är på en Audi. Det är det jag skrev tidigare - värmepaket och vilket frostskydd bilen fylls med. Du kan få PR-numren om du vill, den går ju nybeställa fortfarande.
Fast det skrev jag aldrig eller?

Hade fel, det var Intercoolers som frös, mitt fel. Kondens plus kyla.
SQ8/SQ7 Tdi går inte nybeställa längre
 
Senast ändrad:
Visst, det är ju långt kvar till körklar men satan i gatan vad häftigt det kan bli till slut. Tycker möjligen att Boxtersnurran borde bytas ut mot något häftigare.

F7970C7E-4708-4E4C-A9D0-1B0AE09BBA15.jpeg

E6EB5588-6271-4060-9027-61357C10FA6A.jpeg

30B3294D-8BCA-43FC-97C8-290585625A79.jpeg

917 är ju något av det hårigaste som gjorts någonsin. Det är bara en replika som säljs men 200 papp känns snudd på billigt, fast det lär bli bra mycket mer innan den är klar.


53222894-3CD8-4314-A3A0-E560F1407926.jpeg
 
Senast ändrad:
Liten flashback till förra sommaren... Panameran var min (tyvärr såld nu) och splitternya 992:an tillhör en kund. Tycker ändå Panameran (970.1) från 2012 gör sig väldigt fin bredvid en splitterny 911.
img_0788-png.1705846
Åsikter om panameran och någon speciell anledning till att den avyttrades? Anledning till att jag frågar är att min käre far går i tankarna om att byta in sin 911 mot just en panamera turbo s 2013.
 
8B33FA4D-1864-4E4F-96F9-1BBE395A9445.jpeg


Håll varsin tumme för fälgarna så är ni snälla. De ska bort och original ska dit.

Stort tack till alla som bidrog med kloka(?) ord när jag nu behövde köpa billig(?) egen pulka efter det att tjänstebilen lämnats åter.

Lite särskilt tack till @Tapiren som såg till att det till slut landade i en gammal XJ.

Har hunnit köra den 30 mil hem och är svinnöjd. Dricker en del, så klart, men bortsett det och att den spårar som ett as p.g.a. spacers och X5-fälgar så är den klart över förväntan.

Återkommer med hur det faktiskt är att köra svinbillig och lastgammal lyxbil under ett år. :)
Snyggt fångat!:)
Bra tänkt om fälgarna, ser inte snyggt ut med så överdrivet stora fälgar på en annars elegant bil.
Du får också ta bort toningen på sidorutorna, ser ju inte klokt ut. Sen skulle jag se till att montera kromade höljen till ytterbackspeglarna. Kostar inte mycket och förhöjer utseendet!
 
Åsikter om panameran och någon speciell anledning till att den avyttrades? Anledning till att jag frågar är att min käre far går i tankarna om att byta in sin 911 mot just en panamera turbo s 2013.
Panameran är en riktigt fin bil! Har haft en ny Macan, tre st cayenne (nu kör jag en Cayenne Turbo) samt Panameran. Trots att modellen jag hade var V6an tyckte jag den hade en helt annan feeling än de andra. Möjligtvis att min Cayenne Turbo är lite roligare pga effekten, men hade utan tvekan bytt ut min Cayenne Turbo mot en Panamera Turbo.

Jag hade tyvärr några missöden med min Panamera och fick byta motor för 200k. Tur nog stod bilfirman för den kostnaden. Men det är inget jag hört om på Turbo och Turbo s modellerna. Sitter ju samma motor i min Cayenne Turbo och den går riktigt fint! Drar ingen olja heller som kan vara vanligt på V6orna :)
 
Panameran är en riktigt fin bil! Har haft en ny Macan, tre st cayenne (nu kör jag en Cayenne Turbo) samt Panameran. Trots att modellen jag hade var V6an tyckte jag den hade en helt annan feeling än de andra. Möjligtvis att min Cayenne Turbo är lite roligare pga effekten, men hade utan tvekan bytt ut min Cayenne Turbo mot en Panamera Turbo.

Jag hade tyvärr några missöden med min Panamera och fick byta motor för 200k. Tur nog stod bilfirman för den kostnaden. Men det är inget jag hört om på Turbo och Turbo s modellerna. Sitter ju samma motor i min Cayenne Turbo och den går riktigt fint! Drar ingen olja heller som kan vara vanligt på V6orna :)
Tack för recensionen, låter bra!
Han var lustigt nog spekulant på en turbo s som hade bytt hela motorn, men får hoppas att det inte är ett alltför vanligt problem, är ju trots att Porsche.
 
Är det på en BMW?
Hur funkar det där om man har en smartphone och inte en ajfån?
Androids motsvarighet heter väl Android Auto eller något liknande. Det brukar vara att om bilen har stöd för det ena så finns även stöd för det andra.

Kör du typ en Windows phone eller liknande tror jag dock inte det går att lösa på något smidigt sätt.
 
Är det på en BMW?
Hur funkar det där om man har en smartphone och inte en ajfån?

Är en BMW. Samma firma erbjuder även för Android. Dock inte samma sak som Android Auto. Betänk dock att allt är "hack". Så måste avinstalleras när bilen ska in på verkstaden. Annrs är det risk att dom "brickar" din enhet och du kan måste byta ut hela enheten. Så jag fick med verktyg & nyckel för att själv kunna lägga på & av denna funktion.

 
Visst, det är ju långt kvar till körklar men satan i gatan vad häftigt det kan bli till slut. Tycker möjligen att Boxtersnurran borde bytas ut mot något häftigare.

F7970C7E-4708-4E4C-A9D0-1B0AE09BBA15.jpeg

E6EB5588-6271-4060-9027-61357C10FA6A.jpeg

30B3294D-8BCA-43FC-97C8-290585625A79.jpeg

917 är ju något av det hårigaste som gjorts någonsin. Det är bara en replika som säljs men 200 papp känns snudd på billigt, fast det lär bli bra mycket mer innan den är klar.


53222894-3CD8-4314-A3A0-E560F1407926.jpeg

Önskar att jag hade utrymme och tid (samt kompetens) att färdigställa den där till en bra trackday-leksak.

Man drömmer ju liksom om att glida ut ur depån med en sån här: https://www.racecarsdirect.com/Advert/Details/106642/porsche-917-lmk-gulf-tribute

Saknas ju 6 cylindrar men jag skulle nog kunna ha skoj ändå...

Skulle jag någon gång bli ’charity rich’ så blir det dock en 962 som trackday åk.
 
Önskar att jag hade utrymme och tid (samt kompetens) att färdigställa den där till en bra trackday-leksak.

Man drömmer ju liksom om att glida ut ur depån med en sån här: https://www.racecarsdirect.com/Advert/Details/106642/porsche-917-lmk-gulf-tribute

Saknas ju 6 cylindrar men jag skulle nog kunna ha skoj ändå...

Skulle jag någon gång bli ’charity rich’ så blir det dock en 962 som trackday åk.
Underbar 917 replica!

En annan lagom track day bil :) Sen är det väl inte så troligt att man lyckas gatrega den i Sverige men det hade varit galet coolt.

 
Snyggt fångat!:)
Bra tänkt om fälgarna, ser inte snyggt ut med så överdrivet stora fälgar på en annars elegant bil.
Du får också ta bort toningen på sidorutorna, ser ju inte klokt ut. Sen skulle jag se till att montera kromade höljen till ytterbackspeglarna. Kostar inte mycket och förhöjer utseendet!

Jo ingenting som fötts med sextontummare mår ju särskilt bra med nitton och fel offset. :)

De som följde med är fantastiskt gubbstukade och således helt rätt på bilen.

Du har så klart helt rätt om rutorna också.
Får se hur jag pallar med det. Är extremt bra gjort och således säkert ett jävla helvete att bli av med.
Hade det inte varit ett par nyanser mörkare än vad t.o.m. gangsters åker runt med så hade jag nästan trott att det kom från fabrik.
 
Underbar 917 replica!

En annan lagom track day bil :) Sen är det väl inte så troligt att man lyckas gatrega den i Sverige men det hade varit galet coolt.


Kände faktiskt inte till att det fanns Schuppan 962or med ’standardutseende’ (och trodde ändå att jag visste lite för mycket om 962or för att räknas som frisk) Han är ju, förutom att vara ytterst kompetent 962-pilot, känd för att göra business av att bygga om 962or till gatlegala versioner men jag trodde alla hade det ’sönderbyggda’ utseendet:

70206BA1-0CF1-4D77-A779-69AEC77215F7.jpeg


Och ärligt tror jag inte det vore omöjligt att få den där att rulla i Sverige. Drömma kan man ju... Svårslaget åk. Möjligen att en F1 GTR skulle kunna tampas.
 
Senast ändrad:
Underbar 917 replica!

En annan lagom track day bil :) Sen är det väl inte så troligt att man lyckas gatrega den i Sverige men det hade varit galet coolt.

Jacky Ickx, dåtidens mästare på vått underlag och Derrek Bell. Underbart att fått sett dom härja på banorna i bla. 962. Det finns en motor på Pmuseet att beskåda. Många plastdetaljer. Sök på tuben: Derek Bell, Ringen 962.
 
Tillbaka
Topp