• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Nu har jag kört den 2 meter.
Är det dags för vinterförvaring igen?
20210411_123825.jpg
 
M3an ylar om att det är dags för service (2400 km) trots att den har gått 1840 km. Var ska man serva? Är det noga?

Bavaria ville ha 17500 kr för olja, filter och tändstift, samt någon "M3-kontroll". Jag tycker att det låter väldigt dyrt. Vad säger ni? Var i Uppsala kan man annars serva?
 
Bavaria ville ha 17500 kr för olja, filter och tändstift, samt någon "M3-kontroll". Jag tycker att det låter väldigt dyrt. Vad säger ni? Var i Uppsala kan man annars serva?
Det är grisdyrt naturligtvis och det är för att de kan ta så mycket betalt, inte att delarna kostar så. Men det är ju fult med "Lasses bil" i serviceboken på en ny M3.
 
Det är ju att nästa ägare har förtroende för stämpeln som är viktigt för andrahandsvärdet. På det sättet vinner alltid känd verkstad över icke-känd verkstad oavsett hur duktig den senare mekanikern är tyvärr.
Ja det har du rätt i. Nu verkar det som att den verkstad jag pratade med inte kan signera i det digitala serviceprotokollet, så då går ju den bort..
 
Bilen är från 2017, så ny är den väl inte...

Så om man hittar en mekaniker man litar på, så spelar det ingen roll vad verkstaden heter?

Ta reda på vad "M3-kontroll" innebär.
Jag bor också i Uppsala och det är ont om fristående bra verkstäder här... men killen som öppnat Oilpoint är trevlig och seriös, servade där sist.
Men, på en M3 från 2017 skulle nog jag också ha svårt att lämna märkesverkstad om det inte är till en känd fristående verkstad med gott ryckte...
 
Fristående BMW jag har förtroende för och känner till - tyvärr ingen nära Uppsala

Stjärnans bilteknik (Sthlm)
Bil och Motorteknik i Huddinge
GW Engineering (Västerhaninge)
Jarls (Skåne)
 
Senast ändrad:
M3an ylar om att det är dags för service (2400 km) trots att den har gått 1840 km. Var ska man serva? Är det noga?

Bavaria ville ha 17500 kr för olja, filter och tändstift, samt någon "M3-kontroll". Jag tycker att det låter väldigt dyrt. Vad säger ni? Var i Uppsala kan man annars serva?
Min BMWÄ fanboy kompis sa alltid att han ville att hans BMW skulle förbli en BMW......så service hos BMW och det kostade huggorm varej gång.....hade nog inte blivit så imponerad som köpare med en Mekonomen stämpel i serviceboken........
 
Min BMWÄ fanboy kompis sa alltid att han ville att hans BMW skulle förbli en BMW......så service hos BMW och det kostade huggorm varej gång.....hade nog inte blivit så imponerad som köpare med en Mekonomen stämpel i serviceboken........
Nej men tyvärr värderades hans bil inte en spänn högre för det vid inbytet, eller hur? ;) Inte ens BMW själva kollar vem som gjort servicen, bara "att" den är gjord och någorlunda korrekt miltal vid inbyte. Åtminstone på de stora anläggningarna.

Mindre handlare och entusiastbilar är lite annorlunda förstås.
 
Nej men tyvärr värderades hans bil inte en spänn högre för det vid inbytet, eller hur? ;) Inte ens BMW själva kollar vem som gjort servicen, bara "att" den är gjord och någorlunda korrekt miltal vid inbyte. Åtminstone på de stora anläggningarna.

Mindre handlare och entusiastbilar är lite annorlunda förstås.
535 från 90 tal.......kostade att bli av med :).....men det är mer än känsla.....servar inte min Rolex på Klockmäster.....känns fel....
 
M3an ylar om att det är dags för service (2400 km) trots att den har gått 1840 km. Var ska man serva? Är det noga?

Bavaria ville ha 17500 kr för olja, filter och tändstift, samt någon "M3-kontroll". Jag tycker att det låter väldigt dyrt. Vad säger ni? Var i Uppsala kan man annars serva?
Ring runt till olika BMW-verkstäder. En så pass ny M3 bör ju servas på auktoriserad verkstad.
 
Ska välja däck till nya hjulen, vill ha så tysta däck så möjligt. Kan man lita på tillverkarnas dB-siffror? Jag har för mig att jag läst att 3 dBs skillnad är motsvarande en dubbling av upplevd ljudnivå...

Väljer mellan dessa, Nokian billigare men ev. mer ljud då, Goodyear dyrare och tystare.



Tacksam för åsikter
 
Ska välja däck till nya hjulen, vill ha så tysta däck så möjligt. Kan man lita på tillverkarnas dB-siffror? Jag har för mig att jag läst att 3 dBs skillnad är motsvarande en dubbling av upplevd ljudnivå...

Väljer mellan dessa, Nokian billigare men ev. mer ljud då, Goodyear dyrare och tystare.



Tacksam för åsikter

Man kan INTE lita på tillverkarnas uppgifter.

Jag har haft goodyear-däcket i en mindre dimension, då var det väldigt tyst, det tystaste jag testat.
 
  • Like
Reactions: kbw
Ljud i en bil är lika mycket vibrationer och resonans som ljud från däcken. Jättesvårt att få en korrekt bild av ljudnivån baserat på etiketten.
Jag har haft goda erfarenheter av de goodyear däcken om det är någon hjälp.
 
  • Like
Reactions: kbw
En E-klass från 2018 med knappt 8000 mil på mätaren, är det en förhållandevis riskfri affär om ägar- och servicehistoriken ser bra ut och man tänkt behålla 2-3 år? E400-motorn med 4-Matic. Visst brukar väl Mercedes vara ganska "skottsäkra"?
 
En E-klass från 2018 med knappt 8000 mil på mätaren, är det en förhållandevis riskfri affär om ägar- och servicehistoriken ser bra ut och man tänkt behålla 2-3 år? E400-motorn med 4-Matic. Visst brukar väl Mercedes vara ganska "skottsäkra"?
Ja. Men kolla försäkringen innan du slår till. Lite motorstarkare Mercedes har börjat få väldigt dyra försäkringar pga dåligt klientel.
 
En E-klass från 2018 med knappt 8000 mil på mätaren, är det en förhållandevis riskfri affär om ägar- och servicehistoriken ser bra ut och man tänkt behålla 2-3 år? E400-motorn med 4-Matic. Visst brukar väl Mercedes vara ganska "skottsäkra"?
Visst brukar de det, men även solen har sina fläckar - en vän fick bromshaveri på en E220 18-19 nyligen, lät simpelt tyckte jag. Dock hade tydligen bromsaccumulatorn sprungit läck och måste bytas vilket i sin tur kräver att motorn lyfts ur osv. 70-80000:- i rep, som tur var fanns begagnatgaranti någon månad till. Detta var ett känt fel, kanske värt att kolla upp?
 
Visst brukar de det, men även solen har sina fläckar - en vän fick bromshaveri på en E220 18-19 nyligen, lät simpelt tyckte jag. Dock hade tydligen bromsaccumulatorn sprungit läck och måste bytas vilket i sin tur kräver att motorn lyfts ur osv. 70-80000:- i rep, som tur var fanns begagnatgaranti någon månad till. Detta var ett känt fel, kanske värt att kolla upp?
Bilar är bilar :) Man får nog säga att risken är mindre med en stjärna där fram än annars iaf. Dock vet jag inte riktigt hur det är med den modellen. Merca har väl haft vissa modeller/motoralternativ som haft jobbiga typfel så bara att det är en merca är ingen garanti. Gäller att läsa på och göra sina efterforskningar, vilket du ju nu gör @Johe :)
 
Ska välja däck till nya hjulen, vill ha så tysta däck så möjligt. Kan man lita på tillverkarnas dB-siffror? Jag har för mig att jag läst att 3 dBs skillnad är motsvarande en dubbling av upplevd ljudnivå...

Väljer mellan dessa, Nokian billigare men ev. mer ljud då, Goodyear dyrare och tystare.



Tacksam för åsikter
Är inne på tredje uppsättningen Goodyear. Skulle säga att decibelvärdet ger en bra fingervisning. Gjorde en felbedömning och köpte billigare med högre decibel till en Mercedes E-klass jag ägde. Motivering var att den bilen är ju så välisolerad att däckets ljud spelar mindre roll. Så fel jag hade 😅
 
Tillbaka
Topp