• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Master J

Audemars
2-Faktor
Audis 5:a och BMW:s 6:a håller jag själv tämligen legendariska:)
När Audi femman med för stor turbo får fritt spelrum så är det många känslor i kroppen. Jag hade en potent s2 förr. Det var något extra, ligger i topp av de bilarna jag kört.

Jag har också haft en S2... härlig motor men körmässigt var det som att ratta en tvål i ett blött handfat...
 

llesurk

Vacheron
2-Faktor
Jag har också haft en S2... härlig motor men körmässigt var det som att ratta en tvål i ett blött handfat...
Min skulle bara åka rakt fram, men det var svårt nog när +650 Whp skulle iväg :cool:
Men så är de svår körda. Den vill rakt fram i kurvorna, fegar du får du problem. Laddar man för mycket så kan man av den anledningen få problem :cigar: svårt att hålla lagom med laddtryck när turbon laddar, Hahaha. Men det är lite känsla i det! Har haft och har även kvar en RS2. Uppskattar verkligen karaktären på den, svårkörd och lite stökig. Skönt när man får lite handsvett när man kör bil :)

Edit: roligare med bilder, dessa är ett par år. S2 är inte kvar. Några är mina vänners. Men kan säga att man hade helt klart andra prioriteringar då…
9978FBC4-CA80-40D0-AAFF-075FB86DAD81.png
487DFC33-8835-493E-B777-7B004915C382.png
02B8702E-32F1-43EF-8E26-2F7E937221AE.png
A4285B6B-7EDA-44E6-B5B9-9F3DCCDD1609.jpeg
F397189C-3618-4922-BFFE-FF9ADEF68CC0.png

57E4BFBB-3ED0-4BBD-B125-4C401BCB7CB2.jpeg
 
Senast ändrad:

M.L.

Vacheron
2-Faktor
@LyxfällanNästa det är jättekul att du älskar dina saabar... har inte jättemycket emot Saab själv.

Men när du går på om hur bra dom är så måste du förstå att för oss andra, som i stor utsträckning föredrar tyska premiumbilar, är det som att du tokhyllar en Toyota Avensis...
Mmmmm...en "modern" jätteful dieselkombi från Tyskland är ju naturligtvis det som alla har affischerat väggarna med!;)
 

Master J

Audemars
2-Faktor
Mmmmm...en "modern" jätteful dieselkombi från Tyskland är ju naturligtvis det som alla har affischerat väggarna med!;)

Nä... fy för diesel 🤮
Kul att den kostar över 20 spänn nu...
Åkte med en sväng i min svågers XC90 nu ikväll...såg att snittförb. Låg på 2.0L/mil...
40 spänn milen bara i diesel 😬
 
Mmmmm...en "modern" jätteful dieselkombi från Tyskland är ju naturligtvis det som alla har affischerat väggarna med!;)
Sen är det skillnad på tysk och Tysk. En i familjen har viss förkärlek för Porsche, och i somras fick jag tagit mig en tur med hans senaste inköp. En 993 Carrera 2 manuell med 286hk från -97. Satan vilken maskin.

Den är fräck, till och med lika fräck som Saab. 😉
2F595F88-158C-40AC-B649-B1300EBA6C53.jpeg
ADF65BFE-2E80-4D74-8546-EF3AEA577BCF.jpeg
 

Johe

Omega
Funderar lite kring motoroptimering och chiptrim osv, var så länge sedan jag hade något bilintresse som överstiger att bara köra bil till vardags, så jag har väldigt dålig koll. Är det förhållandevis "säkert" att göra ett steg 1-trim hos någon känd firma? Givet att man bara kör bilen till vardags men vill att det händer lite mer när man gasar ibland. Kan det bli gnäll hos ÅF vid service, besiktningen eller försäkringsbolag om något skulle hända? Andrahandsvärde påverkas mycket? Bilen i fråga har inte någon nybilsgaranti kvar så för den sakens skull inga problem.

Är en MB E400 som då skulle gå från 333hk till 400+ hk, vilket gör mig lite sugen ändå ibland...
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Funderar lite kring motoroptimering och chiptrim osv, var så länge sedan jag hade något bilintresse som överstiger att bara köra bil till vardags, så jag har väldigt dålig koll. Är det förhållandevis "säkert" att göra ett steg 1-trim hos någon känd firma? Givet att man bara kör bilen till vardags men vill att det händer lite mer när man gasar ibland. Kan det bli gnäll hos ÅF vid service, besiktningen eller försäkringsbolag om något skulle hända? Andrahandsvärde påverkas mycket? Bilen i fråga har inte någon nybilsgaranti kvar så för den sakens skull inga problem.

Är en MB E400 som då skulle gå från 333hk till 400+ hk, vilket gör mig lite sugen ändå ibland...
Säkert, ja. Jag har steg 1 på min Abarth, inget gnäll ifrån någon aktör. Verkstaden (auktoriserad) samarbetar tom med optimeraren. Försäkringsbolaget kanske kan vara den som har invändningar, men steg 1 går oftast att återställa till org.
 

Tapiren

Cartier
Det lilla jag
@LyxfällanNästa det är jättekul att du älskar dina saabar... har inte jättemycket emot Saab själv.

Men när du går på om hur bra dom är så måste du förstå att för oss andra, som i stor utsträckning föredrar tyska premiumbilar, är det som att du tokhyllar en Toyota Avensis...


Jag måste räcka upp handen och säga emot lite.

Jag växlar mellan att ogilla Saab till att faktiskt vilja ha en men oaktat det så är det ju per definition en intressant produkt med ett intressant arv som dessutom har en hel del egen karaktär, det finns helt klart större "entusiastvärden" i en Saab än i exempelvis Avensis, men jag skulle nog också ranka Saab betydligt högre än valfri BMW 320 eller Audi A4, sett till exklusivitet och karaktär (och då menar jag inte exklusivitet som prestige utan tillverkat antal, karaktär etc). Sen är det såklart inte en bättre bil eller produkt.
 

Master J

Audemars
2-Faktor
Det lilla jag



Jag måste räcka upp handen och säga emot lite.

Jag växlar mellan att ogilla Saab till att faktiskt vilja ha en men oaktat det så är det ju per definition en intressant produkt med ett intressant arv som dessutom har en hel del egen karaktär, det finns helt klart större "entusiastvärden" i en Saab än i exempelvis Avensis, men jag skulle nog också ranka Saab betydligt högre än valfri BMW 320 eller Audi A4, sett till exklusivitet och karaktär (och då menar jag inte exklusivitet som prestige utan tillverkat antal, karaktär etc). Sen är det såklart inte en bättre bil eller produkt.

Jo men då är det ju...
Beror på vad man jämför.
En 93 Aero är ju trevligare än en 320d, men inte än en 330i....för att Audi ska vara trevliga måste man nästan upp på S-modellerna.

För övrigt är ju varken Saab 95 i standardutförande eller en nyare BMW 320d något som står ut från en avensis tyvärr.
 

Svanis115

Cartier
2-Faktor
Jo men då är det ju...
Beror på vad man jämför.
En 93 Aero är ju trevligare än en 320d, men inte än en 330i....för att Audi ska vara trevliga måste man nästan upp på S-modellerna.

För övrigt är ju varken Saab 95 i standardutförande eller en nyare BMW 320d något som står ut från en avensis tyvärr.
Go Saab, inser att jag någon gång måste skaffa en😁
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Funderar lite kring motoroptimering och chiptrim osv, var så länge sedan jag hade något bilintresse som överstiger att bara köra bil till vardags, så jag har väldigt dålig koll. Är det förhållandevis "säkert" att göra ett steg 1-trim hos någon känd firma?
JA. Så länge du utgår från renommé och erfarenhet hos bolaget - inte prislappen på optimeringen.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
@LyxfällanNästa det är jättekul att du älskar dina saabar... har inte jättemycket emot Saab själv.

Men när du går på om hur bra dom är så måste du förstå att för oss andra, som i stor utsträckning föredrar tyska premiumbilar, är det som att du tokhyllar en Toyota Avensis...
Dra inte Toyota i smutsen bara sådär. Kvalitets åk ju.
En gammal Camry är ju en evighetsmaskin!
 

Tapiren

Cartier
Jo men då är det ju...
Beror på vad man jämför.
En 93 Aero är ju trevligare än en 320d, men inte än en 330i....för att Audi ska vara trevliga måste man nästan upp på S-modellerna.

För övrigt är ju varken Saab 95 i standardutförande eller en nyare BMW 320d något som står ut från en avensis tyvärr.
Ok, nej jag tror helt enkelt att vi har lite olika åsikter helt enkelt. En fin 9-5 eller 9-3 är för mig ett intressant tidsdokument, en del av vår industrihistoria med en hel del intressanta designlösningar och även en del tekniska aspekter som är lite intressanta, då helst en Turbo såklart.

Med det sagt är ju inte alla gamla rostiga 9-5:eek:r lämpliga entusiastbilar, men modellen som sådan kan jag tycka är intressant nog att motivera intresset från entusiaster på ett annat sätt än Avensis och 320d.

Min nuvarande drömbil är dock en annan; Volvo 850 GLT, helst en -92:a i lanseringsfärg. Rolig att köra? Snygg? Kanske inte men ändå ett intressant tidsdokument jag gärna skulle bruka soliga sommardagar. Även en fin Saab 9000 vore roligt att ha i garaget.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Ok, nej jag tror helt enkelt att vi har lite olika åsikter helt enkelt. En fin 9-5 eller 9-3 är för mig ett intressant tidsdokument, en del av vår industrihistoria med en hel del intressanta designlösningar och även en del tekniska aspekter som är lite intressanta, då helst en Turbo såklart.
Min far hade en sån här när jag tog körkort. Som tidsdokument är den absolut cool och motorn var kraftfull men som bil räknat? Nej redan då var den omodern i chassit och utrymmena framförallt.
Min nuvarande drömbil är dock en annan; Volvo 850 GLT, helst en -92:a i lanseringsfärg. Rolig att köra? Snygg? Kanske inte men ändå ett intressant tidsdokument jag gärna skulle bruka soliga sommardagar. Även en fin Saab 9000 vore roligt att ha i garaget.
Du hade chansen precis innan jul ;) https://bilwebauctions.se/novemberauktion-2-2021/volvo-850-glt-50641
 

LS

Panerai
2-Faktor
Apropå Saab - Kör en Saab 9-5 som vinter- och bruksbil. En bil jag köpte billigt som beater men gillar den ändå mer och mer. Den är grymt bra på allt som min Cayman är dålig på, och såklart vice verca. Interiört känns den väldigt föråldrad, betydligt äldre än min bmw 335 från -07, trots att den faktiskt är 2 år nyare än så (-09a).

Här på snabbvisit hos @Cuban8 med segelflygplanssläp på väg till Litauen för omlackering.

3B77887F-59CC-4089-A828-3396C7B46896.jpeg
 

Master J

Audemars
2-Faktor
Apropå Saab - Kör en Saab 9-5 som vinter- och bruksbil. En bil jag köpte billigt som beater men gillar den ändå mer och mer. Den är grymt bra på allt som min Cayman är dålig på, och såklart vice verca. Interiört känns den väldigt föråldrad, betydligt äldre än min bmw 335 från -07, trots att den faktiskt är 2 år nyare än så (-09a).

Här på snabbvisit hos @Cuban8 med segelflygplanssläp på väg till Litauen för omlackering.

3B77887F-59CC-4089-A828-3396C7B46896.jpeg

Saab 95 var väl i produktion i typ 17 år, så inte så konstigt att den var lite bedagad...
 

DHLE

Cartier
2-Faktor
En kompis lånade min Saab i ett par timmar i somras. När han lämnade tillbaka den sa han hmm ja den var ju modern en gång i tiden🤣 Hade han helt rätt i, men jag gillar den.
 
  • Like
Reactions: LS

Sheepdog

Panerai
2-Faktor
Apropå äldre bilar, så kom jag att tänka på de som jag ägt genom åren.
Under min uppväxt så hade mina föräldrar Volvo för att sedan gå över till Mercedes. Kommer ihåg när vi hämtade den första Mercedesen på Philipssons. Vilket steg från dåtidens Volvo, det andades kvalitet och premium. Kassaskåpskänsla vid dörrstängning osv.
Min far var nära bekant med en säljare på Volvo och den lokala Alfa Romeo/Fiat-handlaren. Så visst hände det att det ibland på lördagar blev besök i olika bilhallar. Och jag kan också idag finna stort nöje att åka och titta på bilar även om det inte är aktuellt med köp.
Men skit i det, råkade nyligen hitta lite gamla bilder. Har väl ägt strax över tio bilar, varav detta är några av dem:

Volvo 945 -96, letade ett tag och hittade en med låga miltal som var välvårdad. Rullade dock med den en månad senare och försäkringsbolaget löste in. Två dagar efter olyckan sträckte jag ledbandet när jag spelade fotboll, så en skitvecka helt enkelt..
7DB76C36-7940-45D4-A547-C4483B42B8D0.jpeg

Volvo 945 -98, sista årsmodellen dvs classic. Ett år gammal när jag köpte den och vill minnas att den kostade typ 160.000 SEK. Hade inne den hos BSR i Växjö för byte av ”chip”, wastegate och uppställning av laddtryck. Har för mig det kostade 2995 + 1500 + 1500 SEK. Och bytte efter det hela avgassystemet till 3”. Skulle efter ändrad programvara ge ca 205 hk. BSR rekommenderade byte till förstärkt koppling. Jag struntade i det och tog det lite piano vid start från stillastående. Efter ett år var kopplingen ändå uppäten och fick bytas..
EA5C6F5F-1846-4462-BE48-12F95B55F5D7.jpeg

Toyota Celica -91 En ägarfamilj innan mig och köpte den av samma Toyotahandlare som sålde den ny. Helt original utan någon fulstyling.
81314A71-4F37-496E-8B63-F218766A7865.jpeg

Volvo V70 T5 -00 Sista årsmodellen med denna karossen. Bland det första jag gjorde var att byta den fula kromade grillen mot en xc-grill. Den 5-cylindriga motorn både lät och gick bra och drack mycket..
903E1CEF-BF03-44F3-8FB9-5CF0E8856F29.jpeg

Efter att ha läst gott om bilen i tidningen Automobil, så handlades en Octavia RS -03. En lite äldre tidigare brukare och inredningen i nyskick, låga mil och minsta kvitto sparat. Och tidningen Automobil hade rätt, det var mycket bus för pengarna.
F79CA159-8859-48DE-B4E3-123E77FB4284.jpeg

Visst lite kan jag sakna bilarna, men det har ju hänt lite genom åren. Tveksamt att jag skulle vara nöjd nu med att åka en Volvo 945 som vardagsbil..
 
Topp