• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Nöjd, men inte rekord….ligger på 0,44…..dock fullastad idag….

07C0F5C4-CC43-4E7A-85E9-9956924EC933.jpeg
 
Stort tack för din review!
Fick email om dess premiär i dagarna men efter sett S klassens absurda instrumentering insåg jag att loppet är kört.

From my point of view (80-talet) - Helvete vad sorgligt att se fördärvet på detta vis. Instrument paneler bestående av LCD skärmar, ( ok den biten är stenkörd Chuck, stop it du har ju iphone etc tjafsa inte)
Men materialvalen i ratt, mittkonsol, läder?? Osv osv… fyfan vad de tappat tyskarna. Pallar de inte göra något undantag och pröjsa några D-mark extra för puristisk amazonskändat trä och kanske nån spansk premium oxes läder these days?

Fan heritagen är så utfasad att en merca likväl skulle kunna vara en modern fiat i materialval och driftsäkerhet. Game over!

Kör själv en hypermodern diesel 4:a BMW 2020, massa lullull hud connect osv ovs, bekvämt!
Men avundas ändå grabben som kör om mig i sin sänkta dekaltrimmade 523 E39, med ägarens efternamn på halva vindrutan… Ironiskt

/Bittergubben bättre förr osv
Därför tar jag hellre passat från 04 än V90 från 2018!
 
Stort tack för din review!
Fick email om dess premiär i dagarna men efter sett S klassens absurda instrumentering insåg jag att loppet är kört.

From my point of view (80-talet) - Helvete vad sorgligt att se fördärvet på detta vis. Instrument paneler bestående av LCD skärmar, ( ok den biten är stenkörd Chuck, stop it du har ju iphone etc tjafsa inte)
Men materialvalen i ratt, mittkonsol, läder?? Osv osv… fyfan vad de tappat tyskarna. Pallar de inte göra något undantag och pröjsa några D-mark extra för puristisk amazonskändat trä och kanske nån spansk premium oxes läder these days?

Fan heritagen är så utfasad att en merca likväl skulle kunna vara en modern fiat i materialval och driftsäkerhet. Game over!

Kör själv en hypermodern diesel 4:a BMW 2020, massa lullull hud connect osv ovs, bekvämt!
Men avundas ändå grabben som kör om mig i sin sänkta dekaltrimmade 523 E39, med ägarens efternamn på halva vindrutan… Ironiskt

/Bittergubben bättre förr osv

B11A4BC7-C966-4BEB-A348-295192E66E40.jpeg
Det här är inte min kopp av te. Tycker det ser förjävligt ut. Vad tjänar det ens till? Istället för en classic instrumentpanel liksom. Digital eller ej.
Håller med om att instrumenteringen ser lite laban ut med skärmen. Den kunde varit integrerad på snyggare sätt. Digital instrumentering är väl snart standard hos de flesta tillverkare.
Annars var det en trevlig bil.
 
Håller med om att instrumenteringen ser lite laban ut med skärmen. Den kunde varit integrerad på snyggare sätt. Digital instrumentering är väl snart standard hos de flesta tillverkare.
Annars var det en trevlig bil.
Jo det är jag medveten om. Lite miss i beskrivningen av mig. :)

Menade att det ser förjävligt ut med en rektangulär utstickande ickeintegrerad display.
 
B11A4BC7-C966-4BEB-A348-295192E66E40.jpeg
Det här är inte min kopp av te. Tycker det ser förjävligt ut. Vad tjänar det ens till? Istället för en classic instrumentpanel liksom. Digital eller ej.
Jag reagerade mest på stolarna - ser snygga ut men väldigt platta i sitsen för att vara sport/AMG-stolar? Åtminstone jämfört med de som satt i min (föregående generation). Ser också ut att sakna ”läppen” man kan förlänga ut i knävecket (finns säkert någon fackterm för dessa?) som var a och o för skön/avslappnad körposition vid långfärd. Hmm.
/J
 
Senast ändrad:
Nya S-klassen ser ju likadan ut och det ska ju vara toppmodellen...

AEC5A132-F44D-40DC-ADD4-BA92C6078F2C.jpeg
det har du fan rätt i, har inte sett det faktiskt, har ju en enda lång display i min GLE ser mycket bättre ut.
E klassen har ju också den snyggare lösningen, men kanske blir såhär för alla modeller i framtiden.

har suttit i S klass, upplevde den som väldigt nice, störde mig inte på skärmarna dock,
upplevelsen är ändå långt över det man ser om man hoppas in i A8 eller 7 serie.
 
Subjektivt såklart men jag tycker BMW 7-serien ger ett bättre intryck inuti, mindre plastigt. Pianolacken känns inte något vidare. Fördelen till BMW blir ännu större nu med Mercedes nya infotainmentsystem. Har kört nya 7-serien och sett S-klassen utifrån. BMW 7 är diskret elegant medan S är vräkigt i mina ögon. Då menar jag inte coolt vräkigt som Bentley kan bli utan bara vräkigt.

Tyckte förut att S-klassen gav ett lyxigare intryck, interiört. Inte längre. Det kursiverade teckensnittet i Mercedes menyer känns lite 90/2000-tal (?).

Ingen erfarenhet av Audi, förutom att det digitala systemet är snyggare än BMWs och ljusår före Mercedes.

Edit: Mercas ratt är snyggare än BMWs nya.
 
Senast ändrad:
Att man lägger displayer friliggande har INGENTING med att det blir billigare att göra. Det har med att man vill få displayen närmare föraren utan att panelen i övrigt måste ligga närmare (vilket man inte vill).

källa: Audis UX-avdelning
 
Nya S-klassen ser ju likadan ut och det ska ju vara toppmodellen...

AEC5A132-F44D-40DC-ADD4-BA92C6078F2C.jpeg
De svarta sorgkanterna på förarens display var de största i mannaminne. Inte ens iPad Gen 1 hade så fet svart ram.
Ser nästan ut som att de glömde bort att föraren behöver information, och skruvade dit en display lite på måfå.

Mittdisplayen ser ut som om den sitter i vägen för något. Ger en känsla av att det finns något bakom den.

Märkligt.
 
Har du legat under en sten senaste åren? Det verkar ju som att folk går igång på en sån "modern" inredning. Ser ju naturligtvis hemsk ut! Finns bara en biltillverkare än så länge som har hanterat digitalhysterin på ett rimligt sätt? Bentley!

autocontentexp.com2018-Bentley-Continental-3658d2d732ecb6aafa9a711549bd2bc5c908c8bd.jpg


Tack, är inte helt blind. Men det finns borde väl finnas nivåer på exeserna tycker jag? Speciellt från MB S klass som borde utvecklas för att tilltala en mer konservativ (& köpstark) målgrupp?
Sitter själv med skärm & instrumentering som verkar ha inspirerats av 70-talets skalor på badrumsvågar och till det en varvräknare som går moturs. Men det går ej välja bort eller ens få analog look på skärmen. Vet via bilhandlaren att många kunder klagar på just detta och vill ha analoga instrument och traditionella reglage, men det lär tyvärr komma mera framöver.
 
De svarta sorgkanterna på förarens display var de största i mannaminne. Inte ens iPad Gen 1 hade så fet svart ram.
Ser nästan ut som att de glömde bort att föraren behöver information, och skruvade dit en display lite på måfå.

Mittdisplayen ser ut som om den sitter i vägen för något. Ger en känsla av att det finns något bakom den.

Märkligt.
Kanske har tagit efter volvo. Var väl C30 som kvinnor hade fått tycks till om. Vilket resulterade i förvaring bakom mittkonsollen för handväska o liknande.
 
Men det finns borde väl finnas nivåer på exeserna tycker jag? Speciellt från MB S klass som borde utvecklas för att tilltala en mer konservativ (& köpstark) målgrupp?
Jag är helt med dig på detta! Tyvärr verkar det som att biltillverkarna helt har övergett de som vill ha en traditionell inredning och riktiga reglage,. Och som du säger är det en väldigt köpstark målgrupp som efterfrågar detta.
 
Eftersom vi är inne på Mercedes och deras hysteriska inredningar bjuder jag här på några citat från när S-klassen lanserades på 70-talet;

”Generös bil ger avspänd förare, avspändhet ger trafiksäker förare”

”Tillförlitlighet ger tillfredsställelse”

”En Mercedes ger företräde för det trafikriktiga, säkra och funktionella framför det modebetonade”

”Mercedes tillverkningsprinciper skapar mogna, genomarbetade och harmoniska bilar”

”Mercedesägare sätter stort värde på goda köregenskaper, det är inget självändamål utan ger föraren möjligheten att anpassa sig till trafiken och kunna släppa på sin prestige, den som är stark behöver inte ständigt bevisa det”
 
Eftersom vi är inne på Mercedes och deras hysteriska inredningar bjuder jag här på några citat från när S-klassen lanserades på 70-talet;

”Generös bil ger avspänd förare, avspändhet ger trafiksäker förare”

”Tillförlitlighet ger tillfredsställelse”

”En Mercedes ger företräde för det trafikriktiga, säkra och funktionella framför det modebetonade”

”Mercedes tillverkningsprinciper skapar mogna, genomarbetade och harmoniska bilar”

”Mercedesägare sätter stort värde på goda köregenskaper, det är inget självändamål utan ger föraren möjligheten att anpassa sig till trafiken och kunna släppa på sin prestige, den som är stark behöver inte ständigt bevisa det”
Those where the days....

Marknadsföringen var rätt annorlunda på den tiden. Denna annons från 80-talet skulle skapa ramaskri idag.

Bilarna var mer välbyggda och solida (men kanske inte lika driftsäkra som dagens?) än det flesta andra och hade det inte varit för dåtidens rostskydd skulle nog fortfarande många rulla idag.



MB.jpg
 

Likartade trådar

Tillbaka
Topp