• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

A da ska ni fa en idolbild att dreggla over!


FlipSwede.jpg
 
Alltså, Gordon Murray.. vilken genialisk mysfarbror han är. Numera skapar han ju bilar under sitt eget namn och den pinfärska ”instegsmodellen” T.33 är inte bara enastående vacker i all sin enkelhet, utan har ju både manuell låda och en riktig V12. Bara att få höra den varva ur vore drömmen. Hoppas få se och höra en i verkligheten någon gång. Så mycket 60-talsdesign att jag blir alldeles vimsig. Underbart att se något sådant presenteras 2022 i elektrifieringshysterins tidsera. Och att drömma är gratis



ED7103E2-2F94-4234-B81B-277A90B0846A.jpeg
F5E39D06-B73D-4072-82D3-17B4C9D29964.jpeg
300177C5-5DBB-4F0E-9F79-8CEF8DCDFEDD.jpeg
64ED9878-4C54-481B-8F8B-9450075D3246.jpeg


74471BDF-7653-470C-AEC6-4917D15B0D7A.jpeg
163DF88C-7915-4999-8778-8FCAC25DE2D5.jpeg
D7E96F2B-A226-4B6E-9BBA-E3A153AE0E24.jpeg
B142C3AE-E441-4206-82DA-819A124071C5.jpeg
 

Bilagor

  • 6CC01072-4387-4C2C-9ACB-8F3272C6BAA8.jpeg
    6CC01072-4387-4C2C-9ACB-8F3272C6BAA8.jpeg
    68.3 KB · Visningar: 6
  • 62931605-CE19-4F30-92F7-28FFE9E42B00.jpeg
    62931605-CE19-4F30-92F7-28FFE9E42B00.jpeg
    715 KB · Visningar: 3
  • 14E1D386-F73A-4B63-8ACD-4DA284F4418B.jpeg
    14E1D386-F73A-4B63-8ACD-4DA284F4418B.jpeg
    551.7 KB · Visningar: 4
  • 4F17C11B-2369-475C-B1F6-7FE4D9F08849.jpeg
    4F17C11B-2369-475C-B1F6-7FE4D9F08849.jpeg
    272.4 KB · Visningar: 2
  • 2FA5A6EA-1AB9-4430-9C39-950E293182A5.jpeg
    2FA5A6EA-1AB9-4430-9C39-950E293182A5.jpeg
    155.6 KB · Visningar: 2
  • 71C1D67B-CC1C-45F8-B657-88B6BDC34688.jpeg
    71C1D67B-CC1C-45F8-B657-88B6BDC34688.jpeg
    71.9 KB · Visningar: 3
Alltså, Gordon Murray.. vilken genialisk mysfarbror han är. Numera skapar han ju bilar under sitt eget namn och den pinfärska ”instegsmodellen” T.33 är inte bara enastående vacker i all sin enkelhet, utan har ju både manuell låda och en riktig V12. Bara att få höra den varva ur vore drömmen. Hoppas få se och höra en i verkligheten någon gång. Så mycket 60-talsdesign att jag blir alldeles vimsig. Underbart att se något sådant presenteras 2022 i elektrifieringshysterins tidsera. Och att drömma är gratis



ED7103E2-2F94-4234-B81B-277A90B0846A.jpeg
F5E39D06-B73D-4072-82D3-17B4C9D29964.jpeg
300177C5-5DBB-4F0E-9F79-8CEF8DCDFEDD.jpeg
64ED9878-4C54-481B-8F8B-9450075D3246.jpeg


74471BDF-7653-470C-AEC6-4917D15B0D7A.jpeg
163DF88C-7915-4999-8778-8FCAC25DE2D5.jpeg
D7E96F2B-A226-4B6E-9BBA-E3A153AE0E24.jpeg
B142C3AE-E441-4206-82DA-819A124071C5.jpeg
Ljudet när dom körde Goowood med T50 var ju brutalt :)
 
Gjorde affär på den här igår. Hämtar den i påsk är det tänkt. -98 med stora motorn och inte ens 5k mil. YOLO!
7A10D679-74DD-4004-A6E0-BC337F11626A.jpeg
Även jag har skaffat mig en japansk supersportbil.
RDT_20211125_1211453053143231726434022.png


Jag insåg snabbt att en entusiastbil kommer stå mestadelen av tiden, och övrig tid antagligen vara sönder. En prisvärd, rolig vagn jag klarar skruva med själv fick bli lösningen!

Jag fick kontakt med en man som tog in denna från Tyskland. En 2001 Sport med VVT, 6 växlad låda, diffspärr, de stora bromsarna. Sen är man ju som man är. Ett fullt avgas är köpt, en ECU så man kan mappa den, R-däck på lätta fälgar, kraschbåge, spoiler och coilovers 😂 Det blev ett projekt för banåkning och lite inspirerad landsvägskörning!

IMG20220130135911.jpg
 
Alltså, Gordon Murray.. vilken genialisk mysfarbror han är. Numera skapar han ju bilar under sitt eget namn och den pinfärska ”instegsmodellen” T.33 är inte bara enastående vacker i all sin enkelhet, utan har ju både manuell låda och en riktig V12. Bara att få höra den varva ur vore drömmen. Hoppas få se och höra en i verkligheten någon gång. Så mycket 60-talsdesign att jag blir alldeles vimsig. Underbart att se något sådant presenteras 2022 i elektrifieringshysterins tidsera. Och att drömma är gratis



ED7103E2-2F94-4234-B81B-277A90B0846A.jpeg
F5E39D06-B73D-4072-82D3-17B4C9D29964.jpeg
300177C5-5DBB-4F0E-9F79-8CEF8DCDFEDD.jpeg
64ED9878-4C54-481B-8F8B-9450075D3246.jpeg


74471BDF-7653-470C-AEC6-4917D15B0D7A.jpeg
163DF88C-7915-4999-8778-8FCAC25DE2D5.jpeg
D7E96F2B-A226-4B6E-9BBA-E3A153AE0E24.jpeg
B142C3AE-E441-4206-82DA-819A124071C5.jpeg
Han verkar dock lite väl självgod ibland herrn…

finns det några ”reviews” på T50? Eller har dem inte levererat någon bil ännu?
 
  • Like
Reactions: par
Även jag har skaffat mig en japansk supersportbil.
RDT_20211125_1211453053143231726434022.png


Jag insåg snabbt att en entusiastbil kommer stå mestadelen av tiden, och övrig tid antagligen vara sönder. En prisvärd, rolig vagn jag klarar skruva med själv fick bli lösningen!

Jag fick kontakt med en man som tog in denna från Tyskland. En 2001 Sport med VVT, 6 växlad låda, diffspärr, de stora bromsarna. Sen är man ju som man är. Ett fullt avgas är köpt, en ECU så man kan mappa den, R-däck på lätta fälgar, kraschbåge, spoiler och coilovers 😂 Det blev ett projekt för banåkning och lite inspirerad landsvägskörning!

IMG20220130135911.jpg
Ja det ska bli trevligt med en entusiastbil igen. Det var snart 10 år sedan. Nu räknar jag med ett bekymmersfritt ägande. Ska dock göra en service själv när jag fått hem den och granskat vad som gjorts på den. Jag tänker kamrem, vattenpump, bränsle och luftfilter, bromsvätska, stift/tändkablar och olja/filter. IL motorsport verkar sitta på mycket till bra priser från Tyskland. Ganska fantastiskt att jag lyckades hitta denna. Förmodligen en av de dyraste nb som sålts de senaste åren men sannolikt också en av de finaste. Denna ska få stanna i originalskick. Absolut inget ska vara utbytt förutom normal service. Ingen anmärkning på någon besiktning sedan ny och 4800 mil och 4 ägare (men egentligen tre då två hade samma adress) Nuvarande ägare aktiv i motorhistoriska riksförbundet vilket bådar gott. Köpt osedd kan jag tillägga.
Det enda som bytts exteriört är originaldäcken som påpekades av bilbesiktningen men enbart pga ålder och inte mönsterdjup när de nu var 24 år gamla.😎
 
Börjar faktiskt bli riktigt trist att läsa biltidningar nuförtiden. 75% av testerna handlar om laddhastighet, räckvidd och laddbekymmer. :(
Lite som i forumets ladd- och sladdtråd...
Kommer framtidens bilentusiaster om 50 år sitta och diskutera olika typer av elmotorer/laddsystem/batterityper/specs osv och skrika på varandra så som folk idag och förr argumenterar för sin favoritmotor (raksexa vs V8 osv).

Finns det ens olika typer av elmotorer och sånt som folk kommer nörda in sig på, eller kommer den nördigheten dö ut i bilar?

Kommer bilsnacket kanske bli likt mobiltelefoner och annan teknik? AMD vs Intel, iOS vs Android? Fyfan vad tråkigt.

Kanske kommer folk börja uppskatta andra mekaniska aspekter av bilar som folk verkar skita i idag? Hjulupphängningar, double wishbone vs Macpherson Strut?

Kommer bli intressant att se hur utvecklingen påverkar de diskussioner som nördarna har.
 
Bilentusiasterna har en kämpig tillvaro numera, vill påstå att det började redan för säg 10 år sen när man började trycka till reglerna för genomsnittsutsläpp inom EU. Hur kul har det varit att diskutera två olika 2l dieslar mot varandra? :banghead: Det har ju varit det som stått för >90% av försäljningen.
 
Bilentusiasterna har en kämpig tillvaro numera, vill påstå att det började redan för säg 10 år sen när man började trycka till reglerna för genomsnittsutsläpp inom EU. Hur kul har det varit att diskutera två olika 2l dieslar mot varandra? :banghead: Det har ju varit det som stått för >90% av försäljningen.

90% av försäljningen och därav har dieseln blivit dyr
 
Dieseln har dragit iväg pga reduktionsplikten (=inblandning av miljöbränsle) som vi förbundit oss till. Det beror inte på ökad efterfrågan.
 
Kommer framtidens bilentusiaster om 50 år sitta och diskutera olika typer av elmotorer/laddsystem/batterityper/specs osv och skrika på varandra så som folk idag och förr argumenterar för sin favoritmotor (raksexa vs V8 osv).

Finns det ens olika typer av elmotorer och sånt som folk kommer nörda in sig på, eller kommer den nördigheten dö ut i bilar?

Kommer bilsnacket kanske bli likt mobiltelefoner och annan teknik? AMD vs Intel, iOS vs Android? Fyfan vad tråkigt.

Kanske kommer folk börja uppskatta andra mekaniska aspekter av bilar som folk verkar skita i idag? Hjulupphängningar, double wishbone vs Macpherson Strut?

Kommer bli intressant att se hur utvecklingen påverkar de diskussioner som nördarna har.
Majoriteten av bilentusiasterna som åker elbil vet inte skillnaden på en synkron och asynkronmotor.
Eller vad ett ankare på en DC motor är.
Sedan vet jag inte riktigt hur man kan kalla sig för bilentusiast och ha ett ointresse till att skruva själv men det är nog en annan diskussion :)

De som kan det kör oftast inte elbilarna själva utan de är ingenjörer som cyklar till jobbet eller åker bensin/diesel bil :D

Ungefär som Plejd och allt det där konstiga man kan stoppa i ett hus. Det är ”tekniknördarna” som köper och använder det men att programmera själv eller liknande finns inte på tal.
 
Kommer framtidens bilentusiaster om 50 år sitta och diskutera olika typer av elmotorer/laddsystem/batterityper/specs osv och skrika på varandra så som folk idag och förr argumenterar för sin favoritmotor (raksexa vs V8 osv).

Finns det ens olika typer av elmotorer och sånt som folk kommer nörda in sig på, eller kommer den nördigheten dö ut i bilar?

Kommer bilsnacket kanske bli likt mobiltelefoner och annan teknik? AMD vs Intel, iOS vs Android? Fyfan vad tråkigt.

Kanske kommer folk börja uppskatta andra mekaniska aspekter av bilar som folk verkar skita i idag? Hjulupphängningar, double wishbone vs Macpherson Strut?

Kommer bli intressant att se hur utvecklingen påverkar de diskussioner som nördarna har.
Det kanske inte kommer finnas bilentusiaster om 50 år, kan det vara så? Frimärkssamlare är ju en grupp som decimerats kraftigt senaste åren och föryngringen är antagligen minimal, kan det bli så även för oss bilentusiaster?

Att bilar är ett naturligt och självkörande inslag i gatubilden som alla kanske noterar men väldigt få engagerar sig i, likt frimärken och trafikljus?
 
Någon som har erfarenhet av Suzuki Jimny Torakku? Är lite sugen på en.

Stoten-Jimny-2-3x2-1.jpg
Parkerade bredvid en sådan i somras, men då den med baksäte. Just den var utrustad med grova däck och allehanda utseendehöjande utrustning. Mycket läcker. När jag började söka på den så fattade jag att den pga avgaskraven? inte såldes ny längre inom EU men det kanske bara gällde den med baksäte.
 
Tillbaka
Topp