• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Lägg foten försiktigt på bromsen när du har oljud. Brukar låta mer eller mindre om det har med bromsskivor/belägg att göra.
Om skivorna inte är 100 raka kan dom trycka isär beläggen litegrann och därmed få lite oljud
Det låter aldrig när jag bromsar. Om jag rullar i, säg 40, och det gnisslar lite lätt i bakgrunden så slutar det om jag bromsar. Testade precis!
Hm, ja då kanske skivorna inte är helt raka.
 
Eller beläggen tar i sorgekanten på skivan.
Byt skivor o belägg så löser du nog problemet
Skiva vänster fram. Tog en titt, kan mycket väl vara värt att byta. Bromsbeläggen är relativt nya men skivan är nog ganska gammal.
478CFEC4-5791-486C-A27A-E2A83A24E457.jpeg
 
Någon som har erfarenhet av hjulhastighetsbetingat gnissel, som fågelkvitter i framvagn, speciellt vid lätt rattutslag vänster/höger på V70 P2? Fram- och bakvagn är kontrollerad av besiktningsman nyligen utan något att anmärka på.

Snedslitna/dåliga bromsskivor fram? Skit mellan skiva och bromssköld efter en massa grusvägskörning? Allt det viktiga som bussningar, stag, osv är ju kontrollerat nyligen så det måste vara något annat. Likaså är fjädringen såklart kontrollerad också. Bak är bromsskivor, belägg och p-broms nyligen bytt. När bromskivor fram är bytt vet jag ej, bromsbelägg ser ut att ha iallafall 50% kvar att ge. En märkbar ”läpp” finns på båda bromsskivor fram. Möjligtvis läppens ”högsta del” som tar i bromsbelägg/ok när hjulet går runt? Ej märkbart i hög hastiget, bara mellan 0-50km/h.

Ljudet är inte högt, men kommer då och då är helt enkelt lite irriterande, inte oroande, mest för att allt det viktiga redan är kontrollerat.
Sten mellan skiva och bromsköld skriker så mycket att man tror bilen ska ramla i bitar så det är det inte med det lilla ljudet

Dina skivor är bytesmogna men inte katastrofala
 
Sten mellan skiva och bromsköld skriker så mycket att man tror bilen ska ramla i bitar så det är det inte med det lilla ljudet

Dina skivor är bytesmogna men inte katastrofala
Haha ja, fick in en sten där på min förra bil. Trodde det var något jävligt allvarligt.

Detta ljud är tystare ja. Får väl passa på att rengöra ordentligt i området när jag byter skivor/belägg. Mycket skit efter all gruskörning. Kanskhjälper.

Planen sedan tidigare var att byta skivor och belägg så det kommer göras så småningom, i mån av tid. Förhopningsvis blir jag av med ”fågelkvittret” då.

Så här såg det ut innan, rengjort lite. Vet inte om detta är mycket eller ej för personbilar men hade min Översergeant sett detta under min TGB30 så hade han dödat mig ;)
5C326EAF-51D3-4C9F-B51D-B1F8861DF5C7.png
 
Haha ja, fick in en sten där på min förra bil. Trodde det var något jävligt allvarligt.

Detta ljud är tystare ja. Får väl passa på att rengöra ordentligt i området när jag byter skivor/belägg. Mycket skit efter all gruskörning. Kanskhjälper.

Planen sedan tidigare var att byta skivor och belägg så det kommer göras så småningom, i mån av tid. Förhopningsvis blir jag av med ”fågelkvittret” då.

Så här såg det ut innan, rengjort lite. Vet inte om detta är mycket eller ej för personbilar men hade min Översergeant sett detta under min TGB30 så hade han dödat mig ;)
5C326EAF-51D3-4C9F-B51D-B1F8861DF5C7.png
Min månadsgamla historia kanske intresserar dig? På besiktningen i våras tipsade bilprovningen om att nästa år är det sannolikt att jag behöver byta bromskivor och belägg fram. Jag skulle lämna bilen på lack av en baklucka i somras och lackeraren sa att han kan byta skivorna också när han ändå hade den inne. Jag hade då redan beställt tid hos en auktoriserad BMW-handlare. De skulle ha 6200 kr för jobbet. Lackeraren beställde från Tyskland. Vet du vad jag fick betala? ca 300 kr/skiva. Tydligen har den modellen 3 kvalitetsnivåer på bromas och det visade sig att de jag hade var de bästa. Ändå kostade de inte mer än 300 kr styck från en betrodd leverantör. Otrolig skillnad även om belägg och jobb tillkommer.
 
Min månadsgamla historia kanske intresserar dig? På besiktningen i våras tipsade bilprovningen om att nästa år är det sannolikt att jag behöver byta bromskivor och belägg fram. Jag skulle lämna bilen på lack av en baklucka i somras och lackeraren sa att han kan byta skivorna också när han ändå hade den inne. Jag hade då redan beställt tid hos en auktoriserad BMW-handlare. De skulle ha 6200 kr för jobbet. Lackeraren beställde från Tyskland. Vet du vad jag fick betala? ca 300 kr/skiva. Tydligen har den modellen 3 kvalitetsnivåer på bromas och det visade sig att de jag hade var de bästa. Ändå kostade de inte mer än 300 kr styck från en betrodd leverantör. Otrolig skillnad även om belägg och jobb tillkommer.
Helt klart! Delar från betrodda leverantörer som inte är auktoriserade verkstäder håller samma kvalitet till ett lägre pris - så länge man specificerar att man vill ha delar i oem-kvalitet. Ofta är det delar från tillverkaren av originaldelen själva. Men det kanske står bosch eller mahle istället för Volvo på delen. Det kommer jag definitivt göra. Tänkte jämföra priset hos typ en Meca/mekonomen/lokal verkstad med priset hos Volvo så ska vi se vad skillnaden blir.

Sen har jag märkt att Volvo inte är så värst dyra med dessa gamla V70:s. Kamrem och vattenpumpsbyte kostade lika mycket hos Volvo som Mekonomen. Så ibland är det värt att kolla båda alternativen.
 
Helt klart! Delar från betrodda leverantörer som inte är auktoriserade verkstäder håller samma kvalitet till ett lägre pris - så länge man specificerar att man vill ha delar i oem-kvalitet. Ofta är det delar från tillverkaren av originaldelen själva. Men det kanske står bosch eller mahle istället för Volvo på delen. Det kommer jag definitivt göra. Tänkte jämföra priset hos typ en Meca/mekonomen/lokal verkstad med priset hos Volvo så ska vi se vad skillnaden blir.

Sen har jag märkt att Volvo inte är så värst dyra med dessa gamla V70:s. Kamrem och vattenpumpsbyte kostade lika mycket hos Volvo som Mekonomen. Så ibland är det värt att kolla båda alternativen.
Volvo Cars tillverkar alla sina bromsskivor själva. Alltid gjort.
 
Helt klart! Delar från betrodda leverantörer som inte är auktoriserade verkstäder håller samma kvalitet till ett lägre pris - så länge man specificerar att man vill ha delar i oem-kvalitet. Ofta är det delar från tillverkaren av originaldelen själva. Men det kanske står bosch eller mahle istället för Volvo på delen. Det kommer jag definitivt göra. Tänkte jämföra priset hos typ en Meca/mekonomen/lokal verkstad med priset hos Volvo så ska vi se vad skillnaden blir.

Sen har jag märkt att Volvo inte är så värst dyra med dessa gamla V70:s. Kamrem och vattenpumpsbyte kostade lika mycket hos Volvo som Mekonomen. Så ibland är det värt att kolla båda alternativen.
Känns inte som det är jättestor skillnad mellan Mekonomen/Meca och Volvo längre. Sist jag servade var det t.o.m. billigare hos Volvo. Tror man måste fråga Kalle som driver verkstad i ladan och servar allt från motorsågar till helikoptrar för att komma undan billigare. Eller göra det själv, är ju egentligen inget svårt. Kan vara ett helvete att få av grejerna som ska bytas ibland bara.
 
Tråkig fråga i fin tråd.

2-a bil till sambon när hon ska till fotograferingar runt Piteå.

VW Polo från -18, "nya" karossen, drygt 4 000 mil. SoV. Motor och kupévärmare. Runt 120'.

Liten jäkla motor men duger nock till henne.

Något annat alternativ i liknande pris? Tänkte slå till imorgon annars, skönt att ha bilen klar när man flyttar upp.

Kollat A1, A3, BMW 1-serie, Toyota Yaris, VW Golf och Skoda Fabia ordentligt.

Var sugen på en Giulietta men faller på kvalitetskänslan och den förmodade ökade kostnaden för diverse problem och service. Lite onödigt.
Kör Giulietta själv. Menar du att Polo känns mer premium? Service och försäkring är inte dyrare än WV bortsett från frekventare kamremsbyte 😉. Har inte haft någon problem med min som har 9000 mil på mätaren.
 
Hej!

Vad tycker ni är ett rimligt pris på denna Maverick?

Har talat med tidigare ägaren, 76 åring trevlig dam som haft den med sin make sedan 2010. Har alltid stått parkerad i garaget deras och allmänt välskött.

Tycker den är så fantastiskt fin, och nästan färre fysiska knappar än en Tesla!

Den där tycker jag för en gångs skull verkar vara värd det bilhandlarn begär. Liten jänkebil på gott och ont. Ingen tysk kvalitetskänsla trots att den ärt ihopbonkad där,men mycket jänke över hela konstruktionen.
Kan du leva med att den gillar bensin,normalt lär du förbruka runt 1.5liter/mil och att det är plastigt här och där så tror jag du blir nöjd. Mätarstallningen bör du nog kontrollera så att den verkligen stämmer
Ägaren innan tanten ska alltså ha kört 600mil på 5år....och det kan ju vara sant.

Firman som säljer.....det är en annan sak. Men kosta du på bilen en genomgång innan köp på en verkstad du litar pa. Det är väl investerade tusenlappar.
 
Även BMW har en bromskiv-fabrik. Dock gör dom inte till alla bilar. Kanske bara till M-modellerna?
Många av de tidiga 00-talets m-bilar har skivor/stag tillverkade av TRW. Bromsoken på F3x/F8x är Brembo. Dessa är även stämplade med BMW logos från TRW fabriken. Säljs de av TRW är det oftast bortslipat (BMW logon)...
 
Kör Giulietta själv. Menar du att Polo känns mer premium? Service och försäkring är inte dyrare än WV bortsett från frekventare kamremsbyte 😉. Har inte haft någon problem med min som har 9000 mil på mätaren.

Det är en kanonsnygg bil och det där med kvalitetskänslan är snarare 2a handsuppgifter än personlig erfarenhet! Var flera år sedan jag satt i en Giulietta!!
 
När vi ändå är och snuddar på ämnet halvsliten V70 så måste jag passa på att fråga. Min åka-till-Bauhaus-V70 låter "chunk-chunk-chunk-chunk" vid högersväng men inte vänster. Följer hastigheten, ej varvet, och känns även i gaspedalen. Måste väl vara hjullagret? Men bilen är ju besiktad för ett par månader sedan utan ett pip därifrån :sorry:
 
När vi ändå är och snuddar på ämnet halvsliten V70 så måste jag passa på att fråga. Min åka-till-Bauhaus-V70 låter "chunk-chunk-chunk-chunk" vid högersväng men inte vänster. Följer hastigheten, ej varvet, och känns även i gaspedalen. Måste väl vara hjullagret? Men bilen är ju besiktad för ett par månader sedan utan ett pip därifrån :sorry:
Drivknut?
 
Ska kolla. Håller på och målar om garagegolvet just nu så kan inte riktigt riva isär bilen nu. Drivknut också möjligt, en damask ser dålig ut.
Är damasken dålig kan du nästan utgå från att knuten är dålig om det är från samma sida. Är det den inre drivknuten brukar det funka att köra på, men är det den yttre som jag antar att det är skulle jag inte köra mer ån nödvändigt med bilen.
 
När vi ändå är och snuddar på ämnet halvsliten V70 så måste jag passa på att fråga. Min åka-till-Bauhaus-V70 låter "chunk-chunk-chunk-chunk" vid högersväng men inte vänster. Följer hastigheten, ej varvet, och känns även i gaspedalen. Måste väl vara hjullagret? Men bilen är ju besiktad för ett par månader sedan utan ett pip därifrån :sorry:


Kolla så att alla hjulbultar är rätt åtdragna också, fast då känns det mer vingligt/fladdrigt i hjulet/framvagnen när man svänger och ger klonkande konstiga ljud.

Att tappa ett hjul är inte roligt är allt jag har o säga. (2ggr)
 
Inte sett detta innan.
Suzuki ACROSS ser exakt ut som en Toyota RAV4, och Suzuki Swace som en Corolla kombi.
Toyota och Suzuki har visst inlett ett samarbete (var ett tag sedan). Bilarna är fan exakt samma bil.
Samma pris också.

Varför skulle man köpa en Suzuki som egentligen är en RAV4 eller en Corolla? Då kan man ju köpa en sådan från Toyota istället? Speciellt när vi pratar samma pris.
1.jpg
4.jpg
 
Inte sett detta innan.
Suzuki ACROSS ser exakt ut som en Toyota RAV4, och Suzuki Swace som en Corolla kombi.
Toyota och Suzuki har visst inlett ett samarbete (var ett tag sedan). Bilarna är fan exakt samma bil.
Samma pris också.

Varför skulle man köpa en Suzuki som egentligen är en RAV4 eller en Corolla? Då kan man ju köpa en sådan från Toyota istället? Speciellt när vi pratar samma pris.
1.jpg
4.jpg
Jag gissar att Suzuki behöver få ner sitt WLTP snittutsläpp i EU för att undvika böter och det där var det enklaste sättet
 
Tillbaka
Topp