• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

BadkarsPiraten

Vacheron
Haha, ja. C4 är inte mycket att hurra för när man börjar gå ifrån startmotorerna i Fords utbud och går på det mer kraftfulla de har.

A0D har jag faktiskt aldrig varit i kontakt med, så kan ej uttala mig om dessa. Jag brukar dock ha en liten tanke att kolla om lådorna i någon större utsträckning suttit i någon form av lite större arbetsfordon när det gäller amerikanska växellådor. Det brukar vara ett gott tecken på hållbarhet.

AOD hatar folk för dom ej förstår sig på den och då bränner lamellerna.
Folk ställer inte Throttle Valve vajern korrekt, vilket medför att lådan har felaktigt hydraultryck inuti sig och då bränner lameller.
"Ja men så fungerade ju inte min C4!"
Nej, därför att AOD är en helt annan typ av växellåda....
Myten finns fortfarande omkring om hur svag en AOD är och hur de är omöjliga att bygga bra.

Medan min AOD har jag garanti på 1300Nm.
 

Brage

Omega
AOD hatar folk för dom ej förstår sig på den och då bränner lamellerna.
Folk ställer inte Throttle Valve vajern korrekt, vilket medför att lådan har felaktigt hydraultryck inuti sig och då bränner lameller.
"Ja men så fungerade ju inte min C4!"
Nej, därför att AOD är en helt annan typ av växellåda....
Myten finns fortfarande omkring om hur svag en AOD är och hur de är omöjliga att bygga bra.

Medan min AOD har jag garanti på 1300Nm.

Låter ju väldigt märkligt att ställa in en växellåda med en annan inställning en den tänkta. Vet inte riktigt hur människor tänker ibland. Men har sett en hel del konstiga inställningar på kickdown-reglage från gasreglaget med....Plug & Play osv.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Folk är folk. Har ingen koll alls på växellådor, men efter att ha sett X antal knasigt justerade fjädringar på MC så är jag övertygad om att folk har en vansinnig övertro på sin egen förmåga, blandat med en total ovilja att läsa på och lära sig.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Lite skillnad i storlek :)
1F359ED2-88F6-4898-AFE6-0A41139045DF.jpeg

13A32A0C-7711-4694-B9C7-F21C366117A2.jpeg
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
911:an är ju grotesk, jag blev nyligen omkörd av en 911:a som låg bakom en Volvo V70, Porschen såg helt förvuxen ut i jämförelse.

Generellt gillar jag 911-serien men den gjorde mig tveksam

911:an är ingen liten bil länge. Parkera en 993 bredvid så ser det ut som en leksaksbil.

Ja de har växt men ärligt så hade jag inte tvekat :D
Får osunda tankar ibland och tänker f**k it jag köper en men sen ....
 
Ja de har växt men ärligt så hade jag inte tvekat :D
Får osunda tankar ibland och tänker f**k it jag köper en men sen ....

Boka en provkörning om du inte redan har kört en senare generation 911:a. Det brukar lösa det mesta.

Nya 911:an känns inte längre som en skräddarsydd handske när man sitter där bakom ratten. Jag saknar det intima, analoga, mekaniska från äldre generationer.

Rent objektivt är nya 911:an bättre än alla föregångarna hur man än mäter. Den hade varit en fin vardagsbil året runt i alla väderförhållanden.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Man måste ju tyvärr skydda sig på det viset pga alla idioter/barn/fetton osv som ska in/ur sina bilar.
Jag försöker t.ex att alltid få en bra plats så att jag kan stå "lagligt" och samtidigt skyddat.

AAFC61C8-DFFB-4704-93C8-AAFC6699EE93.jpeg
Det där är något helt annat än att ta 2st platser. 👍🏻

Är man så rädd om Porschen får man väl ta en annan bil till Ica 😤
 
Det där är något helt annat än att ta 2st platser. 👍🏻

Är man så rädd om Porschen får man väl ta en annan bil till Ica 😤

Folk brukar vara extra försiktig när det står en sportbil intill. Man behöver inte vara så nojig att parkera tight egentligen.

Det hjälper inte att ställa sig längst bort på parkeringen. Av någon anledning kommer det alltid att ställa sig en bil obehagligt nära. Frågan är om inte dörruppslaget kommer den gången man gör allt i sin makt för att undvika det.
 
Att ställa sig över två platser tror jag drar till sig mer problem än det undviker ;)

Antingen provocerar man någon som medvetet skadar bilen eller så har man inte tänkt hela vägen. Att det ställer sig bilar intill där allt blir förskjutet. Tillsist står det två bilar på varje sida tätt intill med ett dörruppslag.

Man vinner väldigt lite på att parkera sådär. I synnerhet om man har en bil som sticker ut.
 

Master J

Audemars
2-Faktor
Man måste ju tyvärr skydda sig på det viset pga alla idioter/barn/fetton osv som ska in/ur sina bilar.
Jag försöker t.ex att alltid få en bra plats så att jag kan stå "lagligt" och samtidigt skyddat.

AAFC61C8-DFFB-4704-93C8-AAFC6699EE93.jpeg

Såna platser söker alltid jag oxå 👍
Inte sällan står det dock nån fransk skitbil alldeles för nära ändå när man kommer ut 😡
 

Hallis

Panerai
2-Faktor
Man måste ju tyvärr skydda sig på det viset pga alla idioter/barn/fetton osv som ska in/ur sina bilar.
Jag försöker t.ex att alltid få en bra plats så att jag kan stå "lagligt" och samtidigt skyddat.

AAFC61C8-DFFB-4704-93C8-AAFC6699EE93.jpeg
Känner du dig inte svagbegåvad när du parkar tjänstekärran på detta sätt?
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Boka en provkörning om du inte redan har kört en senare generation 911:a. Det brukar lösa det mesta.

Nya 911:an känns inte längre som en skräddarsydd handske när man sitter där bakom ratten. Jag saknar det intima, analoga, mekaniska från äldre generationer.

Rent objektivt är nya 911:an bättre än alla föregångarna hur man än mäter. Den hade varit en fin vardagsbil året runt i alla väderförhållanden.
Har faktiskt inte provkört någon nyare. Blir kanppt mer analogt än det jag har. Vill dock ha något som låter och går bra :)

Får bli provkörning om det blir aktuellt med köp.
Har funderat lite på en 718 GTS 4.0, får se.
 
Senast ändrad:
  • Like
Reactions: LS

Pojken från Götet

Rolex
2-Faktor
Hur många fler mil kan man krama ur en volvo xc90 2016 som gått 19 000 mil?
Såg denna till salu: https://www.blocket.se/annons/skane/volvo_xc90_d5_awd_inscription_drag_navi_7_sits/95047233

för 309 000kr och blev fundersam. Dels hur dyr den är, eller är man bekväm/gammal i tänket, om man tycker att 19 000 mil är vansinnigt mycket (för det priset). När börjar bilen bli riktigt trött, 30 000? 40 000?
Bra vinklar på bilderna. Knappt det syns hur sliten den är. Typ 1/4 av lädret på ratten är ju borta:D
 

Master J

Audemars
2-Faktor
Hur många fler mil kan man krama ur en volvo xc90 2016 som gått 19 000 mil?
Såg denna till salu: https://www.blocket.se/annons/skane/volvo_xc90_d5_awd_inscription_drag_navi_7_sits/95047233

för 309 000kr och blev fundersam. Dels hur dyr den är, eller är man bekväm/gammal i tänket, om man tycker att 19 000 mil är vansinnigt mycket (för det priset). När börjar bilen bli riktigt trött, 30 000? 40 000?

Bra vinklar på bilderna. Knappt det syns hur sliten den är. Typ 1/4 av lädret på ratten är ju borta:D

Star performer däck 🤮

Men 150k är den väl värd typ..
 
Nu börjar vårkänslorna ta överhand...lovade mig själv att inte köpa en sommarbil men nu vette sjutton hur det blir.

Ni som har lite koll på Porsche, finns det någon VIN-dekoder som funkar där man kan kolla upp spec mm? För Merca och BMW finns det vad jag kan se men de jag googlat fram för Porsche verkar vara återvändsgränder med massa köpeprylar eller så funkar de inte för europeiska bilar?

Hur gör man annars, är det att kontakta en ÅF för att få ut uppgifter?

På ett annat plan vad gäller Porsche, tycker mig återigen se att priserna höjts något på de flesta intressanta modeller och att utbudet är ganska dåligt. Kanske är säsongseffekten. Men 991.2 (4) GTS tex ligger på drygt 1,2-1,4 Mkr, kan inte vara långt från nybilspriserna. Kan man (nästan) lika gärna skaffa en nästan ny 992.1 Carrera S som är modernare med samma prestanda i teorin.

991.1 GT3 är ju riktigt vassa men för mig som bara ska finåka med lite gubbgasningar är det nog helt overkill, lite för gammal för stilen. Då tror jag en GTS eller en Turbo funkar bättre och som bonus kan man i teorin slänga in en extra unga bak korta sträckor. Dock så kan jag inte riktigt släppa AMG GT S som i vart fall har sjunkit lite mer vad jag kan se. Och andra sidan fortsätter säkert den trenden så det väl hugget som stucket avseende värdeminskning sett på 3-4 år.

Med tanke på intresset för beggade Porsche finns det ingen som regelbundet sammanställer statistik över priser? Alltid borde det finnas någon galen entusiast tänker jag. :)
 
Topp