• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Den samsta skitbil min far hat nagonsin kort....
Volvo PV det ar bra grejjor.
 

Bilagor

  • 20190508_131556.jpg
    20190508_131556.jpg
    721.7 KB · Visningar: 13
Connected Drive har delvis legat nere i 14 dagar, inget händer. Skicka Navi destination per sms från auto slutade fungera för 6 månader sedan men nu är hela systemet kaput. Supporten bara svamlar… någon annan som är less på detta?
 
Kan man se vem som tillverkat OEM biltäcken på något lapp i dem?

Tror det är ett företag i Italien som tillverkar åt flertalet biltillverkare. Andrea tror jag de heter. Kollade lite på nätet och man kan köpa dem i olika färger och teman. Om man ska använda dem i ett delat centralgarage kanske det är bättre att ha ett där det inte finns loggor även om man kan räkna ut vad det finns för bil undertill om man är intresserad av bilar.

 
Senast ändrad:
Då är det dags att komplettera egna företaget med en ny arbetsbil, någon som har förslag?

Upp till 400k ink moms, vi kommer inte betala förmånsvärde utan bilen används bara i tjänsten. Bra komfort och säkerhet är viktigt, liksom 4x4 och hyggligt med utrymme.

Förbrukningen är inte superviktig men alla usa-pickisar och andra monster går bort, vi räknar med bortåt 10.000mil/år.

Jag har snöat in lite på Hilux, Navara etc. Egentligen skulle vi kunna klara oss med en vanlig personbil men dels ser det fel ut då vi är hantverkare och dels är jag orolig att skatteverket surar ned sig totalt.

Elbil skulle kanske funka, och med 10.000 mil/år se jag ju en viss besparing framför mig... men det lockar helt enkelt inte. Plus att de antagligen blir ganska dyra sett till värdeminskningen.
 
Jag har snöat in lite på Hilux, Navara etc. Egentligen skulle vi kunna klara oss med en vanlig personbil men dels ser det fel ut då vi är hantverkare och dels är jag orolig att skatteverket surar ned sig totalt.
Är det verkligen så skatteverket gör sin bedömning? Jag vet folk som kör V60 utan förmånsvärde i firman och skattevewrket har aldrig haft synpunkter. De bryr sig dock jättemycket att man har en ordentlig bil privat, absolut inte billigare än tjänstebilen för då går de inte på att du åker i den.

Amarok ska väl vara det bästa om du åker pickis - dock tror jag inte 400k räcker där om du vill ha den i trevligt utförande.
 
  • Like
Reactions: LS
Är det verkligen så skatteverket gör sin bedömning? Jag vet folk som kör V60 utan förmånsvärde i firman och skattevewrket har aldrig haft synpunkter. De bryr sig dock jättemycket att man har en ordentlig bil privat, absolut inte billigare än tjänstebilen för då går de inte på att du åker i den.

Amarok ska väl vara det bästa om du åker pickis - dock tror jag inte 400k räcker där om du vill ha den i trevligt utförande.
Min erfarenhet är att de är rätt griniga generellt oavsett vad du har hemma :)

Har flera vänner med tex Amarok och golf som åkt på förmån vid granskning trots flera privata bilar och Ibland till och med likadana bilar privat :/
 
Min erfarenhet är att de är rätt griniga generellt oavsett vad du har hemma :)

Har flera vänner med tex Amarok och golf som åkt på förmån vid granskning trots flera privata bilar och Ibland till och med likadana bilar privat :/
Även med körjournalen i god ordning? Det borde inte vara ett problem nämligen. Men Golf är för mig inte en "motsvarande bil" till Amarok dock.

edit: Ah, du pratar om olika personer och olika bilar
 
Även med körjournalen i god ordning? Det borde inte vara ett problem nämligen. Men Golf är för mig inte en "motsvarande bil" till Amarok dock.

edit: Ah, du pratar om olika personer och olika bilar
Precis. Dåligt formulerat av mig.
En har golf på bolaget och golf privat och åkte på förmånsvärde.

Körjournal lite sådär mellan de vänner som åkt på förmån. Någon har ej haft och en Körjournal (manuell) såg de som otrolig :D
 
Tack för det! 😃 Fast gammal... Nästa år fyller den ju bara 42. 😉

Man kan hålla liv i en bil länge bara man vårdar den.

Lite av charmen är ju att den kommer från en annan tidsepok. En granne har köpt en CV2:a förra året som han fixat till lite. För sådär 30 år sedan stod det en på gatan som används året runt. Välhållen och fin på den tiden.

Det är bara kul när folk kör gamla klassiker. Sett några Volvo Amazon på p-platser i omnejd på sistone. Vi är inne i november månad med lite regn och rusk men ändå milt väder i söder. Påväg till Köpenhamn mötte jag en E-type och en Pagoda samt en rad andra gamla väl hållna bruksklassiker. Det är kanske årets sista rundor med dessa bilar innan de hamnar i förvaring över vintern.
 
Då är det dags att komplettera egna företaget med en ny arbetsbil, någon som har förslag?

Upp till 400k ink moms, vi kommer inte betala förmånsvärde utan bilen används bara i tjänsten. Bra komfort och säkerhet är viktigt, liksom 4x4 och hyggligt med utrymme.

Förbrukningen är inte superviktig men alla usa-pickisar och andra monster går bort, vi räknar med bortåt 10.000mil/år.

Jag har snöat in lite på Hilux, Navara etc. Egentligen skulle vi kunna klara oss med en vanlig personbil men dels ser det fel ut då vi är hantverkare och dels är jag orolig att skatteverket surar ned sig totalt.

Elbil skulle kanske funka, och med 10.000 mil/år se jag ju en viss besparing framför mig... men det lockar helt enkelt inte. Plus att de antagligen blir ganska dyra sett till värdeminskningen.

En Hilux får du i princip ny för 400k, ett bra fordon, förmånen är dessutom låg om du kör mer än 3000mil per år.
Men betala in förmån och sov gott, ett tips i all enkelhet.
 
Då är det dags att komplettera egna företaget med en ny arbetsbil, någon som har förslag?

Upp till 400k ink moms, vi kommer inte betala förmånsvärde utan bilen används bara i tjänsten. Bra komfort och säkerhet är viktigt, liksom 4x4 och hyggligt med utrymme.

Förbrukningen är inte superviktig men alla usa-pickisar och andra monster går bort, vi räknar med bortåt 10.000mil/år.

Jag har snöat in lite på Hilux, Navara etc. Egentligen skulle vi kunna klara oss med en vanlig personbil men dels ser det fel ut då vi är hantverkare och dels är jag orolig att skatteverket surar ned sig totalt.

Elbil skulle kanske funka, och med 10.000 mil/år se jag ju en viss besparing framför mig... men det lockar helt enkelt inte. Plus att de antagligen blir ganska dyra sett till värdeminskningen.


Som komplement till (ev. istället för) körjournal finns ju dom elektroniska/GPS hockeypuckar.

Ju "vanligare" bil/pickup desto mindre "sticker" det i skattemyndighetens ögon har jag upplevt det som.

På ett tidigare jobb hade en anställd först en Buick Rivera -99 och sen en Alfa han fick kontroll 3ggr på 5år medan ingen av dom andra (ca 20st) med tjänste/förmånsbil fick kontroll. Sab 9-3, 9-5 Passat och Volvo v70.
Byggkillarna fick kontroll av körjournalen en gång dom hade en (lite dyrare 5sits) Volkswagen Pickup.

På den tiden skrev man i Statoils häftesjournaler nu är det väl extra krångligt misstänker jag.

Arbetsbilen jag hade en period (2003-2004) var en Saab v4 från 1976 (jag är född -76)
Tror nog ingen skulle direkt acceptera att få en (årsmodell -94) 27årig bil som jobbil idag.
 
Man kan hålla liv i en bil länge bara man vårdar den.

Lite av charmen är ju att den kommer från en annan tidsepok. En granne har köpt en CV2:a förra året som han fixat till lite. För sådär 30 år sedan stod det en på gatan som används året runt. Välhållen och fin på den tiden.

Det är bara kul när folk kör gamla klassiker. Sett några Volvo Amazon på p-platser i omnejd på sistone. Vi är inne i november månad med lite regn och rusk men ändå milt väder i söder. Påväg till Köpenhamn mötte jag en E-type och en Pagoda samt en rad andra gamla väl hållna bruksklassiker. Det är kanske årets sista rundor med dessa bilar innan de hamnar i förvaring över vintern.
Jo, det har allt synts en hel del gamla klassiker ute de senaste veckorna. Mötte i helgen t.ex en första generationens Honda Civic, från första halvan av 70-talet! Men säsongens sista sväng för många nu, kan jag tro.
Det är ju lite extra kul att återse de bilarna man växt upp i, och med. För min del familjens olika Morrisar, SAAB:ar och Ford Taunus 17M
Men, s'il te plaît... min Citroën är en 2CV. 🤗
 
Då är det dags att komplettera egna företaget med en ny arbetsbil, någon som har förslag?

Upp till 400k ink moms, vi kommer inte betala förmånsvärde utan bilen används bara i tjänsten. Bra komfort och säkerhet är viktigt, liksom 4x4 och hyggligt med utrymme.

Förbrukningen är inte superviktig men alla usa-pickisar och andra monster går bort, vi räknar med bortåt 10.000mil/år.

Jag har snöat in lite på Hilux, Navara etc. Egentligen skulle vi kunna klara oss med en vanlig personbil men dels ser det fel ut då vi är hantverkare och dels är jag orolig att skatteverket surar ned sig totalt.

Elbil skulle kanske funka, och med 10.000 mil/år se jag ju en viss besparing framför mig... men det lockar helt enkelt inte. Plus att de antagligen blir ganska dyra sett till värdeminskningen.
Köpte en Hilux igen förra fredagen.
Tog en av få lagerbilar som fanns. Om jag hade beställt en var det leverans i Maj förhoppningsvis. Ford hade inte bil att provköra ens.
Har snittat 3000mil om året utan problem.
Hilux är helt klart bruksigare än amarok men har funkat utan bekymmer.
 
Har hyfsat omfattande körning i tjänsten och funderar på ev andra stolar i nästa bil.
Någon här som har erfarenhet av BMWs komfortstol vs sportstol?

G30/G31



Sportstol med Sensatec

37C7878D-60D2-45F2-A20E-3A91D64789CF.png


Komfortstol med Dakota
9442BEBF-6AE7-4DF1-A931-5A2CC0DD391F.png
 
Är det verkligen så skatteverket gör sin bedömning? Jag vet folk som kör V60 utan förmånsvärde i firman och skattevewrket har aldrig haft synpunkter. De bryr sig dock jättemycket att man har en ordentlig bil privat, absolut inte billigare än tjänstebilen för då går de inte på att du åker i den.

Amarok ska väl vara det bästa om du åker pickis - dock tror jag inte 400k räcker där om du vill ha den i trevligt utförande.
Är det verkligen så skatteverket gör sin bedömning? Jag vet folk som kör V60 utan förmånsvärde i firman och skattevewrket har aldrig haft synpunkter. De bryr sig dock jättemycket att man har en ordentlig bil privat, absolut inte billigare än tjänstebilen för då går de inte på att du åker i den.

Amarok ska väl vara det bästa om du åker pickis - dock tror jag inte 400k räcker där om du vill ha den i trevligt utförande.
Nä, riktigt så enkelt är det ju inte, jag antar att de gör en helhetsbedömning av varje enskild situation.

För egen del har jag tänkt mig att jag kan köpa en mer arbetsbetonad bil till verksamheten eftersom vi hemma har varsin bil som är ”bättre”, sen försöker jag skriva en vettig körjournal (som dock inte tar upp alla resor, tyvärr, det blev för krångligt då vi gör 20-30 enskilda resor per dag).

Amarok är klart trevligast men den faller lite på kvaliteten, jag litar tyvärr inte på VW efter att garantin gått ut. I alla fall inte med de mil vi kör.

Amarok är klart trevligast men den faller lite på kvaliteten, jag litar tyvärr inte på VW efter att garantin gått ut. I alla fall inte med de mil vi kör.

Fördelen med Hilux är ju kvalitet och andrahandsvärde, finns det någon annan bil som över tid haft ett så stabilt värde?
 
O-efterfrågad pickup-input:
Jag har flertalet tidigare Amarok-ägare i vänkretsen som blivit väldigt missnöjda med kvaliteten såfort de ”bruksat” den litet. Alltså inte lerhål och hucks, utan typ skogsvägar och lite mer last.
 
Nä, riktigt så enkelt är det ju inte, jag antar att de gör en helhetsbedömning av varje enskild situation.

För egen del har jag tänkt mig att jag kan köpa en mer arbetsbetonad bil till verksamheten eftersom vi hemma har varsin bil som är ”bättre”, sen försöker jag skriva en vettig körjournal (som dock inte tar upp alla resor, tyvärr, det blev för krångligt då vi gör 20-30 enskilda resor per dag).

Amarok är klart trevligast men den faller lite på kvaliteten, jag litar tyvärr inte på VW efter att garantin gått ut. I alla fall inte med de mil vi kör.

Amarok är klart trevligast men den faller lite på kvaliteten, jag litar tyvärr inte på VW efter att garantin gått ut. I alla fall inte med de mil vi kör.

Fördelen med Hilux är ju kvalitet och andrahandsvärde, finns det någon annan bil som över tid haft ett så stabilt värde?
Skaffa automatisk körjournal?
 
Tillbaka
Topp