• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Jag tror det handlar lite om hur länge bilen står mellan gångerna man använder den också. Om den står såpass länge att vatten från snö och is som smält hinner torka så borde det vara bättre om bilen står varmt. Om det bara hinner smälta, så bilen är blöt mest hela tiden, så kan det kanske göra att bilen rostar mer än om det aldrig smält.

Sen får man kanske även väga in bekvämlighet och vilka andra möjligheter man har att värma bilen. Har man ingen förvärmning så borde inne vara att föredra, även om det eventuellt skulle kunna rosta lite mer.

Hej Bullen,

En vardagsbil, spelar det ngn roll om jag har den i varm eller kallgarage?

Varm låter skönast, men minns mig ha hört att det inte är bra för en daily, under vintern med tempskillnader på daglig basis? Är detta lite av en skröna eller sanning?
Det handlar mer om fukthalt än om det är varmt eller kallt. Det är inte riktigt så enkelt så att den relativa luftfuktigheten alltid är högre i ett varmgarage. Jag hade till 100% ställt bilen i varmgarage om jag kunnat. Tittar man på min egen entusiastbil som står i varmgarage är det inte ens rost på bromsskivorna efter ett halvår. Det får man om man står utomhus på några dagar. Vet inte hur vetenskaplig den observationen är men nånting i alla fall ;)

Det handlar mer om fukthalt än om det är varmt eller kallt. Det är inte riktigt så enkelt så att den relativa luftfuktigheten alltid är högre i ett varmgarage. Jag hade till 100% ställt bilen i varmgarage om jag kunnat. Tittar man på min egen entusiastbil som står i varmgarage är det inte ens rost på bromsskivorna efter ett halvår. Det får man om man står utomhus på några dagar. Vet inte hur vetenskaplig den observationen är men nånting i alla fall ;)

Det absolut bästa är avfuktare, men det är lite overkill.
Bra ventilation och inte allt för låg värme är det bästa, för det mesta.
Sedan att det blir dyrare är en annan sak. Men om frågan bara är ”bättre eller sämre med varmgarage” så är svaret att det är bättre.

Det absolut bästa är avfuktare, men det är lite overkill.
Bra ventilation och inte allt för låg värme är det bästa, för det mesta.
Sedan att det blir dyrare är en annan sak. Men om frågan bara är ”bättre eller sämre med varmgarage” så är svaret att det är bättre.
Har själv 20 grader i garaget plus avfuktare. Aldrig haft rost någonstans. Min väderstation säger 98% fuktighet utomhus. Så vad tror ni?

Kör (minst)18 grader med avfuktare i 23kvm garage, har även pax-fläkt och två tilluftsventiler.

Overkill eller inte, det rann ifrån fönster, dörrhandtag när jag förr i tiden ställde in kall och blöt bil utan avfuktaren. Räckte inte med fläkt.

Hej kära entusiastvänner. Sommarplanerna är igång för att få min kära Alpina till tipp-topp skick. Egentligen mest några små, och rätt så irrelevanta, saker men ser så fram emot det ändå :)

Även på jakt för 4-hjulsdriven (bensinare) daily... lutar lite äldre Volvo 60 då jag ägde en 2017 D4 AWD under några månader och gillade kärran. Svårt för de nya volvomodellerna.

Kanske Polestar MY2015? Om man man lyckas hitta ett bra ex.

e38B12-.png

Guldkorn på youtube om just Alpina:

Enda valet då är ju t6 awd och utbudet börjar bli skralt tycker jag. Finns fler v70 och xc60 om man gillar awd men de är ju inte lika trevliga att köra tyvärr.
Fun story, en svensk Volvohandlare lyckades få igenom en konfiguration av en svensksåld XC70 P3 med bensinmotor, något man inte tillät på den Svenska marknaden, det skulle bara vara dieselmotorer vid det tillfället. Jag tror att USA fick T6 men annars var nästan alla XC70 diesel. Trots det gick ordern igenom till produktion och när den hade byggts så var det personalen på golvet som ringde och frågade om det här verkligen stämde. Då "drog man i snöret" och stoppade produktionen för att sedan lyfta ut bilen från linan och bygga om den.

Hade varit en rolig berättelse för den som köpte bilen om det gick igenom; "jag lyckades få en bensinare i min XC70".

https://www.blocket.se/annons/1002225504 Nåt visst år den inte såldes, för de har ju byggts och sålts i Sverige?
Ja några år såldes den med bensinmotor. Men detta var under den tiden då man hade bestämt sig för enbart diesel i Sverige. Man hade även bensinare på XC70 P2.
Kommer inte ihåg exakt vilka år det gällde.

Kollade lite snabbt: bör vara mellan 2008 och 2010 som man hade enbart diesel. Och sedan på senare år också.

Ja några år såldes den med bensinmotor. Men detta var under den tiden då man hade bestämt sig för enbart diesel i Sverige. Man hade även bensinare på XC70 P2.
Kommer inte ihåg exakt vilka år det gällde.

Kollade lite snabbt: bör vara mellan 2008 och 2010 som man hade enbart diesel. Och sedan på senare år också.
Jag är lite rädd att den som drog historien för dig ville göra den bättre än vad den är, det finns både 3.2 och T6 svensksålda de åren ;)
1739113586123.png

Jag är lite rädd att den som drog historien för dig ville göra den bättre än vad den är, det finns både 3.2 och T6 svensksålda de åren ;)
1739113586123.png
Ja då vet jag inte, minns att det handlade om det iallafall (bensin/diesel) och detta är en person som jobbade på Volvo, personen som drog i snöret så att säga. Kanske var något annat viktigt som jag missade.
Edit: möjligt att det handlade om fyrhjulsdrift och bensin vs diesel med någon modell som endast hade fyrhjulsdrift tillsammans med dieselmotorn. Men jag vet inte.

Yes! 4-cyl VEA motorn saknade absolut AWD i vissa varianter som fanns med diesel.

Är ingen expert på Volvos olika motorer eller konfigurationer. Min syster gick bort strax innan jul och hon ägde en Volvo XC70 som hon köpte på grund av sitt stora hästintresse. Jag använder just nu den bilen sedan det hände eftersom den står på gatan utomhus och ingen bil mår bra av att stå stilla längre perioder under de omständigheterna. Närmar sig 27000 mil och drygt 12 år gammal. Välskött maskinellt under alla åren av samma mekaniker. Långt ifrån pedant skött i övrigt, men tvättad regelbundet utan att den har varit inne på rekord en enda gång under hennes ägo. Är rätt imponerad över skicket på bilen och hur den känns att köra bakom ratten. Det kunde stått 10 000 mil på mätaren. Ingen rost någonstans utom vid några stenskott i ovansidan på rutan i plåten. Något jag kommer fixa innan det blir något.

Syrrans XC70 har den stora diesel femman D5 med 215 hk. Växellådan växlar utmärkt. Motorn passar bilens karaktär perfekt. Råstark och lite oförfinad i sin gång. Det är ingen bil man köper för körglädje utan för dess praktiska egenskaper. Känns som den kommer starta i alla väder. En evighetsmaskin så länge den får lite skötsel. Att den är något primitiv är till dess favör.

På många sätt och vis är den antagen mer användbar rent praktiskt än dess modernare Volvo V/XC90. Motorn klarar Euro 5 och har vissa restriktioner i dagens värld beroende på var bilen nyttjas. Bor man inte i någon europeisk metropol spelar det knappast någon roll att de är förbjudna att köras där i centrala delar.

Man kan fortfarande köra in i centrala delarna av Köpenhamn t ex. Men i ärlighetens namn behöver man knappas köra in en bil där. Det finns andra transportmöjligheter som i alla andra städer av den digniteten. Dieselförbud på någon enskild gata i Stockholm. Kunde man bry sig mindre?

För egen del har jag aldrig ägt någon dieselbil. Har endast ägt bensinbilar hela livet.

Skulle aldrig köpa en Volvo XC70 med bensinmotor. Det är inte rätt typ av motor för den bilen och dess användningsområde.

Kommer antagligen behålla Volvon. Den har ett större värde praktiskt än vad den är värd rent ekonomiskt och har känd historia. En keeper helt enkelt. Vad kan man köpa i dess prisklass som är bättre? Inte särskilt mycket.

Bara lösa en bättre förvaring så att bilen skyddas från vädret element när den står outnyttjad.

Här och nu är Volvon ovärderlig och faktiskt viktigare än övriga bilar jag äger. Kommer behöva den praktiska och oömma aspekten vilket är befriande. Körglädje, motorljud och karaktär har ingen plats i tillvaron just nu. Men den dagen kommer. Allt har sin tid.

Senast ändrad:
Nu kommer jag och dagdrömmer: skulle en RS4/6 eller M5 vara helkass som daily?
Hur stor plånbok har du? Service/försäkringskostnaderna är högre än en 2.0tdi. :) Bor du i storstad? Båda är väl ganska stöldbegärliga.
Givetvis kan du använda dom som daily, har en kompis som kör rs7 som vardagspulka nu, tidigare s6 och rs5.

Livet är för kort för att undra, köp o prova funkar det inte för dej så säljer du. 👍

RS 4 alla dagar i veckan! 🤙🏻
Audibilarna och M3 finns ju som kombi, gör nog livet lite lättare. Eller AMG 63 i C eller E klass.
Hur stor plånbok har du? Service/försäkringskostnaderna är högre än en 2.0tdi. :) Bor du i storstad? Båda är väl ganska stöldbegärliga.
Givetvis kan du använda dom som daily, har en kompis som kör rs7 som vardagspulka nu, tidigare s6 och rs5.

Livet är för kort för att undra, köp o prova funkar det inte för dej så säljer du. 👍
Jag har ju gått och tänkt på att byta min elbil, en Ioniq 5, men att hitta något som är tillräckligt bra för att ersätta den kommer kosta typ 800 k plus plus ett ganska högt förmånsvärde.. då är det ju roligare att behålla Ioniq och komplettera med en året runt-räcer.

Jag är ju verkligen sucker för V8, så egentligen går rs4 bort. Men jag tycker att den är coolare än C63.

Jag har garage så jag gissar att den kommer stå hyfsat säkert.

Jag antar att försäkring och service landar på typ 30-40 k per år oavsett vilken bil det är?

Jag har ju gått och tänkt på att byta min elbil, en Ioniq 5, men att hitta något som är tillräckligt bra för att ersätta den kommer kosta typ 800 k plus plus ett ganska högt förmånsvärde.. då är det ju roligare att behålla Ioniq och komplettera med en året runt-räcer.

Jag är ju verkligen sucker för V8, så egentligen går rs4 bort. Men jag tycker att den är coolare än C63.

Jag antar att försäkring och service landar på typ 30-40 k per år oavsett vilken bil det är?
Köper du en ny bil får du räkna med skatt på ca30000/år dom första 3 åren.
Dålig koll på servicekostnaderna på dom men jag vet att andra servicen på en cayenne gts(v8) går på 45000. :eek:
Försäkring kollar du enkelt genom ett telefonsamtal till ditt bolag.

RS4 fins med V8, har själv kört konbana med en på en flygplats!
Mycket roligare och kvickar i responsen än en RS6 och med de rätta proportionera! 👌

Vad tittar du på för årsmodell/prisklass?

Audi S4 finns ju med V8 :)
Hade en sådan några år, sugis på 344HK…..ett jäkla ös var det, men samtidigt mkt trevlig och bekväm. Enda nackdelen var väl att man kom 36 mil på full tank…

Köper du en ny bil får du räkna med skatt på ca30000/år dom första 3 åren.
Dålig koll på servicekostnaderna på dom men jag vet att andra servicen på en cayenne gts(v8) går på 45000. :eek:
Försäkring kollar du enkelt genom ett telefonsamtal till ditt bolag.
Ny kommer jag aldrig köpa. Minst tre år gammal.
RS4 fins med V8, har själv kört konbana med en på en flygplats!
Mycket roligare och kvickar i responsen än en RS6 och med de rätta proportionera! 👌

Den blå var ju faktiskt riktigt cool! Det kanske är något sådant jag ska kolla på. Även om jag kanske hade kollat på lite nyare.
Vad tittar du på för årsmodell/prisklass?
Nu är det ju som sagt bara fönstershoppa, men jag tycker man får riktigt vassa grejer för runt 8-900 k och årsmodell runt 21.
Audi S4 finns ju med V8 :)
Hade en sådan några år, sugis på 344HK…..ett jäkla ös var det, men samtidigt mkt trevlig och bekväm. Enda nackdelen var väl att man kom 36 mil på full tank…
Det kanske också är en variant. Men nu ska jag ju kosta på mig att drömma lite, och då är det RS eller M.

Tillbaka
Topp