• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Pictor

Audemars
Dax även här för vinterförvaring, vemodigt för mig, men bilen är van. Har varit med om det sen ny. En gammal polare kort sagt !
5032ECD4-6DBA-45FF-884A-F65368C6D6F0.jpeg
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Har svårt att bestämma mig, 19 tums (översta bilden) eller 20 tums (nedersta bilden). Vilken hade ni valt och varför?
566481F8-4E6D-4DC9-A530-6A83F243DF8E.png
0352D80B-5A7C-429E-9960-F7DD90554CF5.png
19.
18 om du kan. Förstår inte varför folk envisas med gigantiska fälgar, ger i princip inget positivt för en kombibil. Värdesätter du komfort ska du gå för mindre fälgar, och vanliga däck, inga runflats.
Men du gör ju som du vill.
Jag nöjer mig med mina 15-tummare på gammel-V70n, åker som en kung.
 

Ninen79

Audemars
19.
18 om du kan. Förstår inte varför folk envisas med gigantiska fälgar, ger i princip inget positivt för en kombibil. Värdesätter du komfort ska du gå för mindre fälgar, och vanliga däck, inga runflats.
Men du gör ju som du vill.
Jag nöjer mig med mina 15-tummare på gammel-V70n, åker som en kung.
Har kört g31 med 18 tums och komforten är lite bättre än 19, dock tycker inte jag att 18 ser bra ut på en g31 med M-sport.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Väntar tålmodigt på en recension av den där ;)

Hoppas du är nöjd med den, verkar ju smidigt.
Blir nog en video. Kan försöka göra en summering har med senare!

För första gången önskar jag dock att allt inte är by the book! Då vi har fall i garaget (brunn) så vickar lyftarna en aning när man ruckar bilen :( får se hur jag löser det...
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Ska serva min S5 imorgon. Aldrig servats i min ägo. Kollade runt. Gvs Audis egna verkstad först. 19000 för vanlig service. Dvs att…. Byta olja och typ luftfilter? Mja. Känns ju rätt dyrt.

Hoppade till meca/mekonomen. Fortfarande dyrt. 10k-ish. Jaja.. Hmm. Kanske får vara värt det för en novis istället för att chansa med typ bossesBil. Är väl bra med ”vettiga” stämplar osv. Bokade en tid.

Blev uppringd av Meca efter 5 minuter. ”Tja du har fått fel pris.” Kuken. Klart de ska ha mer pengar….

…”ja alltså det är fel i systemet, det kommer kosta Max 5k”. Otroligt skönt med uppriktiga/ärliga personer. Var ju uppenbarligen villig att betala det dubbla.. skönt att det finns sådana personer kvar.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Ska serva min S5 imorgon. Aldrig servats i min ägo. Kollade runt. Gvs Audis egna verkstad först. 19000 för vanlig service. Dvs att…. Byta olja och typ luftfilter? Mja. Känns ju rätt dyrt.

Hoppade till meca/mekonomen. Fortfarande dyrt. 10k-ish. Jaja.. Hmm. Kanske får vara värt det för en novis istället för att chansa med typ bossesBil. Är väl bra med ”vettiga” stämplar osv. Bokade en tid.

Blev uppringd av Meca efter 5 minuter. ”Tja du har fått fel pris.” Kuken. Klart de ska ha mer pengar….

…”ja alltså det är fel i systemet, det kommer kosta Max 5k”. Otroligt skönt med uppriktiga/ärliga personer. Var ju uppenbarligen villig att betala det dubbla.. skönt att det finns sådana personer kvar.
19 000 för en vanlig service bara för att bilen råkar vara sportmodell är löjligt. Prylarna är inte dyrare, vi snackar olja och filter precis som på vilken bil som helst.
5k låter rimligare.
Skönt att MECA var uppriktiga :)
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
19 000 för en vanlig service bara för att bilen råkar vara sportmodell är löjligt. Prylarna är inte dyrare, vi snackar olja och filter precis som på vilken bil som helst.
5k låter rimligare.
Skönt att MECA var uppriktiga :)
Exakt. Till och med jag som rätt okunnig förstår ju att allt över typ 6k är dyrt. 19-20k som audi ville ha är ju absurt för en liten service.

Men ja. Det var väldigt skönt att meca var uppriktiga och erkände att de hade fel i sina system och således korrigerade sitt pris med typ 40%.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Ska serva min S5 imorgon. Aldrig servats i min ägo. Kollade runt. Gvs Audis egna verkstad först. 19000 för vanlig service. Dvs att…. Byta olja och typ luftfilter? Mja. Känns ju rätt dyrt.

Hoppade till meca/mekonomen. Fortfarande dyrt. 10k-ish. Jaja.. Hmm. Kanske får vara värt det för en novis istället för att chansa med typ bossesBil. Är väl bra med ”vettiga” stämplar osv. Bokade en tid.

Blev uppringd av Meca efter 5 minuter. ”Tja du har fått fel pris.” Kuken. Klart de ska ha mer pengar….

…”ja alltså det är fel i systemet, det kommer kosta Max 5k”. Otroligt skönt med uppriktiga/ärliga personer. Var ju uppenbarligen villig att betala det dubbla.. skönt att det finns sådana personer kvar.
Om Meca tar 5k och Audi tar 19k gör de inte samma sak. Så mkt dyrare är det inte på Audi. Be om ordentlig spec på vad båda tänkt göra. ~15% nånstans är rimligt att det skiljer mellan Mekonomen/Meca och aukt. verkstad, inte mer. Det är tyvärr vanligt att fristående verkstäder inte offererar samma intervalltillägg som aukt.
 
Senast ändrad:

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Om Meca tar 5k och Audi tar 19k gör de inte samma sak. Så mkt dyrare är det inte på Audi. Be om ordentlig spec på vad båda tänkt göra. ~15% nånstans är rimligt att det skiljer mellan Mekonomen/Meca och aukt. verkstad, inte mer. Det är tyvärr vanligt att fristående verkstäder inte offererar samma intervalltillägg som aukt.
Det var det jag fick till svar när jag fyllde i bägges enskilda formulär iallafall.

Mecas var ju onekligen fel först (skulle kosta 10) så det kan ju hända att Audi också var det. 15% låter lite dock? Fått uppfattningen att det skiljer mer än så.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Mecas var ju onekligen fel först så det kan ju hända att Audi också var det. 15% låter lite dock? Fått uppfattningen att det skiljer mer än så.
15% billigare är Mekonomens eget riktmärke för samma service. Det borde stämma, det var deras VD som nämnde det när jag var på anställlningsintervju där för ett tag sedan 😁

Du bör kunna få en offert med spec. på arbetet av båda. Ska inte vara några problem.
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
-15% är Mekonomens eget riktmärke för samma service. Det borde stämma, det var deras VD som nämnde det när jag var på anställlningsintervju där för ett tag sedan :angel: Schhh.

Du bör kunna få en offert med spec. på arbetet av båda. Ska inte vara några problem.
Allright!

Nu blev det ju inte dyrt. Meca servar imorgon. Men bra att veta till nästa gång :) tack!
 

Edin

Panerai
Har svårt att bestämma mig, 19 tums (översta bilden) eller 20 tums (nedersta bilden). Vilken hade ni valt och varför?
566481F8-4E6D-4DC9-A530-6A83F243DF8E.png
0352D80B-5A7C-429E-9960-F7DD90554CF5.png
20" men gå upp en dimension i profil så du fyller hjulhusen bättre samt får bättre komfort för att vara 20".
Det förutsätter dock att du har möjlighet till det likt att bilen inte är sänkt eller du kör spacers som gör att det kan ta i.

VÄrt att tänka på är att det gör att hastighetsmätaren kommer visa fel mot rätt däckdimmension. Dock kommer det troligen vara inom tillåtet intervall. Man kan testa på https://www.willtheyfit.com/
 
Topp