• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Vilka tre bilar skulle ni köpa om pengar, tid, utrymme samt kunnande (för underhåll och reparationer) inte var en faktor?
För min del skulle det bli följande tre som får betraktas som mina drömbilar. Gemensamt för dessa är byggkvaliteten. Ja, eller snarare frånvaro av byggkvalitet!😁

Först och främst skulle jag införskaffa en Jaguar XJC 5.3. V12. Det är kupémodellen av XJ Serie 2 (enda modellen som gjorts som kupé). Jag var ju redan som liten grabb orimligt förtjust i Jaguars XJ-serier. När min morbror skaffade sig en XJ40 på nittiotalet så började jag drömma om att själv någon gång bli ägare till en XJ.
För mig är XJC:n den snyggaste bilen som någonsin gjorts. Tyvärr har jag varken utrymme eller kunskaper för att ta hand om en sjuttitalsjagga. Så jag har fått nöja mig med det näst bästa, lite nyare varianter av XJ (X300 och X350).
Naturligtvis skulle jag köpa den i British Racing Green.🙂

När jag sommarjobbade som brevbärare stod det en fantastisk fin Citroën SM på tomten till ett av de hushållen som jag distribuerade brev till. Jag såg alltid till att på mina postrundor ta en lång vätske- och vilopaus just vid det här huset för att beundra mästerverket.
Med Maseratimotor, riktigt läcker interiör och teknik som var främmande för de allra flesta tidigt sjuttiotal så är SM en av de häftigaste bilarna som byggts.
Naturligtvis skulle jag införskaffa den i den där snygga klassiska guldish-färgen.🙂

Har alltid gillat Maserati Biturbo. Ordentligt snygga trots (tack vare?) sin kantighet. Jag skulle nog satsa på en årsmodell med första karossen men där man gjort den nödvändiga uppdateringen av inredningen. Pluspoäng också för vad som kan vara bilvärldens snyggaste klocka!⌚
Naturligtvis skulle jag skaffa en som var lackerad i brunt.🙂

Åsså så lite bilder...📸
jaguar_xj_12c_groen-.jpg
1978-Citroen-SM-.jpg
Biturbo_exterior-.jpg
 
Vilka tre bilar skulle ni köpa om pengar, tid, utrymme samt kunnande (för underhåll och reparationer) inte var en faktor?
För min del skulle det bli följande tre som får betraktas som mina drömbilar. Gemensamt för dessa är byggkvaliteten. Ja, eller snarare frånvaro av byggkvalitet!😁

Först och främst skulle jag införskaffa en Jaguar XJC 5.3. V12. Det är kupémodellen av XJ Serie 2 (enda modellen som gjorts som kupé). Jag var ju redan som liten grabb orimligt förtjust i Jaguars XJ-serier. När min morbror skaffade sig en XJ40 på nittiotalet så började jag drömma om att själv någon gång bli ägare till en XJ.
För mig är XJC:n den snyggaste bilen som någonsin gjorts. Tyvärr har jag varken utrymme eller kunskaper för att ta hand om en sjuttitalsjagga. Så jag har fått nöja mig med det näst bästa, lite nyare varianter av XJ (X300 och X350).
Naturligtvis skulle jag köpa den i British Racing Green.🙂

När jag sommarjobbade som brevbärare stod det en fantastisk fin Citroën SM på tomten till ett av de hushållen som jag distribuerade brev till. Jag såg alltid till att på mina postrundor ta en lång vätske- och vilopaus just vid det här huset för att beundra mästerverket.
Med Maseratimotor, riktigt läcker interiör och teknik som var främmande för de allra flesta tidigt sjuttiotal så är SM en av de häftigaste bilarna som byggts.
Naturligtvis skulle jag införskaffa den i den där snygga klassiska guldish-färgen.🙂

Har alltid gillat Maserati Biturbo. Ordentligt snygga trots (tack vare?) sin kantighet. Jag skulle nog satsa på en årsmodell med första karossen men där man gjort den nödvändiga uppdateringen av inredningen. Pluspoäng också för vad som kan vara bilvärldens snyggaste klocka!⌚
Naturligtvis skulle jag skaffa en som var lackerad i brunt.🙂

Åsså så lite bilder...📸
jaguar_xj_12c_groen-.jpg
1978-Citroen-SM-.jpg
Biturbo_exterior-.jpg
Fiat panda 4x4 av första generationen vill jag ha igen, 40-serie land cruiser och Toyota Century

bubblare: Matra Rancho
 
Senast ändrad:
Tror den får gå på kvarndammen eller något smidigt. Och är väl risk att även om jag berättar så mörkar de. Tänkte privatleasa en VW id4 istället.
Skönt ändå att det gick bra för er.

En fackmannamässigt lagad bil anses "ren" i Sverige och man har ingen skyldighet att uppge någonting om det. Så KVD kommer inte skriva någonting eftersom de inte behöver.

Men blev du påkörd av en M5 bakifrån på sommardäck? Är rädd att den bilen kommer lösas in och skrotas, de börjar ju bli riktigt sällsynta...
 
Vilka tre bilar skulle ni köpa om pengar, tid, utrymme samt kunnande (för underhåll och reparationer) inte var en faktor?
För min del skulle det bli följande tre som får betraktas som mina drömbilar. Gemensamt för dessa är byggkvaliteten. Ja, eller snarare frånvaro av byggkvalitet!😁

Först och främst skulle jag införskaffa en Jaguar XJC 5.3. V12. Det är kupémodellen av XJ Serie 2 (enda modellen som gjorts som kupé). Jag var ju redan som liten grabb orimligt förtjust i Jaguars XJ-serier. När min morbror skaffade sig en XJ40 på nittiotalet så började jag drömma om att själv någon gång bli ägare till en XJ.
För mig är XJC:n den snyggaste bilen som någonsin gjorts. Tyvärr har jag varken utrymme eller kunskaper för att ta hand om en sjuttitalsjagga. Så jag har fått nöja mig med det näst bästa, lite nyare varianter av XJ (X300 och X350).
Naturligtvis skulle jag köpa den i British Racing Green.🙂

När jag sommarjobbade som brevbärare stod det en fantastisk fin Citroën SM på tomten till ett av de hushållen som jag distribuerade brev till. Jag såg alltid till att på mina postrundor ta en lång vätske- och vilopaus just vid det här huset för att beundra mästerverket.
Med Maseratimotor, riktigt läcker interiör och teknik som var främmande för de allra flesta tidigt sjuttiotal så är SM en av de häftigaste bilarna som byggts.
Naturligtvis skulle jag införskaffa den i den där snygga klassiska guldish-färgen.🙂

Har alltid gillat Maserati Biturbo. Ordentligt snygga trots (tack vare?) sin kantighet. Jag skulle nog satsa på en årsmodell med första karossen men där man gjort den nödvändiga uppdateringen av inredningen. Pluspoäng också för vad som kan vara bilvärldens snyggaste klocka!⌚
Naturligtvis skulle jag skaffa en som var lackerad i brunt.🙂

Åsså så lite bilder...📸
jaguar_xj_12c_groen-.jpg
1978-Citroen-SM-.jpg
Biturbo_exterior-.jpg

BMW X5M
BMW M3 E30 sport evolution
Porsche 911-74 RSR
 
Skönt ändå att det gick bra för er.

En fackmannamässigt lagad bil anses "ren" i Sverige och man har ingen skyldighet att uppge någonting om det. Så KVD kommer inte skriva någonting eftersom de inte behöver.

Men blev du påkörd av en M5 bakifrån på sommardäck? Är rädd att den bilen kommer lösas in och skrotas, de börjar ju bli riktigt sällsynta...
Det är en E39 touring med M pkt. (Rails med takräck på bilden….)
 
1EB80B02-6CB8-42FF-A9F3-37DA242E75CD.jpeg


Påkörd av en rattfyllerist igår mitt på dagen. Jag stod stilla vid rött ljus. Hade hela familjen i bilen men gick bra med alla. Lite stela nackar på mig och frun.

Bilen klarade sig också förhållandevis bra vid första inspektion. Tackar dragkroken.

Jag hade ändå planerat att sälja bilen. Definitivt nu vill inte köra i en krockad bil. Antar att det blir rejäl värdeminskning i och med krock. Någon som vet om försäkringsbolag täcker detta? Jag har en stor bilförsäkring hos Folksam. Vet inte vad fyllot har för försäkring. Polisen omhändertog honom.
Den som kört på ett stillastående fordon är per automatik vållande = det där skall motpartens förs. Bolag täcka. Är hen oförsäkrad söker du ersättning hos trafikförsäkringsföreningen (tff.se)

Fb ersätter reparation till samma skick som innan eller lösen om det ej anses vara försvarbart att reparera men ej ev. värdeminskning eftersom bilen skall repareras till samma skick som innan.

Du anmäler skadan till ditt eget bolag och låter dem reglera den, är det oklart vållande (kommer det inte att vara i detta fallet!) kan de kräva dig på självrisken tills det är utrett vem som vållat. De regressar sedan motpartens fb kostnaderna.

Såklart svårt att se, eftersom det står en BMW i vägen, men det verkar inte vara några större skador på din bil. Stötfångarhöljet behöver bytas men dragkrok / dragkroksbalk har nog tagit mesta smällen. Nosen på en bil är mjuk för att absorbera krafterna, därför BMW ser ganska mosad ut men airbagen verkar inte löst och då är inte heller krockvåldet jättestort.
 
1EB80B02-6CB8-42FF-A9F3-37DA242E75CD.jpeg


Påkörd av en rattfyllerist igår mitt på dagen. Jag stod stilla vid rött ljus. Hade hela familjen i bilen men gick bra med alla. Lite stela nackar på mig och frun.

Bilen klarade sig också förhållandevis bra vid första inspektion. Tackar dragkroken.

Jag hade ändå planerat att sälja bilen. Definitivt nu vill inte köra i en krockad bil. Antar att det blir rejäl värdeminskning i och med krock. Någon som vet om försäkringsbolag täcker detta? Jag har en stor bilförsäkring hos Folksam. Vet inte vad fyllot har för försäkring. Polisen omhändertog honom.
Dragkroken är väl snarare en nackdel vid krock. Deformationszonerna absorberar inte krafterna lika bra. Är iaf vad jag hört tidigare.
 
Dragkroken är väl snarare en nackdel vid krock. Deformationszonerna absorberar inte krafterna lika bra. Är iaf vad jag hört tidigare.
Absolut, den leder krafterna rakt in i rambalkarna (som den sitter stumt bultad i) förbi deformationszonen. Men vid såpass liten kollision som på bilden bör det inte vara någon fara för att en stålbil blivit skev, värre med alu. Verkstaden måste dock kryssmäta den oavsett.
 
Tillbaka
Topp