• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Du vill alltsa ha att gora i garaget.....

Visst ar det skonsang att lyssna pa en Maserati eller Ferarri V8...men jag gillar nar det fungerar mer an det ska skruvas.

Dock vore en Rover3500 gamla modellen en fin gentlemannabil...eller en VandenPlas..eller en Bristol...eller en Aston Martin Lagonda!
Tricket är att ha så många bilar i garaget att minst en inte är trasig. Så det behövs några stycken..
 
Tricket är att ha så många bilar i garaget att minst en inte är trasig. Så det behövs några stycken..
Det ar ju det allra basta!

Hade en van som var Citroenfantast for sadar 25ar sedan.
Varldens basta bil var CitroenGS/GSA.
Ingenting kunde mata sig med detta tekniska masterverk.
Ja bilmodellen var sa bra att han agde fem stycken.
For nar den ena inte gick sa tog man den andra...och tydligen behovdes fem for att vara saker pa att atminstonde en fungerade...
 
Pollengulingen framme igen😀
IMG_20210523_184327.jpg
 
Körde om många Porschar på vägen ned till Småland men ingen som vågar åka över 110.
Marsch fart hem i ca 180 blås i spöregn på småländska skogsvägar och slitna Toyo R888 i ångvälts-bredd, och folk säger att de inte fungerar i regn??? 🤷‍♂️
(Ursäkta Lambon, en medlem som aldrig förstår regler).
20210522_095846.jpg


Ska jag fixa vinge till min?
Det är alltid trevligt med ett groggbord på hjul.
20210522_153637.jpg
Var är Voodoon
 
Tyvärr inte med.
Han har bytt motor i den till ett 9L monster, så han håller väl fortfarande på med det antar jag.
Men en ACR-E var iallafall med. Värdelös att ligga bakom när den suger upp allt vatten på asfalten och skickar upp det i luften.
Jag har för mig att han med den blå ACR nämnde om att byta kammar ....

Vågat att byta motor på en bil som ökar i värde som den står dock så kändes det monetära inte som något problem :D
 
Senast ändrad:
Jag har för mig att han med den blå ACR nämnde om att byta kammar ....

Vågat att byta motor på en bil som ökar i värde som den står dock så kändes det monetära inte som något problem :D

Jaså? Han verkar hålla på lite med den. Han är brutalt snabb på bana den farbrorn.

Ja jag håller med, jag hade nog själv inte gjort det men original snurran läggs väl på pall i ett hörn i garaget så det är nog egentligen inga problem.
Snackat med honom som hade den motorn tidigare och han var ju inte imponerad eftersom det var egentligen för mycket. Så jävla vass kam så den fick gå oerhört fett på tomgång så den nästan spyr ut bensin ur avgasrören, petar ur sig olja lite överallt trots flera catchtanks och allmänt orolig på allt förutom full gas.
Men den gjorde väl 800+på bakhjulen så det gick väl utav bara helv***, minns ej effekten men har för mig den gjorde ca 750 på hjulen med för långa stötstänger som höll ventiler öppna.
 
Jaså? Han verkar hålla på lite med den. Han är brutalt snabb på bana den farbrorn.

Ja jag håller med, jag hade nog själv inte gjort det men original snurran läggs väl på pall i ett hörn i garaget så det är nog egentligen inga problem.
Snackat med honom som hade den motorn tidigare och han var ju inte imponerad eftersom det var egentligen för mycket. Så jävla vass kam så den fick gå oerhört fett på tomgång så den nästan spyr ut bensin ur avgasrören, petar ur sig olja lite överallt trots flera catchtanks och allmänt orolig på allt förutom full gas.
Men den gjorde väl 800+på bakhjulen så det gick väl utav bara helv***, minns ej effekten men har för mig den gjorde ca 750 på hjulen med för långa stötstänger som höll ventiler öppna.

Kan tänka mig att han är snabb! Efter Gelleråsen förra året med en herre som knappt kunde gå eller böja sig och som körde skiten ur sin GT3 RS så har inga fördomar längre vad gäller äldre förare och bilar lol

haha låter iofs rätt galet bra på ett konstigt vis :D
Mängden bakhjulsponies på en sugmotor är ju lite imponerande hahaha
 
Skall kränga iväg min bil och har fått ett bud från saljerbil.se. Någon som känner till företaget och vet om dom är ok? Som branschen ser ut tänkte jag det var lika bra att höra sig för...

 
Skall kränga iväg min bil och har fått ett bud från saljerbil.se. Någon som känner till företaget och vet om dom är ok? Som branschen ser ut tänkte jag det var lika bra att höra sig för...

Aldrig hört talas om och då är jag "i branschen". Men det verkar vara ett riktigt AB som har en omsättning ändå.
 
Går i köptankarna kring en lite roligare andrabil, kraven är att det ska gå att hämta barnen på dagis.. i övrig vill jag att den ska vara hyfsat värdebeständig då sommarstuga är på tapeten om 2-3år
budget ca 650-750k bilar jag tittat på:
Porsche 997.2 s4 eller turbo
Porsche 991 snikvariant och ändå håller inte budgeten
BMW m2
BMW m4
Challanger hellcat
 
Går i köptankarna kring en lite roligare andrabil, kraven är att det ska gå att hämta barnen på dagis.. i övrig vill jag att den ska vara hyfsat värdebeständig då sommarstuga är på tapeten om 2-3år
budget ca 650-750k bilar jag tittat på:
Porsche 997.2 s4 eller turbo
Porsche 991 snikvariant och ändå håller inte budgeten
BMW m2
BMW m4
Challanger hellcat

Jag är väl så opartisk det går att bli här men jag är så jäkla nöjd med min så jag kan inte annat än rekommendera den. M2 competiton tickar ju alla boxar, har stått sig riktigt bra i värde också.
20210420_170634.jpg
 
Går i köptankarna kring en lite roligare andrabil, kraven är att det ska gå att hämta barnen på dagis.. i övrig vill jag att den ska vara hyfsat värdebeständig då sommarstuga är på tapeten om 2-3år
budget ca 650-750k bilar jag tittat på:
Porsche 997.2 s4 eller turbo
Porsche 991 snikvariant och ändå håller inte budgeten
BMW m2
BMW m4
Challanger hellcat
Porsche 997

AAE378AC-4DEB-48A7-B584-95B7C9200F44.jpeg
 
Går i köptankarna kring en lite roligare andrabil, kraven är att det ska gå att hämta barnen på dagis.. i övrig vill jag att den ska vara hyfsat värdebeständig då sommarstuga är på tapeten om 2-3år
budget ca 650-750k bilar jag tittat på:
Porsche 997.2 s4 eller turbo
Porsche 991 snikvariant och ändå håller inte budgeten
BMW m2
BMW m4
Challanger hellcat

En 911 har visserligen fyra säten, men de två där bak är mer ett nödsäte där man med fördel kan fälla ryggstöden och lasta packning. Alla generationer 911 har haft ett stabilt andrahandsvärde under senare år. Svårt att sia om framtiden. 997:an är mer analog än 991:an. Det är en fråga om tycke och smak vad man väljer där. Likaså vilken version man väljer att köpa. En 997 turbo är mer klinisk än en 4S/GTS. Vill man ha karaktären från en sugmotor väljer man inte turbon.

M2, M4:a eller och för den delen Challanger. Tror inte de har nämnvärt samma andrahandsvärden som en 911:a om det är av vikt. De har heller inte samma unika körupplevelse. De är mer motorstarka standardbilar.

Om det bara är en andrabil kan man i princip köpa vilken entusiastbil som helst. T om en äldre klassiker. Så egentligen behöver man inte snöa in sig på moderna bilar i huvudtaget.
 
En 911 har visserligen fyra säten, men de två där bak är mer ett nödsäte där man med fördel kan fälla ryggstöden och lasta packning. Alla generationer 911 har haft ett stabilt andrahandsvärde under senare år. Svårt att sia om framtiden. 997:an är mer analog än 991:an. Det är en fråga om tycke och smak vad man väljer där. Likaså vilken version man väljer att köpa. En 997 turbo är mer klinisk än en 4S/GTS. Vill man ha karaktären från en sugmotor väljer man inte turbon.

M2, M4:a eller och för den delen Challanger. Tror inte de har nämnvärt samma andrahandsvärden som en 911:a om det är av vikt. De har heller inte samma unika körupplevelse. De är mer motorstarka standardbilar.

Om det bara är en andrabil kan man i princip köpa vilken entusiastbil som helst. T om en äldre klassiker. Så egentligen behöver man inte snöa in sig på moderna bilar i huvudtaget.
Ah men lite så min tankegång gått också, hämta på förskolan innebär 1,5km på 30-40 väg med en 2 åring och en 4åring så tänker att 911 baksäte duger åt 4åringen 2 åringen får sitta fram bakvänt :) lutar i så fall åt en 997.2 4s eller 991 då den tilltalar mig mer stilmässigt men pushar budgeten
 
Ah men lite så min tankegång gått också, hämta på förskolan innebär 1,5km på 30-40 väg med en 2 åring och en 4åring så tänker att 911 baksäte duger åt 4åringen 2 åringen får sitta fram bakvänt :) lutar i så fall åt en 997.2 4s eller 991 då den tilltalar mig mer stilmässigt men pushar budgeten
Har inte kört 991 men tänker mig att det är en helt annan bil. Hänger nog på vilken känsla man är ute efter. Finns säkert iso-fästen i den vilket jag inte tror min 997 har. Ifs är sätena bak mer eller mindre bilbarnstolar när barnen blir lite större.
 
Ah men lite så min tankegång gått också, hämta på förskolan innebär 1,5km på 30-40 väg med en 2 åring och en 4åring så tänker att 911 baksäte duger åt 4åringen 2 åringen får sitta fram bakvänt :) lutar i så fall åt en 997.2 4s eller 991 då den tilltalar mig mer stilmässigt men pushar budgeten

I London för många år sedan såg jag en med en Ferrari 355:a stanna till på Bond Street. En gata med exklusiva butiker. Ut ur passageraresidan kliver ser ut en kvinna med ett litet barn. Barnet har suttit i knät mamman. Inte så politiskt korrekt kanske. Men det var något befriande över det. De hade säkert inte kört särskilt långt.

Något år stod det en Boxster på gatan där jag bor med en barnstol på passagerarsidan.

Man kan inte annat än le åt det. Rent praktiskt kan man komma undan med rätt mycket. Allt beror på vilket mindset man har.

Nu rekommenderar jag ingen att ha sina barn i knät bara för att förverkliga någon sportbilsdröm innan de tycker att det är försent.

Du kan kolla på www.rennlist.com
Se lite vad de skriver om barnstolar och lösningar på både 997 och 991.

Med bakvänd barnstol i framsätet blir det nog väldigt trångt bak när det gäller benutrymmen. Bakom föraren finns det knappt plats om stolen är inställd efter en normallång förare.

En sak du bör titta på är bagageutrymmet. Med fyrhjulsdrift/extra stor tank försvinner en del av utrymmet. Om du tänker att du ska ha in en liten vikbar barnvagn bör du testa om den går in. Där är de moderna 911 bättre. De sväljer mer volym.

För att du ska få lite referens. I en 993 med fyrhjulsdrift och extra stor tank får man in en mjuk weekendväska med kabinmått och en bilhjälm bredvid samt några mjuka plagg lagt över och någon sneakers instoppad mellan.

I en Boxster 986 (motsvarande 996 generation) får man med lätthet in en normalstor kabinväska och lite mjukare packning runt om. Det är betydligt djupare.
 
Går i köptankarna kring en lite roligare andrabil, kraven är att det ska gå att hämta barnen på dagis.. i övrig vill jag att den ska vara hyfsat värdebeständig då sommarstuga är på tapeten om 2-3år
budget ca 650-750k bilar jag tittat på:
Porsche 997.2 s4 eller turbo
Porsche 991 snikvariant och ändå håller inte budgeten
BMW m2
BMW m4
Challanger hellcat
Skulle lagt till Mustang i listan! Det är väldigt många olika typer av bilar du tittar på.
Jag vardagskörde med min Mustang med två barn i skolan/förskoleålder. Beroende på hur mycket OCD du har och pedant du är så kan det bli knepigt med leriga/sandiga barn när du inte har bakdörrar. Jag tog alltid av dem ytterkläder och skor innan de lyftes in på plats. Nu gör jag iofs samma även på bilar med bakdörrar om de är tillräcklig smutsiga :D ...

M2 och Porscharna lär hålla värdet bra av de bilarna du nämner. En Hellcat behöver du hitta rätt köpare för tror jag inte så många som letar efter en sådan bil.
M2:an för att se ganska lite ut har faktiskt ganska mycket plats. Jag cross-shoppade mellan en sådan och Mustangen. Men för det jag ville ha bilen till så var Mustangen roligare, mer karaktär.

Samtidigt vad gäller porscharna så är det väl en hyfsat gammal man får för dem pengarna av de modeller du tittar på alternativt med många mil. Inget fel i det som sådant, men risken att man behöver slänga in del på underhåll ökar.
 
Precis det jag var rädd för. Har sett flera bilar på bilwebauctions där man ser solklara nyansskillnader efter omlack men ingen kommentar i testerna. Hur mycket fel finns det då som man inte ser på bilderna utan bara syns på plats?

Samma grej på Klaravik men de låtsas ju inte vara experter i alla fall, dock lyckas de stundtals få in objekt som är av den karaktären. Exempelvis är det en V70 R AWD laserblå till salu där nu i veckan där man ser tydliga sprejburksspår på innerskärmarna. Inte ett pip i annonstexten om det.
Detta är ju också en halv-fuling;


Cool bil men jag provkörde den i höstas eller när det nu var, och "Har bara använts vid högtidliga tillfällen senaste åren" stämmer ju inte alls, liksom "Kontinuerligt servad årligen" vilket är en sanning med modifikation.

Nu vill jag väl inte sträcka mig så långt som att kalla auktionshuset för lögnare men de skarvar ju rätt så rejält, när jag körde den 2020 hade den varit ståendes en tid och var i ganska slitet, men absolut inte hopplöst skick.

Man får ju intryck av att det är en unik pärla körd till kyrkan på soliga söndagar men så är det ju inte alls, alla tillfällen är väl förvisso "högtidliga" när man kör S-klass men jag tycker nog att den nuvarande beskrivningen är missvisande.
 
Tillbaka
Topp