• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Vet att Saabs största fans huserar i denna tråd men jag ber er att försöka hålla er från att ta över tråden denna gången.

MVH
7F28B2B8-79EB-4570-B189-49556346C115.jpeg

Nej för sjutton, ogillar hela anrättningen med mm på motorn och tum på chassit vilket gör att man måste ha dubbla uppsättningar verktyg med sig.
Har dom så nuförtiden ochså?
 
Nej för sjutton, ogillar hela anrättningen med mm på motorn och tum på chassit vilket gör att man måste ha dubbla uppsättningar verktyg med sig.
Har dom så nuförtiden ochså?
Lösningen stavas "driftsäkerhet", har aldrig verktyg med mig och de gånger när något ska göra så spelar det ingen större roll on det skulle vara annorlunda, tar lika lång tid att plocka upp ett verktyg som mäts i tum som centimeter.
 
Hallå. I dagsläget har jag en Volvo v40 Ocean Race från -15 som jag varit väldigt nöjd med. Men familjen växer strax från 2 till 3 och jag tror v40 kommer bli trång väldigt snabbt. Jag har börjat titta efter vettiga familjekärror och fastnat för senaste generationen av Volvo v60 Cross Country (typ en från 2019). Jag tycker den är snygg och tickar i de flesta boxarna. Samtidigt kostar de 370-400kkr. Är de värda pengarna?

Mina preferenser är kombi med lite högre frigång eller SUV, dragkrok, automat, adaptiv farthållare, gärna 4-hjulsdrift, parkeringssensorer/kamera, rattvärme och bekväm för långresorna (samt det vanliga som acc osv).
Vad har ni tips på andra bra familjebilar som sväljer barnvagn och packning?
 
Hallå. I dagsläget har jag en Volvo v40 Ocean Race från -15 som jag varit väldigt nöjd med. Men familjen växer strax från 2 till 3 och jag tror v40 kommer bli trång väldigt snabbt. Jag har börjat titta efter vettiga familjekärror och fastnat för senaste generationen av Volvo v60 Cross Country (typ en från 2019). Jag tycker den är snygg och tickar i de flesta boxarna. Samtidigt kostar de 370-400kkr. Är de värda pengarna?

Mina preferenser är kombi med lite högre frigång eller SUV, dragkrok, automat, adaptiv farthållare, gärna 4-hjulsdrift, parkeringssensorer/kamera, rattvärme och bekväm för långresorna (samt det vanliga som acc osv).
Vad har ni tips på andra bra familjebilar som sväljer barnvagn och packning?
Med de kraven så låter en Audi A4 Allroad som ett förträffligt val.
Fördel gentemot V60:
Audi Virtual Cockpit
Quattro
Generell detaljkvalite
 
Hallå. I dagsläget har jag en Volvo v40 Ocean Race från -15 som jag varit väldigt nöjd med. Men familjen växer strax från 2 till 3 och jag tror v40 kommer bli trång väldigt snabbt. Jag har börjat titta efter vettiga familjekärror och fastnat för senaste generationen av Volvo v60 Cross Country (typ en från 2019). Jag tycker den är snygg och tickar i de flesta boxarna. Samtidigt kostar de 370-400kkr. Är de värda pengarna?

Mina preferenser är kombi med lite högre frigång eller SUV, dragkrok, automat, adaptiv farthållare, gärna 4-hjulsdrift, parkeringssensorer/kamera, rattvärme och bekväm för långresorna (samt det vanliga som acc osv).
Vad har ni tips på andra bra familjebilar som sväljer barnvagn och packning?
Skaffade senaste generationen V60 (inte CC men det är nog sak samma) inför första barnet. Stod ut i tio månader innan jag bytte till en Passat. Med babyskydd eller bilbarnstol på högerplatsen bak gick det knappt att sitta i passagerarsätet framför. Den drog kopiösa mängder diesel (D4) och knattrade värre än en traktor, högtalarna strulade, det gick inte att få upp höger bakdörr när det var minusgrader, infotainmentsystemet var laggigt och buggigt etcetc.. Kan ha haft ett måndagsexemplar men det som störde mig mest var att bilen är riktigt stor i förhållande till kupéutrymmet.

Edit: den knarrade generellt och fjädringen gnisslade när det var kallt.kvaliteten kändes inte helt toppen för priset.
 
Skaffade senaste generationen V60 (inte CC men det är nog sak samma) inför första barnet. Stod ut i tio månader innan jag bytte till en Passat. Med babyskydd eller bilbarnstol på högerplatsen bak gick det knappt att sitta i passagerarsätet framför. Den drog kopiösa mängder diesel (D4) och knattrade värre än en traktor, högtalarna strulade, det gick inte att få upp höger bakdörr när det var minusgrader, infotainmentsystemet var laggigt och buggigt etcetc.. Kan ha haft ett måndagsexemplar men det som störde mig mest var att bilen är riktigt stor i förhållande till kupéutrymmet.

Edit: den knarrade generellt och fjädringen gnisslade när det var kallt.kvaliteten kändes inte helt toppen för priset.
Det där med dörrarna och minusgrader är ju rena rama skämtet, har en V60 och den första vintern (denna) hade jag problem att ta mig in i bilen (alla dörrar vid 10-15 tillfällen), trodde inte att det var sant... Annars är jag nöjd med kärran, också en D4 AWD och den drar rätt mycket.
 
Det där med dörrarna och minusgrader är ju rena rama skämtet, har en V60 och den första vintern (denna) hade jag problem att ta mig in i bilen (alla dörrar vid 10-15 tillfällen), trodde inte att det var sant... Annars är jag nöjd med kärran, också en D4 AWD och den drar rätt mycket.
Samma på V90, för jävligt rent ut sagt. ”Premium”
 
Sugen på lite oldschool nu efter att ha kört nyare bilar.
Hur mycket huvudvärk / meck är en välhållen 986a?
Samma frågeställning för BMW e36 och e85

Medveten om att sistnämnda inte anses lika körglada. Är mest ute efter oldschool- franska rivieran- känsla en tid framåt :)
 
Sugen på lite oldschool nu efter att ha kört nyare bilar.
Hur mycket huvudvärk / meck är en välhållen 986a?
Samma frågeställning för BMW e36 och e85

Medveten om att sistnämnda inte anses lika körglada. Är mest ute efter oldschool- franska rivieran- känsla en tid framåt :)

En fin E36 M3 är ju kalas om du lyckas hitta... större chans att hitta en fin Cab tror jag.
 
Sugen på lite oldschool nu efter att ha kört nyare bilar.
Hur mycket huvudvärk / meck är en välhållen 986a?
Samma frågeställning för BMW e36 och e85

Medveten om att sistnämnda inte anses lika körglada. Är mest ute efter oldschool- franska rivieran- känsla en tid framåt :)

E64 (6 serie cab) är en trevlig modell och mycket bil för pengen tycker jag. MB R129 eller 230 SL också. Värda att titta på!
 
Cabtaket är det stora problemet där. Motorn dränks när dräneringshålen sätts igen. Kostar 15k att fixa. Jag har testat ;)
Ah, tack för heads up!
En fin E36 M3 är ju kalas om du lyckas hitta... större chans att hitta en fin Cab tror jag.
Topp!
E64 (6 serie cab) är en trevlig modell och mycket bil för pengen tycker jag. MB R129 eller 230 SL också. Värda att titta på!
MB har jag inte lagt mycket ögon på av nån anledning. En SL 320 från 90- talet kanske kan vara något? :)
 
Gå på SL500, i princip obefintlig skillnad i pris och bilen gör sig bättre med en V8. Det är ju ingen lättviktare namnet till trots... (Super-Leicht) och ja Bruno Saccos designer bla R129 är riktiga klassiker, bland det bästa MB gjort.
 
Gå på SL500, i princip obefintlig skillnad i pris och bilen gör sig bättre med en V8. Det är ju ingen lättviktare namnet till trots... (Super-Leicht) och ja Bruno Saccos designer bla R129 är riktiga klassiker, bland det bästa MB gjort.
Tack för input.
Hur är driftsäkerhet, meckbehov osv för en jäkel? Med hardtoppen kanske man rent av vågar sig på en stockholmsvinter?

Finns några fina 300 / 320 i närområdet till strax över hundringen. Bra prisspann?
 
Hur är driftsäkerhet, meckbehov osv för en jäkel? Med hardtoppen kanske man rent av vågar sig på en stockholmsvinter?
De tål det utan problem men lite trist att utsätta en klassiker för slitaget om man kan undvika.
En granne har vardagskört en SL320 sedan 90-talet. Den ser ledsen ut i lacken (pepprad av stenskott) men går i övrigt bra och inte en rostfläck. Under samma tid har hans CLK320 i princip upphört att existera av all rost. Det var annan lack på Mercedes förr...
 
De tål det utan problem men lite trist att utsätta en klassiker för slitaget om man kan undvika.
En granne har vardagskört en SL320 sedan 90-talet. Den ser ledsen ut i lacken (pepprad av stenskott) men går i övrigt bra och inte en rostfläck. Under samma tid har hans CLK320 i princip upphört att existera av all rost. Det var annan lack på Mercedes förr...
Jo såklart, kanske en lackskyddsbehandling är på sin plats inför tråkhalvåret om beslutet tas att fortsätta rulla.
Imponerande. Skumläst lite nu under dagen och Mercedes lite mer high end från forna tider verkar ju vara riktigt smutt. Min bild av MB är egentligen utifrån de bilar de tillverkat senaste generationerna. Fin design men halvrolig kvalitétskänsla.
 
Vinter och R129 skall väl inte vara ngt problem, finns till och med en knapp på panelen med snökedjor på. Mekaniken är ju vilken annan samtida MB som helst = skottsäker. Caben är hydraulisk(!) med en massa små cylindrar och oljeledningar, det är en modig konstruktion och du kanske får anledning att lära dig läcksöka mikrohydraulik 😂 tycker dock inte man hör så mkt om strul med dem.

Om möjligt hitta en bil med stålfjädring (vanligt på 320, ovanligt på 500) Gashydrauliken (tänk Citroën) kräver underhåll och byte av klockorna (1 per hjul) behöver förmodligen göras om det inte är gjort.

R129sl-club.de har all info du behöver om du är vass på modersmålet.
 
Senast ändrad:
Jo såklart, kanske en lackskyddsbehandling är på sin plats inför tråkhalvåret om beslutet tas att fortsätta rulla.
Det hjälper delvis för att hålla bilen ren men det skyddar inte från några repor eller stenskott, då behöver du gå på stenskottsfoliering. Fullt möjligt men 10-15k i prislapp.
 
Vinter och R129 skall väl inte vara ngt problem, finns till och med en knapp på panelen med snökedjor på. Mekaniken är ju vilken annan samtida MB som helst = skottsäker. Caben är hydraulisk(!) med en massa små cylindrar och oljeledningar, det är en modig konstruktion och du kanske får anledning att lära dig läcksöka mikrohydraulik 😂 tycker dock inte man hör så mkt om strul med dem.

Om möjligt hitta en bil med stålfjädring (vanligt på 320, ovanligt på 500) Gashydrauliken (tänk Citroën) kräver underhåll och byte av klockorna (1 per hjul) behöver förmodligen bytas om det inte är gjort.

R129sl-club.de har all info du behöver om du är vass på modersmålet.
Borde vara enkelt att skruva dit "vanlig" fjädring den dan det krånglar. Förmodligen billigare än att hålla igång gashydrauliken när/om det börjar spöka.
 
Gå på SL500, i princip obefintlig skillnad i pris och bilen gör sig bättre med en V8. Det är ju ingen lättviktare namnet till trots... (Super-Leicht) och ja Bruno Saccos designer bla R129 är riktiga klassiker, bland det bästa MB gjort.
Man lär sig något nytt varje dag.
Jag har alltid trott att SL står för Sport Leicht.
Men tydligen har dom nu bestämt att det är Super Leicht. :bookworm:
 
Vinter och R129 skall väl inte vara ngt problem, finns till och med en knapp på panelen med snökedjor på. Mekaniken är ju vilken annan samtida MB som helst = skottsäker. Caben är hydraulisk(!) med en massa små cylindrar och oljeledningar, det är en modig konstruktion och du kanske får anledning att lära dig läcksöka mikrohydraulik 😂 tycker dock inte man hör så mkt om strul med dem.

Om möjligt hitta en bil med stålfjädring (vanligt på 320, ovanligt på 500) Gashydrauliken (tänk Citroën) kräver underhåll och byte av klockorna (1 per hjul) behöver förmodligen göras om det inte är gjort.

R129sl-club.de har all info du behöver om du är vass på modersmålet.
Fantastiskt matnyttig info. Tack för detta. :)
 
Hallå. I dagsläget har jag en Volvo v40 Ocean Race från -15 som jag varit väldigt nöjd med. Men familjen växer strax från 2 till 3 och jag tror v40 kommer bli trång väldigt snabbt. Jag har börjat titta efter vettiga familjekärror och fastnat för senaste generationen av Volvo v60 Cross Country (typ en från 2019). Jag tycker den är snygg och tickar i de flesta boxarna. Samtidigt kostar de 370-400kkr. Är de värda pengarna?

Mina preferenser är kombi med lite högre frigång eller SUV, dragkrok, automat, adaptiv farthållare, gärna 4-hjulsdrift, parkeringssensorer/kamera, rattvärme och bekväm för långresorna (samt det vanliga som acc osv).
Vad har ni tips på andra bra familjebilar som sväljer barnvagn och packning?
Hade a4 allroad tills det var dags för barnstol storlek 2. Då blir den för kort för att sitta framför/bakom stol, så det blev Passat. Alltrack. Jäkla bra bil. Finns i tusental, så leta en bra.
 
Tillbaka
Topp