• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Hallå. I dagsläget har jag en Volvo v40 Ocean Race från -15 som jag varit väldigt nöjd med. Men familjen växer strax från 2 till 3 och jag tror v40 kommer bli trång väldigt snabbt. Jag har börjat titta efter vettiga familjekärror och fastnat för senaste generationen av Volvo v60 Cross Country (typ en från 2019). Jag tycker den är snygg och tickar i de flesta boxarna. Samtidigt kostar de 370-400kkr. Är de värda pengarna?

Mina preferenser är kombi med lite högre frigång eller SUV, dragkrok, automat, adaptiv farthållare, gärna 4-hjulsdrift, parkeringssensorer/kamera, rattvärme och bekväm för långresorna (samt det vanliga som acc osv).
Vad har ni tips på andra bra familjebilar som sväljer barnvagn och packning?
Skaffade nyss en Seat Tarraco, jäkligt mkt för pengarna. Köpte en från 2019, 3000 mil. Stor som attan, 4WD och diesel (om man kan tänka sig det) Tror den har det mesta du önskar förutom ratttvärme 🙂 Är samma bil som VW Tiguan Allspace och Skoda Kodiaq men till lite billigare pris. Kanske kan va nåt du skulle uppskatta.
 
Frågade tidigare efter synpunkter på Corvette C4, har dock kommit fram till att budgeten är lite högre så nu är det en Corvette C5 cab som jag letar efter, är ute efter en från de tre sista årsmodellerna, 02 till 04. Har läst lite om automatlådor på dessa som packat ihop efter så lite som 5-6 tusen mil pga dålig kylning. Är det någon här som vet om jag bör vara orolig?
 
Nu när 991an är såld så har jag börjat att spana in nästa åk.
Då hjärtat satt i halsgropen varje gång barnen skulle förbi bilen med cykel eller liknande satt hjärtat i halsgropen. Den gav mest stress och irritation när vi skulle till beachen.

vad har jag då siktar in mig på? Jo!

En golf MK I GLI. (Gti cab) som behöver en del kärlek. Kan mest troligt få den förhållandevis billigt sett till marknaden idag. Men då ska det till ny lack och klä om inredningen. (Enbart för att förarsätet är slitet och resten av klädseln är ful) en lättare sänkning, nya karosslister och lite andra smådetaljer.
Min förhoppning är att affären går i lås och att jag får hem den med nya trösklar och skärmkanter inom ett par veckor.
Hade varit kul med en ”slit och släng” cabbe som man inte behöver vara oerhört rädd om :)
A5EA9086-0A3A-4654-B6E8-B485BAC2646D.jpeg

saknar denna lite, men samtidigt inte :)
 
Nu när 991an är såld så har jag börjat att spana in nästa åk.
Då hjärtat satt i halsgropen varje gång barnen skulle förbi bilen med cykel eller liknande satt hjärtat i halsgropen. Den gav mest stress och irritation när vi skulle till beachen.

vad har jag då siktar in mig på? Jo!

En golf MK I GLI. (Gti cab) som behöver en del kärlek. Kan mest troligt få den förhållandevis billigt sett till marknaden idag. Men då ska det till ny lack och klä om inredningen. (Enbart för att förarsätet är slitet och resten av klädseln är ful) en lättare sänkning, nya karosslister och lite andra smådetaljer.
Min förhoppning är att affären går i lås och att jag får hem den med nya trösklar och skärmkanter inom ett par veckor.
Hade varit kul med en ”slit och släng” cabbe som man inte behöver vara oerhört rädd om :)
A5EA9086-0A3A-4654-B6E8-B485BAC2646D.jpeg

saknar denna lite, men samtidigt inte :)
MK I-cabbarna är riktigt charmiga. 🙂 Farsan har en -80a som solnjutarbil☀️
IMG_20200616_195544.jpg
 
Såna är alltid luriga, tar du bort den hemma är det lång skruv+ hål och väntar du till verkstan är det kort skruv bara i gummit. :)
Snart dags för sommarpuckar istället?


Den ser ut att vara rätt kort och endast gått igenom den tjockare beläggningen / spåret på däcket. Bilen har åtminstone stått över natten med skruven i utan att pysa ut luft (upptäckte skruven imorse) så det är säkert rätt safe att plocka bort den. Men jag behöver kolla ventilerna på mina framdäck som kanske är knasiga och som jag måste pumpa åtminstone 1-2 ggr/mån så jag ska passa på att be dem kolla den där skruven.

Sommarpuckar? Här körs det all-year däck lol.
 
Den ser ut att vara rätt kort och endast gått igenom den tjockare beläggningen / spåret på däcket. Bilen har åtminstone stått över natten med skruven i utan att pysa ut luft (upptäckte skruven imorse) så det är säkert rätt safe att plocka bort den. Men jag behöver kolla ventilerna på mina framdäck som kanske är knasiga och som jag måste pumpa åtminstone 1-2 ggr/mån så jag ska passa på att be dem kolla den där skruven.

Sommarpuckar? Här körs det all-year däck lol.

Njae... det där är vinterdäck
 
De ska vara all year. De var de däck som satt på när bilen köptes och sommardäck finns inte till den.
Så länge det inte sitter dubb i så är det ju all year däck i teorin.
Alltså lagligt att köra på året runt förutsatt att du har en vintermärkning på däcket ( alptopp och snöflinga)

Men uppbygnaden av ditt däck (odubbat vinterdäck) är helt annorlunda mot ett riktigt sommardäck så om man vill ha bästa prestandan/säkerheten så är det sommardäck som gäller på sommaren o vinterdäck på vintern.
Kan bli ganska stor skillnad på bromsstäckor och undanmanövrering mellan dom olika däcktyperna.
 
Så länge det inte sitter dubb i så är det ju all year däck i teorin.
Alltså lagligt att köra på året runt förutsatt att du har en vintermärkning på däcket ( alptopp och snöflinga)

Men uppbygnaden av ditt däck (odubbat vinterdäck) är helt annorlunda mot ett riktigt sommardäck så om man vill ha bästa prestandan/säkerheten så är det sommardäck som gäller på sommaren o vinterdäck på vintern.
Kan bli ganska stor skillnad på bromsstäckor och undanmanövrering mellan dom olika däcktyperna.

Hm...

Jag verkar ha gått på en seglivad myt. Det finns inget som heter året runt däck per se utan det är antingen sommardäck eller vinterdäck (med eller utan dubbar). Ja, enligt lag är det ju tillåtet att köra omkring med odubbade vinterdäck men bromssträckan mm blir ju lidande om det är vått väglag. Jag kör väldigt lite och korta sträckor men ska införskaffa sommardäck!

Tack alla som påpekade detta.
 
Hm...

Jag verkar ha gått på en seglivad myt. Det finns inget som heter året runt däck per se utan det är antingen sommardäck eller vinterdäck (med eller utan dubbar). Ja, enligt lag är det ju tillåtet att köra omkring med odubbade vinterdäck men bromssträckan mm blir ju lidande om det är vått väglag. Jag kör väldigt lite och korta sträckor men ska införskaffa sommardäck!

Tack alla som påpekade detta.
Du kommer även slita väldigt hårt på dina däck sommartid eftersom dom är så mjuka i värmen. Jag tror därför det blir ganska olönsamt i längden
 
Frågade tidigare efter synpunkter på Corvette C4, har dock kommit fram till att budgeten är lite högre så nu är det en Corvette C5 cab som jag letar efter, är ute efter en från de tre sista årsmodellerna, 02 till 04. Har läst lite om automatlådor på dessa som packat ihop efter så lite som 5-6 tusen mil pga dålig kylning. Är det någon här som vet om jag bör vara orolig?
Om du inte kikat har tidigare sa finns det mycket matnyttigt att lasa.


Min gissning ar tung hogerfot,burn-out,broms+gas samtidigt etc som far ladan att ledsna. Inte dalig kvalitet.
Som all andra leksaker ger jag dig samma rad igen. Kop saljaren och betala mer for en dokumenterad bil fran en entusiast.
 
Nu när 991an är såld så har jag börjat att spana in nästa åk.
Då hjärtat satt i halsgropen varje gång barnen skulle förbi bilen med cykel eller liknande satt hjärtat i halsgropen. Den gav mest stress och irritation när vi skulle till beachen.

vad har jag då siktar in mig på? Jo!

En golf MK I GLI. (Gti cab) som behöver en del kärlek. Kan mest troligt få den förhållandevis billigt sett till marknaden idag. Men då ska det till ny lack och klä om inredningen. (Enbart för att förarsätet är slitet och resten av klädseln är ful) en lättare sänkning, nya karosslister och lite andra smådetaljer.
Min förhoppning är att affären går i lås och att jag får hem den med nya trösklar och skärmkanter inom ett par veckor.
Hade varit kul med en ”slit och släng” cabbe som man inte behöver vara oerhört rädd om :)
A5EA9086-0A3A-4654-B6E8-B485BAC2646D.jpeg

saknar denna lite, men samtidigt inte :)
Hur ser prisbilden ut fick du ungefär samma som du köpte för?

Du kommer sakna att inte ha en rolig bil :p
 
Senast ändrad:
Hur ser prisbilden ut fick du ungefär samma som du köpte för?

Du kommer sakna att inte ha en rolig bil :p
Nja, räknar man krona för krona (köpeskilling - försäljning exkl provis) så landade jag på en förlust på 35k exkl drift/rep etc.

totalt med provision, drift, reparation så var förlusten knapp 100’ men så ska man ju inte räkna ;)

tänk så stor förlusten hade varit på en ny M4 😂
 
Sugen på lite oldschool nu efter att ha kört nyare bilar.
Hur mycket huvudvärk / meck är en välhållen 986a?
Samma frågeställning för BMW e36 och e85

Medveten om att sistnämnda inte anses lika körglada. Är mest ute efter oldschool- franska rivieran- känsla en tid framåt :)

Såg att du fick lite förslag och tips.

Gällande 986 så har jag kört en -04 sedan ca 5 år tillbaka på regelbunden basis. Ett välhållet exemplar som jag fortsatt att vårda och det har inte varit några bekymmer. Har använt bilen i vardagen och på månadslånga roadtrips nere i Europa. Med vinterdäck går det bra att köra året runt med bilen. Finns hardtop till dem, men de är inte nödvändigt att ha.

Har själv annars sneglat på Mercedes SL 500/600 R129 karossen några gånger om man nu skulle köpa en SL som fortfarande är hyfsat modern och användbar. Känns fortfarande som en klassisk Mercedes jämfört med det som tillverkats senare. Håller man efter den kan man säkert använda den lite sporadiskt även på vintern. Det är upp till var och en och fundera på hur mycket vinterväglaget sliter på bilen. Är det ingen renodlad vardagsbil är det inga problem att köra någon bil året runt då och då med rätt typ av däck.

Tror det är svårt att hitta fina E36:eek:r oavsett om det är en 318 eller om det är en M3:a. De var länge så pass billiga att det knappast fick den service och underhåll som de behövde. Redan under slutet av 90-talet och inledningen på 2000-talet var historiken tvivelaktig på bilarna. Gäller att hitta en som har bra historik och betala premium för det.
 
Senast ändrad:
Nja, räknar man krona för krona (köpeskilling - försäljning exkl provis) så landade jag på en förlust på 35k exkl drift/rep etc.

totalt med provision, drift, reparation så var förlusten knapp 100’ men så ska man ju inte räkna ;)

tänk så stor förlusten hade varit på en ny M4 😂
35K ner för bilen i sig är ju ganska bra :)
Hur länge hade du den?
 
Såg att du fick lite förslag och tips.

Gällande 986 så har jag kört en -04 sedan ca 5 år tillbaka på regelbunden basis. Ett välhållet exemplar som jag fortsatt att vårda och det har inte varit några bekymmer. Har använt bilen i vardagen och på månadslånga roadtrips nere i Europa. Med vinterdäck går det bra att köra året runt med bilen. Finns hardtop till dem, men de är inte nödvändigt att ha.

Har själv annars sneglat på Mercedes SL 500/600 R129 karossen några gånger om man nu skulle köpa en SL som fortfarande är hyfsat modern och användbar. Känns fortfarande som en klassisk Mercedes jämfört med det som tillverkats senare. Håller man efter den kan man säkert använda den lite sporadiskt även på vintern. Det är upp till var och en och fundera på hur mycket vinterväglaget sliter på bilen. Är det ingen renodlad vardagsbil är det inga problem att köra någon bil året runt då och då med rätt typ av däck.

Tror det är svårt att hitta fina E36:eek:r oavsett om det är en 318 eller om det är en M3:a. De var länge så pass billiga att det knappast fick den service och underhåll som de behövde. Redan under slutet av 90-talet och inledningen på 2000-talet var historiken tvivelaktig på bilarna. Gäller att hitta en som har bra historik och betala premium för det.
Tackar. 986 övertygar alltmer. Står just nu mellan det, en MX-5 alt MB SL ... (spretigt, jag vet) :)
Klipper nog första bästa fina ex till rätt pris.
 
Nja, räknar man krona för krona (köpeskilling - försäljning exkl provis) så landade jag på en förlust på 35k exkl drift/rep etc.

totalt med provision, drift, reparation så var förlusten knapp 100’ men så ska man ju inte räkna ;)

tänk så stor förlusten hade varit på en ny M4 😂

Bara att gratulera till en bra bilaffär. När allt omkring räknas in så blir det inte gratis att äga en bil.

Gilla att du svänger helt om i ditt nya val av bil. Hoppas du hittar en fin Golf. Det kan vara en fin keeper.
 
Tackar. 986 övertygar alltmer. Står just nu mellan det, en MX-5 alt MB SL ... (spretigt, jag vet) :)
Klipper nog första bästa fina ex till rätt pris.

Det är helt ok att fundera brett.

Råder dig att provköra några 986:eek:r innan du slår till. Försök hitta ett väl utrustat exemplar. T ex kan lite extra skinn i inredningen lyfta interiören som annars kan upplevas som lite billig i Boxstern. Min Boxster är mer i nivå med en väl utrustad 996 turbo interiört. För 5 år sedan var det något av det mest prisvärda man kunde köpa i sportbilsväg. Ylande boxersexa, gasrespons, fin precis styrning, närmast perfekt viktfördelning. Den är inte skyldig mig något efter 5 år. Avskriven i mitt huvud.
 
Tillbaka
Topp