• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

alfgren

Rolex
2-Faktor
Har olika dimensioner fram och bak och går helt bet på att hitta något rimligt hållbart däck som säljs i båda dimensionerna. 235/50 r19 och 255/45 r19 var det på däcken som jag precis tog av.
Om du kör 85% grus kan det ju vara värt att sälja 19" fälgarna och gå ner i diameter. Inte riktigt rätt typ av fälgar för grusäventyr ändå ;)
 

Johanw

Cartier
Tack för input!

Kör nog 85% grusväg som ibland skrapas och fylls på med lite större vassa stenar när vägen blir för gropig. Kör gärna lite mer aktiv körning för att det är kul och sparar mycket tid. Risken för punktering är därmed väldigt stor.

Har olika dimensioner fram och bak och går helt bet på att hitta något rimligt hållbart däck som säljs i båda dimensionerna. 235/50 r19 och 255/45 r19 var det på däcken som jag precis tog av.

Visst kan jag åka till närmsta lokala däckfirma och köpa men det verkar skilja mycket i pris och utbud jämfört internet...

Vet inte om RunFlat däck är tåligare överlag eller bara just för punktering med styvare sidor? Sämre komfort men märks nog inte på grusväg.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
19" original AMG-fälgarna kommer vara lättsålda. Många asfaltsförare som kommer vilja uppgradera. Gå ner till 18" och samma bredd fram och bak så kommer utbudet av däck öka.

Man kan alltså köra samma fälgar runt om? Skulle vara grymt med smalare däck med högre profil och grövre mönster. Tycker vinterfälgarna som är på nu är trevligare än sommarfälgarna.

Hur tusan tar jag reda på vad som passar?
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Man kan alltså köra samma fälgar runt om? Skulle vara grymt med smalare däck med högre profil och grövre mönster. Tycker vinterfälgarna som är på nu är trevligare än sommarfälgarna.

Hur tusan tar jag reda på vad som passar?
Inga problem att köra 18" med samma bredd runtom, min kompis har gjort det sen 2011 med sin GLK.

Här kan du mata in måtten på dina gamla hjul och sen hitta en lägre dimension med samma ytterdiameter https://www.willtheyfit.com/
 

Edin

Panerai
Man kan alltså köra samma fälgar runt om? Skulle vara grymt med smalare däck med högre profil och grövre mönster. Tycker vinterfälgarna som är på nu är trevligare än sommarfälgarna.

Hur tusan tar jag reda på vad som passar?


Listar alla de dimmensioner som bilen var möjlig att levereras med. Sen passar även andra men man får ha koll på så man inte ökar omkretsen allt för mycket. Lite är ok då det är inom marginalen för att inte hastighetsmätaren ska visa helt fel men även att det inte tar i så fort det kommer ett gupp eller man svänger lite.

Trycker du på + brevis dimmensionen så får du fram om det är olika bredder fram och bak och då listas båda.
 
Senast ändrad:

LongCon

Miss Softie
2-Faktor

Listar alla de dimmensioner som bilen var möjlig att levereras med. Sen passar även andra men man får ha koll på så man inte ökar omkretsen allt för mycket. Lite är ok då det är inom marginalen för att inte hastighetsmätaren ska visa helt fel men även att det inte tar i så fort det kommer ett gupp eller man svänger lite.

Trycker du på + brevis dimmensionen så får du fram om det är olika bredder fram och bak och då listas båda.

Tack snälla! Det kommer hjälpa mig mycket!
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Har inte bytt hjul själv på bilen sen en kompressor med tillhörande mutterpicka var ett krav för att slippa använda fälgkorset.
Nu verkar utvecklingen ha gått framåt och batteridrivna mutterdragare ska klara detta utan problem.

Har en liten förkärlek till DeWalt och de har en uppsjö av modeller.
Eftersom varken K-rautas eller DeWalts support har tid att svara så kollar jag med den samlade expertisen här :)

Vilken av dessa modeller skulle ni rekommendera?

Vore fint om man kunde ställa in moment så man slipper efterdra med separat verktyg.
 
  • Like
Reactions: par

Edin

Panerai
Har inte bytt hjul själv på bilen sen en kompressor med tillhörande mutterpicka var ett krav för att slippa använda fälgkorset.
Nu verkar utvecklingen ha gått framåt och batteridrivna mutterdragare ska klara detta utan problem.

Har en liten förkärlek till DeWalt och de har en uppsjö av modeller.
Eftersom varken K-rautas eller DeWalts support har tid att svara så kollar jag med den samlade expertisen här :)

Vilken av dessa modeller skulle ni rekommendera?

Vore fint om man kunde ställa in moment så man slipper efterdra med separat verktyg.
Oavsett om du kan ställa vridmomentet på "pickan" eller ej skulle jag starkt rekommendera momentstavar i kombination för att säkerställa att du inte drar åt för kung och fosterland.

Vet inte om du har nyare Dewalt redan idag men om du har det så kanske de är 18V och då kan det ju vara smart att satsa på samma. Av de översta som jag snabbt kikade på är det den som heter DCF880. Bokstäverna i slutet är säkerligen beroende på hur de paketerat den. Den har ett lagom moment om max 203 för några 950 nm behöver man då inte.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Oavsett om du kan ställa vridmomentet på "pickan" eller ej skulle jag starkt rekommendera momentstavar i kombination för att säkerställa att du inte drar åt för kung och fosterland.

Vet inte om du har nyare Dewalt redan idag men om du har det så kanske de är 18V och då kan det ju vara smart att satsa på samma. Av de översta som jag snabbt kikade på är det den som heter DCF880. Bokstäverna i slutet är säkerligen beroende på hur de paketerat den. Den har ett lagom moment om max 203 för några 950 nm behöver man då inte.
Tack för input! :)

Kollade runt lite och det verkar som att de två batterier jag redan har till skruvdragaren (18v) passar till den här mutterdragaren så det blev en sån utan batteri och laddare:

Köpte till en sats krafthylsor avsedda för just fälgar också.
Momentstavar har jag inte kolla på men ska göra det!
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Tack för input! :)

Kollade runt lite och det verkar som att de två batterier jag redan har till skruvdragaren (18v) passar till den här mutterdragaren så det blev en sån utan batteri och laddare:

Köpte till en sats krafthylsor avsedda för just fälgar också.
Momentstavar har jag inte kolla på men ska göra det!
Borstfri och 18V är en bra start. Dock så avråder jag från att försöka dra fast hjulen med den där, oavsett momentstavar eller ej. Använd mutterpickan för att dra loss hjulen samt i början när du drar fast. Kör i svagaste läget då. Drar du på med fullt moment finns risk att du skadar gängorna om bulten inte startar rätt eller att fälgen dras fast snett och sen lossnar när du börjar köra. Det sista momentet drar du åt med momentnyckel när alla bultar är åtskruvade https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/hylsverktyg/momentnycklar/momentnyckel-2000020911 Det är det enda "rätta" sättet att göra det på. Och man SKA efterdra. Även fast det inte behövs i 99 fall av 100.

Eftersom jag själv varit nära att tappa ett framhjul på motorväg så tycker jag det är lite viktigt att göra det på rätt sätt numera...
 

Edin

Panerai
Borstfri och 18V är en bra start. Dock så avråder jag från att försöka dra fast hjulen med den där, oavsett momentstavar eller ej. Använd mutterpickan för att dra loss hjulen samt i början när du drar fast. Kör i svagaste läget då. Drar du på med fullt moment finns risk att du skadar gängorna om bulten inte startar rätt eller att fälgen dras fast snett och sen lossnar när du börjar köra. Det sista momentet drar du åt med momentnyckel när alla bultar är åtskruvade https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/hylsverktyg/momentnycklar/momentnyckel-2000020911 Det är det enda "rätta" sättet att göra det på. Och man SKA efterdra. Även fast det inte behövs i 99 fall av 100.

Eftersom jag själv varit nära att tappa ett framhjul på motorväg så tycker jag det är lite viktigt att göra det på rätt sätt numera...

Är med dig helt!
Har dock en invändning - dra ALLTID dit muttrarna första varvet för hand. Att köra med maskin när du sätter dit dom är inte att rekommendera. Du känner inte alltid att dom träffar rätt och då är det som du säger - det kan bli gängpaj.

Momentstavar är just avsedda för ett specifikt moment och flexar då du går över momentet som de är ämnade för och när man använder mutterdragare så blir det inte hårdare. Har dock efterdragit för att "känna" med momentnyckel de senaste tre åren på familjens bilar jag byter på och det har varit +-5nm vilket jag tycker är helt acceptabelt.

Men igen, alltid efterdra.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Har dock en invändning - dra ALLTID dit muttrarna första varvet för hand. Att köra med maskin när du sätter dit dom är inte att rekommendera. Du känner inte alltid att dom träffar rätt och då är det som du säger - det kan bli gängpaj.
Vi menar samma sak. Första varven för hand, dra sedan löst med muttermaskinen tills den börjar "hamra". Sen har vi olika syn på det, jag föredrar att dra åt med momentnyckel, du använder momentstav. Det viktiga egentligen är att man inte drar stenhårt med muttermaskin direkt, dels för att det blir för hårt, dels för att fälgen kan hamna fel om man drar åt direkt. Den ska ju hamna helt plant mot navet först, sedan dras åt.
 

Edin

Panerai
Vi menar samma sak. Första varven för hand, dra sedan löst med muttermaskinen tills den börjar "hamra". Sen har vi olika syn på det, jag föredrar att dra åt med momentnyckel, du använder momentstav. Det viktiga egentligen är att man inte drar stenhårt med muttermaskin direkt, dels för att det blir för hårt, dels för att fälgen kan hamna fel om man drar åt direkt. Den ska ju hamna helt plant mot navet först, sedan dras åt.

Bara jag som var lite trög (som vanligt).

Håller med dig till punkt och pricka.

Har för övrigt blivit omkörd av mitt högra bakdäck på väg hem från Euromaster för ett antal år sedan. Var en jobb bil (hyrbil) så inte hela världen men det sved att se en f31 med 10 mil på mätaren så skrapad...
 
Senast ändrad:

Ninen79

Audemars
Mysig förarmiljö😊
DAF9E7ED-FE91-4B4E-BAF9-4DCAB062842C.jpeg
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
@MaziK lät fint i Rinkebytunneln 😘
Hahaha den låter för mycket nu känns det som! Var ute på testrunda, monterade mellanrör som ej har kat och ljuddämpare som OEM har. Har kvar katten i grenröret samt slutburken. Kanske får byta så jag har en ljuddämparen i mellanröret. I konstant fart så var det ingen skillnad mot innan vilket är bra iofs.

Hur lät det har inte hört den själv utifrån
 

Bilagor

  • B6F26825-DCBA-4DFF-8842-B0D7FE25DFF1.jpeg
    B6F26825-DCBA-4DFF-8842-B0D7FE25DFF1.jpeg
    311.7 KB · Visningar: 9
Senast ändrad:
Topp