• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Kommer dom ens kolla där batteriet sitter? När jag besiktiga min F10'a så fick jag visa vart halva bilen satt, men inte var dom vid batteriet och kika.

När jag i början på 70-talet besiktigade min första bil, en VW 1200 (bubbla) från 1962, kollade dom i alla fall. Batteriet satt under baksätets sittdyna och skulle ha ett lock över sig, vilket min av oklar anledning saknade. Skulle ha kunnat bli kortslutning om någon suttit där och dynans fjädrar hade kommit i kontakt med batteriet. Jag fick ett par timmar på mig för att fixa ett lock och sen godkändes bilen, dock med uppmaningen att inte visa mig där med bilen nästa år, då den var kraftigt rostangripen ... ;)
 
Killgiss, men jag tror att man klarar sig med ett spännband.
Så länge som batteriet, som du skriver, sitter fast och bandet ser någorlunda ut för världen.
 
Killgiss, men jag tror att man klarar sig med ett spännband.
Så länge som batteriet, som du skriver, sitter fast och bandet ser någorlunda ut för världen.

Fick nedslag förra året då batteriet var löst så i år fick jag snällt komma tillbaka efter att jag satt fast det. Imorgon är sista dagen för ombesiktning så körde spännband nu.

20220609_131643.jpg
 
Detta är min brukisklassiker, en 740 med V8. Man åker fruktansvärt gott om än något kostsamt för tillfället. Mest äldre gubbar som vrider nacken efter denna, de körde väl en sådan när den var ny.

Screenshot_20220508-162651_Gallery.jpg
Snyggaste 7 serien tycker jag.
Helt rätt proportioner. Precis som E39 från samma tid.
När man ser dom köra så stämmer det bara, det är harmoni i linjerna på hela bilen.

Du såg ut att ha lite fler godbitar där i garaget på förra bilden?
 
Pga elbilskränkt (inga bilar) så kollar jag på snålbil att köpa ”under tiden”.
V40 d2 CC, åsikter? Självklart angående vanliga V40 också. BWM 1-serien (som alla här älskar) går bort pga kardantunnel och yttermått.
Budget 150K-ish. Ska pendla 7 mil/dag samt hämta/lämna på dagis.
Kommer förmodligen aldrig åka några längre sträckor, då tar vi elbilen.
 
Detta är min brukisklassiker, en 740 med V8. Man åker fruktansvärt gott om än något kostsamt för tillfället. Mest äldre gubbar som vrider nacken efter denna, de körde väl en sådan när den var ny.

Screenshot_20220508-162651_Gallery.jpg
Väldigt väldigt fin! E38 är nog min favoritmodell när det kommer till BMW. Jag känner att bilindustrin peakade när den bilen lanserades. Perfekt mix av lyx, komfort, sportighet, material, design, teknik. Det kommer aldrig bli så bra igen. Dagens bilar där alla tillverkare försöker få in större och större skärmar är bara ett skämt.

Hojta om du får för dig att sälja ;´)
 
Snyggaste 7 serien tycker jag.
Helt rätt proportioner. Precis som E39 från samma tid.
När man ser dom köra så stämmer det bara, det är harmoni i linjerna på hela bilen.

Du såg ut att ha lite fler godbitar där i garaget på förra bilden?

Jo jag har en E39a också men det är en betydligt mer budgetbil, inte lika solid som E38an men som sagt snygg. Tyvärr äger jag inte övriga bilar i garaget :)
 
Väldigt väldigt fin! E38 är nog min favoritmodell när det kommer till BMW. Jag känner att bilindustrin peakade när den bilen lanserades. Perfekt mix av lyx, komfort, sportighet, material, design, teknik. Det kommer aldrig bli så bra igen. Dagens bilar där alla tillverkare försöker få in större och större skärmar är bara ett skämt.

Hojta om du får för dig att sälja ;´)

Allt är till salu för rätt peng :) Jag har lagt ned en hel del pengar på denna så den blir isf dyrare än de slitna coilbonnebilarna som finns på Blocket.
 
Pga elbilskränkt (inga bilar) så kollar jag på snålbil att köpa ”under tiden”.
V40 d2 CC, åsikter? Självklart angående vanliga V40 också. BWM 1-serien (som alla här älskar) går bort pga kardantunnel och yttermått.
Budget 150K-ish. Ska pendla 7 mil/dag samt hämta/lämna på dagis.
Kommer förmodligen aldrig åka några längre sträckor, då tar vi elbilen.
Jag puttrar runt i en V40 D2 med den så kallade VEA-motorn.
Jag är mestadels själv i bilen, baksätet blir trångt med fullvuxna både fram och bak.
Lite osäker på hur länge jag haft dem men 4-5 år, inga oförutsedda saker alls som hänt.
Har en Momentum och 7"-displayen.
Inte särskilt spännande men gör definitivt sitt jobb så jag kan bara rekommendera den.
 
Lynk&Co höjer priserna från 5500 till 6000kr/mån.
därav dags att återbesöka funderingar på vad man ska köra.
Önskelista: Plug-in, stor nog för familj med två barn, rimligt pris (billigare eller bättre åtminstone), Privatleasing (allra helst övertag av bef. eller kort avtal), Om lång bindningstid behövs 7-sits.

Tips?
DS7 finns på 24mån.
Annars är det väl att spana blocket på överlåtelse.
 
Pga elbilskränkt (inga bilar) så kollar jag på snålbil att köpa ”under tiden”.
V40 d2 CC, åsikter? Självklart angående vanliga V40 också. BWM 1-serien (som alla här älskar) går bort pga kardantunnel och yttermått.
Budget 150K-ish. Ska pendla 7 mil/dag samt hämta/lämna på dagis.
Kommer förmodligen aldrig åka några längre sträckor, då tar vi elbilen.
Har en V40 D3 som jag haft i drygt två år, funkar utmärkt till det mesta. Men också väldigt nöjd över att det är en D3 då jag fått för mig att D2 kan kännas lite trött? förutom en reparation på 2500pix och service har den varit felfri. Har det mesta i form av extrautrustning och allt är relativt smidigt att använda även om det inte finns carplay.

Skulle jag klaga på något så är det väl att ljudnivån är något hög.
 
Har gjort en tråd där jag ber om tips inför min och min sambos bilresa ner till Nice,
Om ni har några tips får ni gärna dela med er i den tråden. Tack på förhand!

 
Tillbaka
Topp