Covidkrasslig inledning på veckan för egen del med maken till tristess blev inte roligare av att Putin satte igång invaderandet av Ukraina. Allmänt dyster till mods behövde jag fly verkligheten och då surfas det roliga(?) bilar istället. Här en sammanställning av mer eller mindre kul grejer som erbjuds på Blocket just nu. Känns rimligt att bara sondera hemmamarknaden under rådande omständigheter.
Hoppas ingen tycker det är för dålig timing just nu.
BMW 2000 Luxus -71, pris 215 000
https://www.blocket.se/annons/skane/bmw_2000_luxus/79594470
Huvudpersonen i den utmärkta portugisiska Netflixserien Glorià kör en ljusgrön metallic. Här finns en orenoverad pärla i vad som beskivs som nyskick. Obesiktad senaste åren så lite omvårdnad innan den är redo för sommarvägarna.
Volvo P1800 V8 ”restomod” -66, pris 495 000
www.blocket.se
Inget för puritanen men jag har inget större problem med att man ruskat rejält liv i en P1800. Mycket kan sägas om P1800 men särskilt snabba var de inte. Det råder förhoppningsvis BMW-åttan bot på. Själv hade jag föredragit en mer originaltrogen kulör i någon av de fyra solida färgerna det året.
Alfa Romeo 1600 Giulia Super -66, pris 249 000
www.blocket.se
Alfas populäraste historiska sedanmodell att njuta av både på klubbträffar och gatan. De är väl lite fulsnygga men jag menar med klar övervikt på det snygga.
Alfa Romeo 1900M ”matta” -53, pris 462 500
www.blocket.se
På riktigt, kände du ens till dess existens? Garanterat ensam på terrängbilsträffen med en sådan här. Riktigt häftigt fordon om än med en prislapp. Men den är också otroligt unik. Finns förvisso i Tyskland men annonseras på Blocket.
Fiat 2300 Coupé -65, pris 249 900
www.blocket.se
Varit till salu länge men är förhoppningsvis ändå värd ett bättre öde än att stå i bilhallen. Denna eleganta GT-bil signerad designhuset Ghia är fortfarande billig för vad du får. En sexcylindrig, mycket välljudande italiensk 60-talscoupe. Exemplaret hos Ucars ser skönt patinerad ut.
Fiat 500 Giardiniera -65, pris 139 900
www.blocket.se
Ett överflöd av lastutrymme jämfört med standard 500, ett enormt soltak och askkopp men inte så mycket mer. Förutom självmordsdörrar och hejdlöst med charm såklart. Står att det är en 75:a i annonsen men det är fel, 65 ska det nog vara. I gengäld då också utan besiktningsplikt.
Fiat 1200 Gran Luce -60, pris 99 900
www.blocket.se
En jättetrevlig gammal originalbil. Man köper naturligtvis inte en för fartens tjusning utan kanske för att Volvo Amazon känns rätt tråkig i jämförelse med den här sköna lilla italienaren.
Ferrari 348Ts -91, pris 549 000
Hitta din drömbil eller sälj din nuvarande på ett säkert och enkelt sätt på Sveriges största bilmarknad. Oavsett om du är en förstagångsköpare eller en erfaren bilentusiast, har vår marknad allt du behöver för ett smidigt och tryggt bilköp.
www.blocket.se
Frångår den övre gränsen 500 000 kr jag brukar ha på mina tips för att få med en Ferrari. 348 är från tiden då Ferrari var manuellt växlade, helt analoga och utan alla elektoniska ”förarhjälpmedel” de har nuförtiden. Precis som jag föredrar entusiastbilar. Den här har gått längre än vanligt med snart 10000 mil, men har sedan den kom till Sverige fått motorn renoverad och är dessutom omlackerad. Den ser riktigt fin ut på bilderna. För strax över halvmiljonen är det här lägsta tänkbara prisnivå att komma över en tvåsitsig mittmotor-Ferrari.
Mercedes Benz 500E -93, pris 425 000
www.blocket.se
Har personligen alltid föredragit de här över M5 i sedanutförande, 500 var dessutom ovanligare vilket jag ser som en fördel. Framtagen tillsammans med Porsche och även ihopsatt i deras fabrik. Stram tysk ingenjörskonst med för tiden mycket motor i vad som i mångt och mycket var den vanligast förekommande taximercan under hela 90-talet. Om än med lite diskret men avgörande skärmbreddning. Här gäller automatlåda men det är okej då de vad jag vet inte fanns med annat. Sista årsmodellen innan de blev E500. Tidstypiska AMG-fälgar och annat auspuff men originalutseende i övrigt.
Audi V8 Quattro 3,6 -91, pris 99 900
Hitta din drömbil eller sälj din nuvarande på ett säkert och enkelt sätt på Sveriges största bilmarknad. Oavsett om du är en förstagångsköpare eller en erfaren bilentusiast, har vår marknad allt du behöver för ett smidigt och tryggt bilköp.
www.blocket.se
Audi erbjöd sin första riktiga lyxmodell som faktiskt bara hette V8 samtidigt som 500E. Numera med klart blygsammare prislapp än Stuttgartalternatvet. Den här är en manuell första generationens 3,6 liters som senare ersattes av 4,2 som då också återfanns i S6, A8 och S8.
Hartge H35 -87, pris 399 000
www.blocket.se
En av mina drömbilar under 80-talet. Har tidigare skrivit om mina planer på att införskaffa en H35 när det begav sig, då min fars kompis var Hartgeagent i Sverige. Blev för dyrt tyvärr. Original Hartge splitfälgarna var de snyggaste som fanns till BMW enligt mig. Med tanke på prisracet för M3 E30 framstår det här som rena fyndet. Personligen skulle jag hellre ha en E30 i H35 eller Alpina B6 3,5 utförande eftersom båda alternativen är sexcylindriga men även B6 har dragit iväg lite väl mycket. Minus är ju att originalmotorn är utbytt mot en från M5. Lådan från M3 känns däremot som ett plus. Kanske är det pga motorn den är så pass rimligt prissatt, vad vet jag, men jag kan tänka mig att den skulle kostat mer som helt original.
Rover SD1 Vanden Plas -82, pris 80 000
www.blocket.se
Kanske främsta fyndet i listan. Unik och snygg bil med villig V8 för småslantar. Blinkersglasen fram är oblygt inspirerade av Ferrari 365GTB/4 Daytona. Även karossvecket längs sidorna är hämtat från Daytona där det är inspirerat av dolkars blodkanal i bladet.. Verkar ha ägts och tagits om hand av en entusiast. Bara 15 exemplar finns kvar i Sverige. Gissar att färre än hälften är besiktade och i trafik. Personligen tycker jag att den här har lite tråkig färg men det är ju en smaksak och går att åtgärda.
BMW 745i -86, pris 219 000
www.blocket.se
Top of the line i modellfloran vid 80-talets mitt var den turboförsedda 745. Allt har renoverats enligt annonsen men framgår inga detaljer. Ovanligt att se sådana här numera men alldeles nyligen såg jag en likadan som i annonsen på en utomhusparkering nära jobbet i Danderyd. Den var borta igen när jag åkte hemåt.
MGB GT V8 -72, pris 249 000
www.blocket.se
Poor man’s Aston Martin känns som en träffande beskrivning. Motorn är samma som i Rover SD1 ovan. Tycker hela bilen är väldigt lyckad även om det tydligen finns förbättringspotential på flera punkter.
Mazda 323 GT-R 4WD -92, pris 220 000
www.blocket.se
Stöddig hot hatch från början av nittiotalet. Togs fram för att homologera modellen för rally. Blev dock aldrig den vinnarbil Mazda hade förhoppningar om. Men gatbilarna är roliga. Vanliga i gatubilden har de aldrig varit.
Bentley Turbo R -87, pris 249 000
www.blocket.se
En pampig lyxbil från anrika Bentley. Med införandet av Turbo i den tidigare Mulsannemodellen fick Bentley äntligen något häftigt som skiljde ut dem från dåvarande systermärket/ägaren Rolls Royce vars Silver Spirit man delade kaross med. Anser Turbo R vara prisvärda även om reparationskostnaderna riskerar bli höga om man har otur. 87:an är första årsmodellen med insprutning. De tidigare hade förgasare. R i modellnamnet stod för
roadholding så de var uppstyvade jämfört med föregångaren Mulsanne Turbo. Det var välbehövligt.
Alpina B10 3,5 -89, pris 249 000
www.blocket.se
Det här är den vanliga sugisen som inte är alls lika åtråvärd som B6 Biturbo, men så kostar den avsevärt mindre också. En familje-Alpina med diskret styling av sin tid och som förmodligen passar ganska bra med automatlåda.
Bond Bug 750ES -74 MC-bil, pris 82 000
www.blocket.se
Vid flera av de tillfällen jag sammanställt tips förut har jag försökt få med en Bond Bug men då inte lyckats hitta någon. Nu gick det bättre. Har egentligen ingen särskild förkärlek till dem men de är ju bara så märkligt udda att man måste gilla ändå, åtminstone lite. Min far hade en härlig kund vid 90-talets början som bland annat sportade en likadan. En tvättäkta entusiast som såg mellan fingrarna på alla eventuella tillkortakommanden hans fordon var behäftade med. Något så knasigt som en Bond Bug härstammar förstås från England. Ännu knasigare är kanske att man monterat drag på den. Max släpvagnsvikt 180 kg.
Daimler Double Six Van den Plas -81, pris 135 000
www.blocket.se
Den kanske vackraste XJ generationen från Jaguar, här i det lyxigaste Daimlerutförandet. Lågmilad och rostfri, importerad från Irak redan 1988. Trevlig färg och med pepperpotfälgarna. Ser riktigt fin ut i mina ögon.