• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Våren? :D

tempImagetqZUVe.png
 
Familjebil/vardagsbil: Tesla Model X Plaid
Bilen till grovgörat och äventyren: Tesla Cybertruck, men i väntan på den Rivian R1T
Hobbybilen: Maserati Khamsin

Nuvarande status, 1 av 3, typ, kör Model X Performance.
Cybertrucken är ju riktigt härligt rå!:cool: Men verkar osäkert om den kommer till Europa?
Släpptes nyligen bilder på hur prototypen ser ut just nu,
original.jpg
 
Cybertrucken är ju riktigt härligt rå!:cool: Men verkar osäkert om den kommer till Europa?
Släpptes nyligen bilder på hur prototypen ser ut just nu,
original.jpg
Den blir för tung för att köras på personbilskörkort inom EU så den kommer nog inte säljas reguljärt här. Några exemplar kanske importeras vartefter privat.
 
Är själv ingen fan av combi modeller, men det måste ju finnas stor marknad för dessa familjevänliga modeller globalt. Intressant om ryktet att Mercedes helt slutar tillverka combi stämmer. Undrar om fler premium tillverkare kommer gå samma väg?
 
Är själv ingen fan av combi modeller, men det måste ju finnas stor marknad för dessa familjevänliga modeller globalt. Intressant om ryktet att Mercedes helt slutar tillverka combi stämmer. Undrar om fler premium tillverkare kommer gå samma väg?
Efter att ha skaffat SUV kan i alla fall jag inte tänka mig en kombi. Mest svenskar som är högljudda om kombi och även här dalar efterfrågan.
 
Kombi är ju en rätt nordiskt, tyskt och om det var nederländsk/holländsk populär kategori. I övriga världen är det inte särskilt populärt men däremot är SUV kategorin oerhört populär globalt. Att då lägga massa resurser på en kategori som inte säljer särskilt bra globalt är ju inte så konstigt.

Personligen så ser jag enbart två bra saker (frånsett alla som är relaterade en bil) vilket är markfrigången och då man ska lasta barn och spänna fast dom. I övrigt är jag inget fan, Dom är större, tyngre törstigare och därav mindre miljövänliga. Säkrare är säkert en kategori som många säger och det stämmer nog till viss del. Hade jag haft ekonomi för rolig bil och bruksbil skulle jag med stor sannolikhet köra en suv som brukis men den som säger att en suv är lika kul att köra som en M3/911 ljuger. Men tills dess blir det något lägre för någon åker är jag aldrig ute och kör på ändå..
 
Är själv ingen fan av combi modeller, men det måste ju finnas stor marknad för dessa familjevänliga modeller globalt. Intressant om ryktet att Mercedes helt slutar tillverka combi stämmer. Undrar om fler premium tillverkare kommer gå samma väg?

Som påpekats tidigare är ju kombi en typiskt norderoupeisk företeelse, men tråkigt om dom försvinner är ju en del av Sveriges kulturarv med kombi.
 
Alright, trodde det var populärare med combi, men verkar rimligt att Mercedes då eventuellt överger denna biltyp.

Är som sagt själv ingen fan av combi, de få gånger jag kört är när jag haft som lånebil och det är definitivt inte min stil
 
Som påpekats tidigare är ju kombi en typiskt norderoupeisk företeelse, men tråkigt om dom försvinner är ju en del av Sveriges kulturarv med kombi.

Lite sorgligt om biltypen mer eller mindre försvinner tycker jag. Borde kunna samexistera med övriga men tillverkarna själva anger förstås strategier för framtida satsningar utifrån vad de anser vara mödan värd.

En Toyota Tercel, Opel Omega Kombi, Ford Focus eller Volvo V90 D4 gör väl ingen särskilt upphetsad men tänk så många fantastiska kombibilar det tagits fram genom åren. Även folkhemmets Volvo 245 Turbo var ju en för tiden tuff bil.

Men det finns ju annat också..

Ferrari 250 GT Drogo ”Breadvan”, byggd på 250 GT SWB-plattan. En one-off ofta synlig i historisk racing i GB.

BV.jpg


Ferrari i modern tappning hette först FF och numera GTC4 Lusso – praktiska familjebilar. Några snurrar även vintertid i 08.

GTC4L.jpg


Lamborghini har aldrig haft någon kombi i serieproduktion. Men en one-off i form av 400GT Flying Star var en riktigt läcker bil

400GTFLSt.jpg


Alfa Romeo har haft en hel del balla kombis men kanske smäller ändå Giulia Familiare högst. Användes även som ambulanser och polisbilar

fam.jpg


Jaguar XJS i Lynx Eventer Shooting Brake utförande är ju mumma och byggdes alltså av det separata företaget Lynx engineering, inte Jaguar själva.

LynxEv.jpg


Aston Martin har haft Shooting Brakes i flera generationer, bl a DB5, DB6, Lagonda och helt nyligen Vantage Zagato. Oftast inte särskilt många byggda. Zagaton gjordes i 99 ex

DB5SB.jpg

DB6SB.jpg

LAgSB.jpg

VanZ_SB_99.jpg


BMW M5 Touring, sålde förstås klart bättre som Sedan oavsett generation men jag skulle föredra en Touring ändå. Tänk en E34 av sista årsmodellen 1995. Och smågalet – och kul - att stoppa en sug-V10 i kombikaross som generationen efter erbjöds med. Och så finns det ju även Alpina, men av någon outgrundlig anledning föredrar jag dem i Sedanutförande.

95e34.jpg


Audi gjorde ju sin klassiska RS2 endast som Avant, alltså kombi. Första generationens RS6 var klart vanligare i Avant än Sedanutförande, även om det första exemplar jag såg live råkade vara en Sedan, friskt gasande mellan huskropparna på Östermalm. Lät helt brutalt. Rätt säker på att det fortsatt vara Avantövervikt i säljstatistiken under generationerna efter just beträffande RS6. Faktiskt även för S6 av samtliga generationer. Den senaste RS6 Avant skulle absolut göra sig bra även på min uppfart.

RS2.jpg

RS6.jpg



Mercedes CLS63 AMG Shooting Brake är också en grym bil men utan att vara särskilt praktisk

CLS63AMG SB.jpg



Porsche Panamera var aldrig varit något för mig förrän jag såg en Turbo Sport Turismo. Den kittlade ändå lite grann måste jag erkänna

PanTurST.jpg



Trist om segmentet försvinner men har svårt att tro att alla droppar det helt.
 
Senast ändrad:
Jaguar XJS i Lynx Eventer Shooting Brake utförande är ju mumma och byggdes alltså av det separata företaget Lynx engineering, inte Jaguar själva.
LynxEv.jpg
Übercool skapelse!:cool: Har alltid gillat den!:)
5a5a78fbe13c6154d3efd20c740f904eb7d8cd87.jpg

Tänk om man hade kunnat få vara med på den här tillställningen (helst som ägare förstås men det hade förhöjt min livskvalitet bara att få vara med som dreglande åskådare).🥰
2560px-Jaguar_XJS_Lynx_Eventer_Meeting_2012.JPG
 
C0C480D1-AB69-497B-8942-30FAAB3EFB2E.png

Vilken märklig marknad det är. Igår annonserade jag ut min pappas 13 år gamla XC 60 efter att han sent i livet insett att man bör köra MB.

Absolut ingenting märkvärdigt med den här bilen. Snarare tvärt om då den börjat rosta, vilket också framgick i annonsen.

Handpenning på kontot 12 minuter efter att annonsen kom ut. 25 mail och ca 50 påringningar under samma tid..

79 000 kr var uppenbarligen för billigt. Men vafan en rostig gammal dieselvolvo borde ju inte vara värd mer..
 
C0C480D1-AB69-497B-8942-30FAAB3EFB2E.png

Vilken märklig marknad det är. Igår annonserade jag ut min pappas 13 år gamla XC 60 efter att han sent i livet insett att man bör köra MB.

Absolut ingenting märkvärdigt med den här bilen. Snarare tvärt om då den börjat rosta, vilket också framgick i annonsen.

Handpenning på kontot 12 minuter efter att annonsen kom ut. 25 mail och ca 50 påringningar under samma tid..

79 000 kr var uppenbarligen för billigt. Men vafan en rostig gammal dieselvolvo borde ju inte vara värd mer..
Jag slår vad om att vi ser den på blocket igen inom två veckor, med 30tkr påslag.

Men absolut, marknaden är helt knasig.
 
Tillbaka
Topp