• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?


3400 kr/mån för en A5 med bra utrustning och 265hk inkl serviceavtal på 24 mån leasing känns rätt så svårslaget.

Kanske inte lika rolig som en T-roc med 300hk men inte allt för långt ifrån.

Edit: @Tripeiro.
Tack! Ska kikas in.

Svänger fort i hockey... Har plockat ut exakt 259k från Avanza för 1h sedan, att köpa bil för... Kan sluta hursomhelst
 
Mailade min åf och frågade om de hade några bilar med dragkrok, ett måste som husägare. Går det att lösa är det absolut ett vettigt alternativ att vänta ut bättre / billigare elbilar.
 
Mailade min åf och frågade om de hade några bilar med dragkrok, ett måste som husägare. Går det att lösa är det absolut ett vettigt alternativ att vänta ut bättre / billigare elbilar.
Det skulle förvåna mig om det fanns några med drag, väldigt ovanligt på privatleasing ännu mer på en A5. Är ju nackdelen när det är lagerbilar, svårt att få dem som man vill.
 

3400 kr/mån för en A5 med bra utrustning och 265hk inkl serviceavtal på 24 mån leasing känns rätt så svårslaget.

Kanske inte lika rolig som en T-roc med 300hk men inte allt för långt ifrån.

Edit: @Tripeiro.

Alla borde teckna en sån där. Det är grisbilligt för att uttrycka det milt.

Frågan jag ställer mig är varför det är så billigt? De kan väl inte vara så desperata att sälja såna bilar?

Tack! Ska kikas in.

Svänger fort i hockey... Har plockat ut exakt 259k från Avanza för 1h sedan, att köpa bil för... Kan sluta hursomhelst

Jag vet men får inte skriva ;-)

För kunden är det inga hakar eller andra konstigheter. Teckna på och njut.


Ingen hake?
Vad är skatten på en sån där?
 
Jag vet men får inte skriva ;-)

För kunden är det inga hakar eller andra konstigheter. Teckna på och njut.
Kunden får ju dock betala 17k i skatt. Sen får Audi tillbaka en bil som dom knappt förlorat några pengar på och kan lätt som en plätt kränga iväg eftersom det bara är 1 bonus malusskatt kvar.
Dock ingen större nackdel för kunden i detta läge
 
Kunden får ju dock betala 17k i skatt. Sen får Audi tillbaka en bil som dom knappt förlorat några pengar på och kan lätt som en plätt kränga iväg eftersom det bara är 1 bonus malusskatt kvar.
Dock ingen större nackdel för kunden i detta läge
Skatten är lika oavsett finansieringsform så hur man än gör är rumpan bak, det är inte det som förklarar den relativt låga månadskostnaden på just A5. Men struntsamma, du har absolut rätt i att den här typen av bilar har fått bättre andrahandsvärde vid 36 mån eftersom malus är borta då.
 
Tack! Ska kikas in.

Svänger fort i hockey... Har plockat ut exakt 259k från Avanza för 1h sedan, att köpa bil för... Kan sluta hursomhelst
Nyfiken här, sitter i liknande sits. Har en bil för 252' men har en cagr på 12,3% över de senaste 10 åren, så resonerade att pengarna (historiskt!) avkastar mer än vad det kostar att låna.
Så varför väljer du att betala kontant, eller det kanske bara är en stadig insats?
 
Frågan jag ställer mig är varför det är så billigt? De kan väl inte vara så desperata att sälja såna bilar?
Svaret jag fick för någon vecka sedan när jag var ute och gick runt i VW/Skoda/Audi hallarna i Stockholm så var ett tips att kolla Audi privatleasingerbjudande, de kan inte köra stora kampanjer på försäljningspriset då det underminerar andrahandsmarknaden, men på leasing kan de gå plus minus noll som tråden redan kommit fram till. Sen kan jag inte svara för just denna lokala handlare om commitment mot Audi osv
 

3400 kr/mån för en A5 med bra utrustning och 265hk inkl serviceavtal på 24 mån leasing känns rätt så svårslaget.

Kanske inte lika rolig som en T-roc med 300hk men inte allt för långt ifrån.

Edit: @Tripeiro.

Försökt övertala en kompis med en 12 år gammal MB 180 att hoppa på det där. Han kör inte mycket och vill inte låsa upp sig för länge... Perfekt.

Begagnatpriserna är ju värdelösa nu, bättre ha ny och fräsch bil och betala några kronor i skatt extra.
 
Nyfiken här, sitter i liknande sits. Har en bil för 252' men har en cagr på 12,3% över de senaste 10 åren, så resonerade att pengarna (historiskt!) avkastar mer än vad det kostar att låna.
Så varför väljer du att betala kontant, eller det kanske bara är en stadig insats?

Edit: Läste helt fel först. Det är jättedumt av mig. Jag kan låna till 0% idag via mitt arbete, förmånsbeskattas visserligen men landar på ca 1% räknat med den... Men, ja, rent dumt men känns bäst för mig.
 
Edit: Läste helt fel först. Det är jättedumt av mig. Jag kan låna till 0% idag via mitt arbete, förmånsbeskattas visserligen men landar på ca 1% räknat med den... Men, ja, rent dumt men känns bäst för mig.
Tack för svar, jag har ju inte något med det att göra egentligen, men är nyfiken då jag är i liknande sits och vill landa rätt. Har fått låna @alfgren hjärna en hel del, vilket varit väldigt uppskattat!

Nu återstår ju frågan om du vill öppna egen låneförmedling vid sidan av till någon random snubbe på ett klockforum?
 
Tack för svar, jag har ju inte något med det att göra egentligen, men är nyfiken då jag är i liknande sits och vill landa rätt. Har fått låna @alfgren hjärna en hel del, vilket varit väldigt uppskattat!

Nu återstår ju frågan om du vill öppna egen låneförmedling vid sidan av till någon random snubbe på ett klockforum?

Kan erbjuda till 17% ränta utifall du är intresserad. 😋

Skämt åsido. Jag är inte rätt man att bolla med, jag är impulsiv med tankar som snurrar i 1000.
... Hade nya Polo GTIn i 3 månader i förra sommaren, tänkte nog precis som jag gör nu, ångrade mig när jag såg framför mig hur den skulle stå utomhus och knappt använd under vintern...
 
Körde ju en muskelbils-snackis här för någon månad sedan. Har inte släppt det helt, men öppnat sinnet litet.

Vad är egentligen en bra ”kul bil” för 100-200? Krav: fyrsits, bra skick inom budgeten (alltså inte en sopslut bil som skulle kosta 500 om den vore bra). Ska isf mest söndagsköra med den, köpa glass typ.
Kan kosta mindre också såklart.
 
Please visa!!
Jagga är väldigt trevligt det med!!

D807F493-98D7-416D-8DF1-D9E0204C53B4.jpeg
1605B3E9-45CF-4138-BCB1-270B963E6145.jpeg


Jadå, visst är de.
Denna kostade snudd på ingenting, men folk verkar ändå tro att jag åker runt i en dyr bil. Märkligt.

Däck till original sextontummare är beställt, så snart slipper jag dessa åbäken.
Sportiga 225/60 R16. :)
 
Körde ju en muskelbils-snackis här för någon månad sedan. Har inte släppt det helt, men öppnat sinnet litet.

Vad är egentligen en bra ”kul bil” för 100-200? Krav: fyrsits, bra skick inom budgeten (alltså inte en sopslut bil som skulle kosta 500 om den vore bra). Ska isf mest söndagsköra med den, köpa glass typ.
Kan kosta mindre också såklart.


Jag har kollat runt på blocket under en tid med ungefär samma spec som du, före -85 och upp till 160'

Mitt förslag är en 4-dörrars 60talspråm (ev ht), känns mest prisvärda.

Gärna av ett lite udda märke/modell.
Chevrolet Impala/Belair och Cadillac känns överprisade om man jämför med liknande Buick och Mercury.

E&S i Ljusdal har ju en hel del olika modeller hemma för att klämma på och känna in.
 
Körde ju en muskelbils-snackis här för någon månad sedan. Har inte släppt det helt, men öppnat sinnet litet.

Vad är egentligen en bra ”kul bil” för 100-200? Krav: fyrsits, bra skick inom budgeten (alltså inte en sopslut bil som skulle kosta 500 om den vore bra). Ska isf mest söndagsköra med den, köpa glass typ.
Kan kosta mindre också såklart.
Nu är jag nog eventuellt den absolut sista personen man ska fråga om det är amerikanska muskelbilar man önskar sig, men slår ändå ett slag för en jag kom att tänka på; Oldsmobile Toronado 1967. Motiveringen är att det är den enda jänkare jag tycker är någorlunda elegant och samtidigt med vettiga proportioner. Smaken är alltid som baken, jag är medveten om det, men mig går inte att övertyga om amerikanska bilars eventuella förträfflighet. Sedan vet jag mycket väl att Toronado är FWD vilket väl rimmar rätt illa med just muskeljänk och kul, men jag har aldrig kört en så jag vet inte. Hyfsat rejäl spis har den ju trots allt. Och söndagsåka med familjen till glasskiosken lär gå alldeles utmärkt i en sådan.

395C3278-5BB9-431B-A66F-5DDB53D22770.jpeg
1D20954C-8059-4266-837A-74DAF1840639.jpeg
54578069-94EA-4C00-BEEA-02B37C75689F.jpeg
A55BCB19-AF9D-49EA-B5ED-D4D34B0235F2.jpeg
E81F23B4-A3CA-4392-83AC-D6D273700631.jpeg
 
Senast ändrad:
Nu är jag nog eventuellt den absolut sista personen man ska fråga om det är amerikanska muskelbilar man önskar sig, men slår ändå ett slag för en jag kom att tänka på; Oldsmobile Toronado 1967. Motiveringen är att det är den enda jänkare jag tycker är någorlunda elegant och samtidigt med vettiga proportioner. Smaken är alltid som baken, jag är medveten om det, men mig går inte att övertyga om amerikanska bilars eventuella förträfflighet. Sedan vet jag mycket väl att Toronado är FWD vilket väl rimmar rätt illa med just muskeljänk och kul, men jag har aldrig kört en så jag vet inte. Hyfsat rejäl spis har den ju trots allt.

395C3278-5BB9-431B-A66F-5DDB53D22770.jpeg
1D20954C-8059-4266-837A-74DAF1840639.jpeg
54578069-94EA-4C00-BEEA-02B37C75689F.jpeg
A55BCB19-AF9D-49EA-B5ED-D4D34B0235F2.jpeg
E81F23B4-A3CA-4392-83AC-D6D273700631.jpeg
Just den där har jag haft på span länge. Även nyare Toronado lockar. Tänkte mest om jag missat någon annan kul glassköparbil.
Alltså inte muskelbil.
Jag gillar för övrigt många av dina tips i tråden!
Har även tänkt på någon halvgammal tüsk cab från tidigt 00-tal, men de känns mest bara omoderna, och inte coolt retro.
 
Just den där har jag haft på span länge. Även nyare Toronado lockar. Tänkte mest om jag missat någon annan kul glassköparbil.
Alltså inte muskelbil.
Jag gillar för övrigt många av dina tips i tråden!
Har även tänkt på någon halvgammal tüsk cab från tidigt 00-tal, men de känns mest bara omoderna, och inte coolt retro.

Jag hade gått på en fin MB SEC som inte stylats eller modifierats. Tidsenliga tillbehörsfälgar är däremot OK så länge originalfälgar följer med. Det är en härligt retro och mycket elegant lyxbil av en kvalitet som saknar motstycke. Snygg hardtoplösning av sidorutorna. Bältesbetjänt fram och det mesta man kan behöva för en njutbar färd. Fortfarande inte jättedyr. Det tillverkades många men numera ser man dem knappt. Fast det är ju ingen cab förstås.

https://www.blocket.se/vi/93396081.htm

5D3232F7-4485-40C1-B2D7-6C8F964B4C71.jpeg
D464DC1B-C8D2-44EA-B203-E8E7C0BBCA34.jpeg
260918EA-4978-4648-9F82-D193D6328744.jpeg
8183112D-EB90-4EFB-98A1-E5620D5898AE.jpeg
C0F57D87-80E8-4FAD-B5A0-5281FECED5EA.jpeg
A4E8E71E-DCAD-42D9-A9EA-C261F5F1A549.jpeg
7509C578-4495-474C-9CBE-0ED9892F5DF2.jpeg
 
Körde ju en muskelbils-snackis här för någon månad sedan. Har inte släppt det helt, men öppnat sinnet litet.

Vad är egentligen en bra ”kul bil” för 100-200? Krav: fyrsits, bra skick inom budgeten (alltså inte en sopslut bil som skulle kosta 500 om den vore bra). Ska isf mest söndagsköra med den, köpa glass typ.
Kan kosta mindre också såklart.
60 tals Chrylser 300/Newport osv brukar ligga där omkring för en i bra skick.
Eller varför inte en 60 tals Continental? Oerhört mysiga bilar. Borde köpa en, men frugan vill ej köra fullsize...
Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Lincoln Continental Sedan 7.6 V8 Automat https://www.blocket.se/vi/95607028.htm
 
Just den där har jag haft på span länge. Även nyare Toronado lockar. Tänkte mest om jag missat någon annan kul glassköparbil.
Alltså inte muskelbil.
Jag gillar för övrigt många av dina tips i tråden!
Har även tänkt på någon halvgammal tüsk cab från tidigt 00-tal, men de känns mest bara omoderna, och inte coolt retro.

BMW e46 Cab börjar kännas omodern, men en e36 Cab kan nog kalas retro...
 
560 SEC är en underbar bil. Känns dock lite surt att jag inte köpte en jag hade span på för 10 år sedan, så bara av den anledningen tror jag det går bort. En bra 300/500 SL däremot, mums!

En sådan här BMW känns ju faktiskt som en blivande klassiker. 318 inbjuder inte till bus av tidigare ägare, och skatt/förs blir billigt.
 
560 SEC är en underbar bil. Känns dock lite surt att jag inte köpte en jag hade span på för 10 år sedan, så bara av den anledningen tror jag det går bort. En bra 300/500 SL däremot, mums!

En sådan här BMW känns ju faktiskt som en blivande klassiker. 318 inbjuder inte till bus av tidigare ägare, och skatt/förs blir billigt.
Det är ju en riktig tjejbil... Mer tjejbil än en Miata
 
560 SEC är en underbar bil. Känns dock lite surt att jag inte köpte en jag hade span på för 10 år sedan, så bara av den anledningen tror jag det går bort. En bra 300/500 SL däremot, mums!

En sådan här BMW känns ju faktiskt som en blivande klassiker. 318 inbjuder inte till bus av tidigare ägare, och skatt/förs blir billigt.

Det är ju en riktig tjejbil... Mer tjejbil än en Miata

Din mamma är en tjej...😉

Skämt åsido, det är lugnt med en tjejbil. Har ju pickisen för karigare tillfällen.

Inte en tjejbil tycker jag.
Definitionen av tjejbil är väl Audi TT?

Men 4-cylindrig äldre BMW är ju för tråkigt... men även en 320 bör kunna hittas som inte är buskörd.
Helst vill man ju ha 328... men en fin sån är svårt.
 
560 SEC är en underbar bil. Känns dock lite surt att jag inte köpte en jag hade span på för 10 år sedan, så bara av den anledningen tror jag det går bort. En bra 300/500 SL däremot, mums!

En sådan här BMW känns ju faktiskt som en blivande klassiker. 318 inbjuder inte till bus av tidigare ägare, och skatt/förs blir billigt.
Ja då förstår jag om SEC inte lockar. Men SL borde falla bort pga kravet på fyra sittplatser?
Och BMW ska ha sex cylindrar (eller fler). Enda undantaget jag kan komma på är M3 E30. Den kommer undan med fyra.
 
Tillbaka
Topp