• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Master J

Audemars
2-Faktor
Nej skruvande har jag inte alltför mycket tid med heller. Något roligt eller strikt transport?

Böckerna är gamla 😅
Kör en BMW X1 M-sport som familjebil, bakhjulsdriven bensinare förstås.
Sen har jag en optimerad 125 coupé M-sport också. 270 hk, rak sexa och manuell låda, kan inte bli bättre om man är lite konservativ 😁
 
Böckerna är gamla 😅
Kör en BMW X1 M-sport som familjebil, bakhjulsdriven bensinare förstås.
Sen har jag en optimerad 125 coupé M-sport också. 270 hk, rak sexa och manuell låda, kan inte bli bättre om man är lite konservativ 😁
X1 som familjebil? Är inte den typ väldigt lite?

1-serie bilarna (innan nuvarande generation) är riktigt coola, BMWs raka sexor är trevliga men tycker Saabs turbofyror har lite mer charm. ;)
 

Master J

Audemars
2-Faktor
X1 som familjebil? Är inte den typ väldigt lite?

1-serie bilarna (innan nuvarande generation) är riktigt coola, BMWs raka sexor är trevliga men tycker Saabs turbofyror har lite mer charm. ;)

Njae... X1 förra generationen, som jag har, är ju typ en höjd kombikupe 3-serie.
Vi är bara 3 i familjen och körde 3-serie kombi när dottern var liten. Alldeles lagom för oss... vill inte ha onödigt stor bil.

Jag har haft 3 st 1-serie modell E8X, 130, 135 (cab) och nu 125... suveräna bilar och den sista generationen klassiska BMW: rak sexa utan turbo (ej 135 då) och bakhjulsdrift.

Kommer nog inte byta till nån nyare BMW efter 125an... då får det bli sista generationen porsche boxster med sexa istället.
 
Njae... X1 förra generationen, som jag har, är ju typ en höjd kombikupe 3-serie.
Vi är bara 3 i familjen och körde 3-serie kombi när dottern var liten. Alldeles lagom för oss... vill inte ha onödigt stor bil.

Jag har haft 3 st 1-serie modell E8X, 130, 135 (cab) och nu 125... suveräna bilar och den sista generationen klassiska BMW: rak sexa utan turbo (ej 135 då) och bakhjulsdrift.

Kommer nog inte byta till nån nyare BMW efter 125an... då får det bli sista generationen porsche boxster med sexa istället.
Det har jag missat, trodde X1 var mer snarlik en "förhöjd" 1-serie.

De är het klart en "bilförares" bilar i den korrekta benämningen, synd att den nya spårade ut.
 

oystercase

Cartier
Tänk om jag redan är på deras radar och det kommer bara fortsätta med falska anklagelser tills jag står på bakbenen?
Jag känner mig nästan skyldig att ta det vidare för allmänhetens skull, det är inte alla som har samma förutsättningar att bestrida falska anklagelser. Idag är det jag, imorgon är det någon annan som behöver sin körkort för att fortsätta jobba men inte har råd att betala en advokat...
Det du råkat ut för är rent bedrövligt. Jag råkade ut för lite liknande, fast jag körde nog lite fort fast han mätte aldrig.

Istället så hotade han med att tvinga mig till efterkontroll + böter för massa trams som trasiga lampor fast de var hela om jag inte skrev på för för lite mönsterdjup jag var laglig men väldigt nära gränsen och hade R-däck. Polisen hade inte ens med däcksdjupmätare utan menade att det var klart under 1,6mm i småmönstret.

Jag överklagade trots att jag skrivit under. Dängde EU standarder om däcksmönster i huvudet på dem erbjöd mig skicla in däcken till domstolen (de nöjde sig med foton) och vann.

Ska man vinna efter att ha skrivit på ska man ha rejält på fötterna. Synd att du inte har video från diskussionen t.ex.

Sedan blir man urförbannad när man hör frågorna du får om din inkomst..... baserat på ditt utseende. Horribelt och hör inte hemma i Sverige 2021. Man förstår att folk köper dashcams och filmar sina interaktioner när de blir stoppade...

Ta tillfället i akt och var beredd till nästa gång det händer och ha en actionplan. Kanske bara att slå på inspelning på telefonen eller skaffa dashcam för att vid lämpligt tillfälle berätta att de senaste 15 minuterna spelats in och att du inte accepterar detta beteende. Läs gärna på polislagen också.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
@M.B.

Riktigt riktigt tråkigt att läsa :(
Har inte så mycket att tillägga utöver det som diskuterats innan.

Hoppas det löser sig.
Viktigaste är väl att inte låta sig bli för påverkas för mycket utav händelsen oavsett för det är inte värt det.

Jag skall installera dashcam på båda bilarna, nu är det redan försent för min del eftersom jag körde på en som nitade med mening. Men peppar peppar om det händer igen så här jag bildbevis i alla fall
 

LS

Panerai
2-Faktor
@M.B.

Riktigt riktigt tråkigt att läsa :(
Har inte så mycket att tillägga utöver det som diskuterats innan.

Hoppas det löser sig.
Viktigaste är väl att inte låta sig bli för påverkas för mycket utav händelsen oavsett för det är inte värt det.

Jag skall installera dashcam på båda bilarna, nu är det redan försent för min del eftersom jag körde på en som nitade med mening. Men peppar peppar om det händer igen så här jag bildbevis i alla fall
Verkligen tråkigt, hoppas det löser sig.

För att spinna vidare på det du skrev - har någon ett bra tips på dashcam? Garmin 66w verkar bra vad jag kan se. Vill ha en med parkeringsläge, tillräckligt bra kvalitet för att se regplåt och som går att montera så diskret som möjligt.

Blev påbackad när Porschen stod parkerad 1h i Söderköping igår. Stort märke och såklart ingen lapp. Nu verkar det gå att polera bort men vilket svinigt beteende att inte höra av sig, det handlar om 1500kr i självrisk istället för att som nu göra sig skyldig till smitning.
 

M.B.

Cartier
Update: fick hem ett föreläggande av ordningsbot. 150km/h i en 110km/h var det.
Ringde upp polisen och efterfrågade om platsrapporten. Fick prata med flera olika (hjälpsamma) poliser inom olika avdelningar... Ingen kunde hitta rapporten i systemet. En högre upp tycker att det hela låter lite konstigt och kommer ta det vidare internt.

Nu när jag tänker på det lite mer så är det inte förvånande att en rapport inte finns och att polisen vägrade skriva en på plats - han påstår att använda hastighets och tripmätaren för efterföljande.. Även om vi glömmer dem frågetecken som uppstår av den korta sträckan och den andra bilen, så måste han ha återställt mätaren för att sedan efterfölja den andra bilen. Därför kunde inte han redovisa exakt vart mätte han mig och hur långt sträckan var.
Jag tror att han ville inte ljuga i rapporten, insåg att det är kört om han måste skriva en och därför använde skrämselsmetoder på över en timme för att lura mig och "accept the fine", vilket han dessutom misslyckade upplysa mig om att i svenska betyder "erkänna". Nu i efterhand så förstår jag även att det finns ett lagligt term för det jag efterfrågade på plats (rapport för att kunna prata med en advokat utan stress): rådrum. Det nekade han också och fortsatte hota... jag gillar inte att dra det kortet men for some reason tycker jag att han skulle aldrig ha gjort så mot "en vanlig människa i en vanlig bil" (snällt sagt)

Håller er uppdaterade när polisen som utreder saken internt hör av sig
 
Senast ändrad:

oystercase

Cartier
Update: fick hem ett föreläggande av ordningsbot. 150km/h i en 110km/h var det.
Ringde upp polisen och efterfrågade om platsrapporten. Fick prata med flera olika (hjälpsamma) poliser inom olika avdelningar... Ingen kunde hitta rapporten i systemet. En högre upp tycker att det hela låter lite konstigt och kommer ta det vidare internt.

Nu när jag tänker på det lite mer så är det inte förvånande att en rapport inte finns och att polisen vägrade skriva en på plats - han påstår att använda hastighets och tripmätaren för efterföljande.. Även om vi glömmer dem frågetecken som uppstår av den korta sträckan och den andra bilen, så måste han ha återställt mätaren för att sedan efterfölja den andra bilen. Därför kunde inte han redovisa exakt vart mätte han mig och hur långt sträckan var.
Jag tror att han ville inte ljuga i rapporten, insåg att det är kört om han måste skriva en och därför använde skrämselsmetoder på över en timme för att lura mig och "accept the fine", vilket han dessutom misslyckade upplysa mig om att i svenska betyder det "erkänna". Nu i efterhand så förstår jag att det finns ett lagligt term för det jag efterfrågade på plats (rapport för att kunna prata med en advokat utan stress): rådrum. Det nekade han också och fortsatte hota... jag gillar inte att dra det kortet men for some reason tycker jag att han skulle aldrig ha gjort så mot "en vanlig människa i en vanlig bil" (snällt sagt)

Håller er uppdaterade när polisen som utreder saken internt hör av sig
Du kommer behöva en bra jurist som kan visa på exakt sådant du pekade på. Ex att tider inte stämmer. Du hade även vittne i bilen och att du blev tvingad att skriva på.

Tyvärr riskerar du även att bli av med kortet för över 30km/över gränsen.

Ditt hopp står till en duktig och nitisk jurist som hittar något fel eller likande i polisens rapport samt stödbesvisning för din version. Att tvinga dig skriva under kan bli en anledning till att boten kan ogillas. Har du någon stödbesvisning för det t.ex. i form av video.

Kontrollera om det går att läsa ut gps loggen ur din bil. Den kan visa verklig hastighet vid händelsen. Eventuell kan det finnas gps logg i ex en telefon. Du har ju en film där du vinkas in. Stämmer tidsangivelsen i polisens rapport med tidsangivelsen (skapad) i videons fildata?

Formaliafel på mätmetoden (han mätte 2 bilar samtidigt) är kanske något man kan använda för att begära boten ogiltig

Så trist...
 

M.B.

Cartier
Du kommer behöva en bra jurist som kan visa på exakt sådant du pekade på. Ex att tider inte stämmer. Du hade även vittne i bilen och att du blev tvingad att skriva på.

Tyvärr riskerar du även att bli av med kortet för över 30km/över gränsen.

Ditt hopp står till en duktig och nitisk jurist som hittar något fel eller likande i polisens rapport samt stödbesvisning för din version. Att tvinga dig skriva under kan bli en anledning till att boten kan ogillas. Har du någon stödbesvisning för det t.ex. i form av video.

Kontrollera om det går att läsa ut gps loggen ur din bil. Den kan visa verklig hastighet vid händelsen. Eventuell kan det finnas gps logg i ex en telefon. Du har ju en film där du vinkas in. Stämmer tidsangivelsen i polisens rapport med tidsangivelsen (skapad) i videons fildata?

Formaliafel på mätmetoden (han mätte 2 bilar samtidigt) är kanske något man kan använda för att begära boten ogiltig

Så trist...


Plats stämmer inte tex. Han stoppade mig i petersborg men flög förbi mig vid vintrie för att jaga ner M5:än.
Sen är jag helt säker på att när rapporten väl dyker upp så kommer det inte stå något om att han flög förbi mig för att jaga ner den andra bilen och vinkade in mig ganska långt efter. Det borde väl räcka för att ogiltigförklara boten skulle jag tro?
Sen kan vi lägga på frågetecknet på själva mätningen, hans uppförande, osv..
 

oystercase

Cartier
Plats stämmer inte tex. Han stoppade mig i petersborg men flög förbi mig vid vintrie för att jaga ner M5:än.
Sen är jag helt säker på att när rapporten väl dyker upp så kommer det inte stå något om att han flög förbi mig för att jaga ner den andra bilen och vinkade in mig ganska långt efter. Det borde väl räcka för att ogiltigförklara boten skulle jag tro?
Sen kan vi lägga på frågetecknet på själva mätningen, hans uppförande, osv..
Destu fler saker man kan rada upp som inte stämmer, destu mer trovärdiggör man sin egen Version. Men det måste vara nästan övertydligt.
 

M.B.

Cartier
Huh, nu kom jag på att jag har ju kvittot från betalstationen. 17:29:09.
Enligt ordningsförelägganden blev jag stoppad 17:38 vid petterstorps trafikplats.
Det är ungefär 6km mellan betalstationen och där jag blev stoppad.
För att klara sträckan på 9 minuter måste man snitta mindre än 40km/h.
Även om man halverar tiden mellan betalstationen och petersborg traffikplats och säger att jag blev stoppad 17:33 så snittade jag 80km/h...
Hur kunde jag det om jag skulle ha kört 150-200 första halva sträckan? Anser han att jag stannade bilen vid sidan eller?
Vad tycker ni erfarna, kan jag använda detta i tingsrätten? Tillsammans med alla andra omständigheterna så tror jag att jag har ett case

20210727_183910.jpg
 

oystercase

Cartier
Huh, nu kom jag på att jag har ju kvittot från betalstationen. 17:29:09.
Enligt ordningsförelägganden blev jag stoppad 17:38 vid petterstorps trafikplats.
Det är ungefär 6km mellan betalstationen och där jag blev stoppad.
För att klara sträckan på 9 minuter måste man snitta mindre än 40km/h.
Även om man halverar tiden mellan betalstationen och petersborg traffikplats och säger att jag blev stoppad 17:33 så snittade jag 80km/h...
Hur kunde jag det om jag skulle ha kört 150-200 första halva sträckan? Anser han att jag stannade bilen vid sidan eller?
Vad tycker ni erfarna, kan jag använda detta i tingsrätten? Tillsammans med alla andra omständigheterna så tror jag att jag har ett case

20210727_183910.jpg
Jag tror det är ett ypperlig utgångsläge för att leda i bevis att polisen begått ett misstag. Kan man se på filmen (originalet) du postade innan vilken hastighet du håller och vad klockan är?

Lämpligt är nog också en matchning med screenshots mellan google maps streetview och din video som visar var du blir stoppad.

Destu mer och bättre material din advokat har att utgå från destu billigare och bättre kommer hans jobb bli.

Edit: En bra infallsvinkel att kombinera det argumentet med är nog felaktig mätmetod och att polisen blandat ihop bilarna. Ser du regnr på M5an på din video? Så kan du lyfta in den rapporten i din bevisföring.

Edit 2: kolla exif-datan/metadata på din videofil. Den borde ha en tidsstämpel och kanske även gps koordinater.
 
Senast ändrad:

MaziK

Rolex
2-Faktor
Verkligen tråkigt, hoppas det löser sig.

För att spinna vidare på det du skrev - har någon ett bra tips på dashcam? Garmin 66w verkar bra vad jag kan se. Vill ha en med parkeringsläge, tillräckligt bra kvalitet för att se regplåt och som går att montera så diskret som möjligt.

Blev påbackad när Porschen stod parkerad 1h i Söderköping igår. Stort märke och såklart ingen lapp. Nu verkar det gå att polera bort men vilket svinigt beteende att inte höra av sig, det handlar om 1500kr i självrisk istället för att som nu göra sig skyldig till smitning.
Neeeej :(, vad är det för fel på folk.....

Jag har Blackvue 900-2ch(en kamera fram och med bak) som har parkeringsfunktion. Har även köpt deras externa batteri för att inte dra ifrån bilens batteri. Den här skall installeras i ID3an. Finns även 700 och 500 serie med. Jag har dock inte senaste versionen.

Har även en Nextbase 522, har beställt deras modul för att filma bakåt. Tyvärr så har nextbase ingen vidare parkeringsfunktion. Skall ha den i Mazdan så det funkar bra för min del.

@LS Går även att köra med actionkamera. Har loop recording på mina actionkameror. Då en av dem spelar in i 360 grader så spelar den i alla riktningar. Går ju att köra den med powerbank eller externt batteri för parkering kanske inte i flera dagar men för handling på ICA etc. Powerbank(vanlig) är inte att rekommendera i bilen då det kan bli väldigt varmt i bilen ute i solen. Exv det batteri jag köpte till Blackvuen har USB-ut för laddnind av kringutrustning

E81E0665-1E98-42B5-9E83-95F060B80C73.jpeg
 
Senast ändrad:

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Huh, nu kom jag på att jag har ju kvittot från betalstationen. 17:29:09.
Enligt ordningsförelägganden blev jag stoppad 17:38 vid petterstorps trafikplats.
Det är ungefär 6km mellan betalstationen och där jag blev stoppad.
För att klara sträckan på 9 minuter måste man snitta mindre än 40km/h.
Även om man halverar tiden mellan betalstationen och petersborg traffikplats och säger att jag blev stoppad 17:33 så snittade jag 80km/h...
Hur kunde jag det om jag skulle ha kört 150-200 första halva sträckan? Anser han att jag stannade bilen vid sidan eller?
Vad tycker ni erfarna, kan jag använda detta i tingsrätten? Tillsammans med alla andra omständigheterna så tror jag att jag har ett case

20210727_183910.jpg

Nu kanske jag har missat något centralt i händelseförloppet, men på din klipp så står alltså polisen vid vägkanten med M5:n han jagade ikapp? Så om han har passerat dig i jakten på BMW:n och fångat in honom, hur sjutton ska han då simultant ha kunnat göra en mätning på dig?
 

M.B.

Cartier
Nu kanske jag har missat något centralt i händelseförloppet, men på din klipp så står alltså polisen vid vägkanten med M5:n han jagade ikapp? Så om han har passerat dig i jakten på BMW:n och fångat in honom, hur sjutton ska han då simultant ha kunnat göra en mätning på dig?

Jag ställde exakt samma fråga... samt att han hävdar att ha blivit tvungen och köra över 200km/h för att hinna ikapp mig, för att sedan mäta och passera mig vid Vintrie, där skulle jag ha redan skatat ner till 120km/h enligt honom. Allt på typ 2,5km.
Men hans bil klarar inte ens det, 0-200 på 34,5 sekunder och 1,5km. Sen måste han ha saktat ner, positionerat sig själv, mäta, margin of error, plats för mig att sakta ner och för honom att passera mig osv osv osv...
Lägg till faktumet att han stoppade inte mig direkt utan jagade M5:an och då kan man påstå att han mätte inte mig, utan den bilen. Och även om han försökte mätta mig så hade han inte förutsättningar till det (för kort sträcka för hans historia att stämma) och dessutom var distraherad av den andra bilen - hur kunde han köra 200km/h och hålla koll på både bilarna, när han själv är ensam i bilen...?
Han mätte aldrig mig helt enkelt.

Aja.. @oystercase tack för tipset. Kollade metadata nu och klippet börjar 17:31:55. Alltså 2 minuter 46 sekunder efter jag hade passerat betalstationen. Klippet börjar, ungefär, 5km från stationen. Dvs. snitthastighet runt 120km/h, vilket är exakt hastigheten som jag uppgett mig köra. Även med margin of error så är det helt omöjligt att jag körde nämnvärt mycket över det, speciellt inte så att han skulle bli tvungen att köra över 200km/h för att hinna ikapp för att sedan mätta mig på 150-160km/h under minst 400-500m.

Edit: fick svar av polisen, hans rapport nämner ingenting om den andra bilen eller omständigheterna i övrigt. Bara att han efterföljde och att jag skrev på. Ju mer jag funderar på det, desto mer tror jag att det kommer läggas ner innan det ens hinner i tingsrätten. Ni som är kunniga, får åklagaren lägga ner det direkt vid överklagan om min bevismaterial är tillräckligt stark?
 
Senast ändrad:

oystercase

Cartier
Jag ställde exakt samma fråga... samt att han hävdar att ha blivit tvungen och köra över 200km/h för att hinna ikapp mig, för att sedan mäta och passera mig vid Vintrie, där skulle jag ha redan skatat ner till 120km/h enligt honom. Allt på typ 2,5km.
Men hans bil klarar inte ens det, 0-200 på 34,5 sekunder och 1,5km. Sen måste han ha saktat ner, positionerat sig själv, mäta, margin of error, plats för mig att sakta ner och för honom att passera mig osv osv osv...
Lägg till faktumet att han stoppade inte mig direkt utan jagade M5:an och då kan man påstå att han mätte inte mig, utan den bilen. Och även om han försökte mätta mig så hade han inte förutsättningar till det (för kort sträcka för hans historia att stämma) och dessutom var distraherad av den andra bilen - hur kunde han köra 200km/h och hålla koll på både bilarna, när han själv är ensam i bilen...?
Han mätte aldrig mig helt enkelt.

Aja.. @oystercase tack för tipset. Kollade metadata nu och klippet börjar 17:31:55. Alltså 2 minuter 46 sekunder efter jag hade passerat betalstationen. Klippet börjar, ungefär, 5km från stationen. Dvs. snitthastighet runt 120km/h, vilket är exakt hastigheten som jag uppgett mig köra. Även med margin of error så är det helt omöjligt att jag körde nämnvärt mycket över det, speciellt inte så att han skulle bli tvungen att köra över 200km/h för att hinna ikapp för att sedan mätta mig på 150-160km/h under minst 400-500m.

Edit: fick svar av polisen, hans rapport nämner ingenting om den andra bilen eller omständigheterna i övrigt. Bara att han efterföljde och att jag skrev på. Ju mer jag funderar på det, desto mer tror jag att det kommer läggas ner innan det ens hinner i tingsrätten. Ni som är kunniga, får åklagaren lägga ner det direkt vid överklagan om min bevismaterial är tillräckligt stark?
Jag tycker verkligen du börjar ha ett case. Att han inte nämner i rapporten att han följt efter två bilar (vilket du har vittnen på + filmbevis + att du bör kunna få ut den andra rapporten för M5ans fortkörning från polisen ger ju bara i sig skäl att bestrida boten och visar att polisen inte hållit sig till sanningen.

Tror det nog är bra om du anger hastighetsberäkningarna över ett sannolikt tidsspann med både din metadata och polisens tidsangivelse (så du inte automatiskt erkänner att du kört för fort enligt metdatan).

Vägen fram är nog att visa att polisen mätt slarvigt och gjort flera fel med tydlig bevisning. Samt att du tvingades skriva på (där har du vittnesstöd) fast du hävdade din oskuld. Och framförallt att bevisen talar för att du inte hade kört för fort. Begär ut kopia på både din rapport och m5an rapport.

Jag hade nog gjort lite exempelberäkningar som visar hur lång tid det hade tagit att köra sträckan om polisens historia stämmer och sedan jämföra det med tiden från brokvittor till polisens rapporttid samt exif från videon.

Ex scenario 1: 150km/h+10% i 500 meter, resterande i 110km/h = 1,xx minuter. Tidsskillnad mot polisens tidsangivelse X%. Skillnad mot tidsangivelse videobevis Y%.

Scenario 2,3,4: 150km/h+10% i 1000 meter, 2000 meter, 3000 meter.

Edit: gjorde en snabb beräkning och det är nog viktigt att du tar med tiden för polisens "start och upphinnande" till mätstart för att kunna visa siffror som tydligt stödjer din tes. Gör en fin tabell och visa hur lång tid det tar för honom att komma ikapp dig....

Lägg in alla siffror i en tydlig exceltabell.
 
Senast ändrad:

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Jag ställde exakt samma fråga... samt att han hävdar att ha blivit tvungen och köra över 200km/h för att hinna ikapp mig, för att sedan mäta och passera mig vid Vintrie, där skulle jag ha redan skatat ner till 120km/h enligt honom. Allt på typ 2,5km.
Men hans bil klarar inte ens det, 0-200 på 34,5 sekunder och 1,5km. Sen måste han ha saktat ner, positionerat sig själv, mäta, margin of error, plats för mig att sakta ner och för honom att passera mig osv osv osv...
Lägg till faktumet att han stoppade inte mig direkt utan jagade M5:an och då kan man påstå att han mätte inte mig, utan den bilen. Och även om han försökte mätta mig så hade han inte förutsättningar till det (för kort sträcka för hans historia att stämma) och dessutom var distraherad av den andra bilen - hur kunde han köra 200km/h och hålla koll på både bilarna, när han själv är ensam i bilen...?
Han mätte aldrig mig helt enkelt.

Aja.. @oystercase tack för tipset. Kollade metadata nu och klippet börjar 17:31:55. Alltså 2 minuter 46 sekunder efter jag hade passerat betalstationen. Klippet börjar, ungefär, 5km från stationen. Dvs. snitthastighet runt 120km/h, vilket är exakt hastigheten som jag uppgett mig köra. Även med margin of error så är det helt omöjligt att jag körde nämnvärt mycket över det, speciellt inte så att han skulle bli tvungen att köra över 200km/h för att hinna ikapp för att sedan mätta mig på 150-160km/h under minst 400-500m.

Edit: fick svar av polisen, hans rapport nämner ingenting om den andra bilen eller omständigheterna i övrigt. Bara att han efterföljde och att jag skrev på. Ju mer jag funderar på det, desto mer tror jag att det kommer läggas ner innan det ens hinner i tingsrätten. Ni som är kunniga, får åklagaren lägga ner det direkt vid överklagan om min bevismaterial är tillräckligt stark?

Tycker att du även verkar ha ett case för tjänstefel och att du ska överväga att göra en anmälan.
 

Martin.

Omega
2-Faktor
Huh, nu kom jag på att jag har ju kvittot från betalstationen. 17:29:09.
Enligt ordningsförelägganden blev jag stoppad 17:38 vid petterstorps trafikplats.
Det är ungefär 6km mellan betalstationen och där jag blev stoppad.
För att klara sträckan på 9 minuter måste man snitta mindre än 40km/h.
Även om man halverar tiden mellan betalstationen och petersborg traffikplats och säger att jag blev stoppad 17:33 så snittade jag 80km/h...
Hur kunde jag det om jag skulle ha kört 150-200 första halva sträckan? Anser han att jag stannade bilen vid sidan eller?
Vad tycker ni erfarna, kan jag använda detta i tingsrätten? Tillsammans med alla andra omständigheterna så tror jag att jag har ett case

20210727_183910.jpg
Vet inte om det kan vara till någon hjälp men det finns trafikkameror avfarten innan Peterstorp. Troligtvis inte det enklaste att få tillgång till det materialet men med det har du ju exakt tidpunkt när du betalade och sedan passerade kamerorna. Om det går vidare kanske du kan kräva det som bevismaterial och sedan räkna på olika scenarion.
kamera.jpg


Vänligen,
Martin
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Jag ställde exakt samma fråga... samt att han hävdar att ha blivit tvungen och köra över 200km/h för att hinna ikapp mig, för att sedan mäta och passera mig vid Vintrie, där skulle jag ha redan skatat ner till 120km/h enligt honom. Allt på typ 2,5km.
Men hans bil klarar inte ens det, 0-200 på 34,5 sekunder och 1,5km. Sen måste han ha saktat ner, positionerat sig själv, mäta, margin of error, plats för mig att sakta ner och för honom att passera mig osv osv osv...
Lägg till faktumet att han stoppade inte mig direkt utan jagade M5:an och då kan man påstå att han mätte inte mig, utan den bilen. Och även om han försökte mätta mig så hade han inte förutsättningar till det (för kort sträcka för hans historia att stämma) och dessutom var distraherad av den andra bilen - hur kunde han köra 200km/h och hålla koll på både bilarna, när han själv är ensam i bilen...?
Han mätte aldrig mig helt enkelt.

Aja.. @oystercase tack för tipset. Kollade metadata nu och klippet börjar 17:31:55. Alltså 2 minuter 46 sekunder efter jag hade passerat betalstationen. Klippet börjar, ungefär, 5km från stationen. Dvs. snitthastighet runt 120km/h, vilket är exakt hastigheten som jag uppgett mig köra. Även med margin of error så är det helt omöjligt att jag körde nämnvärt mycket över det, speciellt inte så att han skulle bli tvungen att köra över 200km/h för att hinna ikapp för att sedan mätta mig på 150-160km/h under minst 400-500m.

Edit: fick svar av polisen, hans rapport nämner ingenting om den andra bilen eller omständigheterna i övrigt. Bara att han efterföljde och att jag skrev på. Ju mer jag funderar på det, desto mer tror jag att det kommer läggas ner innan det ens hinner i tingsrätten. Ni som är kunniga, får åklagaren lägga ner det direkt vid överklagan om min bevismaterial är tillräckligt stark?
Han i M5:an var väl slug och sa till Polisen att du hetsat honom och kört som ett svin……just sayin…..folk gör desperata saker för att hamna i bättre läge. Han kan ju inte stått särskilt länge med M5:an för att dela ut böter mm om han måst ha satt efter dig?
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Förra veckan firade jag 1 år med Lexus.
2300mil avverkades på första året med bilen helt utan bekymmer förutom skit som dåliga Michelin däck.
Så den fick sig en välförtjänt 2 stegs polering och lackförsegling. Noterade också att det inte finns ett enda dörruppslag på hela bilen, finns 1 bula och den har jag själv skapat med batteriet...
Sedan lite ful pimpning i form av silvrig hammarlack på bromsoken. Stora ok som var helt oxiderade & bedrövliga, ser mycket trevligare ut nu. Hoppas det håller sig ett tag.
20210729_083004.jpg

20210729_082940.jpg

20210723_161721.jpg

20210722_102947.jpg

20210722_185606.jpg

20210723_161637.jpg


Samt även snabbtvätt av inredningen.
Så sjukt enkelt att hålla ljust skinn rent om man bara gör det typ 2-3 gånger per år.
20210723_162006.jpg

20210723_161947.jpg
 

Pojken från Götet

Rolex
2-Faktor
Förra veckan firade jag 1 år med Lexus.
2300mil avverkades på första året med bilen helt utan bekymmer förutom skit som dåliga Michelin däck.
Så den fick sig en välförtjänt 2 stegs polering och lackförsegling. Noterade också att det inte finns ett enda dörruppslag på hela bilen, finns 1 bula och den har jag själv skapat med batteriet...
Sedan lite ful pimpning i form av silvrig hammarlack på bromsoken. Stora ok som var helt oxiderade & bedrövliga, ser mycket trevligare ut nu. Hoppas det håller sig ett tag.
20210729_083004.jpg

20210729_082940.jpg

20210723_161721.jpg

20210722_102947.jpg

20210722_185606.jpg

20210723_161637.jpg


Samt även snabbtvätt av inredningen.
Så sjukt enkelt att hålla ljust skinn rent om man bara gör det typ 2-3 gånger per år.
20210723_162006.jpg

20210723_161947.jpg
Det är en fin kärra!
 
Topp