Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Tar ni ner bilarna på biltransport/biltåg eller kör ni ner från Sverige t&r 2 ggr per år?
Bra tips! Vilken firma hyr man från då?Jag brukar hyra en bil i München, vilket dem två andra gjorde även i år, men den här gången körde jag ner min egen bil från Skåne.
Att hyra en 911GTS, AMG GT, osv härnere i München är rätt så prisvärt faktiskt, motsvarar ca. priset på däcken som man kör ihjäl under veckan
Jag brukar hyra en bil i München, vilket dem två andra gjorde även i år, men den här gången körde jag ner min egen bil från Skåne.
Att hyra en 911GTS, AMG GT, osv härnere i München är rätt så prisvärt faktiskt, motsvarar ca. priset på däcken som man kör ihjäl under veckan
Bra tips! Vilken firma hyr man från då?
Men du kom ända till Svågertorp innan festen?!Det blev kalas på vägen hem, 4 bilar och 8 poliser... 5 stjärnor på det?
på det?
Det blev kalas på vägen hem, 4 bilar och 8 poliser... 5 stjärnor på det?
Jag åker med nästa år! Du får hjälpa mig att hitta en 991.2 Turbo S
För lite mönster kvar kanske, något annat kan det väl inte ha varit de reagerade på efter en sån resa?
Ah, du bröt mot jantelagen och då skulle du straffas hårt. Bra jobbat polisen...Maktmissbruk deluxe...
Ah, du bröt mot jantelagen och då skulle du straffas hårt. Bra jobbat polisen...
Nu har du iof redan en lagakraftvunnen dom då du skrivit på. Men överklaga boten. Så kommer polismannen ifråga behöva skriva ett PM till åklagarmyndigheten. Åklagaren bedömer sedan om det ska upp i domstol eller om ditt ordningsföreläggande ska kvarstå.Jag läste vidare om saken, borde ha gjort det i bilen.. men det verkar som han får inte hota med återkallelse när det gäller oense om efterföljande med bilens hastighetsmätare.
Dessutom finns det några krav på mätningen, som han tydligen sket i:
1. Det får inte finnas några andra bilar mellan honom och bilen han mäter. Men han skulle ha mätt både M5:an och mig samtidigt. Jag låg till höger på 120km/h när de flög förbi mig, dvs. M5:än fanns alltid mellan polisen och mig. Om jag körde 150 då måste M5:an ha kört 200. Hur kunde han, ensam i bilen, ha koll på mätaren, båda bilarna och estimera vårt hastighet utan hjälp av varken kollegor eller teknik? Jag tvivlar starkt på att han kan förklara detta i domstolen.
2. Han måste hålla en viss distans från bilen för en viss sträcka, minst 500m är att föredra. Han hävda att han var tvungen att köra 200km/h för att hinna ikapp. De flög förbi mig ca. 2,4km efter betalstationen... hade jag kört 150km/h så skulle jag klara sträckan på under 60 sekunder. T8 polestar, betydligt snabbare än hans bil antar jag, gör 0-200 på typ 20 sekunder och god knows vilken sträcka som krävs. Men han hann in i bilen, starta den, växla i drive, komma upp till 200km/h för att hinna ikapp mig, sakta ner till 150km/h, mäta mig för minst 500m - och allt på under 2,4km och 60 sekunder medans han även håller koll på M5:an som körde minst 50km/h snabbare än mig?! Visst, visst...
Sen att han vägrade skriva allt detta på pappret och hotade att häva min licens på plats om jag vill ta det vidare gör att jag börjar tro att han visste exakt hur illa ligger han till om jag gör det och försökte sitt bästa för att slippa en obekväm besök till domstolen med olika otillåtna manipulationer.
Har någon tips på bra advokater som sysslar med sånt? Börjar vilja visa honom vart skåpet ska stå
Jag läste vidare om saken, borde ha gjort det i bilen.. men det verkar som han får inte hota med återkallelse när det gäller oense om efterföljande med bilens hastighetsmätare.
Dessutom finns det några krav på mätningen, som han tydligen sket i:
1. Det får inte finnas några andra bilar mellan honom och bilen han mäter. Men han skulle ha mätt både M5:an och mig samtidigt. Jag låg till höger på 120km/h när de flög förbi mig, dvs. M5:än fanns alltid mellan polisen och mig. Om jag körde 150 då måste M5:an ha kört 200. Hur kunde han, ensam i bilen, ha koll på mätaren, båda bilarna och estimera vårt hastighet utan hjälp av varken kollegor eller teknik? Jag tvivlar starkt på att han kan förklara detta i domstolen.
2. Han måste hålla en viss distans från bilen för en viss sträcka, minst 500m är att föredra. Han hävda att han var tvungen att köra 200km/h för att hinna ikapp. De flög förbi mig ca. 2,4km efter betalstationen... hade jag kört 150km/h så skulle jag klara sträckan på under 60 sekunder. T8 polestar, betydligt snabbare än hans bil antar jag, gör 0-200 på typ 20 sekunder och god knows vilken sträcka som krävs. Men han hann in i bilen, starta den, växla i drive, komma upp till 200km/h för att hinna ikapp mig, sakta ner till 150km/h, mäta mig för minst 500m - och allt på under 2,4km och 60 sekunder medans han även håller koll på M5:an som körde minst 50km/h snabbare än mig?! Visst, visst...
Sen att han vägrade skriva allt detta på pappret och hotade att häva min licens på plats om jag vill ta det vidare gör att jag börjar tro att han visste exakt hur illa ligger han till om jag gör det och försökte sitt bästa för att slippa en obekväm besök till domstolen med olika otillåtna manipulationer.
Har någon tips på bra advokater som sysslar med sånt? Börjar vilja visa honom vart ska skåpet stå
Överklaga, i den mån det går. Jag har tyvärr ingen kunskap i frågan. Däremot ska inte vi hederliga behöva stå ut med sådant trams och liknande översittarfasoner.Jag läste vidare om saken, borde ha gjort det i bilen.. men det verkar som han får inte hota med återkallelse när det gäller oense om efterföljande med bilens hastighetsmätare.
Dessutom finns det några krav på mätningen, som han tydligen sket i:
1. Det får inte finnas några andra bilar mellan honom och bilen han mäter. Men han skulle ha mätt både M5:an och mig samtidigt. Jag låg till höger på 120km/h när de flög förbi mig, dvs. M5:än fanns alltid mellan polisen och mig. Om jag körde 150 då måste M5:an ha kört 200. Hur kunde han, ensam i bilen, ha koll på mätaren, båda bilarna och estimera vårt hastighet utan hjälp av varken kollegor eller teknik? Jag tvivlar starkt på att han kan förklara detta i domstolen.
2. Han måste hålla en viss distans från bilen för en viss sträcka, minst 500m är att föredra. Han hävda att han var tvungen att köra 200km/h för att hinna ikapp. De flög förbi mig ca. 2,4km efter betalstationen... hade jag kört 150km/h så skulle jag klara sträckan på under 60 sekunder. T8 polestar, betydligt snabbare än hans bil antar jag, gör 0-200 på typ 20 sekunder och god knows vilken sträcka som krävs. Men han hann in i bilen, starta den, växla i drive, komma upp till 200km/h för att hinna ikapp mig, sakta ner till 150km/h, mäta mig för minst 500m - och allt på under 2,4km och 60 sekunder medans han även håller koll på M5:an som körde minst 50km/h snabbare än mig?! Visst, visst...
Sen att han vägrade skriva allt detta på pappret och hotade att häva min licens på plats om jag vill ta det vidare gör att jag börjar tro att han visste exakt hur illa ligger han till om jag gör det och försökte sitt bästa för att slippa en obekväm besök till domstolen med olika otillåtna manipulationer.
Har någon tips på bra advokater som sysslar med sånt? Börjar vilja visa honom vart ska skåpet stå
Polisen kan/får inte dra in ditt körkort öht. Det dom gör är att fylla i en blankett och skicka in till Transportstyrelsen (eller vad dom heter nu för tiden) som får ta beslutet. Kör man mer än 30kmh över gällande hastighetsbegränsning så dras körkortet in.Sen att han vägrade skriva allt detta på pappret och hotade att häva min licens på plats om jag vill ta det vidare gör att jag börjar tro att han visste exakt hur illa ligger han till om jag gör det och försökte sitt bästa för att slippa en obekväm besök till domstolen med olika otillåtna manipulationer.
Jag läste vidare om saken, borde ha gjort det i bilen.. men det verkar som han får inte hota med återkallelse när det gäller oense om efterföljande med bilens hastighetsmätare.
Dessutom finns det några krav på mätningen, som han tydligen sket i:
1. Det får inte finnas några andra bilar mellan honom och bilen han mäter. Men han skulle ha mätt både M5:an och mig samtidigt. Jag låg till höger på 120km/h när de flög förbi mig, dvs. M5:än fanns alltid mellan polisen och mig. Om jag körde 150 då måste M5:an ha kört 200. Hur kunde han, ensam i bilen, ha koll på mätaren, båda bilarna och estimera vårt hastighet utan hjälp av varken kollegor eller teknik? Jag tvivlar starkt på att han kan förklara detta i domstolen.
2. Han måste hålla en viss distans från bilen för en viss sträcka, minst 500m är att föredra. Han hävda att han var tvungen att köra 200km/h för att hinna ikapp. De flög förbi mig ca. 2,4km efter betalstationen... hade jag kört 150km/h så skulle jag klara sträckan på under 60 sekunder. T8 polestar, betydligt snabbare än hans bil antar jag, gör 0-200 på typ 20 sekunder och god knows vilken sträcka som krävs. Men han hann in i bilen, starta den, växla i drive, komma upp till 200km/h för att hinna ikapp mig, sakta ner till 150km/h, mäta mig för minst 500m - och allt på under 2,4km och 60 sekunder medans han även håller koll på M5:an som körde minst 50km/h snabbare än mig?! Visst, visst...
Sen att han vägrade skriva allt detta på pappret och hotade att häva min licens på plats om jag vill ta det vidare gör att jag börjar tro att han visste exakt hur illa ligger han till om jag gör det och försökte sitt bästa för att slippa en obekväm besök till domstolen med olika otillåtna manipulationer.
Har någon tips på bra advokater som sysslar med sånt? Börjar vilja visa honom vart ska skåpet stå
Det låter som att du hade vunnit i en domstol. MEN, innan du tar det vidare så hör runt bland superbils-ägare i området, typ åk till Autoropa och hör om det är värt att "hamna på polisens radar". Jag säger det i all välmening, att risken finns att poliserna här kan bli lite långsynta och kommer stoppa dig varje gång. Bara för att vara jobbiga mot dig.Det här är ca. 5km ifrån betalstationen.
"Han vinkar in dig"
"What? Mig?"
"Ja, det tror jag"
"Men va..? Varför?"
"Vet inte"
"Vad har jag med saken att göra?"
Han erkände att jag körde lagligt när han körde över mig, ungefär på mittpunkten, men hävdar att jag ska ha kört 150 innan dess.
Han hade aldrig direkt syn till mig under dessa 2,5km då jag låg på höger och han skulle ha kört 200 efter M5:an när han körde förbi mig (M5:an var alltid mellan oss två alltså, och han skulle ha varit fokuserad på att jaga ner den på 200kmh), hur fan kan han då bestämma hur snabbt körde jag?
Aldrig i livet skulle han kunna klara det i praktiken:
1. In i bilen
2. Upp till 200km/h
3. Mäta mig på 150km/h genom bilens hastighetsmätaren, alltså stenkoll på mig, M5:an, mätaren, distanser och referenspunkter under 400-500m.
4. Upp till 200km/h igen
5. Köra förbi mig "efter jag hade saktat ner till 120kmh"
6. Allt på under 2,5km totalt
7. Hinna ikapp M5:än
8. Stoppa den
9. Ur bilen, vänta på mig och vinka in mig, det på ytterligare 2,5km som går jäkligt snabbt när man kör 120-200km/h.
Han höftade bara för att han såg en supercar som råkade vara nära händelsen. Det kan även vara så att han först gick ut efter mig för han reagerade på bilen (något som hans kollega som kom senare faktiskt kommenterade... jealous much?), blev besviken att jag körde lagligt men hade tur med M5:an som körde som in i helvete och bara bestämde sig att sätta ditt mig med honom bara för att.
Med den videon tror jag att jag har bra grund att ta det vidare. Sen att han valde att under hot utelämna detaljer som försvagar sin version kommer göra det väldigt svårt för honom att förklara sig själv i domstolen. Om det inte är direkt tjänstefel kommer det ändå vara omöjligt för domstolen att fatta ett beslut i efterhand... eller tänker jag fel?
Det låter som att du hade vunnit i en domstol. MEN, innan du tar det vidare så hör runt bland superbils-ägare i området, typ åk till Autoropa och hör om det är värt att "hamna på polisens radar". Jag säger det i all välmening, att risken finns att poliserna här kan bli lite långsynta och kommer stoppa dig varje gång. Bara för att vara jobbiga mot dig.
Jag vet att det låter helt skevt och säga detta, men du fick uppleva maktmissbruk och jag tror det är fler än du som fått uppleva detta. Vad är deras åsikt om vad man bör göra?
Så kan det absolut vara! Jag tror dock att det finns en högre nivå i polisens "synfält", typ AMG och mattsvarta M och RS. Det är bland dem jag inte vill att du ska hamna.Tänk om jag redan är på deras radar och det kommer bara fortsätta med falska anklagelser tills jag står på bakbenen?
Jag känner mig nästan skyldig att ta det vidare för allmänhetens skull, det är inte alla som har samma förutsättningar att bestrida falska anklagelser. Idag är det jag, imorgon är det någon annan som behöver sin körkort för att fortsätta jobba men inte har råd att betala en advokat...
Att överklaga en bot gör inte att du blir mer stoppad. Inte generellt, isf av just den griniga polismannen. Finns andra anledningar till att personer stoppasSå kan det absolut vara! Jag tror dock att det finns en högre nivå i polisens "synfält", typ AMG och mattsvarta M och RS. Det är bland dem jag inte vill att du ska hamna.
Ja, jag förstår till 100% att det är görs för att förhoppningsvis få bort maktmissbruket inom polisen, det är otroligt fint av dig.
Jag vill bara att du tänker på dig själv också, för även om maktmissbruket är ett problem, så drabbar det faktiskt inte "vanliga svenssons(vita svenskar)" i den utsträckning att det är ett välkänt problem. Det är en annan sak om det hade varit en person av färg, då kan förstå man vill göra ett statement.
Ber om ursäkt om jag fick dig att tänka ett varv extra men jag tycker faktiskt det är värt att lyfta denna aspekten.
Så kan det absolut vara! Jag tror dock att det finns en högre nivå i polisens "synfält", typ AMG och mattsvarta M och RS. Det är bland dem jag inte vill att du ska hamna.
Ja, jag förstår till 100% att det är görs för att förhoppningsvis få bort maktmissbruket inom polisen, det är otroligt fint av dig.
Jag vill bara att du tänker på dig själv också, för även om maktmissbruket är ett problem, så drabbar det faktiskt inte "vanliga svenssons(vita svenskar)" i den utsträckning att det är ett välkänt problem. Det är en annan sak om det hade varit en person av färg, då kan förstå man vill göra ett statement.
Ber om ursäkt om jag fick dig att tänka ett varv extra men jag tycker faktiskt det är värt att lyfta denna aspekten.
Äntligen dax för dig att ta steget och köpa en Saab?Om det är nån som skruvar BMW E30 (eller E21, E28, E34) så har jag dessa över: