• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Hoppas min fråga kvalar in..

Hur många m2 garage bör man ha för att få in en "storkombi" tänk superb/xc70/passat-size?
 
Tack för recensionen, låter bra!
Han var lustigt nog spekulant på en turbo s som hade bytt hela motorn, men får hoppas att det inte är ett alltför vanligt problem, är ju trots att Porsche.
Typiskt! Tyvärr är ju Porsche kända för sina motorproblem... Men köp av en bilfirma och ni har åtminstone 6 månaders skydd!
 
Hoppas min fråga kvalar in..

Hur många m2 garage bör man ha för att få in en "storkombi" tänk superb/xc70/passat-size?

Volvo är ju nästan 4,85 lång och strax under 1,90 bred.
Sen tillkommer ju en ev. fast dragkrok på längden.

Hur mycket du behöver öppna dörren för att komma ut bilen är ju lite beroende av din storlek.

I våran garageläna (standard lght länga) är det en med xc70 det funkar på längden (5meters garage) precis däremot måste han ställa sig så långt han kan åt passagerarsidan, för att komma ur sin bil.

Om du ska bygga garage så bygg så stort du får är nog dom flestas svar här i tråden.
 
Volvo är ju nästan 4,85 lång och strax under 1,90 bred.
Sen tillkommer ju en ev. fast dragkrok på längden.

Hur mycket du behöver öppna dörren för att komma ut bilen är ju lite beroende av din storlek.

I våran garageläna (standard lght länga) är det en med xc70 det funkar på längden (5meters garage) precis däremot måste han ställa sig så långt han kan åt passagerarsidan, för att komma ur sin bil.

Om du ska bygga garage så bygg så stort du får är nog dom flestas svar här i tråden.
Funderar på att bygga garage och kikar runt lite och det slog mig att jag inte ens vet vilken size på garage som anses "normalt" och vad som "behövs" om man tex har en passat :)
 
Funderar på att bygga garage och kikar runt lite och det slog mig att jag inte ens vet vilken size på garage som anses "normalt" och vad som "behövs" om man tex har en passat :)

6 meter långt räcker ju till även dom större europeiska bilarna och 3,33 bredd så runt 20 kvadrat.

Pappas dubbelgarage är 7meter brett (portsidan) och 8m långt dvs 56kvadrat och det känns gigantiskt.

Sen är ju frågan ska garaget vara bara för bilen eller ska gräsklippare/snöslunga/cyklar/mc/moped och liknande också bo där.
Kanske en verkstsdsdel?
 
Mitt dubbel garage är 7.5x8.5 det räcker till 3 bilar plus lite hyllor. Ska du bygga för 1 bil så skulle jag bygga 3.5x8.5 då har du plats för hyllor och annan inredning.
 
Hoppas min fråga kvalar in..

Hur många m2 garage bör man ha för att få in en "storkombi" tänk superb/xc70/passat-size?
Bygg så stort du har råd med och får enligt detaljplan. ALLA bygger för små garage hela tiden. För förutom bilen så ska utemöblerna, cyklarna, vinterkläderna in hela tiden. En uppsättning vinterdäck osv. Bygger man då "lagom" storlek för bara bilen (typ 25kvm) så får man inte plats utan får ställa bilen utanför...
 
Går lite i tankarna att byta dämpare till Öhlins Road & Track på min Cayman. Någon som vet en bra verkstad i Stockholms-trakten att vända sig till? Porsche offererade 22k för bytet vilket kändes ganska saftigt.

Klurar på motoroptimering på BSR också, 300->370 hk och 380->480nm borde vara en märkbar skillnad :)

img-00000581.jpg
 
Har vi några ägare av Range Rover Sport First Gen L320, Land Rover Discovery 3/4 eller Defender td5/puma här?
Sett en drös med reviews o läst på ordentligt. Nördat ner mej som vanligt när det kommer till det teoretiska. Dock kul att höra vad svenska ägare som kört o använt bilarna här i Sverige tycker. Tänker främst på rost men även hur ni fått ihop det med försäkringen.
Berätta även gärna vilka motorer ni har erfarenhet av😊
 
Bygg så stort du har råd med och får enligt detaljplan. ALLA bygger för små garage hela tiden. För förutom bilen så ska utemöblerna, cyklarna, vinterkläderna in hela tiden. En uppsättning vinterdäck osv. Bygger man då "lagom" storlek för bara bilen (typ 25kvm) så får man inte plats utan får ställa bilen utanför...
Inget av det du listat får ens sätta sin fot i mitt garage. :D
 
Går lite i tankarna att byta dämpare till Öhlins Road & Track på min Cayman. Någon som vet en bra verkstad i Stockholms-trakten att vända sig till? Porsche offererade 22k för bytet vilket kändes ganska saftigt.

Klurar på motoroptimering på BSR också, 300->370 hk och 380->480nm borde vara en märkbar skillnad :)

img-00000581.jpg
Gör det själv bara. Simpelt jobb.
 
Range Rovern är ju lockande men det finns inget som skulle få mig att köpa en igen, inte ens om jag vann en halv miljard och kunde köpa en fabriksny värsting, jag hade sex stycken på raken och avslutade med en Discovery (väldigt lik RR Sport) och att äga en sådan bil är inget jag önskar ens min värsta fiende.

Men, med det sagt, många verkar ju faktiskt ganska nöjda med sina RR. Konstigt nog.

XC60 var utesluten? De är kanske inte världens roligaste bil men väldigt kompetenta och trevliga att köra.

Tråkiga former men är du bekymrad över oförutsedda kostnader kanske Lexus kan vara ett alternativ?

Vilka modeller ägde du? Vilka motorer? Hur såg försäkringen ut? Underhåll? Användningsområde?
 
Fast det gör det ju. Kostar några spänn extra, alltså.
HSE:n kom väl först 2008? Och den enda på Blocket kostar ganska lite drygt det dubbla mot vad jag tänkt lägga.
Navi, elstolar och taklucka är säkert nice - men jag känner inte direkt att jag är i jättestort behov av det. De senaste åren har jag kört bilar med adaptiv everything och självkörning.
Även om jag som sagt förstår att jag kommer ångra mig så vill jag komma bort från det och känna mig lite analog. Under första året med firman är tanken inte att det ska behöva plockas ut några pengar, utan att jag ska leva på sparade tillgångar - varför bilkontot är tänkt att tajtas till så mycket det går.
...om än inte så mycket att bilen ifråga ska bli orimligt tråkig.

Angående hjulbultarna så är det nog sant. Alldeles för högt moment på verkstäder överlag.




Jo, det är väl så.
Jag vet ju att jag nån gång kommer att behöva ha en Alfa (vet inte varför jag skjutit på det så - eller jo, det vet jag ju...).
Tycker fortfarande att 159:an är en av de absolut snyggaste (bruks)bilar som gjorts. Långt snyggare än Guilian, i mitt tycke.
Men det är väl inte, egentligen, någon särskilt bra bil?
Om än flera steg upp från Discoveryn jag också har med i listan.




Du är ursäktad! :)
Det är ju fjantigt, men imagen är en rimligt stor del av det hela.
Jag har alltid tyckt att Mercas CL-klasse är en sjukt cool bil - men det är ju hela grejen med "misslyckad knarklangare" (och dyra tolvor) som gör att jag aldrig någonsin kommer att äga en.

Det sagt, mina ögon lyser alltid upp långt mycket mer när jag ser en tillsynes välskött W220 än en snöslaskig V90 för tio gånger pengarna.

Ska kika på en Freelander och se vad jag tycker. Men det är ju lite som du skriver - känns som en något sämre RAV4.
Blev det nån Land Rover?
 
Funderar på att bygga garage och kikar runt lite och det slog mig att jag inte ens vet vilken size på garage som anses "normalt" och vad som "behövs" om man tex har en passat :)
Generellt bygg så stort som ni har råd/kan/får lov till.

Vårat mäter invändigt 5580mmx3970mm. Fick tyvärr inte bygga större.
Går att ha en stor bil parkerade där, men det blir inte mycket yta kvar då. Har en arbetsbänk och väggskåp. Väggskåpen rymmer mycket.

Funderar även på om ni kan/vill ha loft, vi har det och det är riktigt bra utrymme att förvara saker på som inte är temperurkänsliga. Går iofs att isolera....
 
Går lite i tankarna att byta dämpare till Öhlins Road & Track på min Cayman. Någon som vet en bra verkstad i Stockholms-trakten att vända sig till? Porsche offererade 22k för bytet vilket kändes ganska saftigt.

Klurar på motoroptimering på BSR också, 300->370 hk och 380->480nm borde vara en märkbar skillnad :)

img-00000581.jpg
jag vet inte hur det är på Porsche men själva installationen på en "vanlig" bil tar inte mer 3-4h. Jag installerade själv på 3h på Mazdan, första gången jag gjorde det.
Sen när det är gjort så behöver du släppa på bultar som går igenom gummibussningar då de får en vridning på grund av ändrad geometri, detta om du ställer höjden på bilen så den är lägre än original. Utöver det så behöver du göra en hjulinställning. Skulle vilja säga att 7-8k kanske hade varit mer rimligt hos en verkstad

Vad gäller optimering så hade jag hellre bytt till Cayman S istället för att mappa, även om det är ett dyrare alternativ :)
 
Vilka modeller ägde du? Vilka motorer? Hur såg försäkringen ut? Underhåll? Användningsområde?
Jag hade Range Rover, om jag minns rätt, med V8 av årsmodellerna 1995-2002, och Discoveryn var väl sista årsmodellen av 3:an så det blir väl runt 2008.

Att de äldre var dåliga är väl en sak men det verkar ju tyvärr som att även de yngre bilarna, alltså fram till i princip idag, är otroligt problemtyngda. Jag tröttnade efter Discoveryn men kompisarna som är mer envisa har LR/RR fram till i princip dagens årsmodeller och de är lika hemska de.

De är jättedyra att serva och försäkra, men det kan jag acceptera med tanke på att de är komplicerade och dyra bilar, andra terrängbilar är ju generellt också ganska dyra att äga, problemet med LR/RR är att de går sönder hela tiden.
 
Gör det själv bara. Simpelt jobb.
jag vet inte hur det är på Porsche men själva installationen på en "vanlig" bil tar inte mer 3-4h. Jag installerade själv på 3h på Mazdan, första gången jag gjorde det.
Sen när det är gjort så behöver du släppa på bultar som går igenom gummibussningar då de får en vridning på grund av ändrad geometri, detta om du ställer höjden på bilen så den är lägre än original. Utöver det så behöver du göra en hjulinställning. Skulle vilja säga att 7-8k kanske hade varit mer rimligt hos en verkstad

Vad gäller optimering så hade jag hellre bytt till Cayman S istället för att mappa, även om det är ett dyrare alternativ :)
Tack för input! Har inte tummen helt mitt i handen så tanken har slagit mig, har tyvärr inget garage att tillgå (bor i centrala sthlm) så det är väl det största problemet. Ska höra runt lite och fundera :)
 
Går lite i tankarna att byta dämpare till Öhlins Road & Track på min Cayman. Någon som vet en bra verkstad i Stockholms-trakten att vända sig till? Porsche offererade 22k för bytet vilket kändes ganska saftigt.

Klurar på motoroptimering på BSR också, 300->370 hk och 380->480nm borde vara en märkbar skillnad :)

img-00000581.jpg

Kolla stertman

Optimeringen är busenkel, men kolla även med nxt Performance
 
Går lite i tankarna att byta dämpare till Öhlins Road & Track på min Cayman. Någon som vet en bra verkstad i Stockholms-trakten att vända sig till? Porsche offererade 22k för bytet vilket kändes ganska saftigt.

Klurar på motoroptimering på BSR också, 300->370 hk och 380->480nm borde vara en märkbar skillnad :)

img-00000581.jpg
Mtech i Södertälje använde jag när jag byte på min 996:a. Öhlins kitet är för övrigt riktigt bra så du lär inte bli besviken :)
 
  • Like
Reactions: LS
Intressant frågeställning. Imponerande utveckling onekligen.

De kommer tydligen att expandera till Helsingborg genom att bygga en ny stor försäljning och fullservicehall. Det har varit många goda år att sälja bilar i lyxsegmentet onekligen.



Panameran är en riktigt fin bil! Har haft en ny Macan, tre st cayenne (nu kör jag en Cayenne Turbo) samt Panameran. Trots att modellen jag hade var V6an tyckte jag den hade en helt annan feeling än de andra. Möjligtvis att min Cayenne Turbo är lite roligare pga effekten, men hade utan tvekan bytt ut min Cayenne Turbo mot en Panamera Turbo.

Jag hade tyvärr några missöden med min Panamera och fick byta motor för 200k. Tur nog stod bilfirman för den kostnaden. Men det är inget jag hört om på Turbo och Turbo s modellerna. Sitter ju samma motor i min Cayenne Turbo och den går riktigt fint! Drar ingen olja heller som kan vara vanligt på V6orna :)

I det segmenet är det troligtvis det mest körglada alternativet. Panamera är en superfin bil. Frågan är hur de är att äga om man behåller en över tid. Sannolikt höga servicekostnader och potentiella dyra reparationer om man har otur och andrahandsvärdet är ett stort frågetecken på sikt. Som de flesta andra bilar i övre lyxsegmentet. För egen del är det en kandidat som kan vara värt att gambla lite. Bara man går in med öppna ögon och en buffert om något går fel. Provkörde en GTS nyligen och den upplevs som en mindre bil än den är från förareplats vilket är rätt imponerade.
 
Jag hade Range Rover, om jag minns rätt, med V8 av årsmodellerna 1995-2002, och Discoveryn var väl sista årsmodellen av 3:an så det blir väl runt 2008.

Att de äldre var dåliga är väl en sak men det verkar ju tyvärr som att även de yngre bilarna, alltså fram till i princip idag, är otroligt problemtyngda. Jag tröttnade efter Discoveryn men kompisarna som är mer envisa har LR/RR fram till i princip dagens årsmodeller och de är lika hemska de.

De är jättedyra att serva och försäkra, men det kan jag acceptera med tanke på att de är komplicerade och dyra bilar, andra terrängbilar är ju generellt också ganska dyra att äga, problemet med LR/RR är att de går sönder hela tiden.
Fanns väl både bensin o diesel V8 om jag minns rätt till Range Rover? Hur var -02’n? Vilken modell? Disco 3’n, vilken motor?
Hur va skicket på dom? Köptes dom nya?
Många frågor😊
 
Någon som vet en värderingssida där man är "anonym"? Vill inte mata in reg-nr och sen bli bombad med erbjudande om försäljningstjänster.
 
Tillbaka
Topp