• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Sista svängen för säsongen.
PSX_20211004_071939.jpg
Härligt att se en 2cv här! Vad är det för årsmodell och spec på din?
Eftersom jag aldrig kommer ut på bankörningar mer så har jag siktet inställt på en senare 2cv istället för en sportbil. 😀
 
Härligt att se en 2cv här! Vad är det för årsmodell och spec på din?
Eftersom jag aldrig kommer ut på bankörningar mer så har jag siktet inställt på en senare 2cv istället för en sportbil. 😀
Den är från 1980 och en 2CV 6AZ.
Det blir en lite annan, men trevlig, körstil i en 2CV. Bilkörning som förr liksom. ☺️
Kräng i varje sväng, sack i varje backe, glädjetjut i varje nedförslut. Min gör 0 - 100 på lite drygt 30 sekunder, om det inte är uppförsbacke och motvind. Roligare entusiastbil får man leta efter. En del skruvande blir det, men det ju är en gammal bil. Men reservdelar finns det rätt gott om och de kostar i allmänhet inte några jättepengar. ...Och citrionistcommunityn är varm och hjälpsam.
 
Senast ändrad:


12 snart 13 ar gammal bil som kan vara ett autobahnlik,bankord,matarskruvad tyskimport eller gud vet vad. For lite info i texten for att avgora vad det faktiskt ror sig om for vagn.
Men som nagon skrev. Kostar att kora Porsche. Nar nagot rasar blir det ofta dyrt. Det far man som agare ha med i kostnadskalkylen. Vill man slippa reparationer ( jag far val lagga in en brasklapp sa autisterna inte gar i taket. Naturligtvis kommer aven en Toyota behova repareras nagongang) koper man inte en tysk prestandabil utan en trakig Toyota

Sedan verkar texforfattaren ondgora sig over denna verkstads diagnos. Finns val fler an en som skruvar Porsche,sa bara att ta in fler offerter och jamfora.
 
Kan inget i fallet som så men känns lite som ett av dagens samhällsproblem där man hellre sliter ut och byter ut det som är fel än att laga det som felar. I detta fall borde det väll inte vara omöjligt att se till så fogen blir tät. Om inte undrar jag hur Porsche byggt lådan eller författaren valt fel ordval...
 
Dom är riktigt trevliga! Otroliga att ta sig fram i skogen. 👍 Är det en Front Runner plattform på taket?
Ja den är otroligt kapabel och fantastiskt kul att köra, framförallt i terräng såklart men även förvånansvärt engagerande på små landsvägar.
Stämmer, Front Runner takräcke och stege. Har fungerat riktigt bra, är dock inte nöjd med hur det klarade svensk vinter. Hade korrosion på en del delar redan efter en vinter som byttes med deras livstids garanti.
 
Ja den är otroligt kapabel och fantastiskt kul att köra, framförallt i terräng såklart men även förvånansvärt engagerande på små landsvägar.
Stämmer, Front Runner takräcke och stege. Har fungerat riktigt bra, är dock inte nöjd med hur det klarade svensk vinter. Hade korrosion på en del delar redan efter en vinter som byttes med deras livstids garanti.
Trist om dom inte klarar av den svenska vintern med tanke på att dom tillhör premiumsegmentet.
Har tittat på en liknade lösning till min Grand Vitara. Gillar verkligen att dom är slimmade och att det finns så mycket lull-lull till dem.
 
Trist om dom inte klarar av den svenska vintern med tanke på att dom tillhör premiumsegmentet.
Har tittat på en liknade lösning till min Grand Vitara. Gillar verkligen att dom är slimmade och att det finns så mycket lull-lull till dem.
Håller med, dom är ju inte billiga direkt.
Visst, det är bara kosmetiskt och dom har superbra service men det är ändå tråkigt och frustrerande.
 

Var kan man läsa hela konversationen någonstans?

Rent generellt har dagens bilar blivit väldigt dyra att reparera oavsett vad det sitter för märke på huven. Läste nyligen en kort lista vad det kostar att byta LED belysning på moderna bilar där man förr i världen kunde byta ut en reflektor och lyktglas separat för en liten peng. Det blir nog många inlösta bilar om sådär 10- 15 år om inte man hittar billigare reservdelar.

Man reparerar inte längre saker utan byter ut dem. Med tiden kommer det säkert ett växa fram ett behov av att reparera t ex växellådor till äldre bilar. Finns säkert redan idag verkstäder som man kan vända sig till som renoverar växellådan. Det finns bara ett par tillverkare av växellådor som biltillverkarna använder sig av. I Porsches fall är det ZF.


Äger man en äldre bil får man vara mer omkring sig och ta reda på saker. Säger tillverkaren att något inte är tänkt att servas och repareras behöver det inte nödvändigtvis vara sant.
 
Var kan man läsa hela konversationen någonstans?

Rent generellt har dagens bilar blivit väldigt dyra att reparera oavsett vad det sitter för märke på huven. Läste nyligen en kort lista vad det kostar att byta LED belysning på moderna bilar där man förr i världen kunde byta ut en reflektor och lyktglas separat för en liten peng. Det blir nog många inlösta bilar om sådär 10- 15 år om inte man hittar billigare reservdelar.

Man reparerar inte längre saker utan byter ut dem. Med tiden kommer det säkert ett växa fram ett behov av att reparera t ex växellådor till äldre bilar. Finns säkert redan idag verkstäder som man kan vända sig till som renoverar växellådan. Det finns bara ett par tillverkare av växellådor som biltillverkarna använder sig av. I Porsches fall är det ZF.


Äger man en äldre bil får man vara mer omkring sig och ta reda på saker. Säger tillverkaren att något inte är tänkt att servas och repareras behöver det inte nödvändigtvis vara sant.
2CC95A83-02EE-402A-9437-9C41D28C032E.jpeg
 
Superfin! Varit så sugen på en men utrymmet sätter stopp. Ryktades förut att en 4-dörrars var på G... Hade varit guld.
Den är förvånansvärt rymlig, men ingen familjebil direkt.
Tyvärr gissar jag att det är osannolikt att den kommer säljas igen i Sverige som personbil, alla nya regler sätter stopp. Min var en av dom allra sista som togs in innan säljstopp.
Jag har monterat bort baksätet och byggt lastgolv istället. Då blir den en riktigt praktisk tvåsitsig.
 
Var kan man läsa hela konversationen någonstans?

Rent generellt har dagens bilar blivit väldigt dyra att reparera oavsett vad det sitter för märke på huven. Läste nyligen en kort lista vad det kostar att byta LED belysning på moderna bilar där man förr i världen kunde byta ut en reflektor och lyktglas separat för en liten peng. Det blir nog många inlösta bilar om sådär 10- 15 år om inte man hittar billigare reservdelar.

Man reparerar inte längre saker utan byter ut dem. Med tiden kommer det säkert ett växa fram ett behov av att reparera t ex växellådor till äldre bilar. Finns säkert redan idag verkstäder som man kan vända sig till som renoverar växellådan. Det finns bara ett par tillverkare av växellådor som biltillverkarna använder sig av. I Porsches fall är det ZF.


Äger man en äldre bil får man vara mer omkring sig och ta reda på saker. Säger tillverkaren att något inte är tänkt att servas och repareras behöver det inte nödvändigtvis vara sant.
Jag håller fullständigt med.

Min far har en MB E320 CDI från 2006 med automatlåda. Det händer att en del i lådan som kallas för conductor plate på engelska blir dålig och det hände hans bil. Det leder till att lådan går i felsäkert läge osv. Han hade den inne hos Mercedes som ville byta ut hela den där delen till en kostnad på "minst 25000-30000" enligt personen bakom kassan.
Jag hittade istället en lösning där man kan plocka ut den här plattan själv, skicka den till ett företag i England som reparerar plattan med livstidsgaranti och sedan montera samma platta igen. Sagt och gjort samt med god hjälp av en granne som har en billyft så gjordes hela reparationen för ca 5000kr och det innefattar oljebyte samt filterbyte i lådan.

Så man ska verkligen inte ta verkstaden på orden utan snarare själv hitta en annan lösning som ofta finns. Speciellt när det rör sig om äldre bilar.
 
Är det någon som provuttit många bilar (och kanske har dålig rygg?) som kan hjälpa svärfar?

Han behöver en ny bil, men sittställningen och insteget ställer till det. Han har risig rygg och ljumskbråck, vilket gör att han behöver sitta rak iryggen och rak i ”sitsen” som en religiös pinnstol.
Det brukar ju gå att ställa in, men även insteget är ett bekymmer. Minsta skålning på sätet så blir det fel.
Han kuskar nu runt i sin gamal Honda CRV, för den kan han sitta i. Han köpte en nu Subaru Forrester förra året, men den har inte rullat många mil.
Provade min E-Tron igår, men trots icke-sportstolar så funkade inte insteget.

Finns det någon som har tips? SUV, helplatt säte, i övrigt ganska fritt.
 
Är det någon som provuttit många bilar (och kanske har dålig rygg?) som kan hjälpa svärfar?

Han behöver en ny bil, men sittställningen och insteget ställer till det. Han har risig rygg och ljumskbråck, vilket gör att han behöver sitta rak iryggen och rak i ”sitsen” som en religiös pinnstol.
Det brukar ju gå att ställa in, men även insteget är ett bekymmer. Minsta skålning på sätet så blir det fel.
Han kuskar nu runt i sin gamal Honda CRV, för den kan han sitta i. Han köpte en nu Subaru Forrester förra året, men den har inte rullat många mil.
Provade min E-Tron igår, men trots icke-sportstolar så funkade inte insteget.

Finns det någon som har tips? SUV, helplatt säte, i övrigt ganska fritt.
Valfri bil och denna anpassningen känns klockren annars:
F14FBB25-31BF-4F4F-BF12-12D08CA822D9.jpeg
 
Är det någon som provuttit många bilar (och kanske har dålig rygg?) som kan hjälpa svärfar?

Han behöver en ny bil, men sittställningen och insteget ställer till det. Han har risig rygg och ljumskbråck, vilket gör att han behöver sitta rak iryggen och rak i ”sitsen” som en religiös pinnstol.
Det brukar ju gå att ställa in, men även insteget är ett bekymmer. Minsta skålning på sätet så blir det fel.
Han kuskar nu runt i sin gamal Honda CRV, för den kan han sitta i. Han köpte en nu Subaru Forrester förra året, men den har inte rullat många mil.
Provade min E-Tron igår, men trots icke-sportstolar så funkade inte insteget.

Finns det någon som har tips? SUV, helplatt säte, i övrigt ganska fritt.

Mercedes GLB kanske kan vara något?
 
Tillbaka
Topp