• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Fanns väl både bensin o diesel V8 om jag minns rätt till Range Rover? Hur var -02’n? Vilken modell? Disco 3’n, vilken motor?
Hur va skicket på dom? Köptes dom nya?
Många frågor😊
Ja, -02:an hade bensin V8, Disco:n hade diesel 2.7, det var väl den motor som såldes i Sverige tror jag även om de fanns med V8 i en del andra länder.

De köptes begagnade men skicket var bra, dock hade ju gått långt, jag köpte dem när de var fem-sex år gamla.

Det är mysiga bilar och jag har ingen orealistisk bild av att gamla lyxbilar ska vara problemfria men de har varit så mycket värre att äga än något annat jag kommit i närheten av, tyvärr.
 
Ja, -02:an hade bensin V8, Disco:n hade diesel 2.7, det var väl den motor som såldes i Sverige tror jag även om de fanns med V8 i en del andra länder.

De köptes begagnade men skicket var bra, dock hade ju gått långt, jag köpte dem när de var fem-sex år gamla.

Det är mysiga bilar och jag har ingen orealistisk bild av att gamla lyxbilar ska vara problemfria men de har varit så mycket värre att äga än något annat jag kommit i närheten av, tyvärr.
Discon fanns öven med 3,8 l v8 dieselm o sen komväl 3,0l diesel sexan på nästa gen?
Hur många mil typ? 5-6 år är ju ingen större ålder o va dom välskötta samt gått typ 5-8000 mil så borde dom ju ha hållt bättre
 
Har vi några ägare av Range Rover Sport First Gen L320, Land Rover Discovery 3/4 eller Defender td5/puma här?
Sett en drös med reviews o läst på ordentligt. Nördat ner mej som vanligt när det kommer till det teoretiska. Dock kul att höra vad svenska ägare som kört o använt bilarna här i Sverige tycker. Tänker främst på rost men även hur ni fått ihop det med försäkringen.
Berätta även gärna vilka motorer ni har erfarenhet av😊
Hej! Har en Defender 110 Td5 som jag haft kanske 8-9 år så har en hel del erfarenhet av en sådan i alla. Rost i ramen är förstås ett potentiellt problem men så länge man underhåller med t.ex. linolja årligen så är det inget problem. Och Td5:an är trevlig och slitstark, men förstås precis som bilen i övrigt byggd för terräng och äventyr och inte landsvägskörning eller stadstrafik :)
 
Hej! Har en Defender 110 Td5 som jag haft kanske 8-9 år så har en hel del erfarenhet av en sådan i alla. Rost i ramen är förstås ett potentiellt problem men så länge man underhåller med t.ex. linolja årligen så är det inget problem. Och Td5:an är trevlig och slitstark, men förstås precis som bilen i övrigt byggd för terräng och äventyr och inte landsvägskörning eller stadstrafik :)
Bilder o mer info please!!
 
Min är en 02:a, DCPU / CCPU, dvs. med både baksäte och litet flak. Av någon anledning kan man ha just den modellen lastbilsregistrerad trots baksäte vilket är en fördel för skatten. Det är en Black Edition så har lite extrautrustning som inte alla har (läderklädsel, störtbåge, och AC fast fläkten till den brann upp så numera är den utan :) ).
Sen är där en del saker som jag har modiferat i efterhand men mestadels är den i originalutförande:
Def1.jpg
Def2.jpg
Def3.jpg
Def4.jpg
 
Någon som vet en värderingssida där man är "anonym"? Vill inte mata in reg-nr och sen bli bombad med erbjudande om försäljningstjänster.
Car.info kan du också köra. Då får du ett hum. Dra in ditt regnr så får du lite jämförpriser, inget skickas.
Har inte Blocket någon värdering nu för tiden också? Om man inte ids jämföra själv med andra objekt på Blocket.
 
Funderar på att prova privatleasing, då jag närmsta 2 åren inte vill binda upp för mkt kapital.

Finns ett par erbjudanden på T-Roc R á 4k i månaden, de synes ha stått hos handlarna rätt länge? Är det ngn idé att försöka pruta eller deala till sig något annat vid privatleasing? Aldrig ens funderat kring att privatleasa fram till idag.




Tack!
 
Min är en 02:a, DCPU / CCPU, dvs. med både baksäte och litet flak. Av någon anledning kan man ha just den modellen lastbilsregistrerad trots baksäte vilket är en fördel för skatten. Det är en Black Edition så har lite extrautrustning som inte alla har (läderklädsel, störtbåge, och AC fast fläkten till den brann upp så numera är den utan :) ).
Sen är där en del saker som jag har modiferat i efterhand men mestadels är den i originalutförande:
Def1.jpg
Def2.jpg
Def3.jpg
Def4.jpg
Amore!!
Berätta gärna mer. Miltal? Service? Hur förvarar du den? Skötsel? Tänker främst på hur man håller dom rostfria.
 
Senast ändrad:
Funderar på att prova privatleasing, då jag närmsta 2 åren inte vill binda upp för mkt kapital.

Finns ett par erbjudanden på T-Roc R á 4k i månaden, de synes ha stått hos handlarna rätt länge? Är det ngn idé att försöka pruta eller deala till sig något annat vid privatleasing? Aldrig ens funderat kring att privatleasa fram till idag.




Tack!
Vägskatten är dyr på dom!!
Men mycket bil för pengarna.
9F8A1E49-DF28-47FA-992E-28F045AFBAD2.jpeg

Har själv privatleasat 2 bilar på raken. Enormt smidigt o fördelaktigt men det va pre-bonus malus.
 
Vägskatten är dyr på dom!!
Men mycket bil för pengarna.
9F8A1E49-DF28-47FA-992E-28F045AFBAD2.jpeg

Har själv privatleasat 2 bilar på raken. Enormt smidigt o fördelaktigt men det va pre-bonus malus.

Tack, jo hiskeligt tråkig utgift med skatten. Hade egentligen tänkt unna mig att köpa något roligt, men ja, bör nog leasa nu. Kan inte hitta något annat roligt att lease, som inte sticker iväg en massa mer på leasingavgiften.
Tittar iofs bara på blocket, vet inte om jag bör leta på andra siter när det kmr till leasing?
 
Finns ett par erbjudanden på T-Roc R á 4k i månaden,
Det går i princip inte att köpa de där bilarna billigare än privatleasingerbjudandet så någon prutmån bör inte finnas. Handlarna tjänar inte många kronor på det där. Skatten tillkommer oavsett hur man gör med finansieringen.

Tittar iofs bara på blocket, vet inte om jag bör leta på andra siter när det kmr till leasing?
Centrala kampanjer finns hos märkena, dvs Volkswagen.se osv. T-roc R tror jag bara är ett fåtal ex så den finns nog inte där. Blocket är i importörernas ögon en begagnatsajt så allt finns inte där vad gäller nybil. Det är ÅF som annonserar där.
 
Funderar på att prova privatleasing, då jag närmsta 2 åren inte vill binda upp för mkt kapital.

Finns ett par erbjudanden på T-Roc R á 4k i månaden, de synes ha stått hos handlarna rätt länge? Är det ngn idé att försöka pruta eller deala till sig något annat vid privatleasing? Aldrig ens funderat kring att privatleasa fram till idag.




Tack!


Observera att det bara är 1000mil/år på detta erbjudande, 1500mil/år brukar ju vara mer vanligt.
Var ju en rejäl skatt 10kr/milen i bara skattkostnad av driftskostnaden.
 
Tack, jo hiskeligt tråkig utgift med skatten. Hade egentligen tänkt unna mig att köpa något roligt, men ja, bör nog leasa nu. Kan inte hitta något annat roligt att lease, som inte sticker iväg en massa mer på leasingavgiften.
Tittar iofs bara på blocket, vet inte om jag bör leta på andra siter när det kmr till leasing?
TRoc med 300 kusar är väl rolig??
Tyvärr så är skatten vad den är, det va därför jag valde att inte leasa nytt igen.
Jag har fått svinbra priser hos Volkswagen i Lund så ring dom o kolla. Så jag gjorde från början. Ringde runt till alla VW återförsäljare..
 
Observera att det bara är 1000mil/år på detta erbjudande, 1500mil/år brukar ju vara mer vanligt.
Var ju en rejäl skatt 10kr/milen i bara skattkostnad av driftskostnaden.
Det går att ändra men ökar förstås priset. På de enklare modellerna ligger det runt 200kr extra i månaden för 1500 mil. Hur det är på den här T-rocen vet jag inte, skulle kunna vara dyrare.

Det går också att bara skita i det och betala för övermil. Tror det är nånstans runt 12kr milen. Låter kanske mycket men det är inte det egentligen när man tittar på vad en ny bil har för milkostnad.
 
Amore!!
Berätta gärna mer. Miltal? Service? Hur förvarar du den? Skötsel? Tänker främst på hur man håller dom rostfria.
Den har gått lite över 23k. Gör all service själv då jag har tillgång till verkstad på gården. Vi har totalt fyra Defender inom familjen 🙂 så kan dom ganska bra. Men de är otroligt enkla att meka med och väldigt billiga reservdelar.
Den står mestadels utomhus, förutom på sommaren då jag kör annan bil mest då. Angående rosten så är det ett problem om inte tidigare ägare tagit sig an det då de saknar skydd från början. Men om de skötts och fått typ en linoljebehandling eller liknande så klarar de sig bra om man sedan gör det regelbundet. Just linolja är bra då det kan appliceras även på rost då det ändå gör nytta och ger bra skydd. Karossen är i aluminium så rostar inte, men finns en del svaga punkter (dörrar t.ex) som man får hålla koll på.
Får du tag i en sen Td5:a eller Puma som skötts om så är det säkert ingen fara, de äldre är kanske charmigare då de är enklare och mindre som kan krångla men å andra sidan så är det svårt att hitta välhållna exemplar.
Det som är trevligt just nu är att de verkar hålla värdet väldigt bra och till och med gå upp lite, vilket iofs inte är lika kul om man försöker köpa en.
 
Den har gått lite över 23k. Gör all service själv då jag har tillgång till verkstad på gården. Vi har totalt fyra Defender inom familjen 🙂 så kan dom ganska bra. Men de är otroligt enkla att meka med och väldigt billiga reservdelar.
Den står mestadels utomhus, förutom på sommaren då jag kör annan bil mest då. Angående rosten så är det ett problem om inte tidigare ägare tagit sig an det då de saknar skydd från början. Men om de skötts och fått typ en linoljebehandling eller liknande så klarar de sig bra om man sedan gör det regelbundet. Just linolja är bra då det kan appliceras även på rost då det ändå gör nytta och ger bra skydd. Karossen är i aluminium så rostar inte, men finns en del svaga punkter (dörrar t.ex) som man får hålla koll på.
Får du tag i en sen Td5:a eller Puma som skötts om så är det säkert ingen fara, de äldre är kanske charmigare då de är enklare och mindre som kan krångla men å andra sidan så är det svårt att hitta välhållna exemplar.
Det som är trevligt just nu är att de verkar hålla värdet väldigt bra och till och med gå upp lite, vilket iofs inte är lika kul om man försöker köpa en.
Det tekniska samt priserna har jag stenkoll på. Även sugit i mej de flesta reviews jag hittat, speciellt Puma 110 vilket det lutar mest åt. Uppdaterade inredningen ett stort plus även om td5’n verkar ”bättre” än td4’n aka Puma.
Drömmen vore en 110 med typ 12-13’mil på mätaren med bra historik samt minimal rost. Sawtorn fälgar ett plus likväl som vinterpaketet med värme i sätena o rutan.
Jag har väl en tro att inte så mycket kan gå galet med dom då jag dels kör max 1000 försiktiga mil per år, är väldigt pedantisk samt har parkering i garage.
Rosten har jag oxå koll på. Skulle byta till Nakatanenga kit samt behandla balkarna kontinuerligt.
 
Funderar på att prova privatleasing, då jag närmsta 2 åren inte vill binda upp för mkt kapital.

Finns ett par erbjudanden på T-Roc R á 4k i månaden, de synes ha stått hos handlarna rätt länge? Är det ngn idé att försöka pruta eller deala till sig något annat vid privatleasing? Aldrig ens funderat kring att privatleasa fram till idag.




Tack!
Alternativ: BMW X1 25e (hybrid) för straxt över 4k/mån. 360kr årsskatt känns lite roligare! 👍🏻
 
Den har gått lite över 23k. Gör all service själv då jag har tillgång till verkstad på gården. Vi har totalt fyra Defender inom familjen 🙂 så kan dom ganska bra. Men de är otroligt enkla att meka med och väldigt billiga reservdelar.
Den står mestadels utomhus, förutom på sommaren då jag kör annan bil mest då. Angående rosten så är det ett problem om inte tidigare ägare tagit sig an det då de saknar skydd från början. Men om de skötts och fått typ en linoljebehandling eller liknande så klarar de sig bra om man sedan gör det regelbundet. Just linolja är bra då det kan appliceras även på rost då det ändå gör nytta och ger bra skydd. Karossen är i aluminium så rostar inte, men finns en del svaga punkter (dörrar t.ex) som man får hålla koll på.
Får du tag i en sen Td5:a eller Puma som skötts om så är det säkert ingen fara, de äldre är kanske charmigare då de är enklare och mindre som kan krångla men å andra sidan så är det svårt att hitta välhållna exemplar.
Det som är trevligt just nu är att de verkar hålla värdet väldigt bra och till och med gå upp lite, vilket iofs inte är lika kul om man försöker köpa en.
Ps! Ett roligt konto o följa om du gillar svart pickup (visserligen en Puma)
 
Tack, jo hiskeligt tråkig utgift med skatten. Hade egentligen tänkt unna mig att köpa något roligt, men ja, bör nog leasa nu. Kan inte hitta något annat roligt att lease, som inte sticker iväg en massa mer på leasingavgiften.
Tittar iofs bara på blocket, vet inte om jag bör leta på andra siter när det kmr till leasing?
Snarare 4600:-/mån om du inte löser v-däck och försäkring on the side....
 
Tillbaka
Topp