Apropå äldre bilar, så kom jag att tänka på de som jag ägt genom åren.
Under min uppväxt så hade mina föräldrar Volvo för att sedan gå över till Mercedes. Kommer ihåg när vi hämtade den första Mercedesen på Philipssons. Vilket steg från dåtidens Volvo, det andades kvalitet och premium. Kassaskåpskänsla vid dörrstängning osv.
Min far var nära bekant med en säljare på Volvo och den lokala Alfa Romeo/Fiat-handlaren. Så visst hände det att det ibland på lördagar blev besök i olika bilhallar. Och jag kan också idag finna stort nöje att åka och titta på bilar även om det inte är aktuellt med köp.
Men skit i det, råkade nyligen hitta lite gamla bilder. Har väl ägt strax över tio bilar, varav detta är några av dem:
Volvo 945 -96, letade ett tag och hittade en med låga miltal som var välvårdad. Rullade dock med den en månad senare och försäkringsbolaget löste in. Två dagar efter olyckan sträckte jag ledbandet när jag spelade fotboll, så en skitvecka helt enkelt..
Volvo 945 -98, sista årsmodellen dvs classic. Ett år gammal när jag köpte den och vill minnas att den kostade typ 160.000 SEK. Hade inne den hos BSR i Växjö för byte av ”chip”, wastegate och uppställning av laddtryck. Har för mig det kostade 2995 + 1500 + 1500 SEK. Och bytte efter det hela avgassystemet till 3”. Skulle efter ändrad programvara ge ca 205 hk. BSR rekommenderade byte till förstärkt koppling. Jag struntade i det och tog det lite piano vid start från stillastående. Efter ett år var kopplingen ändå uppäten och fick bytas..
Toyota Celica -91 En ägarfamilj innan mig och köpte den av samma Toyotahandlare som sålde den ny. Helt original utan någon fulstyling.
Volvo V70 T5 -00 Sista årsmodellen med denna karossen. Bland det första jag gjorde var att byta den fula kromade grillen mot en xc-grill. Den 5-cylindriga motorn både lät och gick bra och drack mycket..
Efter att ha läst gott om bilen i tidningen Automobil, så handlades en Octavia RS -03. En lite äldre tidigare brukare och inredningen i nyskick, låga mil och minsta kvitto sparat. Och tidningen Automobil hade rätt, det var mycket bus för pengarna.
Visst lite kan jag sakna bilarna, men det har ju hänt lite genom åren. Tveksamt att jag skulle vara nöjd nu med att åka en Volvo 945 som vardagsbil..