• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Bästa sättet att sälja sin bil i 140-200k klassen och få ut så mycket som möjligt för bilen?

Tips mottages tacksamt :)

Har anlitat bilhandlare för försäljningsuppdrag. Hittade en seriös firma som tog 20k fastpris för att sälja bilen, de 20 hade köparen alla gånger prutat extra om han köpt direkt av mig.
Mycket bra metod då man som sagt ofta får väldigt låga bud från handlarna.
 
@LS kom på ett däck till som precis kommit som skall vara i paritet med MPS4S GY F1 Supersport. Det är Bridgestoen Potenza Sport, den finns i hur många storlekar som helst verkar det som :D

Funderar på att köpa ett set för mina OEM-fälgar, de övriga finns inte i 17"
Tack för tips men inte ens det verkar finnas i mina knäpp-dimensioner. Särskilt 265/45ZR18 eller närliggande verkar vara svårt att hitta.

Får kanske köra vidare på nya p-zero och sikta på en extra uppsättning fälgar med r-däck i framtiden. Alternativt köpa nya fälgar i någon dimension med större utbud och köra dessa fälgar till vinterdäck, men vågar nog inte köra bilen på vintern pga alla stenar och allt salt :D

Cup2 passar inte heller på fälgarna så går inte att ha som ban-fälgar. Dilemma.
 
Kul med hoj! Körde några varv runt Sviesta på en Bandit 1200n för längesedan :)

Jag kör basmodellen av Cayman med 300hk och manuell låda. Får inte ta tid under körning men på film ser det ut att gå på ca 1:41. Förutom att bli bättre på bromspunkter, kurvlinjer osv så är växlingen en begränsning. Växlar (såklart) mycket långsammare än en pdk och vid hårda inbromsningar är det mycket att stabilisera bilen, placera rätt och hitta rätt växel. Men vad coolt det känns med manuell låda ändå! En kanonbil som jag är övertygad om att en kompetent förare kan smiska runt bana ruskigt fort, men den får dras med en dålig förare ;)

Vad kör man för tider runt Mantorp på mc?

Mantorp är ju en snabb bana så där krävs ju rätt mycket pulver pga de långa rakorna för snabba tider.
Gelleråsen kanske är roligare med en Cayman. Jag kollar själv efter en Cayman S som jag tänkte testa på bana framöver.
Jag kraschade rejält för 2 år sedan just på Mantorp, fick framhjulsläpp i vänstern efter uppförsbacken (mot depåkurvan) efter Mjölby, hade oturen och flög av på toppen av backen rakt in i däckväggen, bröt det mesta. Så nu behöver jag stödhjul också framöver :)
Som snabbast körde jag 22or som jag var nöjd med. Det krävdes otroligt mycket för att sätta en 21a.

Var tillbaka på banan i höstas och körde en Mclaren 540C. Det var underbart, men när man kört en snabb hoj så känns bilar otroligt trötta och tunga runt banan...
 
Senast ändrad:
Mantorp är ju en snabb bana så där krävs ju rätt mycket pulver pga de långa rakorna för snabba tider.
Gelleråsen kanske är roligare med en Cayman. Jag kollar själv efter en Cayman S som jag tänkte testa på bana framöver.
Jag kraschade rejält för 2 år sedan just på Mantorp, fick framhjulsläpp i vänstern efter uppförsbacken (mot depåkurvan) efter Mjölby, hade oturen och flög av på toppen av backen rakt in i däckväggen, bröt det mesta. Så nu behöver jag stödhjul också framöver :)
Som snabbast körde jag 22or som jag var nöjd med. Det krävdes otroligt mycket för att sätta en 21a.

Var tillbaka på banan i höstas och körde en Mclaren 540C. Det var underbart, men när man kört en snabb hoj så känns bilar otroligt trötta och tunga runt banan...
Minns när du berättade om din krasch för två år sedan. Hoppas återhämtningen har gått ok!
 
@Bjoerlin76 Tack!
Det går åt rätt håll, nådde en milstolpe i vintras och ställde mig på en snowboard vilket gick ganska bra (om man bortser från att jag satte mig på tummen när jag vurpade och bröt den :) ).
Däremot kan jag inte springa, promenera långt osv pga den trasiga foten. Knäet/benet är ok efter en andra operation, men går inte att böja helt, vilket gör det svårt att sitta med mer än 90° lutning med benet, men jag försöker töja det. Ryggen är ok trots 4 frakturer och kotkompressionerna vilket jag är otroligt tacksam för.
Axel och arm är sisådär...
Men vafan, jag är glad att jag kan gå och slipper rullstol och allt runtomkring!
 
Har anlitat bilhandlare för försäljningsuppdrag. Hittade en seriös firma som tog 20k fastpris för att sälja bilen, de 20 hade köparen alla gånger prutat extra om han köpt direkt av mig.
Mycket bra metod då man som sagt ofta får väldigt låga bud från handlarna.

Håller med

Har också anlitat bilhandlare för säljuppdrag och det har inte kostat särskilt mycket. Man slipper tidstjuvarna. De kan åka och titta i lugn och ro hos handlaren och ta upp deras tid istället. När det kommer något konkret blir man kontaktad. I slutändan får man sannolikt bättre betalt än vid en privat försäljning. Många köpare känner mer förtroende om de går via en handlare. De kan dessutom få hjälp med finansiering, inbyten etc. En win- win för alla parter.

Köper man en bil hos en handlare kan man låta samma handlare sälja den gamla på försäljningsuppdrag istället för att få ett dåligt inbytespris. Har man bra renommé hos några bra bilhandlare kan man med fördel höra sig för om de är intresserad av att sälja ens bil. Brukar aldrig vara några problem. De vill så klart ha in bra bilar med fin ägare och service historik som ger dem bra renommé på marknaden.
 
  • Like
Reactions: EHR
Ska bli skönt att få ut bilen från garaget i helgen, skuffen är packad..
2365A84D-B9E3-4944-9848-6E0F9A84FB56.jpeg
73B0E691-12CD-465C-85D1-C93009A4299F.jpeg
 
Mantorp är ju en snabb bana så där krävs ju rätt mycket pulver pga de långa rakorna för snabba tider.
Gelleråsen kanske är roligare med en Cayman. Jag kollar själv efter en Cayman S som jag tänkte testa på bana framöver.
Jag kraschade rejält för 2 år sedan just på Mantorp, fick framhjulsläpp i vänstern efter uppförsbacken (mot depåkurvan) efter Mjölby, hade oturen och flög av på toppen av backen rakt in i däckväggen, bröt det mesta. Så nu behöver jag stödhjul också framöver :)
Som snabbast körde jag 22or som jag var nöjd med. Det krävdes otroligt mycket för att sätta en 21a.

Var tillbaka på banan i höstas och körde en Mclaren 540C. Det var underbart, men när man kört en snabb hoj så känns bilar otroligt trötta och tunga runt banan...

Skönt att har en positiv livsåskådning. Håller med om att det inte är riktigt samma sak att köra bil som hoj på en motorbana. Tror du får titta på en Ariel Atom eller den typen av bil för att få en råare känsla som är mer likt en tvåhjuling i dess andemening med låg vikt och effektförhållande.

Sedan kan det vara helt ok med en kompromiss. En Cayman S kan du ta dig längre bort per egen maskin med packning. Köra en eller några bandagar och hem igen eller vidare på en semester. T ex en visit ner på Nürburgring och kanske få in Spa på samma trip vidare ner i Europa.
 
Gasade runt på Mantorp igår och fick faktiskt till riktigt fina linjer genom kurvorna ibland. Sista passet tänkte jag bara köra några varv men det blev ”bara ett till” många gånger. Så beroendeframkallande :D

Har bokat tid för byte till Öhlins Road & Track i maj. Ska bli kul att testa skillnaden. Något mer man bör byta samtidigt, typ länkarmar eller svingarm?

Dags för nya däck också, överväger att gå från pirelli p-zero till michelin pilot sport 4. Någon som jämfört dessa? Internet påstår att ps4 är lite tystare och trevligare överlag.
Det optimala vore såklart en till uppsättning fälgar med Cup2-däck men svårt med förvaring i lägenheten, blir köp efter flytt till framtida villa :)

0E7A192A-D9AA-4903-A405-B00334196398.jpeg

Det är så löjligt kul. Har sån sjuuuuuuuklig abstinens.
 
Mantorp är ju en snabb bana så där krävs ju rätt mycket pulver pga de långa rakorna för snabba tider.
Gelleråsen kanske är roligare med en Cayman. Jag kollar själv efter en Cayman S som jag tänkte testa på bana framöver.
Jag kraschade rejält för 2 år sedan just på Mantorp, fick framhjulsläpp i vänstern efter uppförsbacken (mot depåkurvan) efter Mjölby, hade oturen och flög av på toppen av backen rakt in i däckväggen, bröt det mesta. Så nu behöver jag stödhjul också framöver :)
Som snabbast körde jag 22or som jag var nöjd med. Det krävdes otroligt mycket för att sätta en 21a.

Var tillbaka på banan i höstas och körde en Mclaren 540C. Det var underbart, men när man kört en snabb hoj så känns bilar otroligt trötta och tunga runt banan...

Med bil tycker jag ärligt att Mantorp är en av Sveriges tråkigare banor när man kör långa (mellan) Mantorp - missförstå mig rätt nu - det är svinkul ändå men det krävs som du säger otroligt mycket pulver för att rakan inte bara skall bli transport och väntan på att få komma till Mjölby.

Sen tror jag att camber och hjulinställnknings-frågor etc kan vänta ett bra tag om man börjat svänga på bana. Det sitter så sjukt mycket tid mellan ratten och stolen när man är nybörjare och det är oerhört lätt att skruva bort sig. Att börja träna på häl-tå för typ hitta rätt balans i ilen samt att nöta linjer är så oerhört mycket mer givande än att skruva ner cambern 2 grader.

Själv så kapade jag mer än 10 sekunder mellan mina första två besök på Mantorp - enda jag gjorde var att byta bromsolja och sätta ’rätt’ lufttryck. ’Snabb’ börjar man väl bli på Mantorp med bil när man börjar dippa under 1.30 - för mig krävdes det mer än gatdäck och dåliga bromsar för att ta mig dit...
 
Precis så.

Du bör ha en etikett med korrekta däcktryck, antingen i förardörrens öppning, på själva dörren, eller innanför tanklocket.
Hittar inte någon etikett någonstans :/
I manualen står det bara 2.2 bar vid ”vanlig”körning och 2.7 vid höga hastigheter. Är 2.2 då det lägsta jag kan gå?
 
Första turen med raggarbilen efter växellådsbyte och nytt avgassystem.
Växellådan växlar som en dröm! Dummar sig lite med lockup (lägger i och ur) så det behöver jag justera lite med laptop. Men i det stora hela hur grymt som helst.
Trycker i växel blixtsnabbt och mjukt. Och folk tror att man måste åka DCT för snabba växlingar 😂
1900rpm i 110 blås - miljöbil.

Vrålar gött ur dubbla 3" med X pipe och longtubes med nu.
Inte längre fiskebåtsljud utan nu vrålar det på.

En del jobb kvar, fick hem paket från USA med nya gummilister runt om så den inte längre läcker in vatten och dånar av vindbrus, ska bli fint!

Sjukt nöjd är jag i det stora hela. 3 växlade lådor tillhör dinosaurie tiden.
IMG_20210422_075943_378.jpg
 
Senast ändrad:
Första turen med raggarbilen efter växellådsbyte och nytt avgassystem.
Växellådan växlar som en dröm! Dummar sig lite med lockup (lägger i och ur) så det behöver jag justera lite med laptop. Men i det stora hela hur grymt som helst.
Trycker i växel blixtsnabbt och mjukt. Och folk tror att man måste åka DCT för snabba växlingar 😂
1900rpm i 110 blås - miljöbil.

Vrålar gött ur dubbla 3" med X pipe och longtubes med nu.
Inte längre fiskebåtsljud utan nu vrålar det på.

En del jobb kvar, fick hem paket från USA med nya gummilister runt om så den inte längre läcker in vatten och dånar av vindbrus, ska bli fint!

Sjukt nöjd är jag i det stora hela. 3 växlade lådor tillhör dinosaurie tiden.
Alla vet att DCT är det enda rätta, det vet du med. Kan man göra det krångligare, så ska man det. Samt, vad är det för fel på C6?
 
C6 saknar overdrive och lockup.
När jag köpte min Lexus var jag faktiskt nöjd att den inte har DCT 😊

Samt så satt det C4 i denna innan, inte C6.

Kan väl dock hålla med om att DCT inte hör hemma i en vardagsbil som endast är tillför transport, A till B. Där finns det så mycket enklare & beprövade konstruktioner att använda.

Jag är ändå rätt imponerad över C6 rent hållbarhetsmässigt, den verkar ju närmast odödlig i de flesta konfigurationer som inte inkluderar dragracing, där går allt sönder.

Skulle jag satsa på något rejält i 4x4 världen skulle jag utan tvekan vilja skjuta i en C6 med NP205 som de kom med.
 
Kan väl dock hålla med om att DCT inte hör hemma i en vardagsbil som endast är tillför transport, A till B. Där finns det så mycket enklare & beprövade konstruktioner att använda.

Jag är ändå rätt imponerad över C6 rent hållbarhetsmässigt, den verkar ju närmast odödlig i de flesta konfigurationer som inte inkluderar dragracing, där går allt sönder.

Skulle jag satsa på något rejält i 4x4 världen skulle jag utan tvekan vilja skjuta i en C6 med NP205 som de kom med.
C6 är en stabil klump.
C4 som även den blivit prisad (om man bygger den) förstår jag inte. Som en tandpetare.
Samtidigt så hatar folk på AOD som är starkare än både C4 och C6...... (folk är ej kloka).
 
C6 är en stabil klump.
C4 som även den blivit prisad (om man bygger den) förstår jag inte. Som en tandpetare.
Samtidigt så hatar folk på AOD som är starkare än både C4 och C6...... (folk är ej kloka).
Haha, ja. C4 är inte mycket att hurra för när man börjar gå ifrån startmotorerna i Fords utbud och går på det mer kraftfulla de har.

A0D har jag faktiskt aldrig varit i kontakt med, så kan ej uttala mig om dessa. Jag brukar dock ha en liten tanke att kolla om lådorna i någon större utsträckning suttit i någon form av lite större arbetsfordon när det gäller amerikanska växellådor. Det brukar vara ett gott tecken på hållbarhet.
 
Tillbaka
Topp