Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Här i Göteborg regnar det. Så nu blir det abstinens till vårenHur kan du hålla dig
är väl soligt idag haha
Skönt med en till på KS som har ett riktigt garage!Senaste huset köptes enkom för garagets skull
125kvm hus och 106kvm garage med vattenburen golvvärme samt egen WC med dusch
Har pyntat till det lite för att tona ner verkstads känslan
Fan älskar din flakbil.Det är sällan hela gänget är ute ur garaget, men idag behövde jag höststäda, så en lite samlingsbild blir lämpligt.
Ingen radhustrippel, snarare white trash-trippel.
K1500, XC90, e-tron 55.
Bonusbild där man ser bakre kofångaren, också i trä. Med ölöppnare. Min kusin är rätt snygg, ändå...Fan älskar din flakbil.
Räcke i trä är så jävla inavel, älskar det!
Tack för det! Fast gammal... Nästa år fyller den ju bara 42.Härlig gammal Citroën CV2.
Är det verkligen så skatteverket gör sin bedömning? Jag vet folk som kör V60 utan förmånsvärde i firman och skattevewrket har aldrig haft synpunkter. De bryr sig dock jättemycket att man har en ordentlig bil privat, absolut inte billigare än tjänstebilen för då går de inte på att du åker i den.Jag har snöat in lite på Hilux, Navara etc. Egentligen skulle vi kunna klara oss med en vanlig personbil men dels ser det fel ut då vi är hantverkare och dels är jag orolig att skatteverket surar ned sig totalt.
Min erfarenhet är att de är rätt griniga generellt oavsett vad du har hemmaÄr det verkligen så skatteverket gör sin bedömning? Jag vet folk som kör V60 utan förmånsvärde i firman och skattevewrket har aldrig haft synpunkter. De bryr sig dock jättemycket att man har en ordentlig bil privat, absolut inte billigare än tjänstebilen för då går de inte på att du åker i den.
Amarok ska väl vara det bästa om du åker pickis - dock tror jag inte 400k räcker där om du vill ha den i trevligt utförande.
Även med körjournalen i god ordning? Det borde inte vara ett problem nämligen. Men Golf är för mig inte en "motsvarande bil" till Amarok dock.Min erfarenhet är att de är rätt griniga generellt oavsett vad du har hemma
Har flera vänner med tex Amarok och golf som åkt på förmån vid granskning trots flera privata bilar och Ibland till och med likadana bilar privat :/
Precis. Dåligt formulerat av mig.Även med körjournalen i god ordning? Det borde inte vara ett problem nämligen. Men Golf är för mig inte en "motsvarande bil" till Amarok dock.
edit: Ah, du pratar om olika personer och olika bilar
Tror vi är på nånting viktigt härKörjournal lite sådär mellan de vänner som åkt på förmån. Någon har ej haft och en Körjournal (manuell) såg de som otrolig
Tack för det! Fast gammal... Nästa år fyller den ju bara 42.
Då är det dags att komplettera egna företaget med en ny arbetsbil, någon som har förslag?
Upp till 400k ink moms, vi kommer inte betala förmånsvärde utan bilen används bara i tjänsten. Bra komfort och säkerhet är viktigt, liksom 4x4 och hyggligt med utrymme.
Förbrukningen är inte superviktig men alla usa-pickisar och andra monster går bort, vi räknar med bortåt 10.000mil/år.
Jag har snöat in lite på Hilux, Navara etc. Egentligen skulle vi kunna klara oss med en vanlig personbil men dels ser det fel ut då vi är hantverkare och dels är jag orolig att skatteverket surar ned sig totalt.
Elbil skulle kanske funka, och med 10.000 mil/år se jag ju en viss besparing framför mig... men det lockar helt enkelt inte. Plus att de antagligen blir ganska dyra sett till värdeminskningen.
Då är det dags att komplettera egna företaget med en ny arbetsbil, någon som har förslag?
Upp till 400k ink moms, vi kommer inte betala förmånsvärde utan bilen används bara i tjänsten. Bra komfort och säkerhet är viktigt, liksom 4x4 och hyggligt med utrymme.
Förbrukningen är inte superviktig men alla usa-pickisar och andra monster går bort, vi räknar med bortåt 10.000mil/år.
Jag har snöat in lite på Hilux, Navara etc. Egentligen skulle vi kunna klara oss med en vanlig personbil men dels ser det fel ut då vi är hantverkare och dels är jag orolig att skatteverket surar ned sig totalt.
Elbil skulle kanske funka, och med 10.000 mil/år se jag ju en viss besparing framför mig... men det lockar helt enkelt inte. Plus att de antagligen blir ganska dyra sett till värdeminskningen.
Jo, det har allt synts en hel del gamla klassiker ute de senaste veckorna. Mötte i helgen t.ex en första generationens Honda Civic, från första halvan av 70-talet! Men säsongens sista sväng för många nu, kan jag tro.Man kan hålla liv i en bil länge bara man vårdar den.
Lite av charmen är ju att den kommer från en annan tidsepok. En granne har köpt en CV2:a förra året som han fixat till lite. För sådär 30 år sedan stod det en på gatan som används året runt. Välhållen och fin på den tiden.
Det är bara kul när folk kör gamla klassiker. Sett några Volvo Amazon på p-platser i omnejd på sistone. Vi är inne i november månad med lite regn och rusk men ändå milt väder i söder. Påväg till Köpenhamn mötte jag en E-type och en Pagoda samt en rad andra gamla väl hållna bruksklassiker. Det är kanske årets sista rundor med dessa bilar innan de hamnar i förvaring över vintern.
Då var det fullt i vinteridet.
Fin deuxcheveaux! En Mehari står högt upp på min önskelista!!
Köpte en Hilux igen förra fredagen.Då är det dags att komplettera egna företaget med en ny arbetsbil, någon som har förslag?
Är det verkligen så skatteverket gör sin bedömning? Jag vet folk som kör V60 utan förmånsvärde i firman och skattevewrket har aldrig haft synpunkter. De bryr sig dock jättemycket att man har en ordentlig bil privat, absolut inte billigare än tjänstebilen för då går de inte på att du åker i den.
Amarok ska väl vara det bästa om du åker pickis - dock tror jag inte 400k räcker där om du vill ha den i trevligt utförande.
Nä, riktigt så enkelt är det ju inte, jag antar att de gör en helhetsbedömning av varje enskild situation.Är det verkligen så skatteverket gör sin bedömning? Jag vet folk som kör V60 utan förmånsvärde i firman och skattevewrket har aldrig haft synpunkter. De bryr sig dock jättemycket att man har en ordentlig bil privat, absolut inte billigare än tjänstebilen för då går de inte på att du åker i den.
Skaffa automatisk körjournal?Nä, riktigt så enkelt är det ju inte, jag antar att de gör en helhetsbedömning av varje enskild situation.
För egen del har jag tänkt mig att jag kan köpa en mer arbetsbetonad bil till verksamheten eftersom vi hemma har varsin bil som är ”bättre”, sen försöker jag skriva en vettig körjournal (som dock inte tar upp alla resor, tyvärr, det blev för krångligt då vi gör 20-30 enskilda resor per dag).
Amarok är klart trevligast men den faller lite på kvaliteten, jag litar tyvärr inte på VW efter att garantin gått ut. I alla fall inte med de mil vi kör.
Amarok är klart trevligast men den faller lite på kvaliteten, jag litar tyvärr inte på VW efter att garantin gått ut. I alla fall inte med de mil vi kör.
Fördelen med Hilux är ju kvalitet och andrahandsvärde, finns det någon annan bil som över tid haft ett så stabilt värde?
Automile kör vi med, funkar toppen. Enkelt, går att fixa via dator/appSkaffa automatisk körjournal?