Tror den får gå på kvarndammen eller något smidigt. Och är väl risk att även om jag berättar så mörkar de. Tänkte privatleasa en VW id4 istället.Jo, om man säljer privat.
Inte vid inbyte... tänker jag
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Tror den får gå på kvarndammen eller något smidigt. Och är väl risk att även om jag berättar så mörkar de. Tänkte privatleasa en VW id4 istället.Jo, om man säljer privat.
Inte vid inbyte... tänker jag
Fiat panda 4x4 av första generationen vill jag ha igen, 40-serie land cruiser och Toyota CenturyVilka tre bilar skulle ni köpa om pengar, tid, utrymme samt kunnande (för underhåll och reparationer) inte var en faktor?
För min del skulle det bli följande tre som får betraktas som mina drömbilar. Gemensamt för dessa är byggkvaliteten. Ja, eller snarare frånvaro av byggkvalitet!
Först och främst skulle jag införskaffa en Jaguar XJC 5.3. V12. Det är kupémodellen av XJ Serie 2 (enda modellen som gjorts som kupé). Jag var ju redan som liten grabb orimligt förtjust i Jaguars XJ-serier. När min morbror skaffade sig en XJ40 på nittiotalet så började jag drömma om att själv någon gång bli ägare till en XJ.
För mig är XJC:n den snyggaste bilen som någonsin gjorts. Tyvärr har jag varken utrymme eller kunskaper för att ta hand om en sjuttitalsjagga. Så jag har fått nöja mig med det näst bästa, lite nyare varianter av XJ (X300 och X350).
Naturligtvis skulle jag köpa den i British Racing Green.
När jag sommarjobbade som brevbärare stod det en fantastisk fin Citroën SM på tomten till ett av de hushållen som jag distribuerade brev till. Jag såg alltid till att på mina postrundor ta en lång vätske- och vilopaus just vid det här huset för att beundra mästerverket.
Med Maseratimotor, riktigt läcker interiör och teknik som var främmande för de allra flesta tidigt sjuttiotal så är SM en av de häftigaste bilarna som byggts.
Naturligtvis skulle jag införskaffa den i den där snygga klassiska guldish-färgen.
Har alltid gillat Maserati Biturbo. Ordentligt snygga trots (tack vare?) sin kantighet. Jag skulle nog satsa på en årsmodell med första karossen men där man gjort den nödvändiga uppdateringen av inredningen. Pluspoäng också för vad som kan vara bilvärldens snyggaste klocka!
Naturligtvis skulle jag skaffa en som var lackerad i brunt.
Åsså så lite bilder...
![]()
![]()
![]()
Skönt ändå att det gick bra för er.Tror den får gå på kvarndammen eller något smidigt. Och är väl risk att även om jag berättar så mörkar de. Tänkte privatleasa en VW id4 istället.
Vilka tre bilar skulle ni köpa om pengar, tid, utrymme samt kunnande (för underhåll och reparationer) inte var en faktor?
För min del skulle det bli följande tre som får betraktas som mina drömbilar. Gemensamt för dessa är byggkvaliteten. Ja, eller snarare frånvaro av byggkvalitet!
Först och främst skulle jag införskaffa en Jaguar XJC 5.3. V12. Det är kupémodellen av XJ Serie 2 (enda modellen som gjorts som kupé). Jag var ju redan som liten grabb orimligt förtjust i Jaguars XJ-serier. När min morbror skaffade sig en XJ40 på nittiotalet så började jag drömma om att själv någon gång bli ägare till en XJ.
För mig är XJC:n den snyggaste bilen som någonsin gjorts. Tyvärr har jag varken utrymme eller kunskaper för att ta hand om en sjuttitalsjagga. Så jag har fått nöja mig med det näst bästa, lite nyare varianter av XJ (X300 och X350).
Naturligtvis skulle jag köpa den i British Racing Green.
När jag sommarjobbade som brevbärare stod det en fantastisk fin Citroën SM på tomten till ett av de hushållen som jag distribuerade brev till. Jag såg alltid till att på mina postrundor ta en lång vätske- och vilopaus just vid det här huset för att beundra mästerverket.
Med Maseratimotor, riktigt läcker interiör och teknik som var främmande för de allra flesta tidigt sjuttiotal så är SM en av de häftigaste bilarna som byggts.
Naturligtvis skulle jag införskaffa den i den där snygga klassiska guldish-färgen.
Har alltid gillat Maserati Biturbo. Ordentligt snygga trots (tack vare?) sin kantighet. Jag skulle nog satsa på en årsmodell med första karossen men där man gjort den nödvändiga uppdateringen av inredningen. Pluspoäng också för vad som kan vara bilvärldens snyggaste klocka!
Naturligtvis skulle jag skaffa en som var lackerad i brunt.
Åsså så lite bilder...
![]()
![]()
![]()
Det är en E39 touring med M pkt. (Rails med takräck på bilden….)Skönt ändå att det gick bra för er.
En fackmannamässigt lagad bil anses "ren" i Sverige och man har ingen skyldighet att uppge någonting om det. Så KVD kommer inte skriva någonting eftersom de inte behöver.
Men blev du påkörd av en M5 bakifrån på sommardäck? Är rädd att den bilen kommer lösas in och skrotas, de börjar ju bli riktigt sällsynta...
Den som kört på ett stillastående fordon är per automatik vållande = det där skall motpartens förs. Bolag täcka. Är hen oförsäkrad söker du ersättning hos trafikförsäkringsföreningen (tff.se)![]()
Påkörd av en rattfyllerist igår mitt på dagen. Jag stod stilla vid rött ljus. Hade hela familjen i bilen men gick bra med alla. Lite stela nackar på mig och frun.
Bilen klarade sig också förhållandevis bra vid första inspektion. Tackar dragkroken.
Jag hade ändå planerat att sälja bilen. Definitivt nu vill inte köra i en krockad bil. Antar att det blir rejäl värdeminskning i och med krock. Någon som vet om försäkringsbolag täcker detta? Jag har en stor bilförsäkring hos Folksam. Vet inte vad fyllot har för försäkring. Polisen omhändertog honom.
Dragkroken är väl snarare en nackdel vid krock. Deformationszonerna absorberar inte krafterna lika bra. Är iaf vad jag hört tidigare.![]()
Påkörd av en rattfyllerist igår mitt på dagen. Jag stod stilla vid rött ljus. Hade hela familjen i bilen men gick bra med alla. Lite stela nackar på mig och frun.
Bilen klarade sig också förhållandevis bra vid första inspektion. Tackar dragkroken.
Jag hade ändå planerat att sälja bilen. Definitivt nu vill inte köra i en krockad bil. Antar att det blir rejäl värdeminskning i och med krock. Någon som vet om försäkringsbolag täcker detta? Jag har en stor bilförsäkring hos Folksam. Vet inte vad fyllot har för försäkring. Polisen omhändertog honom.
Dragkroken är väl snarare en nackdel vid krock. Deformationszonerna absorberar inte krafterna lika bra. Är iaf vad jag hört tidigare.
Absolut, den leder krafterna rakt in i rambalkarna (som den sitter stumt bultad i) förbi deformationszonen. Men vid såpass liten kollision som på bilden bör det inte vara någon fara för att en stålbil blivit skev, värre med alu. Verkstaden måste dock kryssmäta den oavsett.Dragkroken är väl snarare en nackdel vid krock. Deformationszonerna absorberar inte krafterna lika bra. Är iaf vad jag hört tidigare.
Aj vad jag saknar min 9000 Aero/Talladega.Blir ju nostalgisk av Saabpratet! Min 9000 aero jag hade men som tyvärr är såld sen 10 år tillbaka
![]()
Tack för input. Man blir lätt biased när utfallet blev så bra och alla är ok.Dragkroken är väl snarare en nackdel vid krock. Deformationszonerna absorberar inte krafterna lika bra. Är iaf vad jag hört tidigare.
Toyotan hade jag ingen koll på. Kul kärra!Fiat panda 4x4 av första generationen vill jag ha igen, 40-serie land cruiser och Toyota Century
bubblare: Matra Rancho
M3:an är onekligen en klassisker!BMW X5M
BMW M3 E30 sport evolution
Porsche 911-74 RSR
Den där bilen kommer lagas utan någon som helst diskussion. Inga problem.Inte mycket skador på min vid första anblick
![]()
M3:an är onekligen en klassisker!
![]()
Borde vara olagligt att behandla en kulturskatt så illa!Har en gubbe som har en SM ståendes ute på tomten på landet. Har stått i ett garage tidigare men tror den står ute för andra vintern nu. På gräsmattan..
Borde vara olagligt att behandla en kulturskatt så illa!![]()
Borde vara olagligt att behandla en kulturskatt så illa!![]()
Rädda(köp) denHåller med till fullo. Vrider sig i magen när jag går förbi den varje gång...![]()
Det var bara de där problemen med utrymme och kunnande...Rädda(köp) den![]()
Ingen bil jag önskar äga. Dock vurmar ju om det mesta udda och excentriska som bilentusiast och jag la faktiskt fram förslag om att han skulle få in den i samma lada som vi har båten i. Finns plats och är 100 gånger bättre förvar än ute...Rädda(köp) den![]()
Ja det är nog långt ifrån en enkel bil att restaurera som jag förstått det...Det var bara de där problemen med utrymme och kunnande...
Jäklar va snyggSom man längtar
![]()