• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Intressant att du anser dig ha rätt och behov att berätta för alla hela tiden att du tycker deras grejer är fula. Sympatiskt drag. Verkligen.
Du är fortfarande helt fel ute i detta fall. Vi har bråkat om vilka fälgar som är bäst, jag tyckte de fulare passar bilen bättre. Berömde dem senast vi träffades. Det är underhållande med forumpoliser men i detta fall blev det pannkaka. Bättre lycka nästa gång.

Förövrigt tänker jag inte recensera din insats på detta klockforum.
 
Återigen behöver du lära dig att vad du själv tycker inte nödvändigtvis är intressant för andra trots att du konstant tror det.
Jag recenserar inte folks insatser, finner det irrelevant och ointressant till skillnad från dig. Lustigt att du tror du bestämmer vad som är intressant och inte. Även lustigt att du talar för hela forumet. Håll dig till ämnet ist.
 
Jag recenserar inte folks insatser, finner det irrelevant och ointressant till skillnad från dig. Lustigt att du tror du bestämmer vad som är intressant och inte. Även lustigt att du talar för hela forumet. Håll dig till ämnet ist.
Ämnet för senaste sidan var att du är simpelt oförskämd när du berättar för folk att deras smak är dålig bara för att du tycker det. Inte första gången direkt.
Att detta är ointressant att diskutera vidare är jag helt med på för du förstår uppenbarligen inte problemet.
 
Ämnet för senaste sidan var att du är simpelt oförskämd när du berättar för folk att deras smak är dålig. Inte första gången direkt.
Att detta är ointressant att diskutera vidare är jag helt med på för du förstår uppenbarligen inte problemet.
Ja, för att du missbedömde situationen och blev arg. Sluta med personangreppen och ägna din energi åt trådämnet ist. Tror inte det intresserar andra att du ogillar mig? När man inte är intresserad av ett inlägg går man vidare till nästa inlägg, fungerar rätt bra faktiskt.

Förövrigt skriver jag aldrig att folk har dålig smak, däremot kommenterar jag objekt då och då. Stor skillnad. Lite det som är meningen med ett diskussionsforum? Gillar man inte det är det nog Instagram eller liknande man bör ägna sig åt.

Vill du fortsätta diskutera min person som du finner så intressant? Eller kan vi återgå till trådämnet?
 
Är inne på tredje uppsättningen Goodyear. Skulle säga att decibelvärdet ger en bra fingervisning. Gjorde en felbedömning och köpte billigare med högre decibel till en Mercedes E-klass jag ägde. Motivering var att den bilen är ju så välisolerad att däckets ljud spelar mindre roll. Så fel jag hade 😅

Ja jag körde på Goodyear, tänkte att det är bättre att betala lite mer nu än att sitta och ångra sig i bilen sen :p
 
Porsche 996 är ett skönt val i dessa tider om man vill ha en 911:a. Analog körkänsla och fortfarande ett litet format. Att det råder delade meningar om 996/986 generationen kan konnässörer använda till sin fördel. Mer valuta för pengarna är svårt att hitta.
En analys även jag kommit fram till, värdena har tagit stryk pga ims/rms problematiken som trots allt är hanterbar. Och 996.2 ser bra mycket bättre ut än .1. Jag ’halvletar’ efter en manuell 996.2 4s, känns som den intressantaste modellen.
 
Porsche 996 är ett skönt val i dessa tider om man vill ha en 911:a. Analog körkänsla och fortfarande ett litet format. Att det råder delade meningar om 996/986 generationen kan konnässörer använda till sin fördel. Mer valuta för pengarna är svårt att hitta.
Men känns det inte som de dragit iväg nåt sanslöst på sistone? Såg precis en 996 -99 annonseras för 350k på blocket. Såg inte ut som något unikt fräScht ex.
 
  • Like
Reactions: par
En analys även jag kommit fram till, värdena har tagit stryk pga ims/rms problematiken som trots allt är hanterbar. Och 996.2 ser bra mycket bättre ut än .1. Jag ’halvletar’ efter en manuell 996.2 4s, känns som den intressantaste modellen.

996 4S är en supertrevlig bil, kanske den snyggaste modellen i 996 serien. Fint karaktärsfullt motorljud med sportavgassystemet. 996:ans stramare linjer gör att bilen smälter in i trafikmiljön. Den väcker ingen avund som nyare modeller kan göra. Man kan parkera den överallt även ute i Europa. Köp ett fint exemplar och vårda det.
 
Men känns det inte som de dragit iväg nåt sanslöst på sistone? Såg precis en 996 -99 annonseras för 350k på blocket. Såg inte ut som något unikt fräScht ex.

Har inte följt prisutvecklingen slaviskt. 996:an har varit billigare och det har även 986:an varit.

Det är väl som allt annat. Nypriserna på Porsche 911/Cayman/Boxster drar nog iväg bottenskrapet uppåt. De blir fortfarande relativt sett prisvärda alternativ.

En fin välskött 996:a kan säkert överlappa en 997:a idag prismässigt. 997:an har också hamnat lite i skuggan och kan också vara ett intressant köp. Börjar man titta på en 997:2 så kan man även titta på en 991:1. Skiljer inte så mycket.

I slutändan handlar det om preferenser. Gillar man analoga 911 som ändå är hyfsat moderna då är det ju 996/997 som gäller. Både 991 och 992 är mer digitala.
 
996 4S är en supertrevlig bil, kanske den snyggaste modellen i 996 serien. Fint karaktärsfullt motorljud med sportavgassystemet. 996:ans stramare linjer gör att bilen smälter in i trafikmiljön. Den väcker ingen avund som nyare modeller kan göra. Man kan parkera den överallt även ute i Europa. Köp ett fint exemplar och vårda
Nu ska jag ut och adaptera den nya programvaran i min 125 E82 😀
+50 hk 😎
Hur då? Du måste ha 3 liters N53 och bytt till 30i insug?
 
Hur då? Du måste ha 3 liters N53 och bytt till 30i insug?

Nej... i 125i E82 (Euro-spec) sitter en 3 liters N52, samma motors som i 130 (fast med marginellt mindre spridare).
Så allt som behövs är en omprogrammering/optimering... de accelerationstider jag mätt upp förbättrades med 15-20 % :)

Edit, är samma insug på 125 (euro-spec) som 130.... amerikanska 125 och 128 däremot skiljer det mer på, bland annat "sämre" insug.
 
Vet att Saabs största fans huserar i denna tråd men jag ber er att försöka hålla er från att ta över tråden denna gången.

MVH
7F28B2B8-79EB-4570-B189-49556346C115.jpeg
 
Nej... i 125i E82 (Euro-spec) sitter en 3 liters N52, samma motors som i 130 (fast med marginellt mindre spridare).
Så allt som behövs är en omprogrammering/optimering... de accelerationstider jag mätt upp förbättrades med 15-20 % :)

Edit, är samma insug på 125 (euro-spec) som 130.... amerikanska 125 och 128 däremot skiljer det mer på, bland annat "sämre" insug.
Intressant, trodde det var samma motor som i E9x och att du installerat ett kit som detta https://www.schmiedmann.se/sv/produkt/1943118-ny?produkt=MOS2530PK
 
Kikar på bil på KVD, hur brydd ska man vara över en sån här bula under? Måste vara på tröskeln tänker jag, det står inte utskrivet. Tänker om det påverkar ev krockstruktur. (se nedre bilden) Screenshot_20210414_194559_com.android.chrome.jpg
 
Det där beror till 100% på en klantskalle med domkraft. Inget som påverkar funktion men det är väldigt svårt att bli av med.
Det var min känsla också.
Jag hade brytt mig mer om stenskott med rost och dörruppslagen.
Kikar man på bilderna med anmärkningar så såg det inte så farligt ut i alla fall. Det var mest tröskeln jag reagerade på. Nu tyckte jag inte det kändes så prisvärt i alla fall så hoppade av budgivningen.
Det är svårt att göra bra affärer på KVD, antar att det är många handlare som skopar upp bilar och kränger vidare med liten marginal. Jag vill nog känna att man kan spara en slant om man skall köpa på auktion men så är sällan fallet tycker jag.
 
Det var min känsla också.

Kikar man på bilderna med anmärkningar så såg det inte så farligt ut i alla fall. Det var mest tröskeln jag reagerade på. Nu tyckte jag inte det kändes så prisvärt i alla fall så hoppade av budgivningen.
Det är svårt att göra bra affärer på KVD, antar att det är många handlare som skopar upp bilar och kränger vidare med liten marginal. Jag vill nog känna att man kan spara en slant om man skall köpa på auktion men så är sällan fallet tycker jag.

Det är en tuff marknad för köpare idag med höga priser.
Köp privat för bäst pris
 
Det var min känsla också.

Kikar man på bilderna med anmärkningar så såg det inte så farligt ut i alla fall. Det var mest tröskeln jag reagerade på. Nu tyckte jag inte det kändes så prisvärt i alla fall så hoppade av budgivningen.
Det är svårt att göra bra affärer på KVD, antar att det är många handlare som skopar upp bilar och kränger vidare med liten marginal. Jag vill nog känna att man kan spara en slant om man skall köpa på auktion men så är sällan fallet tycker jag.
Tiden för galna fynd på KVD är nog tyvärr förbi.
 
Det man vinner på KVD är oftast en liten marginal prismässigt, men också att vinterdäcken ingår. Väldigt många handlare tar vinterdäcken och säljer dem separat.

Har också noterat att reservationspriserna är väldigt höga numera och det är svårt att göra "bättre" affärer än normalfallet. Har köpt mycket där tidigare, 20-30 bilar totalt. Betydligt mindre på senare år.
 
Tillbaka
Topp