• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

MaziK

Rolex
2-Faktor
@Edin

Fick dem nersvarvade på en mekanisk verkstad
Passar bra nu 👍

A256D570-621E-4CA4-9541-76A67064A9BB.jpeg
 

M.B.

Cartier
Tar ni ner bilarna på biltransport/biltåg eller kör ni ner från Sverige t&r 2 ggr per år?

Jag brukar hyra en bil i München, vilket dem två andra gjorde även i år, men den här gången körde jag ner min egen bil från Skåne.
Att hyra en 911GTS, AMG GT, osv härnere i München är rätt så prisvärt faktiskt, motsvarar ca. priset på däcken som man kör ihjäl under veckan🤣


20210722_185144.jpg
 
Senast ändrad:

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag brukar hyra en bil i München, vilket dem två andra gjorde även i år, men den här gången körde jag ner min egen bil från Skåne.
Att hyra en 911GTS, AMG GT, osv härnere i München är rätt så prisvärt faktiskt, motsvarar ca. priset på däcken som man kör ihjäl under veckan🤣


20210722_185144.jpg
Bra tips! Vilken firma hyr man från då?
 
Jag brukar hyra en bil i München, vilket dem två andra gjorde även i år, men den här gången körde jag ner min egen bil från Skåne.
Att hyra en 911GTS, AMG GT, osv härnere i München är rätt så prisvärt faktiskt, motsvarar ca. priset på däcken som man kör ihjäl under veckan🤣


20210722_185144.jpg

Smidigt! Det är ju från München och Bayern de fina vägarna börjar. Vad har ni för milbegränsning på hyrbilarna på den typen av bilar.

Har kört ner och använt mig av tåget från Hamburg- München och kom fram till att tåget var smidigt om man ska lägga mycket tid och mil bakom ratten under semestern i Sydeuropa under ett par veckor.
 

M.B.

Cartier
Bra tips! Vilken firma hyr man från då?

Avis prestige, Tyskland. Viktigt att boka genom just prestige Tyskland.

Be om att lämna bilen tillbaka tidigt på morgonen efter. Kostar inget extra och man får klämma ut det sista av milbegränsningen. Tror att den ligger på 20 eller 25 mil per dygn @Harmon Rabb men det är mer än tillräckligt om man sover i Lienz och kör Großlockner/Nockalm om dagarna.
 

M.B.

Cartier
För lite mönster kvar kanske, något annat kan det väl inte ha varit de reagerade på efter en sån resa? 🤪


Helt ärligt körde jag 120km/k när en M5:a flög förbi. 2 sekunder senare flyger en polisgubbe efter. Polisen hann stoppa M5:an, kliva ur bilen och vänta för att vinka in mig innan jag ens hann ditt...

Han bestämde sig att jag måste ha kört samma hastighet som M5:an som jag "höll på att tävla med", fast har bättre bromsar som gjorde att jag kunde sakta ner när han kom nära oss 🤦‍♂️
Det utan radar, utan några andra system, bara hans känsla. Han erkände dessutom att han körde ut efter mig för han reagerade på ljudet när jag körde förbi (ja, bilen låter mycket men ljud betyder inte fortkörning, om inte det är en ultrasonic boom det handlar om) och vägrade skriva på pappret om varken det eller händelseförloppet.

Long story short... 1,5 timme senare, 8 poliser, olika versioner (jag skulle ha kört allt mellan 140 och 200) och olika hot så tog jag böten på 150km/h, utan några kommentar på den andra bilen eller händelseförloppet, för att slippa bli av med körkortet.. "om jag ska skriva allt och ändå slösa tid i domstolen så tar jag din körkort tills dess". Maktmissbruk deluxe...
 

M.B.

Cartier
Ah, du bröt mot jantelagen och då skulle du straffas hårt. Bra jobbat polisen...

Jag läste vidare om saken, borde ha gjort det i bilen.. men det verkar som han får inte hota med återkallelse när det gäller oense om efterföljande med bilens hastighetsmätare.

Dessutom finns det några krav på mätningen, som han tydligen sket i:
1. Det får inte finnas några andra bilar mellan honom och bilen han mäter. Men han skulle ha mätt både M5:an och mig samtidigt. Jag låg till höger på 120km/h när de flög förbi mig, dvs. M5:än fanns alltid mellan polisen och mig. Om jag körde 150 då måste M5:an ha kört 200. Hur kunde han, ensam i bilen, ha koll på mätaren, båda bilarna och estimera vårt hastighet utan hjälp av varken kollegor eller teknik? Jag tvivlar starkt på att han kan förklara detta i domstolen.

2. Han måste hålla en viss distans från bilen för en viss sträcka, minst 500m är att föredra. Han hävda att han var tvungen att köra 200km/h för att hinna ikapp. De flög förbi mig ca. 2,4km efter betalstationen... hade jag kört 150km/h så skulle jag klara sträckan på under 60 sekunder. T8 polestar, betydligt snabbare än hans bil antar jag, gör 0-200 på typ 20 sekunder och god knows vilken sträcka som krävs. Men han hann in i bilen, starta den, växla i drive, komma upp till 200km/h för att hinna ikapp mig, sakta ner till 150km/h, mäta mig för minst 500m - och allt på under 2,4km och 60 sekunder medans han även håller koll på M5:an som körde minst 50km/h snabbare än mig?! Visst, visst...

Sen att han vägrade skriva allt detta på pappret och hotade att häva min licens på plats om jag vill ta det vidare gör att jag börjar tro att han visste exakt hur illa ligger han till om jag gör det och försökte sitt bästa för att slippa en obekväm besök till domstolen med olika otillåtna manipulationer.

Har någon tips på bra advokater som sysslar med sånt? Börjar vilja visa honom vart ska skåpet stå
 
Senast ändrad:

Pojken från Götet

Rolex
2-Faktor
Jag läste vidare om saken, borde ha gjort det i bilen.. men det verkar som han får inte hota med återkallelse när det gäller oense om efterföljande med bilens hastighetsmätare.

Dessutom finns det några krav på mätningen, som han tydligen sket i:
1. Det får inte finnas några andra bilar mellan honom och bilen han mäter. Men han skulle ha mätt både M5:an och mig samtidigt. Jag låg till höger på 120km/h när de flög förbi mig, dvs. M5:än fanns alltid mellan polisen och mig. Om jag körde 150 då måste M5:an ha kört 200. Hur kunde han, ensam i bilen, ha koll på mätaren, båda bilarna och estimera vårt hastighet utan hjälp av varken kollegor eller teknik? Jag tvivlar starkt på att han kan förklara detta i domstolen.

2. Han måste hålla en viss distans från bilen för en viss sträcka, minst 500m är att föredra. Han hävda att han var tvungen att köra 200km/h för att hinna ikapp. De flög förbi mig ca. 2,4km efter betalstationen... hade jag kört 150km/h så skulle jag klara sträckan på under 60 sekunder. T8 polestar, betydligt snabbare än hans bil antar jag, gör 0-200 på typ 20 sekunder och god knows vilken sträcka som krävs. Men han hann in i bilen, starta den, växla i drive, komma upp till 200km/h för att hinna ikapp mig, sakta ner till 150km/h, mäta mig för minst 500m - och allt på under 2,4km och 60 sekunder medans han även håller koll på M5:an som körde minst 50km/h snabbare än mig?! Visst, visst...

Sen att han vägrade skriva allt detta på pappret och hotade att häva min licens på plats om jag vill ta det vidare gör att jag börjar tro att han visste exakt hur illa ligger han till om jag gör det och försökte sitt bästa för att slippa en obekväm besök till domstolen med olika otillåtna manipulationer.

Har någon tips på bra advokater som sysslar med sånt? Börjar vilja visa honom vart skåpet ska stå
Nu har du iof redan en lagakraftvunnen dom då du skrivit på. Men överklaga boten. Så kommer polismannen ifråga behöva skriva ett PM till åklagarmyndigheten. Åklagaren bedömer sedan om det ska upp i domstol eller om ditt ordningsföreläggande ska kvarstå.

Rekommendation är 400m mätning sen görs ett säkerhetsavdrag.

Antar att han skrev 30km/h över gällande hastighet? Då kan han ändå inte omhänderta körkortet. Det är inte jobbigt att skriva en anmälan istället för ett ordningsföreläggande.

Vet du med dig att du inte gjort något fel tycker jag du ska överklaga.
 

EssexX

Panerai
2-Faktor
Jag läste vidare om saken, borde ha gjort det i bilen.. men det verkar som han får inte hota med återkallelse när det gäller oense om efterföljande med bilens hastighetsmätare.

Dessutom finns det några krav på mätningen, som han tydligen sket i:
1. Det får inte finnas några andra bilar mellan honom och bilen han mäter. Men han skulle ha mätt både M5:an och mig samtidigt. Jag låg till höger på 120km/h när de flög förbi mig, dvs. M5:än fanns alltid mellan polisen och mig. Om jag körde 150 då måste M5:an ha kört 200. Hur kunde han, ensam i bilen, ha koll på mätaren, båda bilarna och estimera vårt hastighet utan hjälp av varken kollegor eller teknik? Jag tvivlar starkt på att han kan förklara detta i domstolen.

2. Han måste hålla en viss distans från bilen för en viss sträcka, minst 500m är att föredra. Han hävda att han var tvungen att köra 200km/h för att hinna ikapp. De flög förbi mig ca. 2,4km efter betalstationen... hade jag kört 150km/h så skulle jag klara sträckan på under 60 sekunder. T8 polestar, betydligt snabbare än hans bil antar jag, gör 0-200 på typ 20 sekunder och god knows vilken sträcka som krävs. Men han hann in i bilen, starta den, växla i drive, komma upp till 200km/h för att hinna ikapp mig, sakta ner till 150km/h, mäta mig för minst 500m - och allt på under 2,4km och 60 sekunder medans han även håller koll på M5:an som körde minst 50km/h snabbare än mig?! Visst, visst...

Sen att han vägrade skriva allt detta på pappret och hotade att häva min licens på plats om jag vill ta det vidare gör att jag börjar tro att han visste exakt hur illa ligger han till om jag gör det och försökte sitt bästa för att slippa en obekväm besök till domstolen med olika otillåtna manipulationer.

Har någon tips på bra advokater som sysslar med sånt? Börjar vilja visa honom vart ska skåpet stå

Börja här kanske. Och lycka till 🤞
 
Jag läste vidare om saken, borde ha gjort det i bilen.. men det verkar som han får inte hota med återkallelse när det gäller oense om efterföljande med bilens hastighetsmätare.

Dessutom finns det några krav på mätningen, som han tydligen sket i:
1. Det får inte finnas några andra bilar mellan honom och bilen han mäter. Men han skulle ha mätt både M5:an och mig samtidigt. Jag låg till höger på 120km/h när de flög förbi mig, dvs. M5:än fanns alltid mellan polisen och mig. Om jag körde 150 då måste M5:an ha kört 200. Hur kunde han, ensam i bilen, ha koll på mätaren, båda bilarna och estimera vårt hastighet utan hjälp av varken kollegor eller teknik? Jag tvivlar starkt på att han kan förklara detta i domstolen.

2. Han måste hålla en viss distans från bilen för en viss sträcka, minst 500m är att föredra. Han hävda att han var tvungen att köra 200km/h för att hinna ikapp. De flög förbi mig ca. 2,4km efter betalstationen... hade jag kört 150km/h så skulle jag klara sträckan på under 60 sekunder. T8 polestar, betydligt snabbare än hans bil antar jag, gör 0-200 på typ 20 sekunder och god knows vilken sträcka som krävs. Men han hann in i bilen, starta den, växla i drive, komma upp till 200km/h för att hinna ikapp mig, sakta ner till 150km/h, mäta mig för minst 500m - och allt på under 2,4km och 60 sekunder medans han även håller koll på M5:an som körde minst 50km/h snabbare än mig?! Visst, visst...

Sen att han vägrade skriva allt detta på pappret och hotade att häva min licens på plats om jag vill ta det vidare gör att jag börjar tro att han visste exakt hur illa ligger han till om jag gör det och försökte sitt bästa för att slippa en obekväm besök till domstolen med olika otillåtna manipulationer.

Har någon tips på bra advokater som sysslar med sånt? Börjar vilja visa honom vart ska skåpet stå
Överklaga, i den mån det går. Jag har tyvärr ingen kunskap i frågan. Däremot ska inte vi hederliga behöva stå ut med sådant trams och liknande översittarfasoner.
 

-SC-

Omega
Pledge Member
Sen att han vägrade skriva allt detta på pappret och hotade att häva min licens på plats om jag vill ta det vidare gör att jag börjar tro att han visste exakt hur illa ligger han till om jag gör det och försökte sitt bästa för att slippa en obekväm besök till domstolen med olika otillåtna manipulationer.
Polisen kan/får inte dra in ditt körkort öht. Det dom gör är att fylla i en blankett och skicka in till Transportstyrelsen (eller vad dom heter nu för tiden) som får ta beslutet. Kör man mer än 30kmh över gällande hastighetsbegränsning så dras körkortet in.

Sedan beslutas hur länge du blir av med körkortet baserat på info från polisen, dvs hur mycket trafik det var, väderlek, osv som avgör hur "farligt" det var.

Om han hotade med det så menar han alltså att han tänkte ljuga i blanketten och skriva att du körde fortare än 150 (på en 120-sträcka?) för att då få dom att dra in ditt körkort.

Jag antar att du fick typ 4000kr i böter? Jag och en vän blev lasrade och stoppade för ca 2 månader sedan när han hade kört 117kmh på en 70-väg. Då blev det 4000 i böter om jag minns rätt och indraget körkort i 2 mån som sedan förhandlades ner till 1 mån. I det här fallet var det trevliga poliser. Din upplevelse låter hemsk. Tycker absolut du ska försöka överklaga eller höra av dig till polisen.
 

M.B.

Cartier
Jag läste vidare om saken, borde ha gjort det i bilen.. men det verkar som han får inte hota med återkallelse när det gäller oense om efterföljande med bilens hastighetsmätare.

Dessutom finns det några krav på mätningen, som han tydligen sket i:
1. Det får inte finnas några andra bilar mellan honom och bilen han mäter. Men han skulle ha mätt både M5:an och mig samtidigt. Jag låg till höger på 120km/h när de flög förbi mig, dvs. M5:än fanns alltid mellan polisen och mig. Om jag körde 150 då måste M5:an ha kört 200. Hur kunde han, ensam i bilen, ha koll på mätaren, båda bilarna och estimera vårt hastighet utan hjälp av varken kollegor eller teknik? Jag tvivlar starkt på att han kan förklara detta i domstolen.

2. Han måste hålla en viss distans från bilen för en viss sträcka, minst 500m är att föredra. Han hävda att han var tvungen att köra 200km/h för att hinna ikapp. De flög förbi mig ca. 2,4km efter betalstationen... hade jag kört 150km/h så skulle jag klara sträckan på under 60 sekunder. T8 polestar, betydligt snabbare än hans bil antar jag, gör 0-200 på typ 20 sekunder och god knows vilken sträcka som krävs. Men han hann in i bilen, starta den, växla i drive, komma upp till 200km/h för att hinna ikapp mig, sakta ner till 150km/h, mäta mig för minst 500m - och allt på under 2,4km och 60 sekunder medans han även håller koll på M5:an som körde minst 50km/h snabbare än mig?! Visst, visst...

Sen att han vägrade skriva allt detta på pappret och hotade att häva min licens på plats om jag vill ta det vidare gör att jag börjar tro att han visste exakt hur illa ligger han till om jag gör det och försökte sitt bästa för att slippa en obekväm besök till domstolen med olika otillåtna manipulationer.

Har någon tips på bra advokater som sysslar med sånt? Börjar vilja visa honom vart ska skåpet stå


Det här är ca. 5km ifrån betalstationen.
"Han vinkar in dig"
"What? Mig?"
"Ja, det tror jag"
"Men va..? Varför?"
"Vet inte"
"Vad har jag med saken att göra?"


Han erkände att jag körde lagligt när han körde över mig, ungefär på mittpunkten, men hävdar att jag ska ha kört 150 innan dess.
Han hade aldrig direkt syn till mig under dessa 2,5km då jag låg på höger och han skulle ha kört 200 efter M5:an när han körde förbi mig (M5:an var alltid mellan oss två alltså, och han skulle ha varit fokuserad på att jaga ner den på 200kmh), hur fan kan han då bestämma hur snabbt körde jag?

Aldrig i livet skulle han kunna klara det i praktiken:
1. In i bilen
2. Upp till 200km/h
3. Mäta mig på 150km/h genom bilens hastighetsmätaren, alltså stenkoll på mig, M5:an, mätaren, distanser och referenspunkter under 400-500m.
4. Upp till 200km/h igen
5. Köra förbi mig "efter jag hade saktat ner till 120kmh"
6. Allt på under 2,5km totalt
7. Hinna ikapp M5:än
8. Stoppa den
9. Ur bilen, vänta på mig och vinka in mig, det på ytterligare 2,5km som går jäkligt snabbt när man kör 120-200km/h.

Han höftade bara för att han såg en supercar som råkade vara nära händelsen. Det kan även vara så att han först gick ut efter mig för han reagerade på bilen (något som hans kollega som kom senare faktiskt kommenterade... jealous much?), blev besviken att jag körde lagligt men hade tur med M5:an som körde som in i helvete och bara bestämde sig att sätta ditt mig med honom bara för att.

Med den videon tror jag att jag har bra grund att ta det vidare. Sen att han valde att under hot utelämna detaljer som försvagar sin version kommer göra det väldigt svårt för honom att förklara sig själv i domstolen. Om det inte är direkt tjänstefel kommer det ändå vara omöjligt för domstolen att fatta ett beslut i efterhand... eller tänker jag fel?
 
Senast ändrad:

Frourez

Omega
Det här är ca. 5km ifrån betalstationen.
"Han vinkar in dig"
"What? Mig?"
"Ja, det tror jag"
"Men va..? Varför?"
"Vet inte"
"Vad har jag med saken att göra?"


Han erkände att jag körde lagligt när han körde över mig, ungefär på mittpunkten, men hävdar att jag ska ha kört 150 innan dess.
Han hade aldrig direkt syn till mig under dessa 2,5km då jag låg på höger och han skulle ha kört 200 efter M5:an när han körde förbi mig (M5:an var alltid mellan oss två alltså, och han skulle ha varit fokuserad på att jaga ner den på 200kmh), hur fan kan han då bestämma hur snabbt körde jag?

Aldrig i livet skulle han kunna klara det i praktiken:
1. In i bilen
2. Upp till 200km/h
3. Mäta mig på 150km/h genom bilens hastighetsmätaren, alltså stenkoll på mig, M5:an, mätaren, distanser och referenspunkter under 400-500m.
4. Upp till 200km/h igen
5. Köra förbi mig "efter jag hade saktat ner till 120kmh"
6. Allt på under 2,5km totalt
7. Hinna ikapp M5:än
8. Stoppa den
9. Ur bilen, vänta på mig och vinka in mig, det på ytterligare 2,5km som går jäkligt snabbt när man kör 120-200km/h.

Han höftade bara för att han såg en supercar som råkade vara nära händelsen. Det kan även vara så att han först gick ut efter mig för han reagerade på bilen (något som hans kollega som kom senare faktiskt kommenterade... jealous much?), blev besviken att jag körde lagligt men hade tur med M5:an som körde som in i helvete och bara bestämde sig att sätta ditt mig med honom bara för att.

Med den videon tror jag att jag har bra grund att ta det vidare. Sen att han valde att under hot utelämna detaljer som försvagar sin version kommer göra det väldigt svårt för honom att förklara sig själv i domstolen. Om det inte är direkt tjänstefel kommer det ändå vara omöjligt för domstolen att fatta ett beslut i efterhand... eller tänker jag fel?
Det låter som att du hade vunnit i en domstol. MEN, innan du tar det vidare så hör runt bland superbils-ägare i området, typ åk till Autoropa och hör om det är värt att "hamna på polisens radar". Jag säger det i all välmening, att risken finns att poliserna här kan bli lite långsynta och kommer stoppa dig varje gång. Bara för att vara jobbiga mot dig.

Jag vet att det låter helt skevt och säga detta, men du fick uppleva maktmissbruk och jag tror det är fler än du som fått uppleva detta. Vad är deras åsikt om vad man bör göra?
 

M.B.

Cartier
Det låter som att du hade vunnit i en domstol. MEN, innan du tar det vidare så hör runt bland superbils-ägare i området, typ åk till Autoropa och hör om det är värt att "hamna på polisens radar". Jag säger det i all välmening, att risken finns att poliserna här kan bli lite långsynta och kommer stoppa dig varje gång. Bara för att vara jobbiga mot dig.

Jag vet att det låter helt skevt och säga detta, men du fick uppleva maktmissbruk och jag tror det är fler än du som fått uppleva detta. Vad är deras åsikt om vad man bör göra?


Tänk om jag redan är på deras radar och det kommer bara fortsätta med falska anklagelser tills jag står på bakbenen?
Jag känner mig nästan skyldig att ta det vidare för allmänhetens skull, det är inte alla som har samma förutsättningar att bestrida falska anklagelser. Idag är det jag, imorgon är det någon annan som behöver sin körkort för att fortsätta jobba men inte har råd att betala en advokat...
 

Frourez

Omega
Tänk om jag redan är på deras radar och det kommer bara fortsätta med falska anklagelser tills jag står på bakbenen?
Jag känner mig nästan skyldig att ta det vidare för allmänhetens skull, det är inte alla som har samma förutsättningar att bestrida falska anklagelser. Idag är det jag, imorgon är det någon annan som behöver sin körkort för att fortsätta jobba men inte har råd att betala en advokat...
Så kan det absolut vara! Jag tror dock att det finns en högre nivå i polisens "synfält", typ AMG och mattsvarta M och RS. Det är bland dem jag inte vill att du ska hamna.
Ja, jag förstår till 100% att det är görs för att förhoppningsvis få bort maktmissbruket inom polisen, det är otroligt fint av dig.
Jag vill bara att du tänker på dig själv också, för även om maktmissbruket är ett problem, så drabbar det faktiskt inte "vanliga svenssons(vita svenskar)" i den utsträckning att det är ett välkänt problem. Det är en annan sak om det hade varit en person av färg, då kan förstå man vill göra ett statement.

Ber om ursäkt om jag fick dig att tänka ett varv extra men jag tycker faktiskt det är värt att lyfta denna aspekten.
 

Pojken från Götet

Rolex
2-Faktor
Så kan det absolut vara! Jag tror dock att det finns en högre nivå i polisens "synfält", typ AMG och mattsvarta M och RS. Det är bland dem jag inte vill att du ska hamna.
Ja, jag förstår till 100% att det är görs för att förhoppningsvis få bort maktmissbruket inom polisen, det är otroligt fint av dig.
Jag vill bara att du tänker på dig själv också, för även om maktmissbruket är ett problem, så drabbar det faktiskt inte "vanliga svenssons(vita svenskar)" i den utsträckning att det är ett välkänt problem. Det är en annan sak om det hade varit en person av färg, då kan förstå man vill göra ett statement.

Ber om ursäkt om jag fick dig att tänka ett varv extra men jag tycker faktiskt det är värt att lyfta denna aspekten.
Att överklaga en bot gör inte att du blir mer stoppad. Inte generellt, isf av just den griniga polismannen. Finns andra anledningar till att personer stoppas :)
 

M.B.

Cartier
Så kan det absolut vara! Jag tror dock att det finns en högre nivå i polisens "synfält", typ AMG och mattsvarta M och RS. Det är bland dem jag inte vill att du ska hamna.
Ja, jag förstår till 100% att det är görs för att förhoppningsvis få bort maktmissbruket inom polisen, det är otroligt fint av dig.
Jag vill bara att du tänker på dig själv också, för även om maktmissbruket är ett problem, så drabbar det faktiskt inte "vanliga svenssons(vita svenskar)" i den utsträckning att det är ett välkänt problem. Det är en annan sak om det hade varit en person av färg, då kan förstå man vill göra ett statement.

Ber om ursäkt om jag fick dig att tänka ett varv extra men jag tycker faktiskt det är värt att lyfta denna aspekten.


Inget att be om ursäkt för, jag förstår hur du menar och uppskattar din åsikt.

Men iofs är jag en "person av färg". Pratade tom engelska med polisen för att undivka missförstånd.
Förra gången jag körde på bron fick jag redovisa mina intäkter (skattade och deklererade, på nytt) och "ursäkta" mig i typ 20 minuter för att jag har råd med ett sådant bil, vilket poliserna där trodde inte på.. trots att jag har permanent anställning med över 2msek beskattat om året.

Det är ju samma avdelning/station som bestämmde sig att köra ut efter mig igår bara för bilen låter mycket och drar uppmärksamhet... "något måste vi ha på honom!" Tänkte dem...

Men när det visade sig att jag inte körde för fort och enligt mig efter att de sökte upp mig hos skatteverket (och såg att jag betalar in ca 1 miljon om året) så var han tvungen att hitta på något, i detta fallet sätta ditt mig tillsammans med någon som onekligen körde för fort.
 
Senast ändrad:

-SC-

Omega
Pledge Member
@M.B. det låter som att jag hade rätt i mitt tidigare inlägg ang det som kallas jantelagen här i Sverige. Det är otroligt tråkigt och jag tycker att du bör höra av dig till något befäl/polischef och berätta.

Jag har en vän som hade parkerat fel en snabbis mittemot en polisstation, som sedan fick en helt sjukt aggressiv utskällning av en polis. Min vän som nästan gillar hetsiga diskussioner skällde tillbaka en stund och gick sedan in på polisstationen, krävde att få prata med någon ansvarig och fick den ansvarige att ta ett ordentligt snack med polismannen som sedan fick be om ursäkt till min vän. Då skyllde man på att polisen hade behövt lämna ett dödsbud någon timme innan incidenten och därför var på "dåligt humör".

Oavsett om man har brytit mot trafikregler eller inte så ska straffen vara rimliga. Har man parkerat fel eller kört för fort så visst, utfärda en böter. Men som polis, var inte aggressiv, hota inte med att dra in körkort om man inte erkänner påhittade eller riktiga trafikbrott på plats, etc.

Man ska kunna ha fortsatt förtroende för polismyndigheten, känna att dom är ens beskyddare, att dom står för lag och ordning. Inte ska man vara rädd för kontakt med dom. Poliser som dessa förstör så mycket för samhällets syn på polisen utan att själva förstå det öht.
 
Topp