Alla jag kommer på för närvarande och i hyfsad kronologisk ordning. En hel del rätt trista fordon men en del kul har ändå passerat under åren. Flera av bilderna har googlats fram då jag inte har tillgång till alla egna i digital bildform. 240Z och Shamal samt några till visar de egna bilarna.
VW 1303s -73, turkos med vita lister och fälgar. Kallades fikusfolkan i folkmun
Min första bil
BMW 318 -77, förgasarvarianten, på tok för klen och ljusgrön vilket jag inte tål
BMW 323i -80, äntligen rak 6:a, min första. Hennarot. Tyvärr 4-växlad och utan sportpaket
BMW 323i -82, Brasilbraun. En fulländad E21, 5-växlad och med hela sportpaketet samt servo
Volvo PV544 -65, utan servo
. Typ benvit och inte en bil jag borde ägt då. En traktor.
VW Polo -83, vit och ful
VW Jetta -82, vit och ännu fulare
Saab 99 EMS -76, silver, en speciell bil när den var ny (pre- 99 Turbo), och fortfarande ball när jag hade en
BMW 323iM -86, Zinnoberrot, troligtvis eftermonterat fullt M-paket. Här började man sno fälgar av mig och göra inbrott för stereon flera gånger, stals och slaktades totalt
BMW 325iM -88, Delfingrau, fabriksbeställd med M technik II paket och skinn. Stals = slutade köpa BMW.
Alfa Romeo GTJ 2000 -75, Prugna -> Lemans-blå, lät byta motor från original 1600 till 2000, lackade om den två gånger, andra gången byte av färg, även inuti öppningar såklart. Nu i Norge.
BMW 735i -87, Diamantschwartz, ett återfall till BMW men inte särskilt långvarigt. Ville ha 5-cylindrig Audi Quattro.
Audi S2 Coupé -91, svart, trevande kände jag mig för i Audi S-land med gamla motorn och 5-växlad låda. Var lite smårisig denna.
Audi S2 Coupé -94, Byzanz lila/blå, en helt optimal S2 Coupé med ABY-motorn, 6 växlade lådan och rubbet i utrustning inkl fabriksmonterad RS2-inredning. En helt fantastisk bil efter lite MTM-mys i motorn
Mitsubishi Colt GTI -92, ljusgul, ettrig rapp sak men fullkomligt bisarrt rostbenägen i bakskärmarna. Jag vårdar trots allt mina bilar ömt men det hjälpte föga i det fallet.
Jeep Cherokee Chief -83, ägd av min far i 10 år, använd av mig i 3 av dem. En riktigt sen svensksåld Chief med de mer normalstora ytterbackspeglarna som bara fanns i slutet. Ursprungligen vinröd och vit men lackades om till Audi Smaragdgrün med svart tak. Blev svinsnygg
Datsun 240Z -73, knallgul, nu i Norge och troligtvis blå metallic
Audi S6 Plus Avant -97, Nogaroblau, den bästa S6a jag ägt, Audi GmbH-byggd specialmodell (Audis RS-avdelning) och eftersom den var manuell. Nu i Norge
Audi S8 -00, grå, maffig bil men den var inte riktigt vad vi behövde som nybliven barnfamilj. Såldes för skicket var för fint
Mazda Xedos 9 -96, vinröd, en udda fågel i lågmilat och nästan ännu finare skick än S8an valdes som ersättare, men den var i alla fall billig, åtminstone i inköp. Kändes som det inte gjorde lika mycket om små leriga barnstövlar slet på den inredningen. Blev dock lite väl liten med barnvagnen i skuffen. Rymdes liksom inget mer. Såldes för kombin nedan.
Audi S6 Avant -01, silver, som sagt, behovet av kombiutrymme blev för stort. Även mitt eget behov av mer är 300 hästar. Tyvärr automat då manuella av den generationen var svåra att finna. Automaten renoverades tack vare den då månadsgamla tjänsten Blocketförsäkring eftersom den slirade när man gav fullgas i motlut på backväxeln
När skadan anmäldes var de helt okunniga på If:s kundtjänst om vad som faktiskt gällde för Blocketförsäkringen men det slutade väl, 1000 kr i självrisk för ett jobb som kostade 45
Mitsubishi Grandis -06, att bruksa S6 med V8 blev lite för dyrt för familjen så det blev en trist japanare i dess ställe. Vår första 7-sitsiga.
Maserati Shamal -94 ett tillfälle för bra att avstå öppnade sig och jag högg som en kobra. Finns fortfarande kvar tio år senare. I och med den här bilen kan våra praktiska familjebilar främst få vara just praktiska. Nöjeskörningen och sinnesfriden som bilnörd får jag på detta sätt.
Mitsubishi Outlander -13, PHEVen hade inte kommit ut än men jag slog till på en diesel. Ångrade mig rätt snabbt då bilen är så smäckig och billig i sitt utförande
Kia Picanto Sport! -08, andrabil som gör jobbet fortfarande efter 7 år. Inte orkat byta.
Ford S-Max -11, det fina med andra generationens S-Max är bredden i baksätet med en separat fullsize fåtölj även på mittplatsen.
Ford S-Max -18, saknade 4 WD och behövde ändå en nyare så en fabriksny ersatte den förra. Baksätet fortfarande lika bra men ytterligare förbättrad ljudkomfort tillkom på generation 3
DS 7 Crossback E-Tense -22, DS är ju grejen i mitt vintageträsk så då kör man ju lämpligen en bil med samma namn