• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Nu är den hämtad. En simpel bil såklart jämfört med alla i denna tråd men jag är nöjd! Lite stenskott på huven som stör men får köpa lackstift och lösa det :)
20210612_122313.jpg
20210612_122302.jpg
20210612_122150.jpg
20210612_122104.jpg
Har funderat en del på krom eller ej och insett att det verkligen beror på bil. Vissa passar bäst med krom och vissa med blanksvart. Mkt beroende på lack och modell... ännu inte landat i vad jag tycker om min... Med svarta lister behöver jag kanske sportigare fälgar. Men oklart om jag ens vill ha svarta lister. Råkade passera en nästan identisk a4 med svart optik.
Blir ju lite sportigare men också mindre "fin"...
20210618_094224.jpg
20210618_094216.jpg
20210618_094204.jpg
 
Senast ändrad:
Har funderat en del på krom eller ej och insett att det verkligen beror på bil. Vissa passar bäst med krom och vissa med blanksvart. Mkt beroende på lack och modell... ännu inte landat i vad jag tycker om min... Med svarta lister behöver jag kanske sportigare fälgar. Men oklart om jag ens vill ha svarta lister. Råkade passera en nästan identisk a4 med svart optik.
Blir ju lite sportigare men också mindre "fin"...
20210618_094224.jpg
20210618_094216.jpg
20210618_094204.jpg
Precis blir mer fin inte mindre fin :D
 
Har funderat en del på krom eller ej och insett att det verkligen beror på bil. Vissa passar bäst med krom och vissa med blanksvart. Mkt beroende på lack och modell... ännu inte landat i vad jag tycker om min... Med svarta lister behöver jag kanske sportigare fälgar. Men oklart om jag ens vill ha svarta lister. Råkade passera en nästan identisk a4 med svart optik.
Blir ju lite sportigare men också mindre "fin"...
20210618_094224.jpg
20210618_094216.jpg
20210618_094204.jpg
Har man den ljusa låtsas-aluminiumfärgen tycker inte jag helsvart ser bra ut. Men sedan är jag inte så förtjust i den ljusa silverfärgen heller. Titangrå passar alltid bättre.
 
Har funderat en del på krom eller ej och insett att det verkligen beror på bil. Vissa passar bäst med krom och vissa med blanksvart. Mkt beroende på lack och modell... ännu inte landat i vad jag tycker om min... Med svarta lister behöver jag kanske sportigare fälgar. Men oklart om jag ens vill ha svarta lister. Råkade passera en nästan identisk a4 med svart optik.
Blir ju lite sportigare men också mindre "fin"...
20210618_094224.jpg
20210618_094216.jpg
20210618_094204.jpg
Helsvart gör att linjerna blir mer enhetliga. De aluminumfärgade listerna tycker jag gör profilen mera uppdelad. Gå för svart!
 
Funderar lite på att uppdatera fälgarna, med eller utan listfoliering...
.vet inte ens var jag ska börja leta. Finns några tips på fälgar som hade passat?
 
Helsvart gör att linjerna blir mer enhetliga. De aluminumfärgade listerna tycker jag gör profilen mera uppdelad. Gå för svart!
Det argumentet bör bygga på att man inte gillar utformningen av dekorlisterna? Men just svart är en färg jag inte tycker gör sig så bra med krom om man skall generalisera. För stor kontrast.
 
Otydligt ja, är fälgarna ljus låtsas-auminiumfärg tycker inte jag det är snyggt med svarta lister. Gillar iofs aldrig den färgen på fälgar.
Nä fälgarna är tråkiga och håller helt med om att de inte lirar med svarta lister... om fälgarna ska vara mörka eller ej vet jag dock inte. Kanske lite både och... Blir väldigt svart när allt är svart...
 
Nä fälgarna är tråkiga och håller helt med om att de inte lirar med svarta lister... om fälgarna ska vara mörka eller ej vet jag dock inte. Kanske lite både och... Blir väldigt svart när allt är svart...
Som jag nämnde ovan, gillar titangrått. Svarta blanka fälgar är oftast rätt hemskt. Tycker du ska köra på originalfälgar och inte ha för mycket luft i dem, ska inte vara för snabba till den bilen. Hade iofs även försökt klämma in lite större rulldiameter så de fyller upp hjulhusen bättre.
 
Har inte riktigt fattat grejen med svarta fälgar, tycker oftast (nästan jämt) att det ser fånigt ut, konturer/detaljer försvinner.
Är också lite tråkig kanske men har även svårt för fälgar som inte är designade för bilmodellen. Finns såklart schysta tredjepartsfälgar men då ska man nog försöka hålla sig nära orginalfälgarna(fälgar som finns som tillval till bilmodellen) designmässigt.
 
sänkningen i sig ger ju mer camber! Har lika instoppade fälgar på min. Om du skall köra spacers för gata ta inte för aggressiva då det finns risk att det kommer ta emot då du sänkt rätt mycket :)(jag gillar inte spacers så jag kör utan), är det någon form av sänkning som öhlins rekommendrar eller är det Levin som kommit fram till den höjden funkar bäst? Samma sänkning runt-om?

Jag vet inte hur det är på din bil, men hårdare fjädrar(om det är det) och hårdare satt kompression så undrar jag hur mycket original krängningshämmarna jobbar nu. När du blivit lite varm i kläderna så kan det vara något att kolla upp. Men det är mer för justera balansen bilen, kan vara så att OEM funkar bäst på Cayman. På min bil som den är nu så undrar jag om ens exv den bake gör något då jag har ganska så mycket styvare fjädring.
Det är den rekommenderade höjden från Öhlins nu. Ca -31mm bak och -33mm fram nu enligt protokollet jag fick. Kikade på 7mm spacers men egentligen kanske det är onödigt, den ser ganska cool ut nu också. Är nog mest jag som är ovan vid looken.

Det är absolut värt att kolla upp! Fjädrarna är mycket hårdare än original. Men som sagt, först bli lite varm i kläderna :)
 
Hej Bullen,

Jag vill ha en bil, där värdeminskningen är nära färdig. Jag kör inte mycket, snittar nog Max en 600 mil om året så förbrukning spelar ingen roll. De 3 senaste åren har jag rullat;

*325ix e91 -07 (Älskade motorn meeen det var non-stop strul med VANOS, vattenpump och var det inte topplockspackningen så var det ventilkåpspackningen osv, var ändå ett välservat exemplar med 1 ägare)
*Polo GTI -18 (Trevlig och rolig i Stockholmstrafiken)
*Forester XT -06 (Älskade att köra den, 34k mil och den bara rullade fastän den skramlade och väsnades som innihelvette, tycker kanske ensamt att den är snygg!)
*420d -18 (Den var väl snygg men absolut inget annat)

Jag vill ha en bil att behålla. När jag ser på min egen historik så har jag kommit underfund med att jag mest av allt avskyr är just värdeminskningen och alltför avancerade bilar som jag inte kan/vågar youtube-mecka. Bilar där ett dörruppslag känns lite för mkt i hjärtat.

Jag har en liten flicka så jag vågar inte riktigt gå mot 80-90 tals bilar mtp krocksäkerhet, kanske naivt? Vet inte hur Forrestern står sig mot en gammal E klass, egentligen?

Jaguar XJ x350 - skulle jag verkligen vilja ha, men jag har parkering på gatan och det känns inte riktigt rätt att låta en XJ stå på gatan en stockholmsvinter.

FJ Cruiser - Finns det några nackdelar mer än att det verkar väldigt svårt att få fatt i ett exemplar med klockren historik plus att måste binda rätt mkt pengar i en sådan.

Highlander? Känns rätt rugged och redo men endast import?

Äldre fin e63 som @Aurum, borde väl gå att stöka in en bakåtvänd barnstol?

GS430?

Never ending story för mig...
 
Hej Bullen,

Jag vill ha en bil, där värdeminskningen är nära färdig. Jag kör inte mycket, snittar nog Max en 600 mil om året så förbrukning spelar ingen roll. De 3 senaste åren har jag rullat;

*325ix e91 -07 (Älskade motorn meeen det var non-stop strul med VANOS, vattenpump och var det inte topplockspackningen så var det ventilkåpspackningen osv, var ändå ett välservat exemplar med 1 ägare)
*Polo GTI -18 (Trevlig och rolig i Stockholmstrafiken)
*Forester XT -06 (Älskade att köra den, 34k mil och den bara rullade fastän den skramlade och väsnades som innihelvette, tycker kanske ensamt att den är snygg!)
*420d -18 (Den var väl snygg men absolut inget annat)

Jag vill ha en bil att behålla. När jag ser på min egen historik så har jag kommit underfund med att jag mest av allt avskyr är just värdeminskningen och alltför avancerade bilar som jag inte kan/vågar youtube-mecka. Bilar där ett dörruppslag känns lite för mkt i hjärtat.

Jag har en liten flicka så jag vågar inte riktigt gå mot 80-90 tals bilar mtp krocksäkerhet, kanske naivt? Vet inte hur Forrestern står sig mot en gammal E klass, egentligen?

Jaguar XJ x350 - skulle jag verkligen vilja ha, men jag har parkering på gatan och det känns inte riktigt rätt att låta en XJ stå på gatan en stockholmsvinter.

FJ Cruiser - Finns det några nackdelar mer än att det verkar väldigt svårt att få fatt i ett exemplar med klockren historik plus att måste binda rätt mkt pengar i en sådan.

Highlander? Känns rätt rugged och redo men endast import?

Äldre fin e63 som @Aurum, borde väl gå att stöka in en bakåtvänd barnstol?

GS430?

Never ending story för mig...
Första ägaren på min hade iaf barnstol fram, men har ingen egen erfarenhet av det. En detalj som är bra med modellen är att det inte finns så mycket på karossen som kan rosta, mycket plast och alu. Min från 04 har iaf ingen rost.
 
Första ägaren på min hade iaf barnstol fram, men har ingen egen erfarenhet av det. En detalj som är bra med modellen är att det inte finns så mycket på karossen som kan rosta, mycket plast och alu. Min från 04 har iaf ingen rost.
Tack, det hade jag ingen koll på och är ju värt rätt mkt i detta land när en inte har garage! Vilken motor är det i din? Du har väl rullat den rätt många år?
 
Som jag nämnde ovan, gillar titangrått. Svarta blanka fälgar är oftast rätt hemskt. Tycker du ska köra på originalfälgar och inte ha för mycket luft i dem, ska inte vara för snabba till den bilen. Hade iofs även försökt klämma in lite större rulldiameter så de fyller upp hjulhusen bättre.
Hittar bara dessa som original på auditillbehor.se. 19 tum. (Samt ett par tråkiga). Inte de du tänker på va? Rätt fina annars.
Lattmetallfalg_19__Audi_10538.jpg
 
Tack, det hade jag ingen koll på och är ju värt rätt mkt i detta land när en inte har garage! Vilken motor är det i din? Du har väl rullat den rätt många år?
Jag har 645, dvs 4,4l v8 på 333hk. Har rullat ca 8' mil under fem år. Jag jobbpendlar med min och står ute på gatan året runt. Motorn har klarat sig fint, men kommit lite småfix på det senaste vid 15' mil.
 
Hittar bara dessa som original på auditillbehor.se. 19 tum. (Samt ett par tråkiga). Inte de du tänker på va? Rätt fina annars.
Lattmetallfalg_19__Audi_10538.jpg
Rätt bra design men lite för snabba för min smak.. Fälgar köper man väl helst begagnade. Gör man inte förstår jag att man kör aftermarket då original är dyra nya.
 
Som jag nämnde ovan, gillar titangrått. Svarta blanka fälgar är oftast rätt hemskt. Tycker du ska köra på originalfälgar och inte ha för mycket luft i dem, ska inte vara för snabba till den bilen. Hade iofs även försökt klämma in lite större rulldiameter så de fyller upp hjulhusen bättre.

Du och din rulldiameter :)

1624012664474.png
 
Har en obesvarad fråga gällande personbil! Kollar på nya sommardäck och undrar om belastningsindex och hastighetsindex påverkar bilens köregenskaper negativt om man går upp på skalan? Har 94W =670 kg / 270km/h idag och dom som jag kan få utan väntetid är 98Y=750 kg /300km/h. Kanske en idiot fråga!?
 
Hittar bara dessa som original på auditillbehor.se. 19 tum. (Samt ett par tråkiga). Inte de du tänker på va? Rätt fina annars.
Lattmetallfalg_19__Audi_10538.jpg
Audi original är svindyrt att köpa i efterhand. Inte värt det. Originalräder.de säljer till "hyffsade" priset ändå. Jag hade tittat på eftermarknadsfälgar, Chromefalgar.se har en del med Audi design. Sen köper du centrumkåpor på Audi. Ingen ser skillnaden då.

Denna skulle bli mitt val i 19"
1624017674246.png
 
Har en obesvarad fråga gällande personbil! Kollar på nya sommardäck och undrar om belastningsindex och hastighetsindex påverkar bilens köregenskaper negativt om man går upp på skalan? Har 94W =670 kg / 270km/h idag och dom som jag kan få utan väntetid är 98Y=750 kg /300km/h. Kanske en idiot fråga!?
Nej det har ingen negativ påverkan på köregenskaperna. Snarare positiv skulle jag säga, de med högre hastighetsindex kan ha något styvare sidor och därmed upplevas som stabilare. Men i praktiken är det nog försumbart.
 
Audi original är svindyrt att köpa i efterhand. Inte värt det. Originalräder.de säljer till "hyffsade" priset ändå. Jag hade tittat på eftermarknadsfälgar, Chromefalgar.se har en del med Audi design. Sen köper du centrumkåpor på Audi. Ingen ser skillnaden då.

Denna skulle bli mitt val i 19"
1624017674246.png
Tack för tips! Snygga fälgar.

Är säkerheten lika hög som original?

Insåg dock just att det är lite strul med montering av barnstolar då de ej har isofix, och bilen ej har har vanliga öglor i skenorna (eftersom den har isofix). Verkar gå att lösa och ska testa imorgon bitti, men man kan nog konstatera att jag lagt fokus på lite fel ställe såhär inledningsvis. Bra att veta att jag kan få med familjen innan jag köper fälgar och folierar lister:D
 
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp