• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Covidkrasslig inledning på veckan för egen del med maken till tristess blev inte roligare av att Putin satte igång invaderandet av Ukraina. Allmänt dyster till mods behövde jag fly verkligheten och då surfas det roliga(?) bilar istället. Här en sammanställning av mer eller mindre kul grejer som erbjuds på Blocket just nu. Känns rimligt att bara sondera hemmamarknaden under rådande omständigheter.

Hoppas ingen tycker det är för dålig timing just nu.



BMW 2000 Luxus -71, pris 215 000

https://www.blocket.se/annons/skane/bmw_2000_luxus/79594470

Huvudpersonen i den utmärkta portugisiska Netflixserien Glorià kör en ljusgrön metallic. Här finns en orenoverad pärla i vad som beskivs som nyskick. Obesiktad senaste åren så lite omvårdnad innan den är redo för sommarvägarna.
624EC8A5-854A-46EE-81BF-E3C8B83FD285.jpeg

C0CDBCFC-457A-4BA4-B968-1EBEC439A2A6.jpeg



Volvo P1800 V8 ”restomod” -66, pris 495 000


Inget för puritanen men jag har inget större problem med att man ruskat rejält liv i en P1800. Mycket kan sägas om P1800 men särskilt snabba var de inte. Det råder förhoppningsvis BMW-åttan bot på. Själv hade jag föredragit en mer originaltrogen kulör i någon av de fyra solida färgerna det året.
585DB401-FEFD-416C-AD39-21FBA839084C.jpeg
F23750F9-DA0B-4FF6-8546-21437D39D8D3.jpeg



Alfa Romeo 1600 Giulia Super -66, pris 249 000


Alfas populäraste historiska sedanmodell att njuta av både på klubbträffar och gatan. De är väl lite fulsnygga men jag menar med klar övervikt på det snygga.

7EAD7FFD-D79D-40CA-BE69-303FB505EE4E.jpeg


Alfa Romeo 1900M ”matta” -53, pris 450 000


På riktigt, kände du ens till dess existens? Garanterat ensam på terrängbilsträffen med en sådan här. Riktigt häftigt fordon om än med en prislapp. Men den är också otroligt unik. Finns förvisso i Tyskland men annonseras på Blocket.
7FA54951-32F6-48FA-AED2-89AA627A31E0.jpeg


Fiat 2300 Coupé -65, pris 249 900


Varit till salu länge men är förhoppningsvis ändå värd ett bättre öde än att stå i bilhallen. Denna eleganta GT-bil signerad designhuset Ghia är fortfarande billig för vad du får. En sexcylindrig, mycket välljudande italiensk 60-talscoupe. Exemplaret hos Ucars ser skönt patinerad ut.
F06EBB46-5347-470A-ADA0-2C8062C25E8C.jpeg
4F3309E2-169A-4844-ACD3-97789087C96A.jpeg


Fiat 500 Giardiniera -65, pris 139 900


Ett överflöd av lastutrymme jämfört med standard 500, ett enormt soltak och askkopp men inte så mycket mer. Förutom självmordsdörrar och hejdlöst med charm såklart. Står att det är en 75:a i annonsen men det är fel, 65 ska det nog vara. I gengäld då också utan besiktningsplikt.
CE8FFED1-B734-4233-B123-9A534D8BE8D1.jpeg
7C6C7ACD-422F-468A-9A8D-5A74C1FEF164.jpeg


Fiat 1200 Gran Luce -60, pris 99 900


En jättetrevlig gammal originalbil. Man köper naturligtvis inte en för fartens tjusning utan kanske för att Volvo Amazon känns rätt tråkig i jämförelse med den här sköna lilla italienaren.
7CB3BD86-AE3D-448E-A292-E904021F33F7.jpeg
6512DB52-9484-4203-92CC-17E4B0544EF1.jpeg


Ferrari 348Ts -91, pris 549 000


Frångår den övre gränsen 500 000 kr jag brukar ha på mina tips för att få med en Ferrari. 348 är från tiden då Ferrari var manuellt växlade, helt analoga och utan alla elektoniska ”förarhjälpmedel” de har nuförtiden. Precis som jag föredrar entusiastbilar. Den här har gått längre än vanligt med snart 10000 mil, men har sedan den kom till Sverige fått motorn renoverad och är dessutom omlackerad. Den ser riktigt fin ut på bilderna. För strax över halvmiljonen är det här lägsta tänkbara prisnivå att komma över en tvåsitsig mittmotor-Ferrari.
18F6DAB6-59FC-4D94-9DA2-510F5FAD8CED.jpeg
246997A0-1633-49EA-94D3-2096A18BE3BA.jpeg


Mercedes Benz 500E -93, pris 425 000


Har personligen alltid föredragit de här över M5 i sedanutförande, 500 var dessutom ovanligare vilket jag ser som en fördel. Framtagen tillsammans med Porsche och även ihopsatt i deras fabrik. Stram tysk ingenjörskonst med för tiden mycket motor i vad som i mångt och mycket var den vanligast förekommande taximercan under hela 90-talet. Om än med lite diskret men avgörande skärmbreddning. Här gäller automatlåda men det är okej då de vad jag vet inte fanns med annat. Sista årsmodellen innan de blev E500. Tidstypiska AMG-fälgar och annat auspuff men originalutseende i övrigt.
9ADB211F-B6BD-41B0-A3B1-94410C2F59A7.jpeg
FAF11508-738E-4A6B-95BE-37E64D98CEBB.jpeg


Audi V8 Quattro 3,6 -91, pris 99 900


Audi erbjöd sin första riktiga lyxmodell som faktiskt bara hette V8 samtidigt som 500E. Numera med klart blygsammare prislapp än Stuttgartalternatvet. Den här är en manuell första generationens 3,6 liters som senare ersattes av 4,2 som då också återfanns i S6, A8 och S8.
71D92E03-5B4E-4E0F-8257-8F95965CD1E7.jpeg


Hartge H35 -87, pris 399 000


En av mina drömbilar under 80-talet. Har tidigare skrivit om mina planer på att införskaffa en H35 när det begav sig, då min fars kompis var Hartgeagent i Sverige. Blev för dyrt tyvärr. Original Hartge splitfälgarna var de snyggaste som fanns till BMW enligt mig. Med tanke på prisracet för M3 E30 framstår det här som rena fyndet. Personligen skulle jag hellre ha en E30 i H35 eller Alpina B6 3,5 utförande eftersom båda alternativen är sexcylindriga men även B6 har dragit iväg lite väl mycket. Minus är ju att originalmotorn är utbytt mot en från M5. Lådan från M3 känns däremot som ett plus. Kanske är det pga motorn den är så pass rimligt prissatt, vad vet jag, men jag kan tänka mig att den skulle kostat mer som helt original.
233AD623-E31B-4CAC-9444-09932E31BE34.jpeg
D943BD24-74A5-4B66-A636-6E3C8A4D1086.jpeg


Rover SD1 Vanden Plas -82, pris 80 000


Kanske främsta fyndet i listan. Unik och snygg bil med villig V8 för småslantar. Blinkersglasen fram är oblygt inspirerade av Ferrari 365GTB/4 Daytona. Även karossvecket längs sidorna är hämtat från Daytona där det är inspirerat av dolkars blodkanal i bladet.. Verkar ha ägts och tagits om hand av en entusiast. Bara 15 exemplar finns kvar i Sverige. Gissar att färre än hälften är besiktade och i trafik. Personligen tycker jag att den här har lite tråkig färg men det är ju en smaksak och går att åtgärda.
6BF4C1AB-E6E1-4188-8B6F-7127D049F0E0.jpeg
7307293D-4924-4E73-8F4F-2AC015FA3F1B.jpeg


BMW 745i -86, pris 219 000


Top of the line i modellfloran vid 80-talets mitt var den turboförsedda 745. Allt har renoverats enligt annonsen men framgår inga detaljer. Ovanligt att se sådana här numera men alldeles nyligen såg jag en likadan som i annonsen på en utomhusparkering nära jobbet i Danderyd. Den var borta igen när jag åkte hemåt.
FC8173DE-AA34-45F0-823F-35199B429405.jpeg


MGB GT V8 -72, pris 249 000


Poor man’s Aston Martin känns som en träffande beskrivning. Motorn är samma som i Rover SD1 ovan. Tycker hela bilen är väldigt lyckad även om det tydligen finns förbättringspotential på flera punkter.
C6CC95FF-01D8-4137-8604-B40C259AC4B1.jpeg
AFA6DED1-0691-46AD-A9B5-B456BFA0EF01.jpeg


Mazda 323 GT-R 4WD -92, pris 220 000


Stöddig hot hatch från början av nittiotalet. Togs fram för att homologera modellen för rally. Blev dock aldrig den vinnarbil Mazda hade förhoppningar om. Men gatbilarna är roliga. Vanliga i gatubilden har de aldrig varit.
91BA3868-4ED8-4129-B063-E4458942A178.jpeg


Bentley Turbo R -87, pris 249 000


En pampig lyxbil från anrika Bentley. Med införandet av Turbo i den tidigare Mulsannemodellen fick Bentley äntligen något häftigt som skiljde ut dem från dåvarande systermärket/ägaren Rolls Royce vars Silver Spirit man delade kaross med. Anser Turbo R vara prisvärda även om reparationskostnaderna riskerar bli höga om man har otur. 87:an är första årsmodellen med insprutning. De tidigare hade förgasare. R i modellnamnet stod för roadholding så de var uppstyvade jämfört med föregångaren Mulsanne Turbo. Det var välbehövligt.
B15D8571-2BC6-4BF7-8511-3D580075B30C.jpeg



Alpina B10 3,5 -89, pris nu 199 000


Det här är den vanliga sugisen som inte är alls lika åtråvärd som B6 Biturbo, men så kostar den avsevärt mindre också. En familje-Alpina med diskret styling av sin tid och som förmodligen passar ganska bra med automatlåda.
3D464BED-DFB1-4C32-9D3F-19DF93CE2930.jpeg


Bond Bug 750ES -74 MC-bil, pris 82 000


Vid flera av de tillfällen jag sammanställt tips förut har jag försökt få med en Bond Bug men då inte lyckats hitta någon. Nu gick det bättre. Har egentligen ingen särskild förkärlek till dem men de är ju bara så märkligt udda att man måste gilla ändå, åtminstone lite. Min far hade en härlig kund vid 90-talets början som bland annat sportade en likadan. En tvättäkta entusiast som såg mellan fingrarna på alla eventuella tillkortakommanden hans fordon var behäftade med. Något så knasigt som en Bond Bug härstammar förstås från England. Ännu knasigare är kanske att man monterat drag på den. Max släpvagnsvikt 180 kg.
6F93E96D-8D56-48C9-B766-9C9D13DCAC2B.jpeg


Daimler Double Six Van den Plas -81, pris 135 000


Den kanske vackraste XJ generationen från Jaguar, här i det lyxigaste Daimlerutförandet. Lågmilad och rostfri, importerad från Irak redan 1988. Trevlig färg och med pepperpotfälgarna. Ser riktigt fin ut i mina ögon.
FE2D6FFD-1804-4E4A-B7E1-8CA1589951A9.jpeg
A4405603-04FC-46DC-AFF6-05F9EDFF424D.jpeg
 
Senast ändrad:
Covidkrasslig inledning på veckan för egen del med maken till tristess blev inte roligare av att Putin satte igång invaderandet av Ukraina. Allmänt dyster till mods behövde jag fly verkligheten och då surfas det roliga(?) bilar istället. Här en sammanställning av mer eller mindre kul grejer som erbjuds på Blocket just nu. Känns rimligt att bara sondera hemmamarknaden under rådande omständigheter.

Hoppas ingen tycker det är för dålig timing just nu.



BMW 2000 Luxus -71, pris 215 000

https://www.blocket.se/annons/skane/bmw_2000_luxus/79594470

Huvudpersonen i den utmärkta portugisiska Netflixserien Glorià kör en ljusgrön metallic. Här finns en orenoverad pärla i vad som beskivs som nyskick. Obesiktad senaste åren så lite omvårdnad innan den är redo för sommarvägarna.
624EC8A5-854A-46EE-81BF-E3C8B83FD285.jpeg

C0CDBCFC-457A-4BA4-B968-1EBEC439A2A6.jpeg



Volvo P1800 V8 ”restomod” -66, pris 495 000


Inget för puritanen men jag har inget större problem med att man ruskat rejält liv i en P1800. Mycket kan sägas om P1800 men särskilt snabba var de inte. Det råder förhoppningsvis BMW-åttan bot på. Själv hade jag föredragit en mer originaltrogen kulör i någon av de fyra solida färgerna det året.
585DB401-FEFD-416C-AD39-21FBA839084C.jpeg
F23750F9-DA0B-4FF6-8546-21437D39D8D3.jpeg



Alfa Romeo 1600 Giulia Super -66, pris 249 000


Alfas populäraste historiska sedanmodell att njuta av både på klubbträffar och gatan. De är väl lite fulsnygga men jag menar med klar övervikt på det snygga.

7EAD7FFD-D79D-40CA-BE69-303FB505EE4E.jpeg


Alfa Romeo 1900M ”matta” -53, pris 462 500


På riktigt, kände du ens till dess existens? Garanterat ensam på terrängbilsträffen med en sådan här. Riktigt häftigt fordon om än med en prislapp. Men den är också otroligt unik. Finns förvisso i Tyskland men annonseras på Blocket.
7FA54951-32F6-48FA-AED2-89AA627A31E0.jpeg


Fiat 2300 Coupé -65, pris 249 900


Varit till salu länge men är förhoppningsvis ändå värd ett bättre öde än att stå i bilhallen. Denna eleganta GT-bil signerad designhuset Ghia är fortfarande billig för vad du får. En sexcylindrig, mycket välljudande italiensk 60-talscoupe. Exemplaret hos Ucars ser skönt patinerad ut.
F06EBB46-5347-470A-ADA0-2C8062C25E8C.jpeg
4F3309E2-169A-4844-ACD3-97789087C96A.jpeg


Fiat 500 Giardiniera -65, pris 139 900


Ett överflöd av lastutrymme jämfört med standard 500, ett enormt soltak och askkopp men inte så mycket mer. Förutom självmordsdörrar och hejdlöst med charm såklart. Står att det är en 75:a i annonsen men det är fel, 65 ska det nog vara. I gengäld då också utan besiktningsplikt.
CE8FFED1-B734-4233-B123-9A534D8BE8D1.jpeg
7C6C7ACD-422F-468A-9A8D-5A74C1FEF164.jpeg


Fiat 1200 Gran Luce -60, pris 99 900


En jättetrevlig gammal originalbil. Man köper naturligtvis inte en för fartens tjusning utan kanske för att Volvo Amazon känns rätt tråkig i jämförelse med den här sköna lilla italienaren.
7CB3BD86-AE3D-448E-A292-E904021F33F7.jpeg
6512DB52-9484-4203-92CC-17E4B0544EF1.jpeg


Ferrari 348Ts -91, pris 549 000


Frångår den övre gränsen 500 000 kr jag brukar ha på mina tips för att få med en Ferrari. 348 är från tiden då Ferrari var manuellt växlade, helt analoga och utan alla elektoniska ”förarhjälpmedel” de har nuförtiden. Precis som jag föredrar entusiastbilar. Den här har gått längre än vanligt med snart 10000 mil, men har sedan den kom till Sverige fått motorn renoverad och är dessutom omlackerad. Den ser riktigt fin ut på bilderna. För strax över halvmiljonen är det här lägsta tänkbara prisnivå att komma över en tvåsitsig mittmotor-Ferrari.
18F6DAB6-59FC-4D94-9DA2-510F5FAD8CED.jpeg
246997A0-1633-49EA-94D3-2096A18BE3BA.jpeg


Mercedes Benz 500E -93, pris 425 000


Har personligen alltid föredragit de här över M5 i sedanutförande, 500 var dessutom ovanligare vilket jag ser som en fördel. Framtagen tillsammans med Porsche och även ihopsatt i deras fabrik. Stram tysk ingenjörskonst med för tiden mycket motor i vad som i mångt och mycket var den vanligast förekommande taximercan under hela 90-talet. Om än med lite diskret men avgörande skärmbreddning. Här gäller automatlåda men det är okej då de vad jag vet inte fanns med annat. Sista årsmodellen innan de blev E500. Tidstypiska AMG-fälgar och annat auspuff men originalutseende i övrigt.
9ADB211F-B6BD-41B0-A3B1-94410C2F59A7.jpeg
FAF11508-738E-4A6B-95BE-37E64D98CEBB.jpeg


Audi V8 Quattro 3,6 -91, pris 99 900


Audi erbjöd sin första riktiga lyxmodell som faktiskt bara hette V8 samtidigt som 500E. Numera med klart blygsammare prislapp än Stuttgartalternatvet. Den här är en manuell första generationens 3,6 liters som senare ersattes av 4,2 som då också återfanns i S6, A8 och S8.
71D92E03-5B4E-4E0F-8257-8F95965CD1E7.jpeg


Hartge H35 -87, pris 399 000


En av mina drömbilar under 80-talet. Har tidigare skrivit om mina planer på att införskaffa en H35 när det begav sig, då min fars kompis var Hartgeagent i Sverige. Blev för dyrt tyvärr. Original Hartge splitfälgarna var de snyggaste som fanns till BMW enligt mig. Med tanke på prisracet för M3 E30 framstår det här som rena fyndet. Personligen skulle jag hellre ha en E30 i H35 eller Alpina B6 3,5 utförande eftersom båda alternativen är sexcylindriga men även B6 har dragit iväg lite väl mycket. Minus är ju att originalmotorn är utbytt mot en från M5. Lådan från M3 känns däremot som ett plus. Kanske är det pga motorn den är så pass rimligt prissatt, vad vet jag, men jag kan tänka mig att den skulle kostat mer som helt original.
233AD623-E31B-4CAC-9444-09932E31BE34.jpeg
D943BD24-74A5-4B66-A636-6E3C8A4D1086.jpeg


Rover SD1 Vanden Plas -82, pris 80 000


Kanske främsta fyndet i listan. Unik och snygg bil med villig V8 för småslantar. Blinkersglasen fram är oblygt inspirerade av Ferrari 365GTB/4 Daytona. Även karossvecket längs sidorna är hämtat från Daytona där det är inspirerat av dolkars blodkanal i bladet.. Verkar ha ägts och tagits om hand av en entusiast. Bara 15 exemplar finns kvar i Sverige. Gissar att färre än hälften är besiktade och i trafik. Personligen tycker jag att den här har lite tråkig färg men det är ju en smaksak och går att åtgärda.
6BF4C1AB-E6E1-4188-8B6F-7127D049F0E0.jpeg
7307293D-4924-4E73-8F4F-2AC015FA3F1B.jpeg


BMW 745i -86, pris 219 000


Top of the line i modellfloran vid 80-talets mitt var den turboförsedda 745. Allt har renoverats enligt annonsen men framgår inga detaljer. Ovanligt att se sådana här numera men alldeles nyligen såg jag en likadan som i annonsen på en utomhusparkering nära jobbet i Danderyd. Den var borta igen när jag åkte hemåt.
FC8173DE-AA34-45F0-823F-35199B429405.jpeg


MGB GT V8 -72, pris 249 000


Poor man’s Aston Martin känns som en träffande beskrivning. Motorn är samma som i Rover SD1 ovan. Tycker hela bilen är väldigt lyckad även om det tydligen finns förbättringspotential på flera punkter.
C6CC95FF-01D8-4137-8604-B40C259AC4B1.jpeg
AFA6DED1-0691-46AD-A9B5-B456BFA0EF01.jpeg


Mazda 323 GT-R 4WD -92, pris 220 000


Stöddig hot hatch från början av nittiotalet. Togs fram för att homologera modellen för rally. Blev dock aldrig den vinnarbil Mazda hade förhoppningar om. Men gatbilarna är roliga. Vanliga i gatubilden har de aldrig varit.
91BA3868-4ED8-4129-B063-E4458942A178.jpeg


Bentley Turbo R -87, pris 249 000


En pampig lyxbil från anrika Bentley. Med införandet av Turbo i den tidigare Mulsannemodellen fick Bentley äntligen något häftigt som skiljde ut dem från dåvarande systermärket/ägaren Rolls Royce vars Silver Spirit man delade kaross med. Anser Turbo R vara prisvärda även om reparationskostnaderna riskerar bli höga om man har otur. 87:an är första årsmodellen med insprutning. De tidigare hade förgasare. R i modellnamnet stod för roadholding så de var uppstyvade jämfört med föregångaren Mulsanne Turbo. Det var välbehövligt.
B15D8571-2BC6-4BF7-8511-3D580075B30C.jpeg



Alpina B10 3,5 -89, pris 249 000


Det här är den vanliga sugisen som inte är alls lika åtråvärd som B6 Biturbo, men så kostar den avsevärt mindre också. En familje-Alpina med diskret styling av sin tid och som förmodligen passar ganska bra med automatlåda.
3D464BED-DFB1-4C32-9D3F-19DF93CE2930.jpeg


Bond Bug 750ES -74 MC-bil, pris 82 000


Vid flera av de tillfällen jag sammanställt tips förut har jag försökt få med en Bond Bug men då inte lyckats hitta någon. Nu gick det bättre. Har egentligen ingen särskild förkärlek till dem men de är ju bara så märkligt udda att man måste gilla ändå, åtminstone lite. Min far hade en härlig kund vid 90-talets början som bland annat sportade en likadan. En tvättäkta entusiast som såg mellan fingrarna på alla eventuella tillkortakommanden hans fordon var behäftade med. Något så knasigt som en Bond Bug härstammar förstås från England. Ännu knasigare är kanske att man monterat drag på den. Max släpvagnsvikt 180 kg.
6F93E96D-8D56-48C9-B766-9C9D13DCAC2B.jpeg


Daimler Double Six Van den Plas -81, pris 135 000


Den kanske vackraste XJ generationen från Jaguar, här i det lyxigaste Daimlerutförandet. Lågmilad och rostfri, importerad från Irak redan 1988. Trevlig färg och med pepperpotfälgarna. Ser riktigt fin ut i mina ögon.
FE2D6FFD-1804-4E4A-B7E1-8CA1589951A9.jpeg
A4405603-04FC-46DC-AFF6-05F9EDFF424D.jpeg
Härligt kvalitetsinlägg som du levererar!
P1800n är väl Bobos gamla som låg rätt länge på Blocket om jag inte missminner mig.
 
Härligt kvalitetsinlägg som du levererar!
P1800n är väl Bobos gamla som låg rätt länge på Blocket om jag inte missminner mig.
Kul att det uppskattades!
Och det stämmer, Biltokig-Bobo köpte den precis som den är. Antar att det var Kaiser som köpte den direkt av honom. Och den är ju fortfarande till salu på blocket men priset är väl minst sagt optimistiskt.
 
Kul att det uppskattades!
Och det stämmer, Biltokig-Bobo köpte den precis som den är. Antar att det var Kaiser som köpte den direkt av honom. Och den är ju fortfarande till salu på blocket men priset är väl minst sagt optimistiskt.
Jag var inte inte och kollade på den nya annonsen men den lämnade ju en del att göra ändå i gamla skicket.
Ja den har gått upp som en R*lex ;)
 
Kan väl utan omsvep tycka att just den är den minst prisvärda bilen av alla i listan men jag tycker trots det att den är lite kul och förtjänar att uppmärksammas.
 
Av alla bilar i den listan blir jag mest sugen på Audi V8an. Säkert ett sömnpiller att köra med den lilla åttan men den träffar rakt i mitt bilhjärta. Sannolikt för att den synkar med mitt mest intensiva Teknikens Världsläsande som ung.

Mercan tappar man snabbt sugen på när man ser att förra annonsen sade 99'. Tåget har gått på den modellen.
 
Covidkrasslig inledning på veckan för egen del med maken till tristess blev inte roligare av att Putin satte igång invaderandet av Ukraina. Allmänt dyster till mods behövde jag fly verkligheten och då surfas det roliga(?) bilar istället. Här en sammanställning av mer eller mindre kul grejer som erbjuds på Blocket just nu. Känns rimligt att bara sondera hemmamarknaden under rådande omständigheter.

Hoppas ingen tycker det är för dålig timing just nu.



BMW 2000 Luxus -71, pris 215 000

https://www.blocket.se/annons/skane/bmw_2000_luxus/79594470

Huvudpersonen i den utmärkta portugisiska Netflixserien Glorià kör en ljusgrön metallic. Här finns en orenoverad pärla i vad som beskivs som nyskick. Obesiktad senaste åren så lite omvårdnad innan den är redo för sommarvägarna.
624EC8A5-854A-46EE-81BF-E3C8B83FD285.jpeg

C0CDBCFC-457A-4BA4-B968-1EBEC439A2A6.jpeg



Volvo P1800 V8 ”restomod” -66, pris 495 000


Inget för puritanen men jag har inget större problem med att man ruskat rejält liv i en P1800. Mycket kan sägas om P1800 men särskilt snabba var de inte. Det råder förhoppningsvis BMW-åttan bot på. Själv hade jag föredragit en mer originaltrogen kulör i någon av de fyra solida färgerna det året.
585DB401-FEFD-416C-AD39-21FBA839084C.jpeg
F23750F9-DA0B-4FF6-8546-21437D39D8D3.jpeg



Alfa Romeo 1600 Giulia Super -66, pris 249 000


Alfas populäraste historiska sedanmodell att njuta av både på klubbträffar och gatan. De är väl lite fulsnygga men jag menar med klar övervikt på det snygga.

7EAD7FFD-D79D-40CA-BE69-303FB505EE4E.jpeg


Alfa Romeo 1900M ”matta” -53, pris 462 500


På riktigt, kände du ens till dess existens? Garanterat ensam på terrängbilsträffen med en sådan här. Riktigt häftigt fordon om än med en prislapp. Men den är också otroligt unik. Finns förvisso i Tyskland men annonseras på Blocket.
7FA54951-32F6-48FA-AED2-89AA627A31E0.jpeg


Fiat 2300 Coupé -65, pris 249 900


Varit till salu länge men är förhoppningsvis ändå värd ett bättre öde än att stå i bilhallen. Denna eleganta GT-bil signerad designhuset Ghia är fortfarande billig för vad du får. En sexcylindrig, mycket välljudande italiensk 60-talscoupe. Exemplaret hos Ucars ser skönt patinerad ut.
F06EBB46-5347-470A-ADA0-2C8062C25E8C.jpeg
4F3309E2-169A-4844-ACD3-97789087C96A.jpeg


Fiat 500 Giardiniera -65, pris 139 900


Ett överflöd av lastutrymme jämfört med standard 500, ett enormt soltak och askkopp men inte så mycket mer. Förutom självmordsdörrar och hejdlöst med charm såklart. Står att det är en 75:a i annonsen men det är fel, 65 ska det nog vara. I gengäld då också utan besiktningsplikt.
CE8FFED1-B734-4233-B123-9A534D8BE8D1.jpeg
7C6C7ACD-422F-468A-9A8D-5A74C1FEF164.jpeg


Fiat 1200 Gran Luce -60, pris 99 900


En jättetrevlig gammal originalbil. Man köper naturligtvis inte en för fartens tjusning utan kanske för att Volvo Amazon känns rätt tråkig i jämförelse med den här sköna lilla italienaren.
7CB3BD86-AE3D-448E-A292-E904021F33F7.jpeg
6512DB52-9484-4203-92CC-17E4B0544EF1.jpeg


Ferrari 348Ts -91, pris 549 000


Frångår den övre gränsen 500 000 kr jag brukar ha på mina tips för att få med en Ferrari. 348 är från tiden då Ferrari var manuellt växlade, helt analoga och utan alla elektoniska ”förarhjälpmedel” de har nuförtiden. Precis som jag föredrar entusiastbilar. Den här har gått längre än vanligt med snart 10000 mil, men har sedan den kom till Sverige fått motorn renoverad och är dessutom omlackerad. Den ser riktigt fin ut på bilderna. För strax över halvmiljonen är det här lägsta tänkbara prisnivå att komma över en tvåsitsig mittmotor-Ferrari.
18F6DAB6-59FC-4D94-9DA2-510F5FAD8CED.jpeg
246997A0-1633-49EA-94D3-2096A18BE3BA.jpeg


Mercedes Benz 500E -93, pris 425 000


Har personligen alltid föredragit de här över M5 i sedanutförande, 500 var dessutom ovanligare vilket jag ser som en fördel. Framtagen tillsammans med Porsche och även ihopsatt i deras fabrik. Stram tysk ingenjörskonst med för tiden mycket motor i vad som i mångt och mycket var den vanligast förekommande taximercan under hela 90-talet. Om än med lite diskret men avgörande skärmbreddning. Här gäller automatlåda men det är okej då de vad jag vet inte fanns med annat. Sista årsmodellen innan de blev E500. Tidstypiska AMG-fälgar och annat auspuff men originalutseende i övrigt.
9ADB211F-B6BD-41B0-A3B1-94410C2F59A7.jpeg
FAF11508-738E-4A6B-95BE-37E64D98CEBB.jpeg


Audi V8 Quattro 3,6 -91, pris 99 900


Audi erbjöd sin första riktiga lyxmodell som faktiskt bara hette V8 samtidigt som 500E. Numera med klart blygsammare prislapp än Stuttgartalternatvet. Den här är en manuell första generationens 3,6 liters som senare ersattes av 4,2 som då också återfanns i S6, A8 och S8.
71D92E03-5B4E-4E0F-8257-8F95965CD1E7.jpeg


Hartge H35 -87, pris 399 000


En av mina drömbilar under 80-talet. Har tidigare skrivit om mina planer på att införskaffa en H35 när det begav sig, då min fars kompis var Hartgeagent i Sverige. Blev för dyrt tyvärr. Original Hartge splitfälgarna var de snyggaste som fanns till BMW enligt mig. Med tanke på prisracet för M3 E30 framstår det här som rena fyndet. Personligen skulle jag hellre ha en E30 i H35 eller Alpina B6 3,5 utförande eftersom båda alternativen är sexcylindriga men även B6 har dragit iväg lite väl mycket. Minus är ju att originalmotorn är utbytt mot en från M5. Lådan från M3 känns däremot som ett plus. Kanske är det pga motorn den är så pass rimligt prissatt, vad vet jag, men jag kan tänka mig att den skulle kostat mer som helt original.
233AD623-E31B-4CAC-9444-09932E31BE34.jpeg
D943BD24-74A5-4B66-A636-6E3C8A4D1086.jpeg


Rover SD1 Vanden Plas -82, pris 80 000


Kanske främsta fyndet i listan. Unik och snygg bil med villig V8 för småslantar. Blinkersglasen fram är oblygt inspirerade av Ferrari 365GTB/4 Daytona. Även karossvecket längs sidorna är hämtat från Daytona där det är inspirerat av dolkars blodkanal i bladet.. Verkar ha ägts och tagits om hand av en entusiast. Bara 15 exemplar finns kvar i Sverige. Gissar att färre än hälften är besiktade och i trafik. Personligen tycker jag att den här har lite tråkig färg men det är ju en smaksak och går att åtgärda.
6BF4C1AB-E6E1-4188-8B6F-7127D049F0E0.jpeg
7307293D-4924-4E73-8F4F-2AC015FA3F1B.jpeg


BMW 745i -86, pris 219 000


Top of the line i modellfloran vid 80-talets mitt var den turboförsedda 745. Allt har renoverats enligt annonsen men framgår inga detaljer. Ovanligt att se sådana här numera men alldeles nyligen såg jag en likadan som i annonsen på en utomhusparkering nära jobbet i Danderyd. Den var borta igen när jag åkte hemåt.
FC8173DE-AA34-45F0-823F-35199B429405.jpeg


MGB GT V8 -72, pris 249 000


Poor man’s Aston Martin känns som en träffande beskrivning. Motorn är samma som i Rover SD1 ovan. Tycker hela bilen är väldigt lyckad även om det tydligen finns förbättringspotential på flera punkter.
C6CC95FF-01D8-4137-8604-B40C259AC4B1.jpeg
AFA6DED1-0691-46AD-A9B5-B456BFA0EF01.jpeg


Mazda 323 GT-R 4WD -92, pris 220 000


Stöddig hot hatch från början av nittiotalet. Togs fram för att homologera modellen för rally. Blev dock aldrig den vinnarbil Mazda hade förhoppningar om. Men gatbilarna är roliga. Vanliga i gatubilden har de aldrig varit.
91BA3868-4ED8-4129-B063-E4458942A178.jpeg


Bentley Turbo R -87, pris 249 000


En pampig lyxbil från anrika Bentley. Med införandet av Turbo i den tidigare Mulsannemodellen fick Bentley äntligen något häftigt som skiljde ut dem från dåvarande systermärket/ägaren Rolls Royce vars Silver Spirit man delade kaross med. Anser Turbo R vara prisvärda även om reparationskostnaderna riskerar bli höga om man har otur. 87:an är första årsmodellen med insprutning. De tidigare hade förgasare. R i modellnamnet stod för roadholding så de var uppstyvade jämfört med föregångaren Mulsanne Turbo. Det var välbehövligt.
B15D8571-2BC6-4BF7-8511-3D580075B30C.jpeg



Alpina B10 3,5 -89, pris 249 000


Det här är den vanliga sugisen som inte är alls lika åtråvärd som B6 Biturbo, men så kostar den avsevärt mindre också. En familje-Alpina med diskret styling av sin tid och som förmodligen passar ganska bra med automatlåda.
3D464BED-DFB1-4C32-9D3F-19DF93CE2930.jpeg


Bond Bug 750ES -74 MC-bil, pris 82 000


Vid flera av de tillfällen jag sammanställt tips förut har jag försökt få med en Bond Bug men då inte lyckats hitta någon. Nu gick det bättre. Har egentligen ingen särskild förkärlek till dem men de är ju bara så märkligt udda att man måste gilla ändå, åtminstone lite. Min far hade en härlig kund vid 90-talets början som bland annat sportade en likadan. En tvättäkta entusiast som såg mellan fingrarna på alla eventuella tillkortakommanden hans fordon var behäftade med. Något så knasigt som en Bond Bug härstammar förstås från England. Ännu knasigare är kanske att man monterat drag på den. Max släpvagnsvikt 180 kg.
6F93E96D-8D56-48C9-B766-9C9D13DCAC2B.jpeg


Daimler Double Six Van den Plas -81, pris 135 000


Den kanske vackraste XJ generationen från Jaguar, här i det lyxigaste Daimlerutförandet. Lågmilad och rostfri, importerad från Irak redan 1988. Trevlig färg och med pepperpotfälgarna. Ser riktigt fin ut i mina ögon.
FE2D6FFD-1804-4E4A-B7E1-8CA1589951A9.jpeg
A4405603-04FC-46DC-AFF6-05F9EDFF424D.jpeg


Måste också tacka för dina roliga udda tips.
Bond Bug är ju riktigt charmig och dessutom stora motorn 750kubikaren (vanligast var 700kubik)
700kubikaren har ju runt 30hk och 120km/h i topphastighet om man känner sig oövervinnlig.
280cm lång 140cm bred och 127cm hög är väl som en moppebil, fast högre topphastighet/sämre väghållning osv.
Helt livsfarlig helt enkelt, nu drar det ju i köptarmen bara för det..

Fiat 500 kombin är ju också charmig.

Fiat 2300 sedan 4dörrars tycker jag är mer sleeper/bruksvettig än coupen och dessutom mer prisvärd, nästan billig när man ser nån dyka upp.
 
Hartge H35 -87, pris 399 000


En av mina drömbilar under 80-talet. Har tidigare skrivit om mina planer på att införskaffa en H35 när det begav sig, då min fars kompis var Hartgeagent i Sverige. Blev för dyrt tyvärr. Original Hartge splitfälgarna var de snyggaste som fanns till BMW enligt mig. Med tanke på prisracet för M3 E30 framstår det här som rena fyndet. Personligen skulle jag hellre ha en E30 i H35 eller Alpina B6 3,5 utförande eftersom båda alternativen är sexcylindriga men även B6 har dragit iväg lite väl mycket. Minus är ju att originalmotorn är utbytt mot en från M5. Lådan från M3 känns däremot som ett plus. Kanske är det pga motorn den är så pass rimligt prissatt, vad vet jag, men jag kan tänka mig att den skulle kostat mer som helt original.
Roliga tips:)
Gällande E30n så har du säkert rätt i att en bil med originaldrivlina skulle varit dyrare. Men också ganska mycket tråkigare. S38an är ju ett par steg roligare än en M30.
 
Tråkigt att höra!

Vi har en sån Polo som andrabil, grymt nöjda. Dock bara kört i nödfall totalt 50 mil på drygt 5 månader, men bra stadsbil tycker vi.
Vi hade pratat om att skaffa en Polo som andra bil. Men så blev de såhär istället. Det är en jättebra bil såklart men jämfört med Volvon så är de ett rejält byte nedåt. 😔
 
Grattis!
Känns dock lite som lotto ibland. Jag fick blankt papper men en stötdämpare måste ha läckt för två veckor efter besiktning inser jag själv att stötdämparen vänster bak är tokslut... Litet bekymmer och nu har jag (öntligen) anledning att beställa nya stötdämpare runt om. Lär bli skillnad på väghållningen till sommaren!!

Tack, men efter 5 år och bara 2.600+ mil vore det fan också om den inte skulle gå igenom ... ;)
 
Grattis!
Känns dock lite som lotto ibland. Jag fick blankt papper men en stötdämpare måste ha läckt för två veckor efter besiktning inser jag själv att stötdämparen vänster bak är tokslut... Litet bekymmer och nu har jag (öntligen) anledning att beställa nya stötdämpare runt om. Lär bli skillnad på väghållningen till sommaren!!

Ja... kompetensen på bilprovningen är högst tveksam.
Jag möttes av något som troligen var en oerhört fet kvinna med stripigt hår och mössa...
Hon uttryckte sej i termer som att hon letade efter fel hon kunde anmärka på snarare än att hjälpa mej att påpeka trafikfarliga brister.
Med på undersökningen hade hon 2 tomtar där den ena mer skulle passa på ett hunddagis och den andra borde lära sej svenska.

Detta var bilprovningen. Har bättre erfarenheter av framför allt besikta och Dekra, men även Opus.
 
Vad krävs egentligen för att få underkänt på bilprovningen? Åkte in med morsans rostiga Mondeo en gång. Den såg ut som en pundarbil (sålde den för 1000kr sen) och var rostig överallt. Fick 1 anmärkning - brusten framfjäder. Vi pratar alltså om en bil där bromsskivorna var lika släta som en familjepizza och man såg igenom karossen på några ställen.

(nej mamma är inte pundare. Den här bilen blev bara stående av lite olika anledningar en längre tid)
 
Vad krävs egentligen för att få underkänt på bilprovningen? Åkte in med morsans rostiga Mondeo en gång. Den såg ut som en pundarbil (sålde den för 1000kr sen) och var rostig överallt. Fick 1 anmärkning - brusten framfjäder. Vi pratar alltså om en bil där bromsskivorna var lika släta som en familjepizza och man såg igenom karossen på några ställen.

(nej mamma är inte pundare. Den här bilen blev bara stående av lite olika anledningar en längre tid)

Hade en Volvo 460 som fick underkänt på 11 punkter. Bland annat var krängningshämmare av och katalysatorn trasig.

På en golf jag hade var båda framfjädrarna av. Fick inte ens köra bilen därifrån.
 
haha, min besiktningsman sa att det var livsfarligt ifall jag skulle köra lite för snabbt över ett gupp eller bromsa hårt och de kunde hoppa av.
 
När det gäller fjädrar så förstår jag att det kan skilja lite i bedömningen, i vissa fall går det knappt att upptäcka samt att det är relativt ofarligt, medan det på vissa andra bilar är direkt livsfarligt, det beror ju lite på fjäderns form, fjädertallriken osv.

Mercedes W124 4x4 har en lite lustig fjäder;

GHt_rUqaQISK3R71hDE910ZHD3mgLAQxqkImio-7kBI.jpg
 
Nån Porsche-expert här?

Vad innebär det, när man gör ett 111-punktstest på bilen hos Porsche center och får som svar att, och nu drar jag det ur minnet bara: "Operating hours från DME är 50h medan resterande är 600h".

Bästa är naturligtvis att fråga dom men dom hade inget svar där och då utan skulle återkomma. Finns det någon här som vet vad det där innebär? Att DME av nån anledning är utbytt bara eller innebär det något negativt?

Gäller en 991 GT3 RS.
 
Tillbaka
Topp