• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Hur kan ni sälja så mycket bilar??
Under en period köpte och sålde jag bilar lite halvprofessionellt. Hade en bra kran för bilar och åkte 6 månader och sålde sen oftast med en liten vinst. Nu orkar jag inte med sånt längre, det är för jobbigt att sälja. Känns som att alla "riktiga" köpare har försvunnit och kvar är bara samhällets skuggsida som försöker göra business på bilar med lite halvt oärliga metoder.
 
1. Mitsubishi colt 1.3 glx, första egna bilen och den som värmer hjärtat när jag tänker på.
2. Bmw 330e 17, riktigt rolig hybrid, bra känsla samt bränsleförbrukning.
Nuvarande: Bmw 328i 13, bra på allt, lite tråkig pga det.
 
Alla jag kommer på för närvarande och i hyfsad kronologisk ordning. En hel del rätt trista fordon men en del kul har ändå passerat under åren. Flera av bilderna har googlats fram då jag inte har tillgång till alla egna i digital bildform. 240Z och Shamal samt några till visar de egna bilarna.

VW 1303s -73, turkos med vita lister och fälgar. Kallades fikusfolkan i folkmun 😊 Min första bil
2020-03-18-14.32.33-2-2048x1151.jpg


BMW 318 -77, förgasarvarianten, på tok för klen och ljusgrön vilket jag inte tål

BMW 323i -80, äntligen rak 6:a, min första. Hennarot. Tyvärr 4-växlad och utan sportpaket

BMW 323i -82, Brasilbraun. En fulländad E21, 5-växlad och med hela sportpaketet samt servo
rfside.jpg


Volvo PV544 -65, utan servo 😊. Typ benvit och inte en bil jag borde ägt då. En traktor.
asdgagkj.jpg



VW Polo -83, vit och ful

VW Jetta -82, vit och ännu fulare

Saab 99 EMS -76, silver, en speciell bil när den var ny (pre- 99 Turbo), och fortfarande ball när jag hade en
Saab_99_EMS_1974.jpg


BMW 323iM -86, Zinnoberrot, troligtvis eftermonterat fullt M-paket. Här började man sno fälgar av mig och göra inbrott för stereon flera gånger, stals och slaktades totalt

BMW 325iM -88, Delfingrau, fabriksbeställd med M technik II paket och skinn. Stals = slutade köpa BMW.
S0-une-bmw-325i-e30-vendue-60-000-eur-611345.jpg


Alfa Romeo GTJ 2000 -75, Prugna -> Lemans-blå, lät byta motor från original 1600 till 2000, lackade om den två gånger, andra gången byte av färg, även inuti öppningar såklart. Nu i Norge.
bert.jpg


BMW 735i -87, Diamantschwartz, ett återfall till BMW men inte särskilt långvarigt. Ville ha 5-cylindrig Audi Quattro.
1bbba8e5c2a566dc797523ed672fa22b.jpg


Audi S2 Coupé -91, svart, trevande kände jag mig för i Audi S-land med gamla motorn och 5-växlad låda. Var lite smårisig denna.

Audi S2 Coupé -94, Byzanz lila/blå, en helt optimal S2 Coupé med ABY-motorn, 6 växlade lådan och rubbet i utrustning inkl fabriksmonterad RS2-inredning. En helt fantastisk bil efter lite MTM-mys i motorn
s2.jpg


Mitsubishi Colt GTI -92, ljusgul, ettrig rapp sak men fullkomligt bisarrt rostbenägen i bakskärmarna. Jag vårdar trots allt mina bilar ömt men det hjälpte föga i det fallet.

Jeep Cherokee Chief -83, ägd av min far i 10 år, använd av mig i 3 av dem. En riktigt sen svensksåld Chief med de mer normalstora ytterbackspeglarna som bara fanns i slutet. Ursprungligen vinröd och vit men lackades om till Audi Smaragdgrün med svart tak. Blev svinsnygg
122220_77a652115055a989.jpg


Datsun 240Z -73, knallgul, nu i Norge och troligtvis blå metallic
Z.jpg


Audi S6 Plus Avant -97, Nogaroblau, den bästa S6a jag ägt, Audi GmbH-byggd specialmodell (Audis RS-avdelning) och eftersom den var manuell. Nu i Norge
large_384177-3639376.jpg


Audi S8 -00, grå, maffig bil men den var inte riktigt vad vi behövde som nybliven barnfamilj. Såldes för skicket var för fint
2001-2002-2003-audi-s8-for-sale-classifieds-1-1024x768.jpg


Mazda Xedos 9 -96, vinröd, en udda fågel i lågmilat och nästan ännu finare skick än S8an valdes som ersättare, men den var i alla fall billig, åtminstone i inköp. Kändes som det inte gjorde lika mycket om små leriga barnstövlar slet på den inredningen. Blev dock lite väl liten med barnvagnen i skuffen. Rymdes liksom inget mer. Såldes för kombin nedan.

Audi S6 Avant -01, silver, som sagt, behovet av kombiutrymme blev för stort. Även mitt eget behov av mer är 300 hästar. Tyvärr automat då manuella av den generationen var svåra att finna. Automaten renoverades tack vare den då månadsgamla tjänsten Blocketförsäkring eftersom den slirade när man gav fullgas i motlut på backväxeln 😊 När skadan anmäldes var de helt okunniga på If:s kundtjänst om vad som faktiskt gällde för Blocketförsäkringen men det slutade väl, 1000 kr i självrisk för ett jobb som kostade 45

Mitsubishi Grandis -06, att bruksa S6 med V8 blev lite för dyrt för familjen så det blev en trist japanare i dess ställe. Vår första 7-sitsiga.

Maserati Shamal -94 ett tillfälle för bra att avstå öppnade sig och jag högg som en kobra. Finns fortfarande kvar tio år senare. I och med den här bilen kan våra praktiska familjebilar främst få vara just praktiska. Nöjeskörningen och sinnesfriden som bilnörd får jag på detta sätt.
Mas.jpg


Mitsubishi Outlander -13, PHEVen hade inte kommit ut än men jag slog till på en diesel. Ångrade mig rätt snabbt då bilen är så smäckig och billig i sitt utförande
out.jpg


Kia Picanto Sport! -08, andrabil som gör jobbet fortfarande efter 7 år. Inte orkat byta.

Ford S-Max -11, det fina med andra generationens S-Max är bredden i baksätet med en separat fullsize fåtölj även på mittplatsen.

Ford S-Max -18, saknade 4 WD och behövde ändå en nyare så en fabriksny ersatte den förra. Baksätet fortfarande lika bra men ytterligare förbättrad ljudkomfort tillkom på generation 3
smax.jpg


DS 7 Crossback E-Tense -22, DS är ju grejen i mitt vintageträsk så då kör man ju lämpligen en bil med samma namn
ds.jpg
 
Senast ändrad:
Hur kan ni sälja så mycket bilar??

Sålt:
2004 BMW 530i (ni vet…)

Köpt och har kvar, i inköpsordning:
1988 Ford Thunderbird
1995 Lincoln Mark Viii
1998 Dogge Viper GTS
1963 Austin A40 Farina
1971 Ford Ranchero
2012 Lexus GS250

Bilar lär man ju sälja förr eller senare om man inte har en stor lada tillgänglig...

Klockor däremot... dom tar ju "tyvärr" så lite plats.
 
Jädrans vad de flesta byter bil ofta!:eek:
Är det inte bättre att göra som mig och @Aurum och bara köpa en bra bil som man är nöjd med?:rolleyes:
Bjuder på en samlingsbild på alla bilar jag ägt!:) (Hur många kan göra det?;))
Till höger: Jaguar XJ6 Sovereign -97 (införskaffad januari 2005, såld augusti 2018)
Till vänster: Jaguar XJR -04 (införskaffad augusti 2018)
190709-.jpg

Fler bilder på senaste inköpet som jag kommer att köra många, många år framöver...
20210327_143056tst-+ ljus.jpg
20210327_143242(0)-.jpg
20211030_160635-s-jpg.1908774
20210403_151551-+.jpg

200407-jpg.1887933

leaper-sv-jpg.1887935
 
Senast ändrad:
Kul ämne! Min lista ser ut så här. Uppväxt med gamla Saabar... Har haft körkort i 20år i år(!!) Någorlunda kronologisk ordning, och en del samtidigt. Saabarna var mer eller mindre modifierade:

Saab 99gl -84
Saab 9000 turbo -88
Saab 900 turbo -88
Saab 99gl -84
Saab 900s -90
Saab 99gl T16 -83
Bmw 520(523) E28 -85
Saab 99 1,85 -70
Alfa Romeo 75TS -88
Bmw 523 E39 -96
Bmw 540 E39 -00
Porsche 944 -84
Buick Riviera -64
Plymouth Belvedere -67
Saab 9000 CSE -98
Audi A4 -13
VW Passat -14
VW Passat -16
Audi A4 -15
Bmw M3 E30 -87
Bmw Alpina B7 E12 -80
Volvo V90 -19
Porsche 911t -72
 
Senast ändrad:
Då ska vi se!

Från 2007 när jag tog kortet och framåt.
07 - Opel vectra 90-nånting med C20NE motor parad med avgassystem och irmscher insug. Min första bil!
08 - golf II GTI 16v -88 vässad motor 155hk på framhjulen
08 - BMW 318Ti e36 Compact, kan vara den jag saknar mest!
09 - Golf IV TDI highline -01?, en smurfblå bil som rök svart.
10 - SAAB 9-5 Aero -01 maptun optimerad.
10 - golf II Manhattan i ett fantastiskt skick

2010 flyttade jag till Norge med min blivande fru så här bilbytandet slut. Men vi kom tillbaka 2014.

14 - Peugeot 407SW -08 hemsk bil.
15 - BMW 520D -07 kan vara den bästa bilen jag haft.
19 - Volvo V90 -19 en Volvo, vad ska man säga?
20 - Porsche 991 CS Cab -13
21 - Volvo XC60 -16

har ju blivit några med åren 😅
 
Kul att se att det är fler än jag som tycker om att byta bil, jag hänger väl på!

Tog kortet 2010, kronologisk ordning:

-Volvo S60R AWD -04
-Subaru Impreza STI PSE -03
-BMW M3 E92 -08
-Subaru STI Racing -11
-BMW 335i E90 -07
-BMW 335i F30 -13
-BMW M235i -16
-Audi RS3 Sedan -18
-Mercedes Benz C250D -18 (första bilen jag äger som har mindre än 300hk😅)

Alla sålda utom 335i F30 som blev stulen,totalrensad & skrotad, samt Mercan som jag har som brukis i dagsläget.
 
Internet riddarna hade snackat om att köpa specialverktyg för flera tusen och sedan ändå lämnat in den till verkstad.
En sann hjälte tar vad som finns :D
Jag har i en veckas tid jobbat med två 17 mm insexsbultar som sitter i transaxeln på min 944

Aldrig vart med om mer hårt sittande jävlar.
Jag testade fan allt ( förutom svetsa fast ny bult)

Det som funkade bäst på ena var att borra ut o slå in en annan insex o skruva ut samt fet polygrip på den andra.

Jävla skön känsla när man får ut den.
Nu ska det sköljas igenom lite
 
Jag har i en veckas tid jobbat med två 17 mm insexsbultar som sitter i transaxeln på min 944

Aldrig vart med om mer hårt sittande jävlar.
Jag testade fan allt ( förutom svetsa fast ny bult)

Det som funkade bäst på ena var att borra ut o slå in en annan insex o skruva ut samt fet polygrip på den andra.

Jävla skön känsla när man får ut den.
Nu ska det sköljas igenom lite
Sånt där kan man slita sig gråhårig på.
Bra kämpat verkligen!
Förra vintern höll jag på med något överjävligt som jag inte fattade alls. Tog bort rattstången som var kollapserande och när jag skulle montera tillbaka den var den för kort hela tiden trots att jag drog ut den till max.
Visade sig att den skulle dras ut mer än max i normalt läge, enkelt att förstå det…
 
Senast ändrad:
Plats går alltid att ordna på ett sätt eller annat ;)

Jo... har en kompis som har ärvt en gård i nedre Norrland med en stor lada med riktigt gjutet golv... tyvärr har han fyllt den själv 😅
Ferrari 348, Porsche 911, maserati och massor med BMW.
Samtidigt skulle jag vilja ha mina bilar närmare.

Men, mina 2 M3 E30 ångrar man ju verkligen försäljningen av... tror det var 93 resp. 75 tkr.
Skulle uppskatta dom till minst 600 resp 300 tkr idag 😬
 
Jo... har en kompis som har ärvt en gård i nedre Norrland med en stor lada med riktigt gjutet golv... tyvärr har han fyllt den själv 😅
Ferrari 348, Porsche 911, maserati och massor med BMW.
Samtidigt skulle jag vilja ha mina bilar närmare.

Men, mina 2 M3 E30 ångrar man ju verkligen försäljningen av... tror det var 93 resp. 75 tkr.
Skulle uppskatta dom till minst 600 resp 300 tkr idag 😬
Av sådana anledningar behåller jag min Viper trots att jag nästan aldrig använder den, den tar mest plats.
För säljer jag den så kommer jag aldrig ha råd med en igen.
 
Jo... har en kompis som har ärvt en gård i nedre Norrland med en stor lada med riktigt gjutet golv... tyvärr har han fyllt den själv 😅
Ferrari 348, Porsche 911, maserati och massor med BMW.
Samtidigt skulle jag vilja ha mina bilar närmare.
Jag köpte på mig en 2200m2 tomt häromåret där det ska byggas garage när allt går som det ska. Så jag kan få hem bilarna jag har stående på diverse olika ställen.
Står dom för långt bort blir dom ju inte använda som dom borde..
 
@roosterman

Sålde en bil till en kändis i bilkretsar boende i alunda utanför Uppsala för många år sen. Han hade en villa på 130 kvadrat å garage på 250 👍

Men det leder till en bra uppfostran iaf. Träffar hans grabb ibland och han vann porscheklubbens slalomcup ifjol 👌
 
Senast ändrad:
Hakar också på, trots att listan inte är särskilt lång eller imponerande. I kronologisk ordning:

Skoda Octavia 2009 1,8 TSI, L&K: bra utrustning men drack massor med olja!
Jaguar S-type 2002, 3,0: Bekväm! Riktig gubb-bil då den dessutom var guldfärgad (eller metall beige, hur man nu tolkar det).
Jaguar XF 2009, 2,7D: Fortfarande bekväm men lite sportigare och mindre gubbig (metall mörkblå).
WV Passat 2011 1,4 TSI sedan: Nja...
Audi A4 Business Sport 2016 1,4 TFSI S tron Avant: Bra men lite knapp utrustning.
Tesla Model 3 Standard Range 2020: Den har jag fortfarande kvar och gillar skarpt!
 
Kul med listor.

En gång i tiden tyckte jag det var roligt att sänka standardbilar, montera 19" fälgar, polera lacken och hålla grejerna rent och snyggt (numera hinner man knappt tvätta bilen)

En del bilar köpte jag för att sälja vidare. Nedan är nog de flesta, minnet sviker lite

Bra bilar:
MB w124 200 -91
MB w124 230 -89 (superfin)
MB w124 250D -93b (hade gått runt 73 000 mil)
MB w123 240D -83
MB w124 220 -94 (superfin)
MB w123 220D -77 (orörd 23 000 milare. Hade varit värd närmare 100 000 kr idag)
MB w115 220D -75 (Kanonfin. Fick klistermärksmedalj på besiktningen)
MB w212 200 bluetec -16 (nuvarande)

Övrigt:
Skoda Octavia 1,6 -99
Volvo 940 LTT -96
Peugeot 307 2,0 HDI -04
Toyota Corolla GTI -89
Volvo 740 -85
BMW 318 Touring -96 (Snygg som f-n sänkt i backen och med 19", superputs på den)
Skoda Fabia -06
VW Passat 1,9 tdi -99
Saab 9-5 Aero -00
Volvo V70 TDI -98
Subaru Legacy -99
Volvo V70 D5 AWD -04 (Gått 57 000 mil)
Subaru Legacy R -06
Volvo v70 2,4D -08

Edit: haft en Cheva Transport också. Märklig bil. Dålig automatlåda. Köpte för 5 och sålde för 14 (som ett objekt) - bra festpengar för en student på uni)
 
Tog körtkort 2007, köpte min första bil 2010 vissa av bilarna är har jag haft tillsammans med the dark side of the force(samt många har varit ägda samtidigt). Vi har har hunint beta av några nyare bilar....
Får se vad som händer i år med mina bilval, har varit nära att byta ut både Mazda och ID3 i år och förra året :D

2008 Audi TT 2.0 Tfsi roadster
Volvo C30 1.8
2012 Passat Variant TDI 2.0
2014 BMW 118D M-sport
2014 Mazda 3 Optimum 2.0D
2000 Volvo V40 1.8 :D hade den som bösbil medan vi byggde hus, var min fars gamla. Hade bara gått 10000 mil 2015
2017 Golf 2.0tfisi R-line
2018 Mustang GT
2019 Audi A3 Sportback 35tfsi
2020 Tiguan 2.0 tsi R-line Black (kvar)
2020 BMW G20 330e M-sport
2019 Mazda MX5 30th anniversary (kvar)
2020 Volkswagen ID3 1st Max (kvar)

I retrospekt borde jag behållt kombon Mustang och Audi..... eller lagt pengarna på några 5711 :D
 
Senast ändrad:
Inte så lång lista...

Nuvarande,
BMW X1 20i Sdrive M-sport -13
BMW 125i M-sport Performance -09

Tidigare,
Suzuki swift sport -07
Suzuki Ignis sport -03
BMW 135i M-sport cab-08
BMW 325iT -06
BMW 130i M-sport LCI -07
BMW 318iT -03
Audi A2 -04
Audi A3 sportback -05
BMW 318iT -97
BMW 318is -90
BMW M3 -87
BMW 323ti -98
Alfa Romeo Spider -97
BMW 323i -84
BMW M535i -85
Porsche 914 -73
BMW M3 -88
Renault 19 -90
Audi S2 -92
Opel Kadett -85
Porsche 944 -83
Honda CRX -88

24 bilar på 24 år med körkort... Men har haft X1an i snart 6 år.

också haft en 323ti 98, fasen vet om det inte är bland det skojigaste BMW gjort. Liten analog bil, rak sugsexa och bakvagnen från E30. Tailhappy var bara förnamnet 😉
 
Jag har hobbykört:

M535i 85
325iC 87
Porsche 968 cab 92
323tiM 98
325iMC 92
328iMC 98
135iC 12

Borde aldrig sålt den andra E30 caben, en M-tech2 325i 92:a i sonderlack calypsorot med knappa 10000 mil på mätaren i org skick. Tröttnade på att den hade trög 4 stegad automat och sålde för 75k.

Undrar om E82/8 135i är på väg att bli lika kult som E30 325. Potential finns!
 
också haft en 323ti 98, fasen vet om det inte är bland det skojigaste BMW gjort. Liten analog bil, rak sugsexa och bakvagnen från E30. Tailhappy var bara förnamnet 😉

Jag håller med. Som vardagsbil var den roligare än M3 E30 tom...

Faktum är att jag längtat tillbaka till den så mkt att jag haft 3 st 1-serie E8X... så när E30 man kommer idag.

Nuvarande 125 är nog min bästa 1-serie... möjligen var utväxlingen bättre på 130in.
Stark köprekommendation på 125/130 medans de går att hitta i rimligt skick. Det finns inga nyare vettiga BMW... 135/140 F20 möjligen om man kan leva med turbo
 
Jag har hobbykört:

M535i 85
325iC 87
Porsche 968 cab 92
323tiM 98
325iMC 92
328iMC 98
135iC 12

Borde aldrig sålt den andra E30 caben, en M-tech2 325i 92:a i sonderlack calypsorot med knappa 10000 mil på mätaren i org skick. Tröttnade på att den hade trög 4 stegad automat och sålde för 75k.

Undrar om E82/8 135i är på väg att bli lika kult som E30 325. Potential finns!

Hade din 135 DKG-lådan?
 
Jag har kvar den och det är DKG, japp.

Kul :)

Jag har haft manuella 130, 125 och en 135 cab... tyckte inte den manuella lådan passade N54-motorn och inte heller biltypen... blev lite ryckigt.
Automat var aldrig ett alternativ på 125/130 då de bara har den gamla automatlådan.


Kan vara spekulant om du säljer nån gång.
 
Kul :)

Jag har haft manuella 130, 125 och en 135 cab... tyckte inte den manuella lådan passade N54-motorn och inte heller biltypen... blev lite ryckigt.
Automat var aldrig ett alternativ på 125/130 då de bara har den gamla automatlådan.


Kan vara spekulant om du säljer nån gång.
Inte omöjligt, sugen på en 911 men surar över prisutvecklingen på de modeller som intresserar mig 😉
 
Lägg till förvaring, service och kanske en totalrenovering på några av bilarna som nämns under 25- 30 års tid kanske prisnivåerna inte är så orimliga på några ikonerna idag.
 
Hänger på, men min lista är kort 😄

BMW 320i E30 -91
BMW X3 2,0D -08
BMW 320i E46 -04 (nuvarande)
BMW M3 E92 -08
Audi R8 4,2 -08
Porsche 911 -80 (nuvarande)

Saknar absolut E30in som jag var andra ägaren på. När man sökt på regnumret i efterhand så skrotades den ca två år efter jag sålt..
 
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp