• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Saab💓
D539FF1A-56D0-4B0F-BC3E-EA617D234658.jpeg
 
Hej Bullen,

Jag vill ha en bil, där värdeminskningen är nära färdig. Jag kör inte mycket, snittar nog Max en 600 mil om året så förbrukning spelar ingen roll. De 3 senaste åren har jag rullat;

*325ix e91 -07 (Älskade motorn meeen det var non-stop strul med VANOS, vattenpump och var det inte topplockspackningen så var det ventilkåpspackningen osv, var ändå ett välservat exemplar med 1 ägare)
*Polo GTI -18 (Trevlig och rolig i Stockholmstrafiken)
*Forester XT -06 (Älskade att köra den, 34k mil och den bara rullade fastän den skramlade och väsnades som innihelvette, tycker kanske ensamt att den är snygg!)
*420d -18 (Den var väl snygg men absolut inget annat)

Jag vill ha en bil att behålla. När jag ser på min egen historik så har jag kommit underfund med att jag mest av allt avskyr är just värdeminskningen och alltför avancerade bilar som jag inte kan/vågar youtube-mecka. Bilar där ett dörruppslag känns lite för mkt i hjärtat.

Jag har en liten flicka så jag vågar inte riktigt gå mot 80-90 tals bilar mtp krocksäkerhet, kanske naivt? Vet inte hur Forrestern står sig mot en gammal E klass, egentligen?

Jaguar XJ x350 - skulle jag verkligen vilja ha, men jag har parkering på gatan och det känns inte riktigt rätt att låta en XJ stå på gatan en stockholmsvinter.

FJ Cruiser - Finns det några nackdelar mer än att det verkar väldigt svårt att få fatt i ett exemplar med klockren historik plus att måste binda rätt mkt pengar i en sådan.

Highlander? Känns rätt rugged och redo men endast import?

Äldre fin e63 som @Aurum, borde väl gå att stöka in en bakåtvänd barnstol?

GS430?

Never ending story för mig...
Tråkiga men förnuftiga valet. Xc70
 
Hej Bullen,

Jag vill ha en bil, där värdeminskningen är nära färdig. Jag kör inte mycket, snittar nog Max en 600 mil om året så förbrukning spelar ingen roll. De 3 senaste åren har jag rullat;

*325ix e91 -07 (Älskade motorn meeen det var non-stop strul med VANOS, vattenpump och var det inte topplockspackningen så var det ventilkåpspackningen osv, var ändå ett välservat exemplar med 1 ägare)
*Polo GTI -18 (Trevlig och rolig i Stockholmstrafiken)
*Forester XT -06 (Älskade att köra den, 34k mil och den bara rullade fastän den skramlade och väsnades som innihelvette, tycker kanske ensamt att den är snygg!)
*420d -18 (Den var väl snygg men absolut inget annat)

Jag vill ha en bil att behålla. När jag ser på min egen historik så har jag kommit underfund med att jag mest av allt avskyr är just värdeminskningen och alltför avancerade bilar som jag inte kan/vågar youtube-mecka. Bilar där ett dörruppslag känns lite för mkt i hjärtat.

Jag har en liten flicka så jag vågar inte riktigt gå mot 80-90 tals bilar mtp krocksäkerhet, kanske naivt? Vet inte hur Forrestern står sig mot en gammal E klass, egentligen?

Jaguar XJ x350 - skulle jag verkligen vilja ha, men jag har parkering på gatan och det känns inte riktigt rätt att låta en XJ stå på gatan en stockholmsvinter.

FJ Cruiser - Finns det några nackdelar mer än att det verkar väldigt svårt att få fatt i ett exemplar med klockren historik plus att måste binda rätt mkt pengar i en sådan.

Highlander? Känns rätt rugged och redo men endast import?

Äldre fin e63 som @Aurum, borde väl gå att stöka in en bakåtvänd barnstol?

GS430?

Never ending story för mig...
Tänkte på en parameter till. Fortkörningsböter… Har i min ungdom varit så dum att jag varit nära att förlora körkortet många ggr. Igår långresa och hamnade på en bred jättefin väg nästan helt utan trafik. Maxhastighet 80. Ser längre fram en bil med varningsblinker på. När jag närmar mig ser jag en polis som skjuter laser. Vinkade och passerade i 79 km/timme. Går bara i en tråkbil som en Auris från 2015. Knappast så mycket värdeminsnkning heller. Hyggligt tyst och bekväm samt med Toyotas kvalitetsgaranti i 20k mil eller upp till 10 år. Jag är safe 4,5 år till eller 12500 mil men det lär inte bli nåt fel på den här ändå. Bra säkerhet och stort bagage. Behöver dock varvas för att få fart vid högst eventuella omkörningar. Min är manuell på 131 hk och inte hybrid. Snittat 0,64 liter per mil.
309E38B1-70D1-43B2-AAD4-ABC23BB9FAAF.jpeg
 
Senast ändrad:
Tack för tips! Snygga fälgar.

Är säkerheten lika hög som original?

Insåg dock just att det är lite strul med montering av barnstolar då de ej har isofix, och bilen ej har har vanliga öglor i skenorna (eftersom den har isofix). Verkar gå att lösa och ska testa imorgon bitti, men man kan nog konstatera att jag lagt fokus på lite fel ställe såhär inledningsvis. Bra att veta att jag kan få med familjen innan jag köper fälgar och folierar lister:D
Öglorna finns att köpa hos vag eller eftermarknad. Lossa sista bulten på säters skena, i med öglan och dit med bulten igen. Passar både fram / baksäte. Obs bulten kräver 12 punktshylsa, finns på biltema.
 
Öglorna finns att köpa hos vag eller eftermarknad. Lossa sista bulten på säters skena, i med öglan och dit med bulten igen. Passar både fram / baksäte. Obs bulten kräver 12 punktshylsa, finns på biltema.
Tack! Mkt uppskattat! Jag löste det med "förlängningsremmar" som kom med stolen för montering i bilar som inte har öglor. Dock följde även två öglor med. Ska kolla på det du säger om att lossa bulten.
 
Tack! Mkt uppskattat! Jag löste det med "förlängningsremmar" som kom med stolen för montering i bilar som inte har öglor. Dock följde även två öglor med. Ska kolla på det du säger om att lossa bulten.
Fick precis öglor monterade i min skoda. Stod VW på förpackningen vill jag minnas.. Underlättar montaget helt klart om du inte kan pilla banden under skenorna. IMG_20210616_171133.jpg
 
Fick precis öglor monterade i min skoda. Stod VW på förpackningen vill jag minnas.. Underlättar montaget helt klart om du inte kan pilla banden under skenorna. IMG_20210616_171133.jpg
Ska åka till audi. Behöver ändå lite grejer...

Jag har extra remmar med öglor som man drar mellan framstolens rygg och sits. Sedan hajpade jag fast båda stolarna i dessa öglor, och stolarna drar år varsitt håll så blir tämligen stabilt. Men fasta öglor måste rimligen vara bättre...

Sedan är det väl om inte allt för länge dags för framåtvänd till stora killen och då såklart med isofix...
 
Kan passa på att fråga en annan fråga. Barnstolen fram skymmer typ halva sidospegeln. Finns snyggare lösning än att köpa en "husvagnsspegel"...? 😯

Stolen kan ej monteras "bättre" för bättre sikt.
 
Jag var och klämde på och provkörde nya Mercedes C-klass som har premiär i helgen.

Sammanfattning: nästan sju centimeter längre än föregångaren och nytt infotainmentsystem.
18 tum fälgar som standard och det satt 19 tum på den jag körde. Bilen kändes lyxig och riktigt nice. Mycket finesser såsom skyltigenkänning, lane assist m.m.

Åkkomfort som i mitt tycke andades premium. Den nioväxlade automaten växlade sömlöst och mildhybridens 200 hästar kändes precis lagom. Dock höll jag mig inom lagliga hastigheter på motorvägen, då polisen har hastighetsvecka och jag såg en civilbil i närheten av bilfirman när jag anlände..
Och alla motoralternativ till nya C-klass är mildhybrid eller laddhybrid.

Kombiversionen beräknas komma om en månad.
Om jag ska klaga på något efter det lilla testet, så skulle det vara på att stolarna kunde vara lite mer sportiga och ha lite mer sidostöd. Jag frågade säljaren om sportpaket med sportigare stolar. Tydligen var det sportpaket på bilen jag provade..
Likaså Tycker jag att ratten kunde vara lite mer skinnbeklädd för bättre grepp.
Men en trevlig bil som jag skulle kunna tänka mig som min nästa.
7D1569D0-C14A-4CBB-B8B5-A3CBDE547D9E.jpeg

D07D1630-6046-4C0A-B2C0-6383C43AC0A8.jpeg
BD40B094-F261-43A2-983F-DE636169296A.jpeg
02EBF2B2-06FA-4FE1-82CE-38A200705EA0.jpeg
6F474C01-EFB0-45C4-8895-9B5BA55B77F3.jpeg
F6F13470-6080-4E2D-B44B-4B4830DA3759.jpeg
6065E65A-2862-4440-A405-F171A832A6CC.jpeg
 
Senast ändrad:
Provkörde en TT med 230 hk och quattro nyligen. Positivt överraskad hur pigg den kändes.
Dock, över 150 km var vindljudet under all kritik. Lät som att fönstret var öppet i princip.

Är de så, eller något med just det exet måntro?
 
Photoshop klarar det mesta men svårt att "photoshoppa" något man knappt ser, som balkongen till upp till höger. Går att lösa med en 3D rendering men känns lite magstarkt :) Så i detta fall tror jag orginal bilden är det bästa. Drömbil!

Men här kommer en snabb, förenklad, version utan balkong.
porsche.jpg


//Martin

Min ork tog slut! Här är mitt amatörbidrag😄
PSFix_20210620_131833.jpeg
 
En tråkig fråga på temat ekonomi. Vad hade ni valt mellan 5000 kr i bruttolöneökning eller en tjänstebil? Skattesats 57%. Om jag förstått det rätt så ska det kosta företaget ungefär detsamma men frågan är vad som gynnar mig bäst.
 
5000kr ger väl typ 2500kr i lönekuvertet. Det kan man inte köpa särskilt mycket bil för. Sen tillkommer ju förmånen förstås om du väljer bil.
 
Jag var och klämde på och provkörde nya Mercedes C-klass som har premiär i helgen.

Sammanfattning: nästan sju centimeter längre än föregångaren och nytt infotainmentsystem.
18 tum fälgar som standard och det satt 19 tum på den jag körde. Bilen kändes lyxig och riktigt nice. Mycket finesser såsom skyltigenkänning, lane assist m.m.

Åkkomfort som i mitt tycke andades premium. Den nioväxlade automaten växlade sömlöst och mildhybridens 200 hästar kändes precis lagom. Dock höll jag mig inom lagliga hastigheter på motorvägen, då polisen har hastighetsvecka och jag såg en civilbil i närheten av bilfirman när jag anlände..
Och alla motoralternativ till nya C-klass är mildhybrid eller laddhybrid.

Kombiversionen beräknas komma om en månad.
Om jag ska klaga på något efter det lilla testet, så skulle det vara på att stolarna kunde vara lite mer sportiga och ha lite mer sidostöd. Jag frågade säljaren om sportpaket med sportigare stolar. Tydligen var det sportpaket på bilen jag provade..
Likaså Tycker jag att ratten kunde vara lite mer skinnbeklädd för bättre grepp.
Men en trevlig bil som jag skulle kunna tänka mig som min nästa.
7D1569D0-C14A-4CBB-B8B5-A3CBDE547D9E.jpeg

D07D1630-6046-4C0A-B2C0-6383C43AC0A8.jpeg
BD40B094-F261-43A2-983F-DE636169296A.jpeg
02EBF2B2-06FA-4FE1-82CE-38A200705EA0.jpeg
6F474C01-EFB0-45C4-8895-9B5BA55B77F3.jpeg
F6F13470-6080-4E2D-B44B-4B4830DA3759.jpeg
6065E65A-2862-4440-A405-F171A832A6CC.jpeg
Stort tack för din review!
Fick email om dess premiär i dagarna men efter sett S klassens absurda instrumentering insåg jag att loppet är kört.

From my point of view (80-talet) - Helvete vad sorgligt att se fördärvet på detta vis. Instrument paneler bestående av LCD skärmar, ( ok den biten är stenkörd Chuck, stop it du har ju iphone etc tjafsa inte)
Men materialvalen i ratt, mittkonsol, läder?? Osv osv… fyfan vad de tappat tyskarna. Pallar de inte göra något undantag och pröjsa några D-mark extra för puristisk amazonskändat trä och kanske nån spansk premium oxes läder these days?

Fan heritagen är så utfasad att en merca likväl skulle kunna vara en modern fiat i materialval och driftsäkerhet. Game over!

Kör själv en hypermodern diesel 4:a BMW 2020, massa lullull hud connect osv ovs, bekvämt!
Men avundas ändå grabben som kör om mig i sin sänkta dekaltrimmade 523 E39, med ägarens efternamn på halva vindrutan… Ironiskt

/Bittergubben bättre förr osv
 
Jag var och klämde på och provkörde nya Mercedes C-klass som har premiär i helgen.

Sammanfattning: nästan sju centimeter längre än föregångaren och nytt infotainmentsystem.
18 tum fälgar som standard och det satt 19 tum på den jag körde. Bilen kändes lyxig och riktigt nice. Mycket finesser såsom skyltigenkänning, lane assist m.m.

Åkkomfort som i mitt tycke andades premium. Den nioväxlade automaten växlade sömlöst och mildhybridens 200 hästar kändes precis lagom. Dock höll jag mig inom lagliga hastigheter på motorvägen, då polisen har hastighetsvecka och jag såg en civilbil i närheten av bilfirman när jag anlände..
Och alla motoralternativ till nya C-klass är mildhybrid eller laddhybrid.

Kombiversionen beräknas komma om en månad.
Om jag ska klaga på något efter det lilla testet, så skulle det vara på att stolarna kunde vara lite mer sportiga och ha lite mer sidostöd. Jag frågade säljaren om sportpaket med sportigare stolar. Tydligen var det sportpaket på bilen jag provade..
Likaså Tycker jag att ratten kunde vara lite mer skinnbeklädd för bättre grepp.
Men en trevlig bil som jag skulle kunna tänka mig som min nästa.
7D1569D0-C14A-4CBB-B8B5-A3CBDE547D9E.jpeg

D07D1630-6046-4C0A-B2C0-6383C43AC0A8.jpeg
BD40B094-F261-43A2-983F-DE636169296A.jpeg
02EBF2B2-06FA-4FE1-82CE-38A200705EA0.jpeg
6F474C01-EFB0-45C4-8895-9B5BA55B77F3.jpeg
F6F13470-6080-4E2D-B44B-4B4830DA3759.jpeg
6065E65A-2862-4440-A405-F171A832A6CC.jpeg
B11A4BC7-C966-4BEB-A348-295192E66E40.jpeg
Det här är inte min kopp av te. Tycker det ser förjävligt ut. Vad tjänar det ens till? Istället för en classic instrumentpanel liksom. Digital eller ej.
 

Likartade trådar

Tillbaka
Topp