• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Automile kör vi med, funkar toppen. Enkelt, går att fixa via dator/app
Fyller ni i resans mål efter varje resa?

Det är lite det jag vill undvika, även om det i sak inte tar speciellt mycket så blir det ändå ett störande moment. I synnerhet när man gör så väldigt många korta resor, jag räknade och idag har jag gjort 22 enskilda resor nu fram till lunch, så även om varje liten notering bara tar 30 sekunder blir det ändå en del tid framåt slutet av månaden.

Men absolut, något sådant kan kanske vara bra, jag är lite motsträvig men jag inser ju fördelarna.
 
Fyller ni i resans mål efter varje resa?

Det är lite det jag vill undvika, även om det i sak inte tar speciellt mycket så blir det ändå ett störande moment. I synnerhet när man gör så väldigt många korta resor, jag räknade och idag har jag gjort 22 enskilda resor nu fram till lunch, så även om varje liten notering bara tar 30 sekunder blir det ändå en del tid framåt slutet av månaden.

Men absolut, något sådant kan kanske vara bra, jag är lite motsträvig men jag inser ju fördelarna.
Är det samma återkommande uppgifter kan man ju införa repetitiva system och dokument, där man kan ha att resa mellan a (kontor) och b (klient)a får benämning 1 osv. Men det förutsätter ju att det alltid ser likadant ut. Sen kan man enkelt switcha och flagga resan till privat, precis som många parkeringsappar iallafall i Stockholm använder sig av, där man kan byta arbete/privat med ett tryck
 
Fyller ni i resans mål efter varje resa?

Det är lite det jag vill undvika, även om det i sak inte tar speciellt mycket så blir det ändå ett störande moment. I synnerhet när man gör så väldigt många korta resor, jag räknade och idag har jag gjort 22 enskilda resor nu fram till lunch, så även om varje liten notering bara tar 30 sekunder blir det ändå en del tid framåt slutet av månaden.

Men absolut, något sådant kan kanske vara bra, jag är lite motsträvig men jag inser ju fördelarna.
När du säger resans mål, menar du resans syfte?

Eller bara mål som i plats?

Den går ju på GPS som om mål =plats så blir det från där du startade bilen till där du stängde av den
 
911an som hämtades ut för en vecka sedan har påbörjat resa mot att bli lite mindre ”gubbig”. Tanken är små förändringar som i det hela ger ett grymt helhetsintryck 😊 Nu monterat en original läpp från Porsche fram men lackerad i bilens färg GT-silver, en ”ducktail” från techart samt sänkningsfjädrar. Behöver kompenseras med lite spacer dock 👍🏻
35D8689D-B7F6-41E2-946E-338779CE77FB.jpeg
7CBA5D65-0DCB-4CCC-986B-A5F6E786D891.jpeg
 
Funderar på att byta till annan bil..
Har hittat en som går på förnybart bränsle vilket ju borde vara bra tänk🤔 😁
Låg skatt och försäkring oxå😉

IMG_20211104_082616.jpg


Har du ingen gammal Saab hemma du kan gengasmodifiera, kör på björkved är ju förnybart bränsle och så luktar det ju hemtrevligt.
Om du funderar på vad grannarna ska säga/tycka så är det ingen fara dom lär förstå...
 
Länge sedan jag var fullt ut trogen mot trådtiteln men det känns allmänt accepterat att spåna fritt runt fossilbilar här.

Har ni sett denna, Totem GT Super? Kostar som en halv svennevilla i Stor-Stockholm, men jösses vilket habegär den ger mig. Jag är ju diagnosticerad italofil och den klassiska Giulia GT/105an/Bertone-coupén har alltid legat mig varmt om hjärtat. Får nästan lite euforisvettningar när jag ser en så lyckad nytappning av den klassikern. Visst har man tänjt originalets utseende en hel del, lagt till utrustning vi är van vid i modernare bilar, och dimensionerna har helt klart svällt men det mesta är ändå så pass likt att helheten blir en fullträff enligt mig. Och tack vare flitigt kolfiberanvändande uppges vikten vara endast 1140 kg. Och det med 560-620 hästkrafter till hands beroende på hur du specat din bil.

Synd att priserna tycks börja på 460000 - Euro. Orderboken är öppen nu men hur nära man är att leverera vet jag inte. Med tanke på att jag inte hittat en enda bild på Supern med motorn på plats (Alfa V6 2,9 Quadrifoglio) kan man säkert få vänta en tid. Men det är det säkert värt för de lyckliga som har råd.

Visat min egen Bertone här tidigare, numera i Norge. Den glider med bland bilderna igen som jämförelse.

Och Totem bygger för övrigt även en helelektrisk version; GT Electric. Grymt snygg såklart, fast en tyst version är nog inget för mig.


C6786218-6DDB-4B42-82ED-3A39198443EB.jpeg
46339783-AFC0-4632-BA2F-398603F5A0CB.jpeg
B5988048-2AAD-4DF5-9BF0-4FFBA8CA9DC1.jpeg
6958871C-BBD3-467D-9304-51ACCBDE6DE1.jpeg

17821DF0-9F41-447B-9682-1EA971F5D153.jpeg

2AD7F574-EA1F-47A3-B80B-ABF21DC8FA1D.jpeg


87873B47-D902-42B9-8942-648A8241B0DE.jpeg
42715E45-82BE-446C-A0E5-21616D9DFCB5.jpeg
974339F1-B37A-4E3F-91BC-328DCD0470C8.jpeg
80D4FD89-D426-45DF-903F-6E967866BB0E.jpeg
58F77345-81E8-40F9-A618-0FF3C697FAD4.jpeg
 
Senast ändrad:
O-efterfrågad pickup-input:
Jag har flertalet tidigare Amarok-ägare i vänkretsen som blivit väldigt missnöjda med kvaliteten såfort de ”bruksat” den litet. Alltså inte lerhål och hucks, utan typ skogsvägar och lite mer last.

Jag tycker inte Amaroken lider av dålig kvalitet.
Själv drar jag tungt släp kanske 1000 mil per år, alla typer av vägar, men ingen ”offroad” körning så att säga, så där har jag ingen input.

Min första Amarrok 2014 2.0 körde jag ca 18 000mil med på fyra år, i stort sett bara vanlig service men AC-pumpen gick vid ca 14 000mil, jag var överlag nöjd med den här bilen men 2.0 dieseln var/är ingen höjdare, helt fel med liten snurra på en så pass stor bil.
Bytte in den 2018 mot en Amarok Aventura som hade 3.0 motorn (magisk) samt riiktigt bra säten, komfortstolarna är faktiskt riktigt bra. Åtminstone för mig som är just under 180cm lång.
Denna körde jag nästan 8000mil med på 1.5år, bara vanlig service/4000mil. En av de bästa bilarna jag ägt, däremot känner jag den nuvarande ägaren och motorn hade börjat fukta runt oljetråget så detta behövde plockas ned vilket är besvärligare än man kan tro, slutade med en nota på 16 000;- som VAG inte ville ta då garantin gått ut…
Om jag fortfarande hade ägt bilen så tror jag dom hade svalt denna på goodwill, men det kan man inte veta säkert.

Oavsett så tycker jag den senare Amaroken med 3.0 är en grymt bra bil, kan bara rekomendera köp.
 
Jag tycker inte Amaroken lider av dålig kvalitet.
Själv drar jag tungt släp kanske 1000 mil per år, alla typer av vägar, men ingen ”offroad” körning så att säga, så där har jag ingen input.

Min första Amarrok 2014 2.0 körde jag ca 18 000mil med på fyra år, i stort sett bara vanlig service men AC-pumpen gick vid ca 14 000mil, jag var överlag nöjd med den här bilen men 2.0 dieseln var/är ingen höjdare, helt fel med liten snurra på en så pass stor bil.
Bytte in den 2018 mot en Amarok Aventura som hade 3.0 motorn (magisk) samt riiktigt bra säten, komfortstolarna är faktiskt riktigt bra. Åtminstone för mig som är just under 180cm lång.
Denna körde jag nästan 8000mil med på 1.5år, bara vanlig service/4000mil. En av de bästa bilarna jag ägt, däremot känner jag den nuvarande ägaren och motorn hade börjat fukta runt oljetråget så detta behövde plockas ned vilket är besvärligare än man kan tro, slutade med en nota på 16 000;- som VAG inte ville ta då garantin gått ut…
Om jag fortfarande hade ägt bilen så tror jag dom hade svalt denna på goodwill, men det kan man inte veta säkert.

Oavsett så tycker jag den senare Amaroken med 3.0 är en grymt bra bil, kan bara rekomendera köp.
Hade tidigare en Hilux-06, 2.4 manuell, generator och magnetkopplingen till AC gick sönder nånstans runt 28000mil, hade 32000mil när jag fick en ny Nov-16.

En av dom första av "nya" modellen. 2.4 manuell
Har idag rullat 15000mil, utan bekymmer. Kanske 35% av körningen på dåliga grus/skogsvägar. Enda problemet har varit fukt i dragkontakt och fukt i KCRbox.

Får en ny nästa vecka med 2.8 och automat. Får hoppas att den är lika problemfri.

Komfortmässigt är Toyotan långt efter.
 
Länge sedan jag var fullt ut trogen mot trådtiteln men det känns allmänt accepterat att spåna fritt runt fossilbilar här.

Har ni sett denna, Totem GT Super? Kostar som en halv svennevilla i Stor-Stockholm, men jösses vilket habegär den ger mig. Jag är ju diagnosticerad italofil och den klassiska Giulia GT/105an/Bertone-coupén har alltid legat mig varmt om hjärtat. Får nästan lite euforisvettningar när jag ser en så lyckad nytappning av den klassikern. Visst har man tänjt originalets utseende en hel del, lagt till utrustning vi är van vid i modernare bilar, och dimensionerna har helt klart svällt men det mesta är ändå så pass likt att helheten blir en fullträff enligt mig. Och tack vare flitigt kolfiberanvändande uppges vikten vara endast 1140 kg. Och det med 560-620 hästkrafter till hands beroende på hur du specat din bil.

Synd att priserna tycks börja på 460000 - Euro. Orderboken är öppen nu men hur nära man är att leverera vet jag inte. Med tanke på att jag inte hittat en enda bild på Supern med motorn på plats (Alfa V6 2,9 Quadrifoglio) kan man säkert få vänta en tid. Men det är det säkert värt för de lyckliga som har råd.

Visat min egen Bertone här tidigare, numera i Norge. Den glider med bland bilderna igen som jämförelse.

Och Totem bygger för övrigt även en helelektrisk version; GT Electric. Grymt snygg såklart, fast en tyst version är nog inget för mig.


C6786218-6DDB-4B42-82ED-3A39198443EB.jpeg
46339783-AFC0-4632-BA2F-398603F5A0CB.jpeg
B5988048-2AAD-4DF5-9BF0-4FFBA8CA9DC1.jpeg
6958871C-BBD3-467D-9304-51ACCBDE6DE1.jpeg

17821DF0-9F41-447B-9682-1EA971F5D153.jpeg

2AD7F574-EA1F-47A3-B80B-ABF21DC8FA1D.jpeg


87873B47-D902-42B9-8942-648A8241B0DE.jpeg
42715E45-82BE-446C-A0E5-21616D9DFCB5.jpeg
974339F1-B37A-4E3F-91BC-328DCD0470C8.jpeg
80D4FD89-D426-45DF-903F-6E967866BB0E.jpeg
58F77345-81E8-40F9-A618-0FF3C697FAD4.jpeg

Coolt. Visste inte att de skulle släppa en bensinare, enbart sett den elektriska!
 
Jag tycker inte Amaroken lider av dålig kvalitet.
Själv drar jag tungt släp kanske 1000 mil per år, alla typer av vägar, men ingen ”offroad” körning så att säga, så där har jag ingen input.

Min första Amarrok 2014 2.0 körde jag ca 18 000mil med på fyra år, i stort sett bara vanlig service men AC-pumpen gick vid ca 14 000mil, jag var överlag nöjd med den här bilen men 2.0 dieseln var/är ingen höjdare, helt fel med liten snurra på en så pass stor bil.
Bytte in den 2018 mot en Amarok Aventura som hade 3.0 motorn (magisk) samt riiktigt bra säten, komfortstolarna är faktiskt riktigt bra. Åtminstone för mig som är just under 180cm lång.
Denna körde jag nästan 8000mil med på 1.5år, bara vanlig service/4000mil. En av de bästa bilarna jag ägt, däremot känner jag den nuvarande ägaren och motorn hade börjat fukta runt oljetråget så detta behövde plockas ned vilket är besvärligare än man kan tro, slutade med en nota på 16 000;- som VAG inte ville ta då garantin gått ut…
Om jag fortfarande hade ägt bilen så tror jag dom hade svalt denna på goodwill, men det kan man inte veta säkert.

Oavsett så tycker jag den senare Amaroken med 3.0 är en grymt bra bil, kan bara rekomendera köp.
Tack för input!

V6:an är fantastisk, jag körde mycket med dem på förra jobbet och trivdes otroligt bra, stolarna är fantastiska med sitt utdragbara lårstöd och... tja, jag har mycket lite att anmärka på, att jag tittar på 2.0 är mest för att jag tycker att v6:an är för dyr, till pengarna av en ny Hilux får man en bil som redan har gått närmare 20.000 mil.
 
Jag tycker inte Amaroken lider av dålig kvalitet.
Själv drar jag tungt släp kanske 1000 mil per år, alla typer av vägar, men ingen ”offroad” körning så att säga, så där har jag ingen input.

Min första Amarrok 2014 2.0 körde jag ca 18 000mil med på fyra år, i stort sett bara vanlig service men AC-pumpen gick vid ca 14 000mil, jag var överlag nöjd med den här bilen men 2.0 dieseln var/är ingen höjdare, helt fel med liten snurra på en så pass stor bil.
Bytte in den 2018 mot en Amarok Aventura som hade 3.0 motorn (magisk) samt riiktigt bra säten, komfortstolarna är faktiskt riktigt bra. Åtminstone för mig som är just under 180cm lång.
Denna körde jag nästan 8000mil med på 1.5år, bara vanlig service/4000mil. En av de bästa bilarna jag ägt, däremot känner jag den nuvarande ägaren och motorn hade börjat fukta runt oljetråget så detta behövde plockas ned vilket är besvärligare än man kan tro, slutade med en nota på 16 000;- som VAG inte ville ta då garantin gått ut…
Om jag fortfarande hade ägt bilen så tror jag dom hade svalt denna på goodwill, men det kan man inte veta säkert.

Oavsett så tycker jag den senare Amaroken med 3.0 är en grymt bra bil, kan bara rekomendera köp.
Bra med flera personers input!
 
Det blir nog en A4 avant faktiskt. Polaren som egentligen säljer bmw fick in en a4 i inbyte som de inte kan ha i sin hall. Så jag får den för 190k. 2018, utplockat 2017. 9400 mil. Värderade på nätet och fick 230 ca. Kan ju inte vara så dumt köp ändå så vi har den ett tag till vi vet vad vi vill :)

Ska dubbelkolla några saker med utrustning och försäkring bara.
Jag köpte denna. Det är snart dags för service (11k mil eller vad det nu är).

mtp hur begagnatmarknaden har gått kan jag nog sälja denna med vinst. Funderar på om det är klokt att sälja nu och istället leasa en bil. Då har jag en bil i 3 år så kan jag köpa riktig elbil sedan. Men är inte redo nu… Oxh slipper risken att dieselbilar tappar massa värde pga att alla ska ha elbil.

Min första fråga är vad i grova drag man kan räkna med att kommande service kommer kosta?

kollar på lite olika bilar. Har väntat på höstkampanjer (förra året blev vissa modeller svinbilliga att leasa under hösten

kia Ceed SW

Skoda Kodiaq (gillar egentligen mest men säkert mindre smart val)

Skoda Enyaq

Tror ni det är klokt eller ska man behålla Audin?
 
Har hyfsat omfattande körning i tjänsten och funderar på ev andra stolar i nästa bil.
Någon här som har erfarenhet av BMWs komfortstol vs sportstol?

G30/G31



Sportstol med Sensatec

37C7878D-60D2-45F2-A20E-3A91D64789CF.png


Komfortstol med Dakota
9442BEBF-6AE7-4DF1-A931-5A2CC0DD391F.png
Jag upplever sportstolarna som smala för mina 184cm/88kg. Det är något med skålningen. Alla som åker med upplever samma sak. Men jag har vant mig.
 
Det kommer inte komma i är. Det är väldiga problem att producera de bilar man säljer pga komponentbrist. Normalt är det tvärtom.
Tyvarr ar det ingen bra tidpunkt att vara kopare pa bil just nu. Varesig ny eller begagnad.

Har vill man har 10KUSD over MSRP pa en sketen Kia Seltos. Lexus kor 2-20000 over list beroende pa handlare och modell.
Hondahandlare forsoker pa vissa modeller. Och det finns sakert hogvis med andra marken och handlare som just nu gor samma sak.

Precis som hos Rolex gapar det tomt hos bilhandlarna. Toyota har i byn vagrade salja nytt om jag inte kom med ett lagmilat inbyte som kunde saljas direkt.
Bjod mig ungefar 3K mindre an vad jag gav 2014.....totalt vansinne.....Men goda tider for den som har formanga bilar!
 
Tyvarr ar det ingen bra tidpunkt att vara kopare pa bil just nu. Varesig ny eller begagnad.

Har vill man har 10KUSD over MSRP pa en sketen Kia Seltos. Lexus kor 2-20000 over list beroende pa handlare och modell.
Hondahandlare forsoker pa vissa modeller. Och det finns sakert hogvis med andra marken och handlare som just nu gor samma sak.

Precis som hos Rolex gapar det tomt hos bilhandlarna. Toyota har i byn vagrade salja nytt om jag inte kom med ett lagmilat inbyte som kunde saljas direkt.
Bjod mig ungefar 3K mindre an vad jag gav 2014.....totalt vansinne.....Men goda tider for den som har formanga bilar!
Vet inte om det stämmer, men hörde att vissa bilhandlare köper rättigheten till att köpa din bil den dagen du ska sälja den? Hörde detta ang en sportbil. Hehe marknaden har isf flippat ut :) OBS! Detta var i USA
 
Vet inte om det stämmer, men hörde att vissa bilhandlare köper rättigheten till att köpa din bil den dagen du ska sälja den? Hörde detta ang en sportbil. Hehe marknaden har isf flippat ut :) OBS! Detta var i USA
Nja..

Snarare att du "forbjuds" att salja din bil till nagon annan an saljande foretag under viss tid. Vanligtvis 12manader da de (saljande foretag) far boter fran tillverkaren om det uppdagas.
Detta for att forhindra flippande av omojliga modeller som gar langt over listpris pa begmarknaden. Porsche GT3 ar ett exempel. Ferrari likasa.

Nu ar val detta ingenting som drabbar vanliga bilkopare direkt.

Och givetvis kan du salja samma dag som du koper,Ingen kan forbjuda dig gora vad du vill med din egendom.
Men da kan du glomma fa kopa nagot i framtiden heller. Lite precis sa som Rolex AP och PP funkar idag....
 
  • Like
Reactions: PJZ
Länge sedan jag var fullt ut trogen mot trådtiteln men det känns allmänt accepterat att spåna fritt runt fossilbilar här.

Har ni sett denna, Totem GT Super? Kostar som en halv svennevilla i Stor-Stockholm, men jösses vilket habegär den ger mig. Jag är ju diagnosticerad italofil och den klassiska Giulia GT/105an/Bertone-coupén har alltid legat mig varmt om hjärtat. Får nästan lite euforisvettningar när jag ser en så lyckad nytappning av den klassikern. Visst har man tänjt originalets utseende en hel del, lagt till utrustning vi är van vid i modernare bilar, och dimensionerna har helt klart svällt men det mesta är ändå så pass likt att helheten blir en fullträff enligt mig. Och tack vare flitigt kolfiberanvändande uppges vikten vara endast 1140 kg. Och det med 560-620 hästkrafter till hands beroende på hur du specat din bil.

Synd att priserna tycks börja på 460000 - Euro. Orderboken är öppen nu men hur nära man är att leverera vet jag inte. Med tanke på att jag inte hittat en enda bild på Supern med motorn på plats (Alfa V6 2,9 Quadrifoglio) kan man säkert få vänta en tid. Men det är det säkert värt för de lyckliga som har råd.

Visat min egen Bertone här tidigare, numera i Norge. Den glider med bland bilderna igen som jämförelse.

Och Totem bygger för övrigt även en helelektrisk version; GT Electric. Grymt snygg såklart, fast en tyst version är nog inget för mig.


C6786218-6DDB-4B42-82ED-3A39198443EB.jpeg
46339783-AFC0-4632-BA2F-398603F5A0CB.jpeg
B5988048-2AAD-4DF5-9BF0-4FFBA8CA9DC1.jpeg
6958871C-BBD3-467D-9304-51ACCBDE6DE1.jpeg

17821DF0-9F41-447B-9682-1EA971F5D153.jpeg

2AD7F574-EA1F-47A3-B80B-ABF21DC8FA1D.jpeg


87873B47-D902-42B9-8942-648A8241B0DE.jpeg
42715E45-82BE-446C-A0E5-21616D9DFCB5.jpeg
974339F1-B37A-4E3F-91BC-328DCD0470C8.jpeg
80D4FD89-D426-45DF-903F-6E967866BB0E.jpeg
58F77345-81E8-40F9-A618-0FF3C697FAD4.jpeg
Aldrig sett tidigare. Riktigt nice.. classy men samtidigt uppkäftig!
 
Har du köpt?

Länge hävdat att det där är typ världens mest prisvärda bil.
Nej nej nej. Jag har tillräckligt med problem i livet.
Polaren som har, vi var ut i helgen och drack lite öl i den.
Sjukt prisvärd bil, men det är ju så oerhört mycket skit i den som kan gå sönder. Och som kommer gå sönder. Man måste verkligen tycka om denna bil om man ska äga den.

Men jag håller med dig, den lyxen och prestandan för kronan är nog svårslagen.
Den är ju urstark och knäpptyst.
 
911an som hämtades ut för en vecka sedan har påbörjat resa mot att bli lite mindre ”gubbig”. Tanken är små förändringar som i det hela ger ett grymt helhetsintryck 😊 Nu monterat en original läpp från Porsche fram men lackerad i bilens färg GT-silver, en ”ducktail” från techart samt sänkningsfjädrar. Behöver kompenseras med lite spacer dock 👍🏻
35D8689D-B7F6-41E2-946E-338779CE77FB.jpeg
7CBA5D65-0DCB-4CCC-986B-A5F6E786D891.jpeg



Råkar du vara relativt nyinflyttad? misstänker att vi är (nästan) grannar :angel:
 
Tillbaka
Topp