Länge sedan jag var fullt ut trogen mot trådtiteln men det känns allmänt accepterat att spåna fritt runt fossilbilar här.
Har ni sett denna, Totem GT Super? Kostar som en halv svennevilla i Stor-Stockholm, men jösses vilket habegär den ger mig. Jag är ju diagnosticerad italofil och den klassiska Giulia GT/105an/Bertone-coupén har alltid legat mig varmt om hjärtat. Får nästan lite euforisvettningar när jag ser en så lyckad nytappning av den klassikern. Visst har man tänjt originalets utseende en hel del, lagt till utrustning vi är van vid i modernare bilar, och dimensionerna har helt klart svällt men det mesta är ändå så pass likt att helheten blir en fullträff enligt mig. Och tack vare flitigt kolfiberanvändande uppges vikten vara endast 1140 kg. Och det med 560-620 hästkrafter till hands beroende på hur du specat din bil.
Synd att priserna tycks börja på 460000 - Euro. Orderboken är öppen nu men hur nära man är att leverera vet jag inte. Med tanke på att jag inte hittat en enda bild på Supern med motorn på plats (Alfa V6 2,9 Quadrifoglio) kan man säkert få vänta en tid. Men det är det säkert värt för de lyckliga som har råd.
Visat min egen Bertone här tidigare, numera i Norge. Den glider med bland bilderna igen som jämförelse.
Och Totem bygger för övrigt även en helelektrisk version; GT Electric. Grymt snygg såklart, fast en tyst version är nog inget för mig.
Keeping the authentic signature of the Alfa Romeo Giulia GTA, Totem Automobili reimagined its original silhouette by designing a Gran Turismo that stuns from every angle, making it available in three different models: the GT Electric, GT Super and GTA Modificata.
www.totemautomobili.com