• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

@CaptainOats @MaziK

Ford (gamla) i Uppsala hade en Mustang hemma, så bara åka dit och betala och se glad ut.
Om den körs som aommarbil och påställd 4-5månader om året så är ju skatten bara 8-10 tusen.
Är det en "sommarbil" och man orkar använda Transportstyrelsens app så blir det ännu billigare om man bara ställer på dom dagarna man använder bilen.
28000/365= 76.70kr/dag
 
Hehe, jag kör min 944 på sommaren ändå
Men jag är alltid sugen på en mustang :)

inte en sådan ny dock, en några år gammal som man kan modda lite, som Mazik gjorde, är ju perfekt när det finns så mycket roliga delar till
Det är galet, begagnade helt original(samma årsmodell) går/gick för dyrare(50-60k) än det jag sålde min för 2019 och då satt satt de redan en del saker på min 😞 bilfan såg dessutom helt ny ut
 
Det är galet, begagnade helt original(samma årsmodell) går/gick för dyrare(50-60k) än det jag sålde min för 2019 och då satt satt de redan en del saker på min 😞 bilfan såg dessutom helt ny ut
japp, har lärt mig att man ska behålla saker, verkar smartare, gäller ju även klockor.... :)
man lär sig lite för sent samt att impulserna slår klorna i en.

Jag tröttnar nästa alltid efter 2 år på min vanliga daily driver. är sen gammalt...
 
Är det en "sommarbil" och man orkar använda Transportstyrelsens app så blir det ännu billigare om man bara ställer på dom dagarna man använder bilen.
28000/365= 76.70kr/dag
Riktigt så enkelt är det inte tyvärr. Men enklare för bilar med malus.

Saxat från TS:

Om skatten per år är minst 4 800 kronor tas den ut per dag (under förutsättning att fordonet har varit avställt i minst 15 dagar, 4 dagar från 1 mars 2021 för personbil klass II med malusbeskattning, eller att fordonet har bytt ägare under avställningstiden).
 
Riktigt så enkelt är det inte tyvärr. Men enklare för bilar med malus.

Saxat från TS:

Om skatten per år är minst 4 800 kronor tas den ut per dag (under förutsättning att fordonet har varit avställt i minst 15 dagar, 4 dagar från 1 mars 2021 för personbil klass II med malusbeskattning, eller att fordonet har bytt ägare under avställningstiden).
ajdå, fel av mig.
Man måste alltså ha bilen avställd mer än 15dagar i följd för att slippa skatt den perioden?
 
Sommardäck på och städ+tvätt av pulkan idag.
Lär ju vara gul imorgon igen men trevligt en stund i alla fall.. :p

9271E590-194F-4E0C-B292-3C0ABB3931D0.jpeg
 
Vi flyttar in i hus i slutet av juli, trevligt ställe, men ligger lite off, så behöver fyrahjulsdrift. Det betyder att mina tidigare planer att leasa en elbil (tänkte på nya Niron) för under 4 000 kr per månad försvann, har inte hittat någon billig elbil som har fyrahulsdrift som klarar 20 mil när det är minus 20 grader ute. Är inte så sugen att leasa en diesel eller bensinare igen med tanke på skatten, så då känns det vettigare att köpa.

Priserna är tokiga nu! Finns det någon bil som, normalt sett, funkar trots den gått lite längre? Hade älskat att betala runt 120-150', men kan tänka mig att betala 200', kanske lite till, för rätt objekt. Är inte märkestokig. Helst inte jättegammal.

Kollat på Passat, VW Golf kombi, BMW 5-serie, Volvo (helst inte), Subaru, Seat, Audi, Toyota osv, men har svårt att hitta något som känns hyfsat prisvärt.

Kanske någon som sitter på en bil som man vill bli av med, då är det bara hojta till... :)
 
Vi flyttar in i hus i slutet av juli, trevligt ställe, men ligger lite off, så behöver fyrahjulsdrift. Det betyder att mina tidigare planer att leasa en elbil (tänkte på nya Niron) för under 4 000 kr per månad försvann, har inte hittat någon billig elbil som har fyrahulsdrift som klarar 20 mil när det är minus 20 grader ute. Är inte så sugen att leasa en diesel eller bensinare igen med tanke på skatten, så då känns det vettigare att köpa.

Priserna är tokiga nu! Finns det någon bil som, normalt sett, funkar trots den gått lite längre? Hade älskat att betala runt 120-150', men kan tänka mig att betala 200', kanske lite till, för rätt objekt. Är inte märkestokig. Helst inte jättegammal.

Kollat på Passat, VW Golf kombi, BMW 5-serie, Volvo (helst inte), Subaru, Seat, Audi, Toyota osv, men har svårt att hitta något som känns hyfsat prisvärt.

Kanske någon som sitter på en bil som man vill bli av med, då är det bara hojta till... :)
Varför inte Volvo? :)
 
Vi flyttar in i hus i slutet av juli, trevligt ställe, men ligger lite off, så behöver fyrahjulsdrift. Det betyder att mina tidigare planer att leasa en elbil (tänkte på nya Niron) för under 4 000 kr per månad försvann, har inte hittat någon billig elbil som har fyrahulsdrift som klarar 20 mil när det är minus 20 grader ute. Är inte så sugen att leasa en diesel eller bensinare igen med tanke på skatten, så då känns det vettigare att köpa.

Priserna är tokiga nu! Finns det någon bil som, normalt sett, funkar trots den gått lite längre? Hade älskat att betala runt 120-150', men kan tänka mig att betala 200', kanske lite till, för rätt objekt. Är inte märkestokig. Helst inte jättegammal.

Kollat på Passat, VW Golf kombi, BMW 5-serie, Volvo (helst inte), Subaru, Seat, Audi, Toyota osv, men har svårt att hitta något som känns hyfsat prisvärt.

Kanske någon som sitter på en bil som man vill bli av med, då är det bara hojta till... :)

Skoda har ju Yeti'n som äldre modell till -17 sen kom Q-modellerna.
Yetin är ju fyrkantig och praktisk med lätt att ta ur sätena blir ju typ 2 kubik röt man kan packa in.

Många husägare som ska renovera och köra till tippen med släp och köpa brädor och liknande köper ju en liten 2sitsig arbets-slit-o-släng bil (typ VW Caddy) och har under tiden, och sen säljs den för istortsett samma pengar när man gjort grovtenoveringen klar.
 
Vi flyttar in i hus i slutet av juli, trevligt ställe, men ligger lite off, så behöver fyrahjulsdrift. Det betyder att mina tidigare planer att leasa en elbil (tänkte på nya Niron) för under 4 000 kr per månad försvann, har inte hittat någon billig elbil som har fyrahulsdrift som klarar 20 mil när det är minus 20 grader ute. Är inte så sugen att leasa en diesel eller bensinare igen med tanke på skatten, så då känns det vettigare att köpa.

Priserna är tokiga nu! Finns det någon bil som, normalt sett, funkar trots den gått lite längre? Hade älskat att betala runt 120-150', men kan tänka mig att betala 200', kanske lite till, för rätt objekt. Är inte märkestokig. Helst inte jättegammal.

Kollat på Passat, VW Golf kombi, BMW 5-serie, Volvo (helst inte), Subaru, Seat, Audi, Toyota osv, men har svårt att hitta något som känns hyfsat prisvärt.

Kanske någon som sitter på en bil som man vill bli av med, då är det bara hojta till... :)

BMW X1 x-drive 2013-2015
 

Bara premium-Volvo som är trevliga, gillar inte V60 XC och liknande. Har inte råd med en premium-Volvo... :)

Skoda har ju Yeti'n som äldre modell till -17 sen kom Q-modellerna.
Yetin är ju fyrkantig och praktisk med lätt att ta ur sätena blir ju typ 2 kubik röt man kan packa in.

Många husägare som ska renovera och köra till tippen med släp och köpa brädor och liknande köper ju en liten 2sitsig arbets-slit-o-släng bil (typ VW Caddy) och har under tiden, och sen säljs den för istortsett samma pengar när man gjort grovtenoveringen klar.

Yetin är nog praktiskt men ack så ful. En kollega älskar sin. Jag är ingen renoveringssnubbe så det behövs ingen sån!!

BMW X1 x-drive 2013-2015

Tittat lite på dessa, ibland är de snygga och ibland mindre snygga, har inte förstått varför. M-paket och fälgar kanske? Men tycker modellen är bra!

Just nu känns en X1, lite äldre, eller en Subaru XV som vettiga billigare alternativ.
 
Tittat lite på dessa, ibland är de snygga och ibland mindre snygga, har inte förstått varför. M-paket och fälgar kanske? Men tycker modellen är bra!

Just nu känns en X1, lite äldre, eller en Subaru XV som vettiga billigare alternativ.

Jag har en X1 s-drive -13 och är otroligt nöjd. Har ägt den i 6 år utan ett enda fel.
Jag har M-sport med 19 tummare... gör en hel del för utseendet.

Edit,
Att de finns med med bensinmotor är också ett stort plus, enligt mej.
Automatlådan som kom 2012 är grym.
 
Tvättade av frugans bil efter en skitig vecka i fjällen.
Lacken släpper... Va fan, kollar närmare och det har bubblat sig i lacken.
Någon med erfarenhet av liknande lackskador?
Bilen är en Passat 2018 som vi ägt sen ny och jag har varit rätt noga i övrigt.
Lacksläppet är ish två tumnaglar, bilen ser helt plötsligt kass ut ☹️
 

Bilagor

  • 20220417_135808.jpg
    20220417_135808.jpg
    602.8 KB · Visningar: 14
Tillbaka
Topp