• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

BadkarsPiraten

Vacheron
Med risk för att detta kanske är ett dötrist ämne.
Måste säga att jag är imponerad över nya Civic:en. Den gamla såg ju helt enkelt förjävlig ut (egen åsikt så klart). Denna ser bättre ut. Ett steg i rätt riktning. Kanske förlorade lite karaktär men kommer säkerligen tilltala många fler.
Vad tycker ni?
2022-Honda-Civic-Prototype-51.jpg
2022_Honda_Civic_17.jpg
Ser hyggligt trevlig ut inuti.

kolla in nya Toyota Camry. Mycket mysig inuti och med lyxpaketet (som typ hälften har) så är det mycket mysiga finesser i bilen och även kontroller i armstödet i baksätet. något man annars ser på stora lyx sedaner.
När Audi ska ha extra betalt för en mugghållare bak :D
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Äntligen vinterhjulen på, så fint bilen går på 17” jämfört med 18”… och nya dubbdäck på med så man kanske får grepp i vinter.
Även LED ramp på med så jag ser något i mörkret, kan montera snyggare men har inte tid med det tyvärr. En annan gång.
Centrumkåpor är beställda, var sopslut varenda en på fälgarna…
D08FE998-4B74-4C1A-9F85-D9C46D8C66BF.jpeg
 

M3a

Cartier
2-Faktor
Är det någon som provuttit många bilar (och kanske har dålig rygg?) som kan hjälpa svärfar?

Han behöver en ny bil, men sittställningen och insteget ställer till det. Han har risig rygg och ljumskbråck, vilket gör att han behöver sitta rak iryggen och rak i ”sitsen” som en religiös pinnstol.
Det brukar ju gå att ställa in, men även insteget är ett bekymmer. Minsta skålning på sätet så blir det fel.
Han kuskar nu runt i sin gamal Honda CRV, för den kan han sitta i. Han köpte en nu Subaru Forrester förra året, men den har inte rullat många mil.
Provade min E-Tron igår, men trots icke-sportstolar så funkade inte insteget.

Finns det någon som har tips? SUV, helplatt säte, i övrigt ganska fritt.
Sent svar men har svärfar provat Golf Sportsvan? Tråkigt nog tillverkas inga nya längre men finns nog ingen annan bil som jag sålt så mycket utav som Sportsvan till äldre folk med det ena och det andra. ;)
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Hej Bullen!
Min google-fu är svag.
Någon som känner sig bekväm med att svara på om 255/60/19 blir ”bra” på 8,5” fälg?
Det bör väl funka?
 

alfgren

Rolex
2-Faktor

Edin

Panerai
@Strindberg
Bör säkerligen funka som du säger. Tänk dock på att iom större rullomkrets betyder det mindre utrymme för packad snö och skit. Kanske inte något egentligt problem om man nu knappt får snö... Jag skulle iaf kört på det om det nu inte var så jag skulle beställa nya däck och kostnadsskillnaden inte är stor.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
In
Hej Bullen!
Min google-fu är svag.
Någon som känner sig bekväm med att svara på om 255/60/19 blir ”bra” på 8,5” fälg?
Det bör väl funka

vad kör dem för storlek OEM på 19? 255/60 är sjukt mycket gubbe :D

255 på 8.5" skall normalt inte vara något problem, men det är lite beroende på däcken.
Är det en originalfälg som mäter 8.5"? Vad är ET?
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
In


vad kör dem för storlek OEM på 19? 255/60 är sjukt mycket gubbe :D

255 på 8.5" skall normalt inte vara något problem, men det är lite beroende på däcken.
Är det en originalfälg som mäter 8.5"? Vad är ET?

Original är 255/55-19 på 8" fälg. Och det är en sinnessjukt ful fälg man får. "Urgröpningarna" (som är ett klistermärke!) går inte att ta bort eftersom det ligger under klarlacken. Jag förstår så att säga varför Strindberg letar hjul på eftermarknaden.
1634569879556.png
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Såhär ligger det till:
Jag har dessa org:
E39F2AC9-1F29-4B2B-A0A5-BA9733AFC98A.jpeg

På väg hem med nya bilen stannade jag till och köpte dessa, beggade.
6BE5E1BE-07FD-42A8-BCF8-8F5E4E26A9D9.png

Nu funtar jag vilken dimension som ger typ samma rulldiameter, så det inte blir mikro-hjul på vintern.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Såhär ligger det till:
Jag har dessa org:
E39F2AC9-1F29-4B2B-A0A5-BA9733AFC98A.jpeg

På väg hem med nya bilen stannade jag till och köpte dessa, beggade.
6BE5E1BE-07FD-42A8-BCF8-8F5E4E26A9D9.png

Nu funtar jag vilken dimension som ger typ samma rulldiameter, så det inte blir mikro-hjul på vintern.
Vad är det för ET på vinterfälgarna?

265/45–>255/60 +2.1% i skillnad så det är lugnt.

255/55 -1.1%

vissa storlekar är dock ovanliga
 
Senast ändrad:

MaziK

Rolex
2-Faktor
Exakt. Et är 1 mm ifrån, så det är inga problem. Var mest fundersam på fälgbredden kontra bredden på däcken.
Nej skall vara lugnt 1mm är inget

du kommer ju få mer flex i däcket med 60 profil. Det i kombo med mjukare gummi på vinterdäcken och tung bil…. . Men 255 på 8.5 skall vara lugnt generellt samt du får skönare komfort med 60 profil
 
Senast ändrad:

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Jag fortsätter prata däck. Sommardäcken är sopslut. Kör rätt aktivt på grusväg ca 30 mil/vecka t/r till jobbet. Vägen är ofta ganska risig och ibland är den belagd med lite större vassa stenar/grus. Fick punktering i förrgår.

Idag har jag dessa:

Screenshot_20211019-082002_Samsung Internet.jpg



På denna:
20210928_190651-01.jpeg


Finns det något bättre alternativ än dom däcken med de förutsättningar jag har?

Dumt att gå på något billigare? Kanske blir dyrare i slitage i längden?
 

POO

Panerai
Jag fortsätter prata däck. Sommardäcken är sopslut. Kör rätt aktivt på grusväg ca 30 mil/vecka t/r till jobbet. Vägen är ofta ganska risig och ibland är den belagd med lite större vassa stenar/grus. Fick punktering i förrgår.

Idag har jag dessa:

Screenshot_20211019-082002_Samsung Internet.jpg



På denna:
20210928_190651-01.jpeg


Finns det något bättre alternativ än dom däcken med de förutsättningar jag har?

Dumt att gå på något billigare? Kanske blir dyrare i slitage i längden?
Är väl bara till att slänga på något lite grövre AT däck om man är rädd för punka. Ser tuffare ut om inte annat.
 

Molgan

Cartier
Tack för svar. Får kolla vad det finns för utbud på AT. Hade gärna haft lite högre profil på däcket med.


Som @alfgren säger, AT-däck är brutala vad gäller buller, kör du mycket landsväg kan H/T (Highway/Terrain) vara klart bättre, inte samma grepp i terrängen men klart tåligare än vanliga asfaltdäck utan att buller upplevs som ett problem, kör själv Bridgestone Dueler, mitt första H/T däck så kan inte göra några bra jämförelser, men har 2000 mil på dom och är då nöjd än så länge.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
problemet med AT däck är stor försämring i ljudnivå/komfort. Jag hade inte gjort det i en vardagsbil.
Som @alfgren säger, AT-däck är brutala vad gäller buller, kör du mycket landsväg kan H/T (Highway/Terrain) vara klart bättre, inte samma grepp i terrängen men klart tåligare än vanliga asfaltdäck utan att buller upplevs som ett problem, kör själv Bridgestone Dueler, mitt första H/T däck så kan inte göra några bra jämförelser, men har 2000 mil på dom och är då nöjd än så länge.

Tack för input!

Kör nog 85% grusväg som ibland skrapas och fylls på med lite större vassa stenar när vägen blir för gropig. Kör gärna lite mer aktiv körning för att det är kul och sparar mycket tid. Risken för punktering är därmed väldigt stor.

Har olika dimensioner fram och bak och går helt bet på att hitta något rimligt hållbart däck som säljs i båda dimensionerna. 235/50 r19 och 255/45 r19 var det på däcken som jag precis tog av.

Visst kan jag åka till närmsta lokala däckfirma och köpa men det verkar skilja mycket i pris och utbud jämfört internet...
 
Topp