• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Tjena!
Jag har som ambition att köpa min första bil nu till hösten/vintern.
Är livrädd för alla servicekostnader och reperationer som jag har hört om för vissa bilar, och utifrån det så letar jag efter en bil som "har ryktet" att bara "gå och gå", ifall ni förstår vad jag menar 😅

Gärna en bil som platsar i prisspannet 40-100tkr.
Är det någon som har en rekommendation på antingen bilmärke eller bilmodell som jag bör titta närmare på så tar jag tacksamt emot varje input jag kan få 🙏
Tack så mycket på förhand!

Mekaniskt är nog t ex en Mazda 3 eller en Toyota Corolla/Auris svårslaget, men man får se upp med rosten. Av dom två skulle jag lätt välja en Mazda 3 då den är betydligt roligare att köra och har 10 års garanti på allt utom slitdelar. Snyggare också, men det är ju en smaksak. ;)
 
Mekaniskt är nog t ex en Mazda 3 eller en Toyota Corolla/Auris svårslaget, men man får se upp med rosten. Av dom två skulle jag lätt välja en Mazda 3 då den är betydligt roligare att köra och har 10 års garanti på allt utom slitdelar. Snyggare också, men det är ju en smaksak. ;)
Stort tack för tipset!
 
Tjena!
Jag har som ambition att köpa min första bil nu till hösten/vintern.
Är livrädd för alla servicekostnader och reperationer som jag har hört om för vissa bilar, och utifrån det så letar jag efter en bil som "har ryktet" att bara "gå och gå", ifall ni förstår vad jag menar 😅

Gärna en bil som platsar i prisspannet 40-100tkr.
Är det någon som har en rekommendation på antingen bilmärke eller bilmodell som jag bör titta närmare på så tar jag tacksamt emot varje input jag kan få 🙏
Tack så mycket på förhand!
Välkommen till djungeln, samma sits som du kanske läst.

Gjorde examensarbete under hela våren inom skadeverksamheten inom bilar. Många man pratade med har också varit på service sidan.

Uppfattningen jag fick va titta inte ens åt Bmw eller Mercedes pga service eller reparationskostnaderna (men detta va auktoriserad verkstad). Av de märkena företaget jag skrev för hade rekommenderade alla Toyota med avseende på eftermarknaden. De jag pratade med rekommenderade också Kia.

Kollar man på försäkringsbolagens kvalitetsrapporter så är ju Japan/sydkorea överlägset i topp. Dessa använde jag mig av när jag skulle lista ut vilken modell.

Edit: länk på rapport från försäkringsbolag
 
Senast ändrad:
Välkommen till djungeln, samma sits som du kanske läst.

Gjorde examensarbete under hela våren inom skadeverksamheten inom bilar. Många man pratade med har också varit på service sidan.

Uppfattningen jag fick va titta inte ens åt Bmw eller Mercedes pga service eller reparationskostnaderna (men detta va auktoriserad). Av de märkena företaget jag skrev för hade rekommenderade alla Toyota med avseende på eftermarknaden. De jag pratade med rekommenderade också Kia.

Kollar man på försäkringsbolagens kvalitetsrapporter så är ju Japan/sydkorea överlägset i topp. Dessa använde jag mig av när jag skulle lista ut vilken modell.
Detta hjälper mig otroligt mycket,
stort tack för denna informationen!!
 
Rapporten gör det helt klart väldigt tydligt för mig vilka bilar som, enligt statistiken, ger mig bästa möjliga förutsättningar för rätt bil.
Stort tack för det!
@willie
 
Rapporten gör det helt klart väldigt tydligt för mig vilka bilar som, enligt statistiken, ger mig bästa möjliga förutsättningar för rätt bil.
Stort tack för det!
@willie
Roligt att höra. Men det är ju ”nyare” bilar som gått under 12 000 mil och nyare än 8 år. Bilen du köper är nog inte med i statistiken och blir kanske inte helförsäkrad, men borde helt klart ge en tydlig och korrekt indikation. Men säker någon här som kan uttala sig om detta stämmer även för äldre bilar med :)
 
Rapporten gör det helt klart väldigt tydligt för mig vilka bilar som, enligt statistiken, ger mig bästa möjliga förutsättningar för rätt bil.
Stort tack för det!
@willie
Ett tips är att provköra också, statistiken säger inte hur du kommer trivas.
Men visst har man en bil som transportmedel från A-B så spelar det ingen roll, gå på statistik.

Gillar man att köra osv, finns det en anledning varför folk väljer tex BMW trots dålig service stats etc
 
Ett tips är att provköra också, statistiken säger inte hur du kommer trivas.
Men visst har man en bil som transportmedel från A-B så spelar det ingen roll, gå på statistik.

Gillar man att köra osv, finns det en anledning varför folk väljer tex BMW trots dålig service stats etc
Jag ska ta körkort, så att köra en bil kommer kännas märkligt oavsett haha, inte så kräsen :D
 
Tjena!
Jag har som ambition att köpa min första bil nu till hösten/vintern.
Är livrädd för alla servicekostnader och reperationer som jag har hört om för vissa bilar, och utifrån det så letar jag efter en bil som "har ryktet" att bara "gå och gå", ifall ni förstår vad jag menar 😅

Gärna en bil som platsar i prisspannet 40-100tkr.
Är det någon som har en rekommendation på antingen bilmärke eller bilmodell som jag bör titta närmare på så tar jag tacksamt emot varje input jag kan få 🙏
Tack så mycket på förhand!

I det prisspannet, beroende på bil, så är det troligen en del slitdelar som behöver bytas ut och det är ofta det som blir dyrt. Service är inte speciellt kostsamt men kommer du upp emot en 10k mil så börjar det bli dags för byte av bromsskivor osv som kan springa iväg. Jag hade en Volvo V50 som andrabil flera år, en flexifuel så den var klassad som miljöbil, drog inte speciellt mycket i bensin och en service låg på 3k-4K. När jag sålde den hade den gått 14.000 mil och det enda jag behövde byta/reparera under tiden var bromsskivor bak till en kostnad av runt 5k.
 
Tjena!
Jag har som ambition att köpa min första bil nu till hösten/vintern.
Är livrädd för alla servicekostnader och reperationer som jag har hört om för vissa bilar, och utifrån det så letar jag efter en bil som "har ryktet" att bara "gå och gå", ifall ni förstår vad jag menar 😅

Gärna en bil som platsar i prisspannet 40-100tkr.
Är det någon som har en rekommendation på antingen bilmärke eller bilmodell som jag bör titta närmare på så tar jag tacksamt emot varje input jag kan få 🙏
Tack så mycket på förhand!
Väl omhändertagen bil håller längre än nån som inte är det. Märket spelar mindre roll. Lycka till :)
 
I det prisspannet, beroende på bil, så är det troligen en del slitdelar som behöver bytas ut och det är ofta det som blir dyrt. Service är inte speciellt kostsamt men kommer du upp emot en 10k mil så börjar det bli dags för byte av bromsskivor osv som kan springa iväg. Jag hade en Volvo V50 som andrabil flera år, en flexifuel så den var klassad som miljöbil, drog inte speciellt mycket i bensin och en service låg på 3k-4K. När jag sålde den hade den gått 14.000 mil och det enda jag behövde byta/reparera under tiden var bromsskivor bak till en kostnad av runt 5k.
Kan vara värt att köpa en bil som gått över tex 10 kontra under 10 om massa saker är gjorda.
 
Tjena!
Jag har som ambition att köpa min första bil nu till hösten/vintern.
Är livrädd för alla servicekostnader och reperationer som jag har hört om för vissa bilar, och utifrån det så letar jag efter en bil som "har ryktet" att bara "gå och gå", ifall ni förstår vad jag menar 😅

Gärna en bil som platsar i prisspannet 40-100tkr.
Är det någon som har en rekommendation på antingen bilmärke eller bilmodell som jag bör titta närmare på så tar jag tacksamt emot varje input jag kan få 🙏
Tack så mycket på förhand!
Den bästa bilen är rent generellt den som ägts och vårdats av en person en längre tid, oavsett modell är det vanligaste felet folk gör att de köper en bil utan vettig historik, där säljaren haft bilen en vecka och där annonsen inleds med ”nu säljer min pärla”.

Det finns massor av människor som lever på att köpa och sälja bilar i den prisklassen, undvik dom.

Detsamma gäller handlare, det finns relativt få seriösa handlare i den prisklassen, tyvärr. Undvik. Konsumentköplagens trygghet är inte mycket värd om handlaren är inne på sin sjunde konkurs.

Men absolut, hittat du en bil hos en etablerad handlare är det såklart bra men de har sällan bilar för under 100’ inne.

Köp en bil av Gun-Britt och Åke som bor i villa och som köpte den nästan ny och som nu efter sju år och 11.000 mil ska köpa en likadan fast nyare. Det är viktigare än allt annat.

Men visst, vissa bilar är bättre än andra. Volvo S60 har mycket gemensamt med V70 och det är en extremt säker och bekväm bil för sin prisklass. Dessutom finns det många att välja på. De är överlag pålitliga men med det sagt, de är inte felfria.

De flesta modeller från Toyota är bra, Auris är inte dum. Vill du ha en större bil = Avensis. Mindre? Yaris.

Stirra dig inte blind på förbrukning och skatt, det är relativt små kostnadsposter i det stora hela. Du behöver ju inte köpa en 6.2 V8 men om bilen drar 0.7 eller 0.73 spelar ingen roll.
 
Den bästa bilen är rent generellt den som ägts och vårdats av en person en längre tid, oavsett modell är det vanligaste felet folk gör att de köper en bil utan vettig historik, där säljaren haft bilen en vecka och där annonsen inleds med ”nu säljer min pärla”.

Det finns massor av människor som lever på att köpa och sälja bilar i den prisklassen, undvik dom.

Detsamma gäller handlare, det finns relativt få seriösa handlare i den prisklassen, tyvärr. Undvik. Konsumentköplagens trygghet är inte mycket värd om handlaren är inne på sin sjunde konkurs.

Men absolut, hittat du en bil hos en etablerad handlare är det såklart bra men de har sällan bilar för under 100’ inne.

Köp en bil av Gun-Britt och Åke som bor i villa och som köpte den nästan ny och som nu efter sju år och 11.000 mil ska köpa en likadan fast nyare. Det är viktigare än allt annat.

Men visst, vissa bilar är bättre än andra. Volvo S60 har mycket gemensamt med V70 och det är en extremt säker och bekväm bil för sin prisklass. Dessutom finns det många att välja på. De är överlag pålitliga men med det sagt, de är inte felfria.

De flesta modeller från Toyota är bra, Auris är inte dum. Vill du ha en större bil = Avensis. Mindre? Yaris.

Stirra dig inte blind på förbrukning och skatt, det är relativt små kostnadsposter i det stora hela. Du behöver ju inte köpa en 6.2 V8 men om bilen drar 0.7 eller 0.73 spelar ingen roll.
Väldigt vettig information för mig som är såpass novis på detta.
Tack ska du ha!
 
I helgen sportas det med Hagge och hans polare Folke😁
IMG_20220730_190205.jpg
 
Efter att vi flyttat till villa och längre ut från stan, inser jag att vi har behov av två bilar i hushållet.

Söker därför efter en andrabil som komplement till vår V60 T6. "Extra"bilen kommer primärt att användas att transportera frun till pendeltåget, cirka 5 km ToR och ibland hämta/lämna barn på förskolan.

Därför är jag på jakt efter något driftsäkert med låg förbrukning och skatt. Jag är inte sugen på att lägga mer än 35 tkr i inköp.

När jag kollat på blocket, Wayke och bytbil har jag filtrerat på max 15.000 mil och inte äldre än årsmodell 2010.

Min fru har av någon anledning en förkärlek till Peugeot och därför har jag sneglat lite på 207 med 1.4L motorn. Om man gillar franskt verkar man även hitta Clio för samma pengar.

Men vad mer bör man titta på och vad man för man undvika? Tar även tacksamt emot erfarenheter av t.ex. 207:eek:r.

Någon form av krav/önskelista är:

Max 35 tkr.
Inte för gammal, runt 2010.
4 dörrar
Låg förbrukning / skatt
Driftsäker
Inte ful ( annars får jag inte in frun i den).
 
Efter att vi flyttat till villa och längre ut från stan, inser jag att vi har behov av två bilar i hushållet.

Söker därför efter en andrabil som komplement till vår V60 T6. "Extra"bilen kommer primärt att användas att transportera frun till pendeltåget, cirka 5 km ToR och ibland hämta/lämna barn på förskolan.

Därför är jag på jakt efter något driftsäkert med låg förbrukning och skatt. Jag är inte sugen på att lägga mer än 35 tkr i inköp.

När jag kollat på blocket, Wayke och bytbil har jag filtrerat på max 15.000 mil och inte äldre än årsmodell 2010.

Min fru har av någon anledning en förkärlek till Peugeot och därför har jag sneglat lite på 207 med 1.4L motorn. Om man gillar franskt verkar man även hitta Clio för samma pengar.

Men vad mer bör man titta på och vad man för man undvika? Tar även tacksamt emot erfarenheter av t.ex. 207:eek:r.

Någon form av krav/önskelista är:

Max 35 tkr.
Inte för gammal, runt 2010.
4 dörrar
Låg förbrukning / skatt
Driftsäker
Inte ful ( annars får jag inte in frun i den).
Personligen skulle jag prioritera hög förbrukning o lågt inköpspris om man inte kör något
Onödigt då förbrukningen spelar mindre roll o priset är lägre på slukandr bilar. Win för dig.

Passa på ock köp något roligt
 
Max 35 tkr.
Inte för gammal, runt 2010.
4 dörrar
Låg förbrukning / skatt
Driftsäker
Inte ful ( annars får jag inte in frun i den).
1) Dumpa Wayke och Bytbil. Du kommer inte hitta vettiga bilar på firma i den här prisklassen. Det går inte bedriva seriösa affärer för en handlare i 35k klassen.
2) Franskt är bra. Mycket bättre än ryktet faktiskt. Däremot är inte alla bilar bra. Kan av egen erfarenhet rekommendera Peugeot 308 av första generation. Förvånande rostmotståndig och inte sämre än något annat. Jag hade en 1.6t vars enda fel var att ratten smälte (!) så ytskiktet blev kladdigt. I övrigt inga fel. Eventuellt går den bort på fulhetsfaktorn - lite speciell design.

Typ en sån här https://www.blocket.se/annons/sodermanland/peugeot_308/102190747

Som @CaptainOats säger så spelar förbrukning egentligen ingen roll. Ett annat tips i vettig prisklass är en klassisk Volvo V70 eller S60 (ngt billigare). Fördelen är att de inte går sönder på särskilt dyra sätt, att de är gratis att försäkra, samt att de står emot rost bra. Dessutom säkra som attan för sin ålder. Nackdel att de drar runt 1l milen men ditt körmönster gör att det är ointressant nästan.

Jag hade nyligen motsvarande en sån här som "åka-till-tippen-bil" som jag ångrar bittert att jag sålde https://www.blocket.se/annons/stock...___ny_servad___bluetooth___dragkrok/101755672
 
Personligen skulle jag prioritera hög förbrukning o lågt inköpspris om man inte kör något
Onödigt då förbrukningen spelar mindre roll o priset är lägre på slukandr bilar. Win för dig.

Passa på ock köp något roligt

Jag förstår hur du menar och säger inte att du har fel. Men det jag prioriterar med en andrabil är dels att den är hyfsat ny och en låg månadskostnad. I min värld innebär en bil med större motor/ högre effekt även en högre fordonsskatt och kanske även försäkring.
Därför är jag jakt efter något tråkigt och slött, min fru uppskattar tyvärr inte roliga bilar. 🙄

1) Dumpa Wayke och Bytbil. Du kommer inte hitta vettiga bilar på firma i den här prisklassen. Det går inte bedriva seriösa affärer för en handlare i 35k klassen.
2) Franskt är bra. Mycket bättre än ryktet faktiskt. Däremot är inte alla bilar bra. Kan av egen erfarenhet rekommendera Peugeot 308 av första generation. Förvånande rostmotståndig och inte sämre än något annat. Jag hade en 1.6t vars enda fel var att ratten smälte (!) så ytskiktet blev kladdigt. I övrigt inga fel. Eventuellt går den bort på fulhetsfaktorn - lite speciell design.

Typ en sån här https://www.blocket.se/annons/sodermanland/peugeot_308/102190747

Som @CaptainOats säger så spelar förbrukning egentligen ingen roll. Ett annat tips i vettig prisklass är en klassisk Volvo V70 eller S60 (ngt billigare). Fördelen är att de inte går sönder på särskilt dyra sätt, att de är gratis att försäkra, samt att de står emot rost bra. Dessutom säkra som attan för sin ålder. Nackdel att de drar runt 1l milen men ditt körmönster gör att det är ointressant nästan.

Jag hade nyligen motsvarande en sån här som "åka-till-tippen-bil" som jag ångrar bittert att jag sålde https://www.blocket.se/annons/stock...___ny_servad___bluetooth___dragkrok/101755672

Tack för tipset och feedback. Hennes föräldrar hade en 308 tidigare, så den går nog in av nostalgiska skäl. Låter förövrigt spännande med en smält ratt. 😄
 
Fantastisk färg. Xdrive? Vad har du mer för kul tillval?
Tack!
Färgen var nog svåraste tillvalet :)

hmmm, vad bockade jag i nu igen.

heads-up-display
kolfiberinteriör
harman/kardon
360-kamera, park assist plus
tonade rutor
akustikrutor
shadowline-lyktor
helljusassistent
eluppvärmd ratt

Sen är ju M3 väldigt välutrustad från början så man behöver egentligen inte bocka i så vansinnigt mycket enligt mig om man prioriterar körupplevelsen.
 
Efter att vi flyttat till villa och längre ut från stan, inser jag att vi har behov av två bilar i hushållet.

Söker därför efter en andrabil som komplement till vår V60 T6. "Extra"bilen kommer primärt att användas att transportera frun till pendeltåget, cirka 5 km ToR och ibland hämta/lämna barn på förskolan.

Därför är jag på jakt efter något driftsäkert med låg förbrukning och skatt. Jag är inte sugen på att lägga mer än 35 tkr i inköp.

När jag kollat på blocket, Wayke och bytbil har jag filtrerat på max 15.000 mil och inte äldre än årsmodell 2010.

Min fru har av någon anledning en förkärlek till Peugeot och därför har jag sneglat lite på 207 med 1.4L motorn. Om man gillar franskt verkar man även hitta Clio för samma pengar.

Men vad mer bör man titta på och vad man för man undvika? Tar även tacksamt emot erfarenheter av t.ex. 207:eek:r.

Någon form av krav/önskelista är:

Max 35 tkr.
Inte för gammal, runt 2010.
4 dörrar
Låg förbrukning / skatt
Driftsäker
Inte ful ( annars får jag inte in frun i den).

Jag hade nog också, som föreslagits av andra, tittat på V70 / S60. De finns massor av exemplar att välja på och de är nog det säkraste man kan köpa i den prisklassen.

Skönhet är ju upp till betraktaren men jag tycker att faceliftade S60 fortfarande ser relativt moderna ut; https://www.blocket.se/annons/uppsala/volvo_r_s60_2_5t_06_/102292201

Nu har jag inte riktigt koll på skatten men ofta är den lägre än man tror, jag betalar bara 2600kr/år på min Jaguar med 4.2 V8, så det skiljer inte mycket mellan den och en småbil.

Annars är ju Auris alltid ett stabilt val;

Men, köp privat, inte av handlare. I den prisklassen finns nästan bara skojare.
 
Tillbaka
Topp