• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Fortfarande löjligt nöjd.


C553C5D8-3E43-4D79-AB21-091CE7639D74.jpeg
Den där är man ju sugen på med åttan i!
 
Någon som har/haft Audi S3 från 2016 och framåt? Tar gärna lite inputs då vi mest troligt kommer behöva två bilar efter nyår och jag vill gärna ha något lite roligare än en 2.0tdi.
 
PS Auction auktionerar ut tre trevliga kompaktkupéer. I mitt tycke otroligt snygga modeller. Alla tre verkar vara bra grundobjekt och en är dessutom nybesiktigad.



 
Blev en sväng runt Mantorp igår. Putsade personbästa till 1.37 blankt. Om jag får skylla på något så känns gatdäcken ganska begränsande, och såklart effekten på långa rakan. Siktar på Cup2-or i vår, och ev en motoroptimering, ska bli kul att se vad skillnaden blir.
Fick lite coola action-pics i alla fall :)

DE150CC4-5DA1-4ECC-BBBE-39944D042135.jpeg


Intressant att se däckets kontaktyta med marken i en sväng. Körde fjädringen relativt mjukt igår pga regnrisk så kränger kanske liiite mycket? Annars bra tryck på ytterdäcket med kontakt på hela ytan

582A688D-6979-4950-9135-7F3E29C91F5A.jpeg
 
Senast ändrad:
Blev en sväng runt Mantorp igår. Putsade personbästa till 1.37 blankt. Om jag får skylla på något så känns gatdäcken ganska begränsande, och såklart effekten på långa rakan. Siktar på Cup2-or i vår, och ev en motoroptimering, ska bli kul att se vad skillnaden blir.
Fick lite coola action-pics i alla fall :)

DE150CC4-5DA1-4ECC-BBBE-39944D042135.jpeg

Enbart Cup 2or lär göra ett par sekunder.

Och snygg bild - och bil!
 
5FAFFB77-FF0A-4E79-B500-1CC3BE918269.jpeg


Här är en bild tagen på vårt andra hem (känns det som).

Det är en grafitgrå Mercedes CLS450, 4matic, edition 1.
Rak 6a, mildhybrid med 367 bensinhästar och 22 elhästar.

Eftersom det är en edition 1 så har den typ allt kul man kan tänka sig i utrustningsväg. Massage, head-up, ventilerade säten, Burmester högtalare, nån slags doftsystem via fläktarna, 360-kameror, appstyrd parkeringsvärmare, luftfjädring, trevlig interiörbelysning i olika färger (nån utökad variant tror jag, det lyser på fler ställen än på en 2021 e-klass jag lånade) osv osv.

Baggageutrymmet är imponerande, djupt som fan. Har för mig att min förra C-klass kombi svalde 490 liter, denna tror jag tar 480 liter om jag minns rätt.
 
Senast ändrad:
5FAFFB77-FF0A-4E79-B500-1CC3BE918269.jpeg


Här är en bild tagen på vårt andra hem (känns det som).

Det är en grafitgrå Mercedes CLS450, 4matic, edition 1.
Rak 6a, mildhybrid med 367 bensinhästar och 22 elhästar.

Eftersom det är en edition 1 så har den typ allt kul man kan tänka sig i utrustningsväg. Massage, head-up, ventilerade säten, Burmester högtalare, nån slags doftsystem via fläktarna, 360-kameror, appstyrd parkeringsvärmare, trevlig interiörbelysning i olika färger (nån utökad variant tror jag, det lyser på fler ställen än på en 2021 e-klass jag lånade) osv osv.

Baggageutrymmet är imponerande, djupt som fan. Har för mig att min förra C-klass kombi svalde 490 liter, denna tror jag tar 480 liter om jag minns rätt.
Ser elegant och ståtlig ut. Måste vara en trevlig bil att köra :)
 
Blev en sväng runt Mantorp igår. Putsade personbästa till 1.37 blankt. Om jag får skylla på något så känns gatdäcken ganska begränsande, och såklart effekten på långa rakan. Siktar på Cup2-or i vår, och ev en motoroptimering, ska bli kul att se vad skillnaden blir.
Fick lite coola action-pics i alla fall :)

DE150CC4-5DA1-4ECC-BBBE-39944D042135.jpeg


Intressant att se däckets kontaktyta med marken i en sväng. Körde fjädringen relativt mjukt igår pga regnrisk så kränger kanske liiite mycket? Annars bra tryck på ytterdäcket med kontakt på hela ytan

582A688D-6979-4950-9135-7F3E29C91F5A.jpeg

Antar att du inte moddade krängarna? Skulle kunna tänka mig att lite styvare krängare möjligen reder ut det där.

Tveksamt om mer kontakt på innerhjulet skulle bidra till så mycket fäste ändå tänker jag? Mer camber ger ju också den där effekten - ser ju dock kalas ut med camber på yttern, där det gör nytta.

Hur känns den i balansen med nya chassiet? Gjort skillnad på understyrningen?
 
5FAFFB77-FF0A-4E79-B500-1CC3BE918269.jpeg


Här är en bild tagen på vårt andra hem (känns det som).

Det är en grafitgrå Mercedes CLS450, 4matic, edition 1.
Rak 6a, mildhybrid med 367 bensinhästar och 22 elhästar.

Eftersom det är en edition 1 så har den typ allt kul man kan tänka sig i utrustningsväg. Massage, head-up, ventilerade säten, Burmester högtalare, nån slags doftsystem via fläktarna, 360-kameror, appstyrd parkeringsvärmare, luftfjädring, trevlig interiörbelysning i olika färger (nån utökad variant tror jag, det lyser på fler ställen än på en 2021 e-klass jag lånade) osv osv.

Baggageutrymmet är imponerande, djupt som fan. Har för mig att min förra C-klass kombi svalde 490 liter, denna tror jag tar 480 liter om jag minns rätt.
Riktigt snygg modell
Har massage i min merca också. Är ganska skönt med vågmassagen
 
Klockvänner!
Börjar bli dags att kolla på ny bil. Har haft en Nissan qashqai i 4 år och den börjar kännas ganska trött.
Tjejen har krav på suv, automat och that's it

Har en polare som snackar sig väldigt varm om MG och framförallt modellen EHS - någon som har den eller någon bilnörd som kan komma med lite tips inför köp.


Främst inne på privatleasing och då den erbjuds för 3000:- / månad så är väl det någon form av utgångsläge om ni hellre rekommenderar någon annat märke/modell.

Hit me!
 
Antar att du inte moddade krängarna? Skulle kunna tänka mig att lite styvare krängare möjligen reder ut det där.

Tveksamt om mer kontakt på innerhjulet skulle bidra till så mycket fäste ändå tänker jag? Mer camber ger ju också den där effekten - ser ju dock kalas ut med camber på yttern, där det gör nytta.

Hur känns den i balansen med nya chassiet? Gjort skillnad på understyrningen?
Tror du har helt rätt. Uppgraderade inte krängningshämmare. Cambern gör verkligen enorm skillnad och däcken ser ut att vara jämnt och fint slitna efter banan. Förutom att de smälter av värmen, som sagt r-däck är det dags för.
Chassit känns fantastiskt. Lite understyrning kvar men det känns ”lagom”. Den överstyr betydligt lättare nu, särskilt på blöt bana, och då sticker baken snabbt. Mer elakt än så här hade nog mest blivit svettigt :D
 
Tror du har helt rätt. Uppgraderade inte krängningshämmare. Cambern gör verkligen enorm skillnad och däcken ser ut att vara jämnt och fint slitna efter banan. Förutom att de smälter av värmen, som sagt r-däck är det dags för.
Chassit känns fantastiskt. Lite understyrning kvar men det känns ”lagom”. Den överstyr betydligt lättare nu, särskilt på blöt bana, och då sticker baken snabbt. Mer elakt än så här hade nog mest blivit svettigt :D

Kan ju också vara anledningen till att Öhlins (för det var väl det som monterades?) inte uppgraderar krängaren bak - att styva upp den ger ju mer överstyrningstendenser och som du säger, en mittmotorbil ställd helt neutralt eller med bias på överstyrning är svettigt för en average ’gentlemandriver’. Har själv stått i fel färdriktning utan att fattat vad som egentligen hänt.

Kul att bitarna funkar och tack för rapport!
 
Kan ju också vara anledningen till att Öhlins (för det var väl det som monterades?) inte uppgraderar krängaren bak - att styva upp den ger ju mer överstyrningstendenser och som du säger, en mittmotorbil ställd helt neutralt eller med bias på överstyrning är svettigt för en average ’gentlemandriver’. Har själv stått i fel färdriktning utan att fattat vad som egentligen hänt.

Kul att bitarna funkar och tack för rapport!
Mycket möjligt! Har dessutom lite mer camber bak än fram som såklart gör den mer understyrd.

Var i början av september på steg 2 av 3 i Porsches förarutbildning, och förutom att nöta sektioner på banan tränade vi på kontrollerad överstyrning på vått och torrt underlag. Det krävs verkligen fantomenreflexer för att inte göra en piruett med mittmotor-konfigurationen. Väldigt givande och "humbling" övning.
 
Mycket möjligt! Har dessutom lite mer camber bak än fram som såklart gör den mer understyrd.

Var i början av september på steg 2 av 3 i Porsches förarutbildning, och förutom att nöta sektioner på banan tränade vi på kontrollerad överstyrning på vått och torrt underlag. Det krävs verkligen fantomenreflexer för att inte göra en piruett med mittmotor-konfigurationen. Väldigt givande och "humbling" övning.

Kul! Skulle verkligen vilja gå någon förarutbildning med rätt-/fart-fokus också!

Skulle också vara skoj att få prova olika hjul- och chassie-inställningar ’back to back’, inbillar mig tex att mer neutral toe gör mittmotorbil mer rotationsbenägen trots att den är ställd för understyrning - men för mig har det gått veckor eller månader mellan att man fått testa på riktigt så är ju svårt att veta om det enbart är inbillning…
 
  • Like
Reactions: LS
Kul! Skulle verkligen vilja gå någon förarutbildning med rätt-/fart-fokus också!

Skulle också vara skoj att få prova olika hjul- och chassie-inställningar ’back to back’, inbillar mig tex att mer neutral toe gör mittmotorbil mer rotationsbenägen trots att den är ställd för understyrning - men för mig har det gått veckor eller månader mellan att man fått testa på riktigt så är ju svårt att veta om det enbart är inbillning…
Vi båda vet ju att det är enkelt avhjälpt. Klicka hem den där GT4an och anmäl dig till Porsche Track Experience nu! :D
 
Någon som har/haft Audi S3 från 2016 och framåt? Tar gärna lite inputs då vi mest troligt kommer behöva två bilar efter nyår och jag vill gärna ha något lite roligare än en 2.0tdi.
Jag har haft en S3 2016. Helt klart en rolig bil. Störde mig lite på S-läget och hur den växlade ibland men det kanske är så med alla DSG. Hade hellre sparat lite mer och siktat på en RS3 istället om jag kunde gått tillbaka i tiden.
 
Oklart om detta platsar bäst i bil- eller humortråden så det får bli i båda. Here goes ...

När jag började på mitt sista jobb för närmare 30 år sedan hade jag tjänstebil i mitt anställningskontrakt. Plockade efter några månader ut en bil som jag hade under ca fyra år, dvs ett år längre än normalt. Anledningen var den pågående diskussionen om att göra innehav av tjänstebil betydligt dyrare, så jag ville inte binda mig i tre år till. Till slut bestämde jag mig för att lämna in den och köpa en bil privat istället. Enligt mitt avtal skulle då min lön istället öka med 2.500:-/månad.

Första lönespecen efter återlämnandet innehöll mycket riktigt en bruttolöneökning med 2.500:-. När sen nästa lönespec kom hade min lön ökat med ytterligare 2.500:-. Ekonom och ordningsam som man är gick jag ner till personalavdelningen, där följande utspelade sig:

Jag: Hej, det är något fel med min lönespec. Jag har fått 2.500:- för mycket i lön.

Löneadministratören: Inget fel, det ska vara så.

Jag: Öhhh ..., jo jag ska ju få en löneökning med 2.500:- då jag lämnade tillbaka min tjänstebil, men inte en ökning varje månad.

Löneadministratören: Jag kollade upp detta med ekonomichefen och det ska vara så. Jag gick in till honom och frågade "är det korrekt att laketwig ska ha 2.500:- mer i månadslön?". Han svarade ja och då frågade jag "varje månad?" och fick svaret "ja för fan" ...


Till historien hör att löneadministratören var irriterad över att det inte fanns någon funktion i lönesystemet som kunde ta hand om detta utan det måste justeras manuellt varje månad. Det här utspelade sig under sommaren så jag hade haft en rätt häftig lön vid nästa lönerevision våren efter om jag inte hade sagt något. Gissa om jag började kolla mina lönespecar lite mera noga efter denna hjärnsläppsincident ... ;)
 
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp