• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Var det liknande bakom brz & gt86? Mvh noll koll
Nja tror det mer var ett sätt att få ner kostnaderna. Den utvecklades av både Toyota och Subaru tillsammans. Dyrt att utveckla en bil för en så pass liten marknad så jag antar att de gjorde det tillsammans för att lyckas med att nå ett vettigt pris. Tillverkningen sker hos Subaru. Inte är dessa bilar speciellt miljövänliga så de borde tvärtom påverka båda bilmärkenas snittutsläpp negativt.
 
Man kanske har närmare till verkstad eller en bra relation till sin Suzukihandlare, då känns det nog vettigare att köpa en sån.
 
Suzuki är ju bra mycket ballare än Toyota dock
Ja men då hade jag köpt en.... Suzuki. Vitara, Swift Sport eller något liknande. När du köper en ACROSS eller Swace köper du bara en Toyota, absolut ingenting har ändrats, ingenting är... Suzuki. Någon panel här, någon lykta där, annars är det exakt samma bil som Toyotan.
 
Ja men då hade jag köpt en.... Suzuki. Vitara, Swift Sport eller något liknande. När du köper en ACROSS eller Swace köper du bara en Toyota, absolut ingenting har ändrats, ingenting är... Suzuki. Någon panel här, någon lykta där, annars är det exakt samma bil som Toyotan.
Den är reggad som en Suzuki, det är allt de bryr sig om ;)
 
Got Alpina!?
D5B1E78A-DE67-4755-8B49-09BFF0708750.jpeg

026699E6-2D2F-4A9C-9FC3-7C43D51F62AA.jpeg

662D973A-DE75-45EE-A44E-4CBF35480B10.jpeg
 
Senast ändrad:
Tråkig fråga i fin tråd.

2-a bil till sambon när hon ska till fotograferingar runt Piteå.

VW Polo från -18, "nya" karossen, drygt 4 000 mil. SoV. Motor och kupévärmare. Runt 120'.

Liten jäkla motor men duger nock till henne.

Något annat alternativ i liknande pris? Tänkte slå till imorgon annars, skönt att ha bilen klar när man flyttar upp.

Kollat A1, A3, BMW 1-serie, Toyota Yaris, VW Golf och Skoda Fabia ordentligt.

Var sugen på en Giulietta men faller på kvalitetskänslan och den förmodade ökade kostnaden för diverse problem och service. Lite onödigt.
Polon är bra.

Annars golf i den klassen. Slår aldrig fel med en golf, fungerar till allt
 
Idag fick 335:an lämna efter fem års trogen tjänst.

1628879353889.jpeg


För att göra plats för min nya leksak, en Ford Focus ST-20. Helt fantastiskt nöjd, spenderade hela eftermiddagen på roliga krokiga vägar och den levererar över förväntan :) att den kommer på Pilot Sport 4s gör inte saken sämre.

1628879432488.jpeg


1628879502113.jpeg

1628879534020.jpeg
 
Hur ser ni på billån vid köp av sportbil för cirka 3-400K när man egentligen kan köpa bilen utan lån?
Funderar på att köpa en bil som eventuellt endast kommer köras under sommarhalvåret men har inte riktigt landat i vad som är bäst gällande finansieringen.

Ser otroligt mycket bilar på car.info som oavsett om de är sportbilar eller inte som är belånade. Vet inte om det är dumt att binda upp så mycket kapital i en bil eller om det är smartare att ta cirka 25% av bilens pris som lån. De resterande 25% som inte läggs på bilen kommer ligga kvar i fonder/aktier.

Har även insett att det är svårt att få tag på bilen i det utförandet jag söker så börjar luta till att köpa något annat i samma prisklass som jag kan köra året runt som fortfarande är kul men då med större värdetapp.

Detta kanske är en fråga för privatekonomi-tråden då det kanske främst gäller den ekonomiska aspekten men eftersom det finns så mycket erfaret folk här så hade det varit intressant att se hur ni resonerar gällande ämnet.

Jag har gjort min research kring kostnader att äga bilen i fråga så det handlar inte om jag kommer ha råd eller inte. Bilen jag funderar på är en C63.
 
Har inga smarta svar på finans, men vilken c63 har du tänkt dig?
Hur ser ni på billån vid köp av sportbil för cirka 3-400K när man egentligen kan köpa bilen utan lån?
Funderar på att köpa en bil som eventuellt endast kommer köras under sommarhalvåret men har inte riktigt landat i vad som är bäst gällande finansieringen.

Ser otroligt mycket bilar på car.info som oavsett om de är sportbilar eller inte som är belånade. Vet inte om det är dumt att binda upp så mycket kapital i en bil eller om det är smartare att ta cirka 25% av bilens pris som lån. De resterande 25% som inte läggs på bilen kommer ligga kvar i fonder/aktier.

Har även insett att det är svårt att få tag på bilen i det utförandet jag söker så börjar luta till att köpa något annat i samma prisklass som jag kan köra året runt som fortfarande är kul men då med större värdetapp.

Detta kanske är en fråga för privatekonomi-tråden då det kanske främst gäller den ekonomiska aspekten men eftersom det finns så mycket erfaret folk här så hade det varit intressant att se hur ni resonerar gällande ämnet.

Jag har gjort min research kring kostnader att äga bilen i fråga så det handlar inte om jag kommer ha råd eller inte. Bilen jag funderar på är en C63.
 
Hur ser ni på billån vid köp av sportbil för cirka 3-400K när man egentligen kan köpa bilen utan lån?
Funderar på att köpa en bil som eventuellt endast kommer köras under sommarhalvåret men har inte riktigt landat i vad som är bäst gällande finansieringen.

Ser otroligt mycket bilar på car.info som oavsett om de är sportbilar eller inte som är belånade. Vet inte om det är dumt att binda upp så mycket kapital i en bil eller om det är smartare att ta cirka 25% av bilens pris som lån. De resterande 25% som inte läggs på bilen kommer ligga kvar i fonder/aktier.

Har även insett att det är svårt att få tag på bilen i det utförandet jag söker så börjar luta till att köpa något annat i samma prisklass som jag kan köra året runt som fortfarande är kul men då med större värdetapp.

Detta kanske är en fråga för privatekonomi-tråden då det kanske främst gäller den ekonomiska aspekten men eftersom det finns så mycket erfaret folk här så hade det varit intressant att se hur ni resonerar gällande ämnet.

Jag har gjort min research kring kostnader att äga bilen i fråga så det handlar inte om jag kommer ha råd eller inte. Bilen jag funderar på är en C63.
Det beror väl helt på vilket typ av lån du kan få. Jag fick 1.95% ränta så jag satte in ungefär 50% av värdet i min M2a och tog lån på resten. Resterande pengar får ligga kvar på börsen och jobba.

Jag valde 50% för jag ville aldrig hamna i ett läge där jag blir skyldig mer på bilen än vad den är värd, men sen amorterar jag inget på lånet utan det får ligga tills jag säljer den.
 
Det beror väl helt på vilket typ av lån du kan få. Jag fick 1.95% ränta så jag satte in ungefär 50% av värdet i min M2a och tog lån på resten. Resterande pengar får ligga kvar på börsen och jobba.

Jag valde 50% för jag ville aldrig hamna i ett läge där jag blir skyldig mer på bilen än vad den är värd, men sen amorterar jag inget på lånet utan det får ligga tills jag säljer den.

Tack för ditt svar! Jag hade tänkt att ta lånet via Swedbank där jag har bolånet, tror att de har lägre ränta än tex Santander som bilfirmor erbjuder.
Av ren nyfiken het, hur många månader tog du lånet på? Om du skulle sälja M2:an och lösa lånet tidigare, blir man skyldig att betala ränteskillnadsersättning då?
 
Hur ser ni på billån vid köp av sportbil för cirka 3-400K när man egentligen kan köpa bilen utan lån?
Funderar på att köpa en bil som eventuellt endast kommer köras under sommarhalvåret men har inte riktigt landat i vad som är bäst gällande finansieringen.

Ser otroligt mycket bilar på car.info som oavsett om de är sportbilar eller inte som är belånade. Vet inte om det är dumt att binda upp så mycket kapital i en bil eller om det är smartare att ta cirka 25% av bilens pris som lån. De resterande 25% som inte läggs på bilen kommer ligga kvar i fonder/aktier.

Har även insett att det är svårt att få tag på bilen i det utförandet jag söker så börjar luta till att köpa något annat i samma prisklass som jag kan köra året runt som fortfarande är kul men då med större värdetapp.

Detta kanske är en fråga för privatekonomi-tråden då det kanske främst gäller den ekonomiska aspekten men eftersom det finns så mycket erfaret folk här så hade det varit intressant att se hur ni resonerar gällande ämnet.

Jag har gjort min research kring kostnader att äga bilen i fråga så det handlar inte om jag kommer ha råd eller inte. Bilen jag funderar på är en C63.

Var i liknande sits som du när jag köpte Focusen i inlägget ovanför ditt. Inte för att det är en sportbil men den ligger i den prisklassen och är en tredjebil här hemma så helt onödigt köp och bara för att jag tycker att det är skoj.

Jag tog 25% finansiering fast jag kunde ha betalat hela direkt. Ingen direkt vetenskap bakom mer än att det känns bra att dela upp det lite och låta lite extra ligga kvar i aktier/fonder så som du resonerar.

Jag tog 5 år för att få ner månadskostnaden. Efter 5 år är det avbetalt men skulle jag vilja byta efter 3 år exempelvis så är det inga monstersummor det handlar om.
 
Var i liknande sits som du när jag köpte Focusen i inlägget ovanför ditt. Inte för att det är en sportbil men den ligger i den prisklassen och är en tredjebil här hemma så helt onödigt köp och bara för att jag tycker att det är skoj.

Jag tog 25% finansiering fast jag kunde ha betalat hela direkt. Ingen direkt vetenskap bakom mer än att det känns bra att dela upp det lite och låta lite extra ligga kvar i aktier/fonder så som du resonerar.

Jag tog 5 år för att få ner månadskostnaden. Efter 5 år är det avbetalt men skulle jag vilja byta efter 3 år exempelvis så är det inga monstersummor det handlar om.
Skönt att läsa att fler suttit i liknande sits :)
Tog du lånet via bilfirma eller via 'vanlig bank'? Har sett att tex Swedbank erbjuder billån för köp via handlare men att bilen inte får vara äldre än 12 år vid sista betalningstillfället, det hade i sådana fall hade blivit ett privatlån för mig. Privatlån har högre ränta och ser väl generellt sett inte lika bra ut som ett bolån/billån gissar jag.
 
Av ren nyfiken het, hur många månader tog du lånet på? Om du skulle sälja M2:an och lösa lånet tidigare, blir man skyldig att betala ränteskillnadsersättning då?
Alla billån där bilen är säkerhet kan betalas av när som helst utan extra kostnader, det är lag på det. Samma gäller blancokrediter. Det skiljer alltså mot om man lånar via bostaden där om du har fast ränta kan tvingas betala ränteskillnadsersättning.
 
Skönt att läsa att fler suttit i liknande sits :)
Tog du lånet via bilfirma eller via 'vanlig bank'? Har sett att tex Swedbank erbjuder billån för köp via handlare men att bilen inte får vara äldre än 12 år vid sista betalningstillfället, det hade i sådana fall hade blivit ett privatlån för mig. Privatlån har högre ränta och ser väl generellt sett inte lika bra ut som ett bolån/billån gissar jag.

Jag tog det via bilhandlaren, kändes smidigast. Tror det är Volvia finans. 3.89 i ränta. Först var det 4.99 vilket jag tyckte lät saftigt men fick förhandlat med det lite. Dock så gör några punkter hit eller dit ingen jätteskillnad när det som i mitt fall bara handlade om 79k lån resten kontant.
 
Tack för ditt svar! Jag hade tänkt att ta lånet via Swedbank där jag har bolånet, tror att de har lägre ränta än tex Santander som bilfirmor erbjuder.
Av ren nyfiken het, hur många månader tog du lånet på? Om du skulle sälja M2:an och lösa lånet tidigare, blir man skyldig att betala ränteskillnadsersättning då?
Jag tog lånet på 3 år, och som nämndes redan så är det ingen extra kostnad för att bryta lånet.
Hör med firman som säljer vad de kan erbjuda. Jag fick som sagt 1.95 via handlaren och då fick man lite andra fördelar också när man finansierade, fri service i nått år extra och lite sånt.
 
Hur ser ni på billån vid köp av sportbil för cirka 3-400K när man egentligen kan köpa bilen utan lån?
Funderar på att köpa en bil som eventuellt endast kommer köras under sommarhalvåret men har inte riktigt landat i vad som är bäst gällande finansieringen.

Ser otroligt mycket bilar på car.info som oavsett om de är sportbilar eller inte som är belånade. Vet inte om det är dumt att binda upp så mycket kapital i en bil eller om det är smartare att ta cirka 25% av bilens pris som lån. De resterande 25% som inte läggs på bilen kommer ligga kvar i fonder/aktier.

Har även insett att det är svårt att få tag på bilen i det utförandet jag söker så börjar luta till att köpa något annat i samma prisklass som jag kan köra året runt som fortfarande är kul men då med större värdetapp.

Detta kanske är en fråga för privatekonomi-tråden då det kanske främst gäller den ekonomiska aspekten men eftersom det finns så mycket erfaret folk här så hade det varit intressant att se hur ni resonerar gällande ämnet.

Jag har gjort min research kring kostnader att äga bilen i fråga så det handlar inte om jag kommer ha råd eller inte. Bilen jag funderar på är en C63.

Sålde lite aktier, sålde en bil, lånade en tredjedel på 5 år, blancco 3.5% för då kan jag göra vad jag vill med bilen och sköta lånet hur jag vill. Har hellre pengar kvar på börsen där dom genererar mer än 3.5%.
 
Ska köra ner i Europa nästa vecka, tänkte ta en färjan till Rostock och sen köra ner till Italien över alperna, har ni några tips på vägar (eller annat?) som man inte får missa längs vägen?
Tänkt reserutt är ungefär Rostock - Milano - Bologna - Monaco - Genève - Rostock utspritt på ungefär 10-12 dagar.
 
Tillbaka
Topp