• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

På ämnet: Hur lagar man bäst stenskott i lack innan de rostar?

Jag tycker brittiska Chipex har en mycket bra lösning som jag varmt kan rekommendera. Använde den första gången för 7-8 år sedan och var redan då mycket nöjd med resultatet. Fixat flertalet stenskott varje år sedan dess. Jag har allergi mot duttar i form av upphöjningar a la gamla tiders lackstift och det elimineras helt med denna lösning som snarare ligger någon mikrometer under originalytans. Kan dock läggas lager på lager till det matchar den omgivande ytan perfekt. Produkten är dessutom väldigt lätt att använda och arbeta med. De har exakt kulör till vad du än kör, och tillverkar vid behov vilket färgrecept som helst. Påminns just om att jag behöver göra en beställning redan nu till nya kärran.


48AA3CC5-2BE4-4292-AC14-11D3681BCD96.jpeg
 
Senast ändrad:
har nyss flyttat till en ny stad och sitter med en opel corsa

könner att jag skulle vilja ha en kombi med dragkrok

om man hade köpt sig en nära på ny eller helt ny bil idag vad hade ni kört för drivmedel?
bensin,diesel eller en hybrid?

har ingenstans jag kan ladda en elbil förutom på jobb och man vet ju aldrig hur länge man blir kvar på samma jobb iheller öven hur bra man trivs.


sitter och funderar på en v60, vanlig eller CC eller en passat

vad väljer man egentligen?

älskar volvons design
 
Inget medel, enbart skrap?
När jag gjorde samma sak i fjol skrapade jag lite lätt och använde ett rostätarmedel som fick verka ett tag, för att sedan fylla i och köra klarlack ovanpå det senare.
Kan inte säga att jag är särskilt duktig men det viktiga är att rosten är borta och att plåten täcks av ny lack så att det inte blir värre. Hur bra det ser ut får du överväga själv, hur mycket arbete du vill lägga ner.

På en gammal slitvargs-V70 som min så bryr jag mig inte riktigt hur det ser ut.
 
har nyss flyttat till en ny stad och sitter med en opel corsa

könner att jag skulle vilja ha en kombi med dragkrok

om man hade köpt sig en nära på ny eller helt ny bil idag vad hade ni kört för drivmedel?
bensin,diesel eller en hybrid?

har ingenstans jag kan ladda en elbil förutom på jobb och man vet ju aldrig hur länge man blir kvar på samma jobb iheller öven hur bra man trivs.


sitter och funderar på en v60, vanlig eller CC eller en passat

vad väljer man egentligen?

älskar volvons design

Bensin ❤
 
Helt säker på att det finns ett skämt om Stockholmare och att ni är lite mer långsammare än oss andra här nånstans. ;)
Har haft påställt i någon vecka nu.
Skämt åsido. Roligt med fler entusiastbilar på vägarna!

Tog en av mina till jobbet idag.
Var en kund (äldre herre) som noga synade den i kanterna.
Fick beröm men också lite bannor för ”mitt” val av spoiler. :)

056FA3FE-A3AB-437C-AE64-19729F80F914.jpeg
 
Många anser att man ska kränga av bilen med "rostblåsa" (Passat GTR 2018).
Men va fan köper man istället? Vill inte ha något mindre eller långsammare. Inköp kan vara högre men gärna inte markant dyrare i löpande kost (service, förbrukning, skatt, försäkring osv).
 
NU har jag nog fått korn på min nya privatbil, en Jaguar S-Type R, sista årsmodellen ca 10000mil
Ngn som har några tips om modellen? Vet att rost är ett känt problem på s-type men om jag förstått det rätt främst i den äldre karossvarianten
Har tidigare (för en hel del år sedan) haft en S-type v6:a utan några som helst problem förutom att den blev påkörd
Mvh
Ola G
 
NU har jag nog fått korn på min nya privatbil, en Jaguar S-Type R, sista årsmodellen ca 10000mil
Ngn som har några tips om modellen? Vet att rost är ett känt problem på s-type men om jag förstått det rätt främst i den äldre karossvarianten
Har tidigare (för en hel del år sedan) haft en S-type v6:a utan några som helst problem förutom att den blev påkörd
Mvh
Ola G

Spontant:

Växellådan är som alla eller i alla fall många sexväxlade ZF behäftad med två fel, den kan slå i ettans växel när man kommer körandes och bromsar in för ett rödljus, och den kan ligga och gunga på varvet utan att riktigt vilja växla upp till femman eller sexan. Det sistnämnda är vanligast när den är kall. Provkör och se hur illa det är, om du kan leva med det eller ej. Felet är lite lurigt, jag har kört lågmilare som haft det väldigt tydligt och långmilare som har varit perfekta. Det är extremt vanligt på bilar med den lådan, även BMW har det.

Rost i trösklarna och bakvagnen förekommer nog, i alla fall om bilen rullat mycket på vintern. Kan vara värt att kolla.

Den elektroniska handbromsen kan bråka, det är väl inte jättevanligt men det förekommer som på alla bilar med denna lösning (=alla moderna bilar).

Men överlag bra bilar, med få mekaniska svagheter.
 
NU har jag nog fått korn på min nya privatbil, en Jaguar S-Type R, sista årsmodellen ca 10000mil
Ngn som har några tips om modellen? Vet att rost är ett känt problem på s-type men om jag förstått det rätt främst i den äldre karossvarianten
Har tidigare (för en hel del år sedan) haft en S-type v6:a utan några som helst problem förutom att den blev påkörd
Mvh
Ola G

Som med alla prestanda bilar av familjekaraktär så köper man lika mycket förra ägaren (ägarna) som själva bilen.
Om den gått som bruksbil/entusiastbil, och vad/hur man kostat på den.

Kontrollera att allt fungerar el/ac osv.
Kamkedjan är väl byte/spänna vart 10,000 mil och är "dyrt" har jag för mig.

Ett bilprovningstest/liknande som grund för att få veta vad som är på kommande/hur den verkar skött.
Kostar ju en slant men kan vara värt för (att slippa köpa en dålig bil)/att köpa en bra bil.
 
Många anser att man ska kränga av bilen med "rostblåsa" (Passat GTR 2018).
Men va fan köper man istället? Vill inte ha något mindre eller långsammare. Inköp kan vara högre men gärna inte markant dyrare i löpande kost (service, förbrukning, skatt, försäkring osv).
Att lacka det där kostar 3-5 tusen, naturligtvis inget man säljer bilen för. Vad skulle du köpa istället? S60 T5 AWD, BMW 328XDRIVE, A4 2.0tq och andra motsvarande bilar är inte särskilt mycket bättre. Alla har sina styrkor och svagheter.
 
Som med alla prestanda bilar av familjekaraktär så köper man lika mycket förra ägaren (ägarna) som själva bilen.
Om den gått som bruksbil/entusiastbil, och vad/hur man kostat på den.

Kontrollera att allt fungerar el/ac osv.
Kamkedjan är väl byte/spänna vart 10,000 mil och är "dyrt" har jag för mig.

Ett bilprovningstest/liknande som grund för att få veta vad som är på kommande/hur den verkar skött.
Kostar ju en slant men kan vara värt för (att slippa köpa en dålig bil)/att köpa en bra bil.
Kedjorna / spännarna var mer ett problem på 4.0, sista årsmodellen har en annan motor och där är kedjan/spännarna inte ett problem längre. Det är antagligen den bästa motor Jaguar har tillverkat, sett till prestanda / hållbarhet.
 
Att lacka det där kostar 3-5 tusen, naturligtvis inget man säljer bilen för. Vad skulle du köpa istället? S60 T5 AWD, BMW 328XDRIVE, A4 2.0tq och andra motsvarande bilar är inte särskilt mycket bättre. Alla har sina styrkor och svagheter.
Tänkte snarare A6, 5-serie eller liknande.
540 xdrive bensin kanske...
 
Allright. Ja mina är liksom.. några millimeter typ. Men tar hellre hand om dom på rätt sätt direkt :)

Lägg gärna upp före/efter och vilket tillvägagångssätt du använde. Tvättade bilen i helgen och fick en tråkig överraskning, rätt många stenskott/lacksläpp och två dörrmärken. Tänkte försöka fixa det också, blev lite sugen på "chipex" faktiskt.
 
Finns det nån här som har bra koll på AC?

ACn fungerar i min bruksbil, BMW X1 -13, men jag tycker att den blivit segare på att komma igång med kylan när man åker iväg... förr kom kylan ganska direkt men nu kan det ta ett par minuter... Kan det bero på för lite gas i systemet? Dvs att lite läckt ut och att det därför tar längre tid att bygga upp tryck eller något sånt? 🤔
 
Finns det nån här som har bra koll på AC?

ACn fungerar i min bruksbil, BMW X1 -13, men jag tycker att den blivit segare på att komma igång med kylan när man åker iväg... förr kom kylan ganska direkt men nu kan det ta ett par minuter... Kan det bero på för lite gas i systemet? Dvs att lite läckt ut och att det därför tar längre tid att bygga upp tryck eller något sånt? 🤔
Oftast är det något sånt. Systemet ska ju jobba med rätt tryck för att funka korrekt.
Kika in hos en AC-firma så kan dom kolla det åt dig.
Alternativt kan du chansa på en gaspåfyllning från burk. Billigare definitivt, men ingen garanti. Har räddat ett flertal äldre bilar med "hemmafyllning".
 
Oftast är det något sånt. Systemet ska ju jobba med rätt tryck för att funka korrekt.
Kika in hos en AC-firma så kan dom kolla det åt dig.
Alternativt kan du chansa på en gaspåfyllning från burk. Billigare definitivt, men ingen garanti. Har räddat ett flertal äldre bilar med "hemmafyllning".

Ja får nog göra det... har en bra verkstad i närheten som tar 900 för AC-service.
Antar att det betyder utsugning av befintlig gas inkl. vägning och sedan påfyllning med rätt mängd.

Har också läst nånstans att det på 10 år kan man förlora 10 % av gasen utan att det kan klassas som läckage... låter det rimligt?
 
Ja får nog göra det... har en bra verkstad i närheten som tar 900 för AC-service.
Antar att det betyder utsugning av befintlig gas inkl. vägning och sedan påfyllning med rätt mängd.

Har också läst nånstans att det på 10 år kan man förlora 10 % av gasen utan att det kan klassas som läckage... låter det rimligt?
Inte alls orimligt, det är bl.a. kompressorns axeltätning som läcker. Ffa om du kör utan ’snöflingan’ intryckt på ac’n på vintern. På med den året runt så läcker det inte lika mycket + imma försvinner snabbare.

Är systemet läck är det oftast kondensorn, sitter framför kylaren längst fram i nosen och är utmärkt på att fånga stenskott = punka…

AC service = tömning, läcksök med spårmedel och, under förutsättning helt system, fyllning med nytt köldmedium + kompressorolja. Brukar kosta en tusing på fristående verkstad. Det är en maskin som gör alltihop automatiskt, tar ~ 20 minuter. Vill du vara riktigt seriös ber du dem byta torkfilter också, ffa om det var länge sedan systemet servades.
 
Inte alls orimligt, det är bl.a. kompressorns axeltätning som läcker. Ffa om du kör utan ’snöflingan’ intryckt på ac’n på vintern. På med den året runt så läcker det inte lika mycket + imma försvinner snabbare.

Är systemet läck är det oftast kondensorn, sitter framför kylaren längst fram i nosen och är utmärkt på att fånga stenskott = punka…

AC service = tömning, läcksök med spårmedel och, under förutsättning helt system, fyllning med nytt köldmedium + kompressorolja. Brukar kosta en tusing på fristående verkstad. Det är en maskin som gör alltihop automatiskt, tar ~ 20 minuter. Vill du vara riktigt seriös ber du dem byta torkfilter också, ffa om det var länge sedan systemet servades.

tack!
 
Inte alls orimligt, det är bl.a. kompressorns axeltätning som läcker. Ffa om du kör utan ’snöflingan’ intryckt på ac’n på vintern. På med den året runt så läcker det inte lika mycket + imma försvinner snabbare.

Är systemet läck är det oftast kondensorn, sitter framför kylaren längst fram i nosen och är utmärkt på att fånga stenskott = punka…

AC service = tömning, läcksök med spårmedel och, under förutsättning helt system, fyllning med nytt köldmedium + kompressorolja. Brukar kosta en tusing på fristående verkstad. Det är en maskin som gör alltihop automatiskt, tar ~ 20 minuter. Vill du vara riktigt seriös ber du dem byta torkfilter också, ffa om det var länge sedan systemet servades.

Har du någon ungefärlig prisuppgift på byte av torkfilter också?
 
Har någon testat att torka bilen med en lövblåsare? Får man bort vattnet så det inte lämnar kalkmärke? Hur stark lövblåsare behöver man i så fall?
Jag brukar spola av bilen och vet inte riktigt hur jag ska förhindra kalkmärken.
 
Tillbaka
Topp