• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Gasade runt på Mantorp igår och fick faktiskt till riktigt fina linjer genom kurvorna ibland. Sista passet tänkte jag bara köra några varv men det blev ”bara ett till” många gånger. Så beroendeframkallande :D

Har bokat tid för byte till Öhlins Road & Track i maj. Ska bli kul att testa skillnaden. Något mer man bör byta samtidigt, typ länkarmar eller svingarm?

Dags för nya däck också, överväger att gå från pirelli p-zero till michelin pilot sport 4. Någon som jämfört dessa? Internet påstår att ps4 är lite tystare och trevligare överlag.
Det optimala vore såklart en till uppsättning fälgar med Cup2-däck men svårt med förvaring i lägenheten, blir köp efter flytt till framtida villa :)

0E7A192A-D9AA-4903-A405-B00334196398.jpeg
 
Gasade runt på Mantorp igår och fick faktiskt till riktigt fina linjer genom kurvorna ibland. Sista passet tänkte jag bara köra några varv men det blev ”bara ett till” många gånger. Så beroendeframkallande :D

Har bokat tid för byte till Öhlins Road & Track i maj. Ska bli kul att testa skillnaden. Något mer man bör byta samtidigt, typ länkarmar eller svingarm?

Dags för nya däck också, överväger att gå från pirelli p-zero till michelin pilot sport 4. Någon som jämfört dessa? Internet påstår att ps4 är lite tystare och trevligare överlag.
Det optimala vore såklart en till uppsättning fälgar med Cup2-däck men svårt med förvaring i lägenheten, blir köp efter flytt till framtida villa :)

0E7A192A-D9AA-4903-A405-B00334196398.jpeg
Visst är det kul :)

Kolla in Michelin PS4S inte PS4
Good year har ett grymt däck med vad det verkar som heter Supersport, den finns i några varianter. Kommer inte ihåg vilken som är motsvarigheten till PS4S.
 
  • Like
Reactions: LS
Visst är det kul :)

Kolla in Michelin PS4S inte PS4
Good year har ett grymt däck med vad det verkar som heter Supersport, den finns i några varianter. Kommer inte ihåg vilken som är motsvarigheten till PS4S.
PS4S verkar tyvärr inte finnas till mina konstiga dimensioner. 235/45ZR18 fram och 265/45ZR18 bak. Fälgarna är 8,0 respektive 9,5". PS4 finns i 235/40 och 265/40 vilket bara ger 3,5% minskad omkrets så det är ok.

Slutar väl med en beställning av OZ Leggera HLT i 19" för att få tillgång till fler däck om jag känner mig själv rätt :D En snubbe körde dessa på sin 911 igår och det såg faktiskt riktigt bra ut.
 
Gasade runt på Mantorp igår och fick faktiskt till riktigt fina linjer genom kurvorna ibland. Sista passet tänkte jag bara köra några varv men det blev ”bara ett till” många gånger. Så beroendeframkallande :D

Har bokat tid för byte till Öhlins Road & Track i maj. Ska bli kul att testa skillnaden. Något mer man bör byta samtidigt, typ länkarmar eller svingarm?

Dags för nya däck också, överväger att gå från pirelli p-zero till michelin pilot sport 4. Någon som jämfört dessa? Internet påstår att ps4 är lite tystare och trevligare överlag.
Det optimala vore såklart en till uppsättning fälgar med Cup2-däck men svårt med förvaring i lägenheten, blir köp efter flytt till framtida villa :)

0E7A192A-D9AA-4903-A405-B00334196398.jpeg

Visst är det kul :)

Kolla in Michelin PS4S inte PS4
Good year har ett grymt däck med vad det verkar som heter Supersport, den finns i några varianter. Kommer inte ihåg vilken som är motsvarigheten till PS4S.

Jag håller med, PS4 är ett grymt däck jag kört på 3 bilar, men om du kör bana ibland vore det inte fel PS4S.
 
  • Like
Reactions: LS
PS4S verkar tyvärr inte finnas till mina konstiga dimensioner. 235/45ZR18 fram och 265/45ZR18 bak. Fälgarna är 8,0 respektive 9,5". PS4 finns i 235/40 och 265/40 vilket bara ger 3,5% minskad omkrets så det är ok.

Slutar väl med en beställning av OZ Leggera HLT i 19" för att få tillgång till fler däck om jag känner mig själv rätt :D En snubbe körde dessa på sin 911 igår och det såg faktiskt riktigt bra ut.
På 9.5" kan du lätt köra upp till exv 275! 285 är max rekommenderade på 9.5" generellt
Fram så är 235" i princip max på 8"


19" finns i många fler storlekar, men om du skall ha en uppsättning fälgar till och skall köra bana så hade jag kört på ett mer banspecifikt däck.

Men du får hålla koll på profilen med så att hastighetsmätare etc in blir helt fel. Vet inte om det går att programmera om eller inte på porsche för att anpassa.
 
Senast ändrad:
På 9.5" kan du lätt köra upp till exv 275! 285 är max rekommenderade på 9.5" generellt
Fram så är 235" i princip max på 8"


19" finns i många fler storlekar, men om du skall ha en uppsättning fälgar till och skall köra bana så hade jag kört på ett mer banspecifikt däck.

Men du får hålla koll på profilen med så att hastighetsmätare etc in blir helt fel. Vet inte om det går att programmera om eller inte på porsche för att anpassa.
Det är sant. Pilot Sport 4S finns i 285/40 och 235/40 vilket skulle motsvara en skillnad i omkrets på -1,5% bak och -3,5% fram, kanske fungerar? Dumt att ändra storleken olika mycket fram och bak?
 
Ganska nöjd själv. Sen är behållningen långt större än värdetappet - ”smiles per Miles”

barnen älskade den dock :)

De kommer säkert att minnas tillbaka på tiden när farsan hade en 911 när de blir äldre. Om det är en positiv upplevelse kanske de strävar efter att äga en själv.

Gasade runt på Mantorp igår och fick faktiskt till riktigt fina linjer genom kurvorna ibland. Sista passet tänkte jag bara köra några varv men det blev ”bara ett till” många gånger. Så beroendeframkallande :D

Har bokat tid för byte till Öhlins Road & Track i maj. Ska bli kul att testa skillnaden. Något mer man bör byta samtidigt, typ länkarmar eller svingarm?

Dags för nya däck också, överväger att gå från pirelli p-zero till michelin pilot sport 4. Någon som jämfört dessa? Internet påstår att ps4 är lite tystare och trevligare överlag.
Det optimala vore såklart en till uppsättning fälgar med Cup2-däck men svårt med förvaring i lägenheten, blir köp efter flytt till framtida villa :)

0E7A192A-D9AA-4903-A405-B00334196398.jpeg

Köp en uppsättning extra fälgar med r-däck och förvara dem på däckhotell när de inte används. Bara att åka in och skifta när det är dags för bankörning. Kör du regelbudet med bilen både på bana och gata är det ett bra alternativ.
 
De kommer säkert att minnas tillbaka på tiden när farsan hade en 911 när de blir äldre. Om det är en positiv upplevelse kanske de strävar efter att äga en själv.



Köp en uppsättning extra fälgar med r-däck och förvara dem på däckhotell när de inte används. Bara att åka in och skifta när det är dags för bankörning. Kör du regelbudet med bilen både på bana och gata är det ett bra alternativ.
Har redan börjat att spana efter nästa.. lutar åt en 991 Turbo S Cab med sportsystem.
 
Gasade runt på Mantorp igår och fick faktiskt till riktigt fina linjer genom kurvorna ibland. Sista passet tänkte jag bara köra några varv men det blev ”bara ett till” många gånger. Så beroendeframkallande :D

Har bokat tid för byte till Öhlins Road & Track i maj. Ska bli kul att testa skillnaden. Något mer man bör byta samtidigt, typ länkarmar eller svingarm?

Dags för nya däck också, överväger att gå från pirelli p-zero till michelin pilot sport 4. Någon som jämfört dessa? Internet påstår att ps4 är lite tystare och trevligare överlag.
Det optimala vore såklart en till uppsättning fälgar med Cup2-däck men svårt med förvaring i lägenheten, blir köp efter flytt till framtida villa :)

0E7A192A-D9AA-4903-A405-B00334196398.jpeg
Kul! Skulle också varit där men bilen är kvar på verkstad i väntan på en ny styrväxel...

Har Öhlins på min och det är stor skillnad :) Det jag kan rekommendera är att byta nedre länkarmarna till GT3 varianten så du kan justera för mer camber. Alternativt justerbara camberplats/topplager.
 
Kul! Skulle också varit där men bilen är kvar på verkstad i väntan på en ny styrväxel...

Har Öhlins på min och det är stor skillnad :) Det jag kan rekommendera är att byta nedre länkarmarna till GT3 varianten så du kan justera för mer camber. Alternativt justerbara camberplats/topplager.
kan man ha konventionella camberplats på 718?
Antar att andra LCA ger mer justerbarhet om man kör på oem-tophats

sen är frågan hur mycket bana @LS skall köra :)
 
Kul! Skulle också varit där men bilen är kvar på verkstad i väntan på en ny styrväxel...

Har Öhlins på min och det är stor skillnad :) Det jag kan rekommendera är att byta nedre länkarmarna till GT3 varianten så du kan justera för mer camber. Alternativt justerbara camberplats/topplager.

kan man ha konventionella camberplats på 718?
Antar att andra LCA ger mer justerbarhet om man kör på oem-tophats

sen är frågan hur mycket bana @LS skall köra :)
Alltså det är inga mängder att tala om - 5-6 bandagar per år kanske? Det blir många mil på slingrig landsväg dock och jag tänker att dämparna gör det roligare även där.

Angående camber så är jag helt dum i huvudet när det kommer till hjulinställningar men är det så att man vill ha mer negativ camber ju hårdare man kör för att inte bara slita på utsidan av däcket? Och mer neutral vid vanlig körning för att inte bara slita ut insidan? Kanske borde avvakta med att byta bakdäcken och använda som någon form av referenspunkt för hur mycket negativ camber som vore rimligt om jag fortsätter köra på samma sätt? Om jag inte kör så mycket bandagar så kanske det räcker med justermånen som finns från början, eller finns det även andra fördelar med att byta länkarmarna?
 
Gasade runt på Mantorp igår och fick faktiskt till riktigt fina linjer genom kurvorna ibland. Sista passet tänkte jag bara köra några varv men det blev ”bara ett till” många gånger. Så beroendeframkallande :D

Mantorp är riktigt rolig bana. Jag har kört många varv där eftersom det är "hemmabanan" fast på motorcykel.
Vad kör man för tider med en sådan fin Porsche på Mantorp?
 
Alltså det är inga mängder att tala om - 5-6 bandagar per år kanske? Det blir många mil på slingrig landsväg dock och jag tänker att dämparna gör det roligare även där.

Angående camber så är jag helt dum i huvudet när det kommer till hjulinställningar men är det så att man vill ha mer negativ camber ju hårdare man kör för att inte bara slita på utsidan av däcket? Och mer neutral vid vanlig körning för att inte bara slita ut insidan? Kanske borde avvakta med att byta bakdäcken och använda som någon form av referenspunkt för hur mycket negativ camber som vore rimligt om jag fortsätter köra på samma sätt? Om jag inte kör så mycket bandagar så kanske det räcker med justermånen som finns från början, eller finns det även andra fördelar med att byta länkarmarna?
Öhlins dämparna är nog en bra start. De gör underverk på vanlig väg, både för känsla och komfort :) Så kan du ta det andra senare. Camberplates ger lite sämre komfort också så det kan vara vettigt att avvakta med det.
 
Mantorp är riktigt rolig bana. Jag har kört många varv där eftersom det är "hemmabanan" fast på motorcykel.
Vad kör man för tider med en sådan fin Porsche på Mantorp?
Kul med hoj! Körde några varv runt Sviesta på en Bandit 1200n för längesedan :)

Jag kör basmodellen av Cayman med 300hk och manuell låda. Får inte ta tid under körning men på film ser det ut att gå på ca 1:41. Förutom att bli bättre på bromspunkter, kurvlinjer osv så är växlingen en begränsning. Växlar (såklart) mycket långsammare än en pdk och vid hårda inbromsningar är det mycket att stabilisera bilen, placera rätt och hitta rätt växel. Men vad coolt det känns med manuell låda ändå! En kanonbil som jag är övertygad om att en kompetent förare kan smiska runt bana ruskigt fort, men den får dras med en dålig förare ;)

Vad kör man för tider runt Mantorp på mc?

Öhlins dämparna är nog en bra start. De gör underverk på vanlig väg, både för känsla och komfort :) Så kan du ta det andra senare. Camberplates ger lite sämre komfort också så det kan vara vettigt att avvakta med det.
Topp! Jag gör så. Just komforten vill jag inte kompromissa alldeles för mycket med då det är en daily driver. Även om man såklart får ha rimliga förväntningar på det med tanke på biltypen.
 
Det är sant. Pilot Sport 4S finns i 285/40 och 235/40 vilket skulle motsvara en skillnad i omkrets på -1,5% bak och -3,5% fram, kanske fungerar? Dumt att ändra storleken olika mycket fram och bak?
Kan tänka mig att det är riktigt dumt speciellt på fyrhjulsdrivna bilar. Hänger säkert på lösningen av fyrhjulsdriften med.

skippa det är min rekommendation.
 
  • Like
Reactions: LS
Laståsnan får jobba efter en veckohandling. Tur att det går att ställa hur mycket den elektriska bakluckan ska öppna. Bara läge två av fem just nu, annars tar den i garagets rullport när den är öppen, men man får passa skallen när man ska lasta den ... ;)
BMW 420 GC 2021-04-20.jpg
 
Senast ändrad:
@LS kom på ett däck till som precis kommit som skall vara i paritet med MPS4S GY F1 Supersport. Det är Bridgestoen Potenza Sport, den finns i hur många storlekar som helst verkar det som :D

Funderar på att köpa ett set för mina OEM-fälgar, de övriga finns inte i 17"
 
Bästa sättet att sälja sin bil i 140-200k klassen och få ut så mycket som möjligt för bilen?

Tips mottages tacksamt :)
 
Ah, ungefär så jag tänkte. Blir en hel del jobbiga personer att sålla bort men det får man väl ta då.

Vill man göra det lätt för sej bjuder Riddermark o.dyl. ganska bra nu för tiden... om bilen är tillräckligt ny.
Tyvärr lönar det sej sämst på en välskött bil då dom verkar gå efter en inbytesprislista... utgår från standardskick då.
 
Vill man göra det lätt för sej bjuder Riddermark o.dyl. ganska bra nu för tiden... om bilen är tillräckligt ny.
Tyvärr lönar det sej sämst på en välskött bil då dom verkar gå efter en inbytesprislista... utgår från standardskick då.
Bilen är mycket välskött. Fått bud från bilhandlare på skämtpriser som 100-110k när jag ser dessa säljas hela tiden för runt 165-190k med detta miltal och i det skick min bil är i.

Får nog bli privatförsäljning istället.
 
Tillbaka
Topp