• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Samma här, 135i N55/dkg. Förbrukningen är väl enda minus snittar 1,6 liter milen men den bruksas inte och körs således ’entusiastiskt’ 😉
 
Samma här, 135i N55/dkg. Förbrukningen är väl enda minus snittar 1,6 liter milen men den bruksas inte och körs således ’entusiastiskt’ 😉
Ingen aning vad min drar. Jag tankar ett par gånger per år på sin höjd. Eftersom det är en cab så körs den relativt lugnt ändå, det är inget kul över 100 km/h ändå. Åker alltid taklöst.
 
Verkar så otroligt trevligt att fixa lite med sånt där. Längtar tills jag har hus och garage, ska hitta mig en liten rolig bil alternativt mc som man kan fixa med.

För mig blev det nästan lite omvänt, flyttade från hyresrätt med eget garage som man kunde pilla lite med bilen i åtminstone, till ett hus utan garage :D nästa kåk ska ha ett bra garage dock, men man får börja någonstans på bostadsmarknaden.

Som tur är så har min farsa en bilfirma så är inga problem så sett, men det går ju inte att ha en stående projektbil i nuläget.
 
Nån som kör f31 335i och kan ge lite input, saker att ha koll på vid köp och allmänt om det är värt att byta upp sig från en f30 328i. Främst sugen på motorn.

Kör! Var i en någorlunda liknande sits, men jag gick från en E90 330i till en E92 335i. Som natt och dag, enkla 120-130 hästar att hämta om du vill det också, aningen dyrare på N55 bara eftersom du inte kan köra catless downpipes men ändå gå igenom besiktningen.
 
380-390 hk är lätt att plocka ur en N55
Kör! Var i en någorlunda liknande sits, men jag gick från en E90 330i till en E92 335i. Som natt och dag, enkla 120-130 hästar att hämta om du vill det också, aningen dyrare på N55 bara eftersom du inte kan köra catless downpipes men ändå gå igenom besiktningen.

380-90 hk är relativt enkelt att plocka ur en N55 (ic + dp samt mjukvara) men sedan flödar inte turbon mer. 17-1800€ hos https://www.theturboengineers.com/ löser det problemet :)
 
Nej ger inte mer, N54 är en bättre plattform att trimma. B58 likaså, ger +400hk med bara mjukvara.
Borde ge lite mer än så va? N54 med catless dp’s, ic, tryckrör och MHD steg 2+ 98 oktan ger 420-440.
Tänkte i första hand få tummen ur och slå till ett köp. Trimma hade jag inte tänkt till en första början då jag känner mig lite feg, aldrig gjort det på en bil. Men vad jag kunde läsa mig till så verkar det inga alls problem all mjölka ur fler hästar ur motorn utan att förlora driftsäkerheten.
 
’Trimma hade jag inte tänkt till en första början då jag känner mig lite feg, aldrig gjort det på en bil.’

Lycka till med den ;-)

Kom att tänka på en sak, N55 med dubbelkopplingslåda (dct/dkg) kan ha ojämn tomgång och vara väldigt ryckig på låga varv - det finns en mjukvarupatch på det problemet (service bulletin sib 121514) men även BMWs egna trim (ppk) eller MHD löser det till 100%

Trim eller ej, byt tryckrör (chargepipe) till aluminium. Det är bara en tidsfråga innan org i plast pajar.
 
Senast ändrad:
På tal om garage.. Var på visning igår och det här är garaget. Ligger i anslutning till huset. Heeelt perfekt 😍 Får bara hoppas på en vettig budgivning.

19727BE6-38C0-4F46-A662-A2DD01F230E9.jpeg
 
Funderar på att leasa en Opel Mokka-E, nån som kör en sådan i tråden?


Vid försäljning till bilhandlare. Vad är då ett rimligt Pris? 90% av marknadsvärdet?
 
Tillbaka
Topp