• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Apropå äldre bilar, så kom jag att tänka på de som jag ägt genom åren.
Under min uppväxt så hade mina föräldrar Volvo för att sedan gå över till Mercedes. Kommer ihåg när vi hämtade den första Mercedesen på Philipssons. Vilket steg från dåtidens Volvo, det andades kvalitet och premium. Kassaskåpskänsla vid dörrstängning osv.
Min far var nära bekant med en säljare på Volvo och den lokala Alfa Romeo/Fiat-handlaren. Så visst hände det att det ibland på lördagar blev besök i olika bilhallar. Och jag kan också idag finna stort nöje att åka och titta på bilar även om det inte är aktuellt med köp.
Men skit i det, råkade nyligen hitta lite gamla bilder. Har väl ägt strax över tio bilar, varav detta är några av dem:

Volvo 945 -96, letade ett tag och hittade en med låga miltal som var välvårdad. Rullade dock med den en månad senare och försäkringsbolaget löste in. Två dagar efter olyckan sträckte jag ledbandet när jag spelade fotboll, så en skitvecka helt enkelt..
7DB76C36-7940-45D4-A547-C4483B42B8D0.jpeg

Volvo 945 -98, sista årsmodellen dvs classic. Ett år gammal när jag köpte den och vill minnas att den kostade typ 160.000 SEK. Hade inne den hos BSR i Växjö för byte av ”chip”, wastegate och uppställning av laddtryck. Har för mig det kostade 2995 + 1500 + 1500 SEK. Och bytte efter det hela avgassystemet till 3”. Skulle efter ändrad programvara ge ca 205 hk. BSR rekommenderade byte till förstärkt koppling. Jag struntade i det och tog det lite piano vid start från stillastående. Efter ett år var kopplingen ändå uppäten och fick bytas..
EA5C6F5F-1846-4462-BE48-12F95B55F5D7.jpeg

Toyota Celica -91 En ägarfamilj innan mig och köpte den av samma Toyotahandlare som sålde den ny. Helt original utan någon fulstyling.
81314A71-4F37-496E-8B63-F218766A7865.jpeg

Volvo V70 T5 -00 Sista årsmodellen med denna karossen. Bland det första jag gjorde var att byta den fula kromade grillen mot en xc-grill. Den 5-cylindriga motorn både lät och gick bra och drack mycket..
903E1CEF-BF03-44F3-8FB9-5CF0E8856F29.jpeg

Efter att ha läst gott om bilen i tidningen Automobil, så handlades en Octavia RS -03. En lite äldre tidigare brukare och inredningen i nyskick, låga mil och minsta kvitto sparat. Och tidningen Automobil hade rätt, det var mycket bus för pengarna.
F79CA159-8859-48DE-B4E3-123E77FB4284.jpeg

Visst lite kan jag sakna bilarna, men det har ju hänt lite genom åren. Tveksamt att jag skulle vara nöjd nu med att åka en Volvo 945 som vardagsbil..
945 är en härlig bil. Köpte mig en för 2 år sedan. Original SE med 1 ägare. Hann inte äga den längre än 1 vecka innan den blev stulen och till denna dag inte funnen. Jättetrist.
 
Vilket monster Porschen är, ser ut som han får kämpa för att hålla kvar den på banan. Där runt 4 minuter wtf 😳

Du skulle kunna göra likadant - bara du hade loafers med tofs och vita tubsockor! :D

…han har koll, sjukt duktig! Men klart den är ett monster. Galet turbolagg och för tiden världens snabbaste bil - ingen riktigt lättkörd sak!
 
Saab 95 var väl i produktion i typ 17 år, så inte så konstigt att den var lite bedagad...

1999 till 2016, liten facelift 2002 och en större 2006.
Nej nej, 1997 till 2010 för första generationens 9-5:a med en betydande uppdatering 2006. 2010 tillverkades både den helt nya generationens 9-5 samtidigt som gamla 9-5:an i kombivariant, i väntan på finansiering att rulla ut nya kombin.
 
Nej nej, 1997 till 2010 för första generationens 9-5:a med en betydande uppdatering 2006. 2010 tillverkades både den helt nya generationens 9-5 samtidigt som gamla 9-5:an i kombivariant, i väntan på finansiering att rulla ut nya kombin.
Det har du helt rätt. Men första officiella årsmodellen för 9-5 är 1998 ;) ÅM 2002 kom xenonljus och en liten uppdatering av stötfångarna.
 
Efter att jag tvättade min bil förra veckan påpekade frun att hennes bil också var skitig, så idag passade jag på med den också. Hon köpte den ny för tio år sedan och den är fortfarande i mycket bra skick. En av dom sista V50 som producerades så det är en Classic med en massa extra utrustning för en marginell merkostnad.

Volvo V50 2022-01-11.jpg
 
Efter att jag tvättade min bil förra veckan påpekade frun att hennes bil också var skitig, så idag passade jag på med den också. Hon köpte den ny för tio år sedan och den är fortfarande i mycket bra skick. En av dom sista V50 som producerades så det är en Classic med en massa extra utrustning för en marginell merkostnad.

Volvo V50 2022-01-11.jpg
Classic-modellerna är bra köp. Visst, du köper en bil som inte längre ska produceras och du kanske kunde köpa en nyare generation. Samtidigt får man dock, precis som du säger en mycket välutrustad bil för pengarna, och även en bil som varit i produktion länge vilket bör innebära att eventuella barnsjukdomar och andra fel ska vara åtgärdade. Lite därför jag köpte en fräsch V70 Classic (2008) istället för en nästa generations V70 under dess första produktionsår.

Var uppe i Norge och bergsklättrade lite för några veckor sedan. Hakkapeliitta däck på bilen, väldigt bra dubbdäck.
hkrwcp8gip881.jpg
 
Senast ändrad:
Classic-modellerna är bra köp. Visst, du köper en bil som inte längre ska produceras och du kanske kunde köpa en nyare generation. Samtidigt får man dock, precis som du säger en mycket välutrustad bil för pengarna, och även en bil som varit i produktion länge vilket bör innebära att eventuella barnsjukdomar och andra fel ska vara åtgärdade. Lite därför jag köpte en fräsch V70 Classic (2008) istället för en nästa generations V70 under dess första produktionsår.

Var uppe i Norge och bergsklättrade lite för några veckor sedan. Hakkapeliitta däck på bilen, väldigt bra dubbdäck.
hkrwcp8gip881.jpg
Det där är dessutom i mina ögon sista generetionens "riktiga" Volvo. Inga tydliga Ford-influenser och någotsånär karaktärsfulla (sen tycker jag interiörerna i dem där ser ut att komma från tidigt 90-tal men det är bara ännu en av mina gnälliga åsikter).

Är fortfarande på jakt efter möjligheten att provköra en V70R.
 
Det där är dessutom i mina ögon sista generetionens "riktiga" Volvo. Inga tydliga Ford-influenser och någotsånär karaktärsfulla (sen tycker jag interiörerna i dem där ser ut att komma från tidigt 90-tal men det är bara ännu en av mina gnälliga åsikter).

Är fortfarande på jakt efter möjligheten att provköra en V70R.
Håller med, så vitt jag vet är P2 plattformen den sista ”egenutvecklade” plattformen. Riktigt trevlig bil faktiskt. Interiören är gammelmodig men lite charmig. Har allt jag måste ha. Bra högtalare, grymma säten, osv.

Skulle också vilja prova en V70R/S60R. Även XC90 med V8:an.
 
Efter att jag tvättade min bil förra veckan påpekade frun att hennes bil också var skitig, så idag passade jag på med den också. Hon köpte den ny för tio år sedan och den är fortfarande i mycket bra skick. En av dom sista V50 som producerades så det är en Classic med en massa extra utrustning för en marginell merkostnad.

Volvo V50 2022-01-11.jpg
Jäkla drömbil! Körde 10k mil i en sådan och det enda jag lyckades ha sönder var en hjulbult.
 
Blir ju nostalgisk av Saabpratet! Min 9000 aero jag hade men som tyvärr är såld sen 10 år tillbaka
IMG_20220113_225947.jpg
Född och uppvuxen med Saab. Har genom åren kört 95 ’67, 96 ’64, 96 ’67, 97 ’70, 99 ’82, 900ep cab ’91 och 900S ’92. Och har säker glömt någon hehe.
Nuförtiden rullar man dock på elektroner. Inne på min tredje Tesla. XP ´19.

9108B146-AE33-4633-8F89-9CA67CB127AA.jpeg
 
och jag körde 10k mil i en sådan och det var det nog bara hjulbultarna som inte gick sönder, dock mellan 15-25k mil.

Som alltid är begagnad bil ett lotteri bara

Jag hade en, från ny, och åkte typ 4000 mil i den, och allt gick sönder, inklusive hjulbultarna.

Botten nåddes när den stannade på väg ut genom porten från verkstaden, efter att den stått på service i 3 dagar och kostat mig 30’ - servicekillen tittar på mig och frågar vad han vill att jag byter nu…

Sålde. Tvek på att köpa Volvo någonsin igen.
 
Hehe ja V50 var inte kända för att vara problemfria. En av få Volvos jag aldrig skulle köpa. Köper hellre en 440 GL före en V50...
Men nya är de säkert helt OK.
Nja ..., min fru älskar den men 10k mil senare har den kostat en del på sista tiden, ny centralenhet till ABS t ex var fan inte billigt (17k). Lite trång över axlarna dessutom jämfört med min BMW, men visst, bra och praktisk bil för pengarna.

och jag körde 10k mil i en sådan och det var det nog bara hjulbultarna som inte gick sönder, dock mellan 15-25k mil.

Som alltid är begagnad bil ett lotteri bara

Haha nej jag har förstått att den modellen inte har det bästa ryktet 😅 ironiskt nog har min nuvarande (om än antika) land cruiser som är känd som världshistoriens pålitligaste bil gått sönder fler gånger på kortare tid än V50n jag hade 😂
Men anekdoter och statistik är olika saker, det är jag fullt medveten om.
 
Jag hade en, från ny, och åkte typ 4000 mil i den, och allt gick sönder, inklusive hjulbultarna.

Botten nåddes när den stannade på väg ut genom porten från verkstaden, efter att den stått på service i 3 dagar och kostat mig 30’ - servicekillen tittar på mig och frågar vad han vill att jag byter nu…

Sålde. Tvek på att köpa Volvo någonsin igen.
Vilken motor hade du?
Säkraste valet från den tidsperioden är väl V70 och S60. Min V70 har gått 15,000 mil och ingenting har behövts bytas ut utöver normala slitagedelar som bromsskivor, belägg, kamrem, osv. Har en polare vars farsa hade en V70 som bruksbil som hade gått runt 50,000 mil. Tar man hand om dessa bilar går de långt.

Av någon anledning verkar V50:n vara klart sämre, känner en annan som köpte en ganska fräsch V50 som första bil, också en hel del bekymmer med den. Är det någon som vet varför just V50:n strular så mycket mer än V70/S60 från samma tid?
 
Vilken motor hade du?
Säkraste valet från den tidsperioden är väl V70 och S60. Min V70 har gått 15,000 mil och ingenting har behövts bytas ut utöver normala slitagedelar som bromsskivor, belägg, kamrem, osv. Har en polare vars farsa hade en V70 som bruksbil som hade gått runt 50,000 mil. Tar man hand om dessa bilar går de långt.

Av någon anledning verkar V50:n vara klart sämre, känner en annan som köpte en ganska fräsch V50 som första bil, också en hel del bekymmer med den. Är det någon som vet varför just V50:n strular så mycket mer än V70/S60 från samma tid?

1,6D. 2010. Hade, ärligt, haft den kvar om den gått som den skulle. Mycket trevlig bil. Förutom just att den var kass då.

En av de stora anledningarna till att jag lackade rejält var att jag var, på den tiden, konstant kund på Volvos egna mackar. Ett av de konstaterade felen på min bil var att den ökande tillsatsen av etanol i dieseln ledde till algtillväxt (!) i bränslesystemet. Jag kontaktade Volvo centralt några ggr efter detta, speciellt efter att bilen tvärdött i trafik med riktigt trafikfarliga situationer som följd - fick totalt kalla handen, inte ens ett svar på min kommunikation…

…så beter sig inte vettiga företag.

Dör stod jag och plöjde ner pengar i en, i princip oanvänd bil, som gick som en påse nötter pga Volvos egna tillkortakommanden. Blev som sagt trött och har svårt att se mig som kund till det företaget igen.
 
1EB80B02-6CB8-42FF-A9F3-37DA242E75CD.jpeg


Påkörd av en rattfyllerist igår mitt på dagen. Jag stod stilla vid rött ljus. Hade hela familjen i bilen men gick bra med alla. Lite stela nackar på mig och frun.

Bilen klarade sig också förhållandevis bra vid första inspektion. Tackar dragkroken.

Jag hade ändå planerat att sälja bilen. Definitivt nu vill inte köra i en krockad bil. Antar att det blir rejäl värdeminskning i och med krock. Någon som vet om försäkringsbolag täcker detta? Jag har en stor bilförsäkring hos Folksam. Vet inte vad fyllot har för försäkring. Polisen omhändertog honom.
 
1EB80B02-6CB8-42FF-A9F3-37DA242E75CD.jpeg


Påkörd av en rattfyllerist igår mitt på dagen. Jag stod stilla vid rött ljus. Hade hela familjen i bilen men gick bra med alla. Lite stela nackar på mig och frun.

Bilen klarade sig också förhållandevis bra vid första inspektion. Tackar dragkroken.

Jag hade ändå planerat att sälja bilen. Definitivt nu vill inte köra i en krockad bil. Antar att det blir rejäl värdeminskning i och med krock. Någon som vet om försäkringsbolag täcker detta? Jag har en stor bilförsäkring hos Folksam. Vet inte vad fyllot har för försäkring. Polisen omhändertog honom.

En krock syns inte i bilens historik i Sverige... om du inte har en massiv reparation med omlackering osv att förklara vid försäljning.
 
Tillbaka
Topp