• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

BadkarsPiraten

Vacheron
Låter konstigt att det skulle göra någon större skillnad, en gummiballong med luft borde bete sig likvärdigt oavsett vem som gjort den.
Jag har satt på eftermarknad på en Mercedes GL och dom var ingen märkbar skillnad på, men aldrig skruvat i en Ford.
Vet du vem som var leverantör till originalet?
Det är nog antagligen dämparen inuti som är rätt kass. De ska tydligen bli riktigt gungiga och värdelösa med de eftermarknads som finns.
Faktiskt ingen aning, vet att försök har gjorts av entusiaster att få fram nytillverkade original men ingen har lyckats.
Men kollade till bilen nu imorse och den har hållt luften över natten med utbytes delen jag hämtade från farsans trädgård :) tyvärr är vi en mindre nu så nere på 2 vänster fram och 1 höger fram i lagret så vi behöver nog fylla på snart :D

Tog lillbilen till jobbet då polaren (som annars kör Lincolnen) tog min Lexus.
Tog ju mig fram levande, det ska man vara glad för! Sa ju att jag skulle pendla med denna….
E646489D-1D0F-4D1B-99C0-4E68A1061F76.jpeg
 

daniel svensson

Audemars
2-Faktor
Det är nog antagligen dämparen inuti som är rätt kass. De ska tydligen bli riktigt gungiga och värdelösa med de eftermarknads som finns.
Faktiskt ingen aning, vet att försök har gjorts av entusiaster att få fram nytillverkade original men ingen har lyckats.
Men kollade till bilen nu imorse och den har hållt luften över natten med utbytes delen jag hämtade från farsans trädgård :) tyvärr är vi en mindre nu så nere på 2 vänster fram och 1 höger fram i lagret så vi behöver nog fylla på snart :D

Tog lillbilen till jobbet då polaren (som annars kör Lincolnen) tog min Lexus.
Tog ju mig fram levande, det ska man vara glad för! Sa ju att jag skulle pendla med denna….
E646489D-1D0F-4D1B-99C0-4E68A1061F76.jpeg
Härlig pendlare!
På mercan går det att byta bara gummit om det är kass och behålla orginaldämpare, den jag bytte på hade fuktiga dämpare så jag bytte allt.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Härlig pendlare!
På mercan går det att byta bara gummit om det är kass och behålla orginaldämpare, den jag bytte på hade fuktiga dämpare så jag bytte allt.
Förståeligt. Bak är det bälg och dämpare separat (och den bälgen är en simplare konstruktion så där går det nog att bara byta gummit om man finner en med liknande diameter) men fram är allt integrerat som en coilover fast bälgen är över.

Ja den är kul! Skulle dock behöva hörselskydd för det dånar ju helvete i 90-100kmh i den. Varvar väl som en gammal EPA traktor också.
 

daniel svensson

Audemars
2-Faktor
Förståeligt. Bak är det bälg och dämpare separat (och den bälgen är en simplare konstruktion så där går det nog att bara byta gummit om man finner en med liknande diameter) men fram är allt integrerat som en coilover fast bälgen är över.

Ja den är kul! Skulle dock behöva hörselskydd för det dånar ju helvete i 90-100kmh i den. Varvar väl som en gammal EPA traktor också.
Likadant system som Mercedes. Bak - dämpare o bälg separat, fram komplett.
 

Bilagor

  • 20220808_100828.JPG
    20220808_100828.JPG
    633.7 KB · Visningar: 8
  • 20220808_100956.JPG
    20220808_100956.JPG
    390.2 KB · Visningar: 9
  • Screenshot_20220808-101112.png
    Screenshot_20220808-101112.png
    115.9 KB · Visningar: 9

daniel svensson

Audemars
2-Faktor
De ska tydligen bli riktigt gungiga och värdelösa med de eftermarknads som finns.
Förresten, finns det något i en sån landyacht som inte är gungigt och soft? Väghållning fanns väl inte ens i tillvalslistan på dom?:)
Har för mig att vi blev runtkörda i en sån fast en 7:a en dag i LA när jag bodde i USA. Helt klart den mest bekväma lädersoffan på hjul som jag åkt i.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Förresten, finns det något i en sån landyacht som inte är gungigt och soft? Väghållning fanns väl inte ens i tillvalslistan på dom?:)
Har för mig att vi blev runtkörda i en sån fast en 7:a en dag i LA när jag bodde i USA. Helt klart den mest bekväma lädersoffan på hjul som jag åkt i.
Denna är inte lika gungig som många andra jänkare.
Men den är en båt jämfört med europeiska bilar såklart.
Men den sväljer gupp som en donna sväljer….. 50 blås över farthinder är inget problem, märks knappt. Skit kul att skrämma folk med det :D
Men den är som att ratt en dinosaurie. Jävlar vad den typen av komfort har åldrats dåligt.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Förresten, finns det något i en sån landyacht som inte är gungigt och soft? Väghållning fanns väl inte ens i tillvalslistan på dom?:)
Har för mig att vi blev runtkörda i en sån fast en 7:a en dag i LA när jag bodde i USA. Helt klart den mest bekväma lädersoffan på hjul som jag åkt i.
Det ska gunga! ;)

För övrigt delar jag upplevelsen om komfort. Den skönaste bilupplevelse jag haft var i USA när jag via jobbet blev skjutsad runt i en Lincoln Town Car ett par gånger. Så tyst, så fluffigt, så avslappnat.
 

1965ek

Patek
2-Faktor
Det ska gunga! ;)

För övrigt delar jag upplevelsen om komfort. Den skönaste bilupplevelse jag haft var i USA när jag via jobbet blev skjutsad runt i en Lincoln Town Car ett par gånger. Så tyst, så fluffigt, så avslappnat.
Jag hade en town car under en vecka i San Jose. Som att köra en båt. Den jag hade var tyst, men bara till 65 mph. Sen började det tjuta och vina genom rutorna. Blev förresten hänvisad till lastbilsparkeringen en gång.😎
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Lite Lincoln snack så då får ni update.
Tog bort ena låsningen (fortfarande en kvar) från solenoid kontakten på båda sidorna. Nu finns det gott om utrymme.
Förstår inte ens varför det ens är ett problem för mig men aja, nu borde det vara löst.

Före:
F59D2A8E-1CB8-4099-ADE3-D2F2B62B1464.jpeg


Efter:
44984DB6-6FCF-4AB1-91DE-19B355BF615A.jpeg


Lyckades ha sönder ena nivå givaren.
Lagad för tillfället. Har flera liggandes men detta fungerar nog ett bra tag.
DDAB009C-4BF2-475D-83F6-E15F1D0B1EBA.jpeg


Tadaaa! Luft både fram och bak!
FA8228F6-1D2A-4BD8-8DC0-BCF01D5F8860.jpeg
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
@BadkarsPiraten , det här är det säkert bara du (eller din pappa) som vet på hela KS. Är alla 4l60e samma låda, oavsett vad de sitter i? 2wd/4wd har olika strut, men det är ju inga bekymmer. Corvetten har lådan bak, så det bör inte stämma. Men annars?
 

BadkarsPiraten

Vacheron
@BadkarsPiraten , det här är det säkert bara du (eller din pappa) som vet på hela KS. Är alla 4l60e samma låda, oavsett vad de sitter i? 2wd/4wd har olika strut, men det är ju inga bekymmer. Corvetten har lådan bak, så det bör inte stämma. Men annars?
En snabb googling säger nej.
Olika bellhousing finns också, 4 och 6 bultar.
Antagbar att de användes på både v6 och v8 och kanske olika bultmönster då.
Tyvärr rätt dålig på Cheva i överlag tyvärr.
 

Johan86

Panerai
2-Faktor
Har en skitdag som rundades av nu när jag skulle in på uppfarten och körde på en kantsten. Fick en repa på fälgen (vilket är surt för den är snart 3 år och jag har i övrigt inte ett märke på fälgarna) och skadade däcket. Lokala meck-/gummiverkstaden sa att så länge däcket inte är deformerat och tråden inte syns så är det bara kosmetiskt. Han tittade på däcket och tyckte det såg ok ut. Någon annan som har något att tillägga?
38FF2E7D-BFFF-4C6D-8116-9FD9A183DA3C.jpeg
F129E865-285E-4F36-94B0-9F2854C58967.jpeg
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Har en skitdag som rundades av nu när jag skulle in på uppfarten och körde på en kantsten. Fick en repa på fälgen (vilket är surt för den är snart 3 år och jag har i övrigt inte ett märke på fälgarna) och skadade däcket. Lokala meck-/gummiverkstaden sa att så länge däcket inte är deformerat och tråden inte syns så är det bara kosmetiskt. Han tittade på däcket och tyckte det såg ok ut. Någon annan som har något att tillägga?
38FF2E7D-BFFF-4C6D-8116-9FD9A183DA3C.jpeg
F129E865-285E-4F36-94B0-9F2854C58967.jpeg

Inte egentligen, men har hört samma. Och har också en liknande skada på firmabilens däck - och den tycks rulla på fint trots detta.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Har en skitdag som rundades av nu när jag skulle in på uppfarten och körde på en kantsten. Fick en repa på fälgen (vilket är surt för den är snart 3 år och jag har i övrigt inte ett märke på fälgarna) och skadade däcket. Lokala meck-/gummiverkstaden sa att så länge däcket inte är deformerat och tråden inte syns så är det bara kosmetiskt. Han tittade på däcket och tyckte det såg ok ut. Någon annan som har något att tillägga?
38FF2E7D-BFFF-4C6D-8116-9FD9A183DA3C.jpeg
F129E865-285E-4F36-94B0-9F2854C58967.jpeg
Det där bör inte vara någon fara. Men håll ögonen öppna och kolla imellanåt att inte skadan ökat i storlek.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Har en skitdag som rundades av nu när jag skulle in på uppfarten och körde på en kantsten. Fick en repa på fälgen (vilket är surt för den är snart 3 år och jag har i övrigt inte ett märke på fälgarna) och skadade däcket. Lokala meck-/gummiverkstaden sa att så länge däcket inte är deformerat och tråden inte syns så är det bara kosmetiskt. Han tittade på däcket och tyckte det såg ok ut. Någon annan som har något att tillägga?
38FF2E7D-BFFF-4C6D-8116-9FD9A183DA3C.jpeg
F129E865-285E-4F36-94B0-9F2854C58967.jpeg
Håll ett öga på däcket. Börjar det bli en bubbla så byt annars bör det fungera.
Jag körde nästan 300 flera gånger om med sådana maskar i däcket (lagningar) så det där bör gå bra för vardagsbruk så länge det inte blir en bubbla.

Skitdagar suger, och det är typ vardag för mig känns det som.
 

olarsson

Cartier
2-Faktor
Håll ett öga på däcket. Börjar det bli en bubbla så byt annars bör det fungera.
Jag körde nästan 300 flera gånger om med sådana maskar i däcket (lagningar) så det där bör gå bra för vardagsbruk så länge det inte blir en bubbla.

Skitdagar suger, och det är typ vardag för mig känns det som.
Körde precis Florens-Stockholm med den här skadan, också efter att ha kört på en kantsten. Så länge inte väven syns eller det börjar bula ut är det ok. För mig var det (typ) dags att byta ändå så på måndag blir det fyra nya runtom. Men lugnare att fixa det här hemma än i Italien. : )

B28BEF7A-E243-4D20-84FE-107057C88BD9.jpeg
 

Sjobedan

Rolex
Spetsar på att knipa en BMW F31 320d m-sport touring från 2017.

Men har ni några ”bra att veta” kring bilen?
Har så jäkla dålig med tid att åka och kolla och mäta bagageutrymmet på en så om någon här har en och Ids mäta hade jag varit evigt tacksam 😂
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Har en Kia Ceed Sportswagon 1.5år gammal, ena gasfjädern till bagageluckan pyser och verkar ha tappat trycket.
Har noll koll, byter man bara? Kan man råkat kommit åt och skruvat den på något sätt?

Något som jag bör gå till Kia verkstad och göra eller bara köpa första bästa i rätt mått? Något som garantin täcker?
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Har en Kia Ceed Sportswagon 1.5år gammal, ena gasfjädern till bagageluckan pyser och verkar ha tappat trycket.
Har noll koll, byter man bara? Kan man råkat kommit åt och skruvat den på något sätt?

Något som jag bör gå till Kia verkstad och göra eller bara köpa första bästa i rätt mått? Något som garantin täcker?

Klockrent garantiärende. Du har ju 7 års garanti.
 
Topp