• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Klockrent garantiärende. Du har ju 7 års garanti.
Tack för hjälpen, ska kolla med Kia. Den ska ändå in på 3000mil service om 1 månad cirka om de kan byta den då.

Kanske var en dum fråga, har aldrig kört ny bil förut och är ej särskilt bilkunnig :D (säger väl iof sig självt om man kör Kia hybrid)
 
Tack för hjälpen, ska kolla med Kia. Den ska ändå in på 3000mil service om 1 månad cirka om de kan byta den då.

Kanske var en dum fråga, har aldrig kört ny bil förut och är ej särskilt bilkunnig :D (säger väl iof sig självt om man kör Kia hybrid)

Bara glad att kunna hjälpa till. Nog för att KIA's 7-åriga garanti har fått ta en del skit över åren men det är huvudsakligen när bilarna inte har servats hos dom utan av fristående typ Mekonomen. I ditt fall är det en självklarhet att det ska gå på garanti!
 
Tja, några få mil ytterligare men fler än 10 till innan säsongen är över lär det inte bli.
17B9D10D-D227-40D2-A2F3-50B5C65608E4.jpeg
428EEBF6-70CF-418E-A627-55579014542D.jpeg
06A658C2-B3E1-4A1E-B572-776DEDF274ED.jpeg
 
Min kusin tittar på:

BMW M4 cabriolet, -18.
4 500 mil.
Inte competition.
Vit, tan läder.

Vet inte mycket mer, sänkt, spacers.

Kan den vara värd 585'?
 
Monterat coilovers från Tein med ställbar dämpning. Vill inte att den ska se sänkt ut. Bara att den ska se bättre ut. Så här borde den sett ut från fabrik. (Övre bilprofilbild)
Ska mäta upp den imorgon om jag behöver finputsa några millimeter hit eller dit efter att ha kört några mil.
DE02D024-063D-4837-B8BE-01410968D4C2.jpeg
779D8303-DABA-4B23-8383-3EDEE0CE61B3.jpeg
5EE04BD5-2F31-47E6-8C7D-04E36E3E0ED0.jpeg
 
Senast ändrad:
Monterat coilovers från Tein med ställbar dämpning. Vill inte att den ska se sänkt ut. Bara att den ska se bättre ut. Så här borde den sett ut från fabrik. (Övre bilprofilbild)
Ska mäta upp den imorgon om jag behöver finputsa några millimeter hit eller dit efter att ha kört några mil.
DE02D024-063D-4837-B8BE-01410968D4C2.jpeg
779D8303-DABA-4B23-8383-3EDEE0CE61B3.jpeg
5EE04BD5-2F31-47E6-8C7D-04E36E3E0ED0.jpeg

På den undre bilden ser det ju ut som att bilen är höjd 😄
Mycket bättre med coilovers!
 
Efter nästan 11 år (sista årsmodellen) med en manuell V50 D2 Momentum på 115 Hk ...
Volvo V50 2022-04-21 (nytvättad).jpg


... gjorde min kära fru äntligen slag i saken. Det blev en Hyundai i30 bensin med dubbelkopplingslåda (7 vx), mildhybrid (48v) och 165 Hk. Ett år gammal i nyskick med bara knappt 1.500 mil på mätaren. Givetvis nyservad och fina vinterdäck ingick. Inget märkvärdigt men helt OK att köra och ett jättelyft för min fru jämfört med hennes V50. Själv är jag mest nöjd med att det blev en automat och dessutom nyckelfritt lås/start, precis som på min bil. :happyhappy:
Hyundai 2022-08-25 (sida).jpg

Hyundai 2022-08-25 (front).jpg

Hyundai 2022-08-25 (instrument).jpg


Givetvis utrustad för hundar redan från start. ;)
Hyundai 2022-08-25 (bagage).jpg
 
Senast ändrad:
Hallå på er alla bilfrälsta vänner! 😊

Jag är i funderingarna att införskaffa något ”nytt” till min bilpark. Men har så svårt att landa i vad jag ska välja. Det spretar åt helt olika håll så tänkte fråga om någon här har erfarenhet av någon av följande modeller.

Eller åsikter, tankar och tips mottages oxå väldigt tacksamt. Jag gillar de alla och kan inte komma fram till hur jag ska göra. Bilen är alltså tänkt som ren hobbybil bara för att klargöra det till att börja med. 😊

Vad är det då jag klurar på, det är främst dessa tre.

Porsche 991.2 turbo s cabriolet 2016-2017
Dodge RAM 1500 TRX 2022
Mercedes G500 4x4 2016

Och bilder för det är roligt. 😊
 

Bilagor

  • DC36A7E1-DF3F-490A-B34A-71CF18573227.jpeg
    DC36A7E1-DF3F-490A-B34A-71CF18573227.jpeg
    133.1 KB · Visningar: 12
  • C3B00085-EC8E-4BBB-AA81-6C2C1F89E061.jpeg
    C3B00085-EC8E-4BBB-AA81-6C2C1F89E061.jpeg
    114.9 KB · Visningar: 11
  • 17C154BB-D5A5-4BD1-A797-03CC6B283C02.jpeg
    17C154BB-D5A5-4BD1-A797-03CC6B283C02.jpeg
    67.8 KB · Visningar: 15
Hallå på er alla bilfrälsta vänner! 😊

Jag är i funderingarna att införskaffa något ”nytt” till min bilpark. Men har så svårt att landa i vad jag ska välja. Det spretar åt helt olika håll så tänkte fråga om någon här har erfarenhet av någon av följande modeller.

Eller åsikter, tankar och tips mottages oxå väldigt tacksamt. Jag gillar de alla och kan inte komma fram till hur jag ska göra. Bilen är alltså tänkt som ren hobbybil bara för att klargöra det till att börja med. 😊

Vad är det då jag klurar på, det är främst dessa tre.

Porsche 991.2 turbo s cabriolet 2016-2017
Dodge RAM 1500 TRX 2022
Mercedes G500 4x4 2016

Och bilder för det är roligt. 😊
Av de tre hade valet varit enkelt för mig, Porschen.
Den kommer ju vara en körupplevelse.

Vet inte riktigt vad man ska göra med en 4x4 förutom att glida runt på stan? (Inget fel med det men det är inte vad jag själv velat göra)

Och Dodgen är ju cool, men det är ju mer ett coolt bruksfordon, inte något man hoppar i på söndag morgon för en körupplevelse och inte heller för att åka och köpa glass tänker jag.
 
Hallå på er alla bilfrälsta vänner! 😊

Jag är i funderingarna att införskaffa något ”nytt” till min bilpark. Men har så svårt att landa i vad jag ska välja. Det spretar åt helt olika håll så tänkte fråga om någon här har erfarenhet av någon av följande modeller.

Eller åsikter, tankar och tips mottages oxå väldigt tacksamt. Jag gillar de alla och kan inte komma fram till hur jag ska göra. Bilen är alltså tänkt som ren hobbybil bara för att klargöra det till att börja med. 😊

Vad är det då jag klurar på, det är främst dessa tre.

Porsche 991.2 turbo s cabriolet 2016-2017
Dodge RAM 1500 TRX 2022
Mercedes G500 4x4 2016

Och bilder för det är roligt. 😊
Tråkigaste och förmodligen förnuftigaste valet porschen.
Mercedes G63 hade nog lockat mig mer än G500.
Men över 700 hästar till glasskiosken är svårslaget. + Att du får med några lådor glass hem på flaket. Jag röstar pickup, alla dagar i veckan
 
Hallå på er alla bilfrälsta vänner! 😊

Jag är i funderingarna att införskaffa något ”nytt” till min bilpark. Men har så svårt att landa i vad jag ska välja. Det spretar åt helt olika håll så tänkte fråga om någon här har erfarenhet av någon av följande modeller.

Eller åsikter, tankar och tips mottages oxå väldigt tacksamt. Jag gillar de alla och kan inte komma fram till hur jag ska göra. Bilen är alltså tänkt som ren hobbybil bara för att klargöra det till att börja med. 😊

Vad är det då jag klurar på, det är främst dessa tre.

Porsche 991.2 turbo s cabriolet 2016-2017
Dodge RAM 1500 TRX 2022
Mercedes G500 4x4 2016

Och bilder för det är roligt. 😊

Valet beror mer på din livstil än något annat och om du gillar köra bil eller åka bil och vad du tänker att den fyller för funktion som entusiast/hobbybil.

Personligen hade valet varit enkelt. En 911 turbo s alla dagar i veckan av de valen du listat.

Det är kul att Mercedes har hållit kvar i Geländewagen. Det är lite som SUV’s motsvarighet till en Porsche 911, där man behållit kassaskåps känslan när man slår igen dörrarna för att nämna ett exempel. Bra andrahandsvärden historiskt, men för min del är modellen för alltid förknippad med Dubai, Ryssland och allmänt nyrika i väst. För dem är det bara en statusmarkering. Skulle dock kunna tänka mig en äldre mer primitiv version av en som motsvarar en äldre Defender. På den tiden de fortfarande var ett redskap Ingen accessoar som G500/G63Amg. Som entusiastbil skulle sistnämnda gå bort oavsett. Det är en bruksbil inget annat. En bil man kör i ur och skur i alla väder.

Dodge Ram är också en bruksbil rakt igenom. Ett verktyg om man har behoven den är byggd för. Tveksam om det är något att ha som hobbybil.

Även en 991 turbo s kan man köra med året runt i alla väder. Det vore nästan synd att inte göra det. Men det är en annan fråga.
 
Av de tre hade valet varit enkelt för mig, Porschen.
Den kommer ju vara en körupplevelse.

Vet inte riktigt vad man ska göra med en 4x4 förutom att glida runt på stan? (Inget fel med det men det är inte vad jag själv velat göra)

Och Dodgen är ju cool, men det är ju mer ett coolt bruksfordon, inte något man hoppar i på söndag morgon för en körupplevelse och inte heller för att åka och köpa glass tänker jag.
Stort tack för din input och åsikter. 🙏😊

Ja du, tankarna vandrar fram och tillbaka och jag lyckas inte landa i något beslut. Det jag tänker lite grann är att den här typen av pick-up har varit en barndomsdröm. Höja den lite och sätta en motivlack på dörrarna. Bilen jag såg som liten palt (tänk 80-tal) var en helsvart med båge bakom hytten samt vargmotiv på dörrarna. Den etsade sig fast på på näthinnan och i minnet. 😍
En sådan är inte praktisk (eller, jo, det går ju att lasta och dra saker) och inte ekonomisk för fem öre men jag tycker den är cool. Den inbjuder inte heller på samma sätt till att gasa mycket vilket är betydligt lättare i en sportig bil med mkt motor. Så, en sådan här kärra är ju lite utav en barndomsdröm. Men skatten är så sjuk (45 tusen) så man får väl typ ställa av den förutom de ggr den ska köras.

Mercedesen då har väl växt fram ur pick-up spåret lite men med tanken att den kanske har lite mer pålitlighet och detaljfinish. Så på ett sätt, ett tyskt substitut för den önskade ”trucken”. 😊

Porschen då, ja, det är en cool Porsche av klassisk modell och jag drömde alltid om Porsche 911 turbo när jag var liten och det har suttit i sen dess. Sen att det är en cab är för mig något nytt då jag aldrig ägt en cab i hela mitt liv. Att då slå ihop Porsche-911-turbo och cab blir ju för mig något helt nytt och oxå en barndomsdröm som går i uppfyllelse.

Kanske ska tillägga att bilarna som existerar idag är:

Porsche 991.1 Carrera 4S 2013
Mercedes AMG E63s kombi 2018 (riktig sleeper med 800hk) 😊
Chevrolet Nova 1969
Mercedes C180 2012 (slitvargen)

Bil som är beställd:
BMW I4 M50 xDrive (elbil)

Men är inte säker på hur jag ska göra. Ev. låta någon flytta för att testa annat. Tycker det är roligt med bilar och provar gärna olika men samtidigt är det svårt att släppa någon som man har som är verkligt fin och skoj. Har ju inte plats (eller råd) att ha hur mkt som helst. 😊

Än en gång, tack för input. 👍😊
 
Senast ändrad:
Valet beror mer på din livstil än något annat och om du gillar köra bil eller åka bil och vad du tänker att den fyller för funktion som entusiast/hobbybil.

Personligen hade valet varit enkelt. En 911 turbo s alla dagar i veckan av de valen du listat.

Det är kul att Mercedes har hållit kvar i Geländewagen. Det är lite som SUV’s motsvarighet till en Porsche 911, där man behållit kassaskåps känslan när man slår igen dörrarna för att nämna ett exempel. Bra andrahandsvärden historiskt, men för min del är modellen för alltid förknippad med Dubai, Ryssland och allmänt nyrika i väst. För dem är det bara en statusmarkering. Skulle dock kunna tänka mig en äldre mer primitiv version av en som motsvarar en äldre Defender. På den tiden de fortfarande var ett redskap Ingen accessoar som G500/G63Amg. Som entusiastbil skulle sistnämnda gå bort oavsett. Det är en bruksbil inget annat. En bil man kör i ur och skur i alla väder.

Dodge Ram är också en bruksbil rakt igenom. Ett verktyg om man har behoven den är byggd för. Tveksam om det är något att ha som hobbybil.

Även en 991 turbo s kan man köra med året runt i alla väder. Det vore nästan synd att inte göra det. Men det är en annan fråga.
Tack för dina åsikter. 🙏😊

Jag älskar att både köra bil och åka bil. 😍

Den funktion bilen ska uppfylla är att ge mig glädje samt ta mig från punkt A till B. Kanske modifiera lite och sätta min egen touch på den kan vara skoj så det finns oxå med i planerna. Någonstans känner jag väl oxå att det kanske är kul med lite olika stil på mina bilar, olika segment så att säga. Även om jag skulle tycka om att ha både en Ferrari 812 (drömbil), en Porsche 992 turbo s (drömbil) och en Porsche 992 GT3 (drömbil) så skulle det aldrig hända (inte för att jag har råd, men om man fick drömma) då jag känner att de alla är i samma liga så att säga. Skulle få välja en av dem. De ska ju tas om hand oxå och framförallt köras. Att ha de bara stå är inte min grej, det misstaget har jag redan gjort med en bil jag ägde. Den var så fin att jag inte vågade köra så mkt med den och vad är den stora glädjen i det. Visst är det kul att ha den, men att köra är ju det som ger den stora kicken. 😊

Kan hålla med dig där om vad du skriver om G500, att den (iaf förut) kanske setts som en statussymbol eller så men jag försöker att inte bry mig så mkt om det utan går min egen väg. Om någon tror jag är dryg eller skrytsam får det vara deras uppfattning men då vet de inte hur fel de har. Jag är en helt vanlig snubbe som är väldigt jordnära och trevlig mot de människor jag möter. Tänker lite samma med klockor, jag har en del klockor som kanske kostar lite mer än de billigaste men de ser inte speciellt exklusiva ut (ja, jag snackar om G-Shock 😊) men det är ju inte därför jag har dessa. Jag har ju köpt dem för att jag tycker om dem även om en del kan tycka det är vansinne att ge galna summor för en ”plastklocka”. 😂

Både TRX och G500 skulle ju förstås uppfylla ett “hål” i mitt garage och det är ju möjligheten att packa och köra saker. Visst, det går i kombin oxå men inte i samma utsträckning. 😊

Porschen skulle jag förmodligen tycka om och gilla att köra även om den är lite mer som mina nuvarande bilar och inte skiljer sig lika mkt som de stora monstren. Den skulle dock inte få gå året runt även om cab på vintern går. 😊

Tackar och bockar för åsikter och input! 🙏😊
 
Stort tack för din input och åsikter. 🙏😊

Ja du, tankarna vandrar fram och tillbaka och jag lyckas inte landa i något beslut. Det jag tänker lite grann är att den här typen av pick-up har varit en barndomsdröm. Höja den lite och sätta en motivlack på dörrarna. Bilen jag såg som liten palt (tänk 80-tal) var en helsvart med båge bakom hytten samt vargmotståndare på dörrarna. Den etsade sig fast på på näthinnan och i minnet. 😍
En sådan är inte praktisk (eller, jo, det går ju att lasta och dra saker) och inte ekonomisk för fem öre men jag tycker den är cool. Den inbjuder inte heller på samma sätt till att gasa mycket vilket är betydligt lättare i en sportig bil med mkt motor. Så, en sådan här kärra är ju lite utav en barndomsdröm. Men skatten är så sjuk (45 tusen) så man får väl typ ställa av den förutom de ggr den ska köras.

Mercedesen då har väl växt fram ur pick-up spåret lite men med tanken att den kanske har lite mer pålitlighet och detaljfinish. Så på ett sätt, ett tyskt substitut för den önskade ”trucken”. 😊

Porschen då, ja, det är en cool Porsche av klassisk modell och jag drömde alltid om Porsche 911 turbo när jag var liten och det har suttit i sen dess. Sen att det är en cab är för mig något nytt då jag aldrig ägt en cab i hela mitt liv. Att då slå ihop Porsche-911-turbo och cab blir ju för mig något helt nytt och oxå en barndomsdröm som går i uppfyllelse.

Kanske ska tillägga att bilarna som existerar idag är:

Porsche 991.1 Carrera 4S 2013
Mercedes AMG E63s kombi 2018 (riktig sleeper med 800hk) 😊
Chevrolet Nova 1969
Mercedes C180 2012 (slitvargen)

Bil som är beställd:
BMW I4 M50 xDrive (elbil)

Men är inte säker på hur jag ska göra. Ev. låta någon flytta för att testa annat. Tycker det är roligt med bilar och provar gärna olika men samtidigt är det svårt att släppa någon som man har som är verkligt fin och skoj. Har ju inte plats (eller råd) att ha hur mkt som helst. 😊

Än en gång, tack för input. 👍😊
Hade köpt Turbo S. Om du verkligen vill ha en Dodge, sälj nuvarande Porsche och köp den :)
 
Tråkigaste och förmodligen förnuftigaste valet porschen.
Mercedes G63 hade nog lockat mig mer än G500.
Men över 700 hästar till glasskiosken är svårslaget. + Att du får med några lådor glass hem på flaket. Jag röstar pickup, alla dagar i veckan
Hallå där kamrat, 😊

Tack för åsikter! 🙏😊

Ja, Porschen är kanske det ”lättaste” att äga om man ser till några olika punkter som exempelvis plats den tar och går att parkera i en vanlig parkeringsruta vilket är helt kört med de andra två. 😆
Sen är det bäst försäkring på den för min del förvånande nog. Skatten är låg. Kul att kunna kunna köra nercabbat ibland (kanske). Har ju aldrig testat så vet ju inte om det kanske är överskattat och det slutar med att ”taket” stannar på iaf.

Ah, kan förstå dig. För min del lockar ju offroad-looken på en 4x4 squared. 😊

Ha ha, ja, det är ett coolt ljud ur 700-hästars hellcatmotorn och ett flak är ju inte fel. Kan man ha nytta av. 😊

Tack för input! 🤗
 
Hade köpt Turbo S. Om du verkligen vill ha en Dodge, sälj nuvarande Porsche och köp den :)
Ja, turbo s lockar men Dodgen är något helt nytt för mig. Men den är ju ett galet stort monster. 😂

Tänker oxå att det kan vara skoj med såna här överdrivna galna bilar innan de på sikt kommer försvinna när allt går mot andra tider. Kul att fått testa de värsta (i min budgetnivå) bilar som fanns under den här tidseran innan de blir ”bannlysta”. 😊
 
Hallå på er alla bilfrälsta vänner! 😊

Jag är i funderingarna att införskaffa något ”nytt” till min bilpark. Men har så svårt att landa i vad jag ska välja. Det spretar åt helt olika håll så tänkte fråga om någon här har erfarenhet av någon av följande modeller.

Eller åsikter, tankar och tips mottages oxå väldigt tacksamt. Jag gillar de alla och kan inte komma fram till hur jag ska göra. Bilen är alltså tänkt som ren hobbybil bara för att klargöra det till att börja med. 😊

Vad är det då jag klurar på, det är främst dessa tre.

Porsche 991.2 turbo s cabriolet 2016-2017
Dodge RAM 1500 TRX 2022
Mercedes G500 4x4 2016

Och bilder för det är roligt. 😊
Självklar röst på Porschen för min del! 😀
 
Tack för dina åsikter. 🙏😊

Jag älskar att både köra bil och åka bil. 😍

Den funktion bilen ska uppfylla är att ge mig glädje samt ta mig från punkt A till B. Kanske modifiera lite och sätta min egen touch på den kan vara skoj så det finns oxå med i planerna. Någonstans känner jag väl oxå att det kanske är kul med lite olika stil på mina bilar, olika segment så att säga. Även om jag skulle tycka om att ha både en Ferrari 812 (drömbil), en Porsche 992 turbo s (drömbil) och en Porsche 992 GT3 (drömbil) så skulle det aldrig hända (inte för att jag har råd, men om man fick drömma) då jag känner att de alla är i samma liga så att säga. Skulle få välja en av dem. De ska ju tas om hand oxå och framförallt köras. Att ha de bara stå är inte min grej, det misstaget har jag redan gjort med en bil jag ägde. Den var så fin att jag inte vågade köra så mkt med den och vad är den stora glädjen i det. Visst är det kul att ha den, men att köra är ju det som ger den stora kicken. 😊

Kan hålla med dig där om vad du skriver om G500, att den (iaf förut) kanske setts som en statussymbol eller så men jag försöker att inte bry mig så mkt om det utan går min egen väg. Om någon tror jag är dryg eller skrytsam får det vara deras uppfattning men då vet de inte hur fel de har. Jag är en helt vanlig snubbe som är väldigt jordnära och trevlig mot de människor jag möter. Tänker lite samma med klockor, jag har en del klockor som kanske kostar lite mer än de billigaste men de ser inte speciellt exklusiva ut (ja, jag snackar om G-Shock 😊) men det är ju inte därför jag har dessa. Jag har ju köpt dem för att jag tycker om dem även om en del kan tycka det är vansinne att ge galna summor för en ”plastklocka”. 😂

Både TRX och G500 skulle ju förstås uppfylla ett “hål” i mitt garage och det är ju möjligheten att packa och köra saker. Visst, det går i kombin oxå men inte i samma utsträckning. 😊

Porschen skulle jag förmodligen tycka om och gilla att köra även om den är lite mer som mina nuvarande bilar och inte skiljer sig lika mkt som de stora monstren. Den skulle dock inte få gå året runt även om cab på vintern går. 😊

Tackar och bockar för åsikter och input! 🙏😊

Såg din bilpark i det andra inlägget. Det förändrar mitt svar något.

En 991 turbo s skulle inte tillföra så mycket mer än din 991 4S gör idag frånsett att det är en cabriolet. Om din drömbil är en 992 turbo s varför inte vänta ner den i pris även om det ligger i framtiden? Köp en Boxster så länge för ett testa cabriolet om det är något för dig. En annan körupplevelse som variation från en 911:a. Mittmotorkonstruktionen gör den faktiskt roligare att köra än en modern 911 som har vuxit mer till en grand turismo.

Sälj av din E-klass och köp en Gälendewagen och få det ur världen. Det är en jättefin bil även om den har fått sin stämpel. Men det är ju inget att bry sig om ifall du vill ha en och bocka av det.

Är du en ödmjuk trevlig person kommer det fram oavsett vad du kör för bil. Är du känd att ha ett genuint bilintresse kommer du undan med det mesta.
 
Självklar röst på Porschen för min del! 😀
Tackar för input. Porschen är galet fin. 😃
Såg din bilpark i det andra inlägget. Det förändrar mitt svar något.

En 991 turbo s skulle inte tillföra så mycket mer än din 991 4S gör idag frånsett att det är en cabriolet. Om din drömbil är en 992 turbo s varför inte vänta ner den i pris även om det ligger i framtiden? Köp en Boxster så länge för ett testa cabriolet om det är något för dig. En annan körupplevelse som variation från en 911:a. Mittmotorkonstruktionen gör den faktiskt roligare att köra än en modern 911 som har vuxit mer till en grand turismo.

Sälj av din E-klass och köp en Gälendewagen och få det ur världen. Det är en jättefin bil även om den har fått sin stämpel. Men det är ju inget att bry sig om ifall du vill ha en och bocka av det.

Är du en ödmjuk trevlig person kommer det fram oavsett vad du kör för bil. Är du känd att ha ett genuint bilintresse kommer du undan med det mesta.
Tackar och bockar. Intressant input. 👍😍

Jag har tänkt precis så som du skriver att skillnaden kanske inte blir jättestor i jämförelse med min Porsche. Visst, lite mer hästkrafter och cab men känslan av likhet kommer troligen finnas där. Är det då värt den stora summan pengar kan jag fråga mig?!
Och precis som du skriver, jag borde kanske invänta det jag verkligen vill ha som en 992 turbo s. Den bilen skulle jag verkligen vilja ha, kan se den framför mig hur den ska se ut i kulör och allt. Skulle välja den först av de tre sportbilar jag nämnde tidigare (Ferrari 812, Porsche 992 GT3, Porsche 992 Turbo S).

Att sälja E63s är faktiskt något jag varit inne på oxå. Du sätter fingret rätt på de tankebanor jag varit inne på. 😊

En tanke har varit om jag skulle sälja av min Carrera 4S och E63s samt Novan för att sedan testa kanske både 991 turbo s cab och en av de stora monstren. Skulle jag ångra att jag sålt de tre bilarna ur min park, ja kanske någon men samtidigt finns det ju alltid andra spännande fordon oxå. Har ju haft glädjen att fått köra och äga dessa fina fordon så egentligen behöver jag inte känna ånger om jag skulle byta. Tror jag. 🤗😊

En Boxster har jag aldrig kommit i kontakt med. Är det någon speciell årsmodell man bör kolla in om man ska kika på en sådan?
 
Tackar för input. Porschen är galet fin. 😃

Tackar och bockar. Intressant input. 👍😍

Jag har tänkt precis så som du skriver att skillnaden kanske inte blir jättestor i jämförelse med min Porsche. Visst, lite mer hästkrafter och cab men känslan av likhet kommer troligen finnas där. Är det då värt den stora summan pengar kan jag fråga mig?!
Och precis som du skriver, jag borde kanske invänta det jag verkligen vill ha som en 992 turbo s. Den bilen skulle jag verkligen vilja ha, kan se den framför mig hur den ska se ut i kulör och allt. Skulle välja den först av de tre sportbilar jag nämnde tidigare (Ferrari 812, Porsche 992 GT3, Porsche 992 Turbo S).

Att sälja E63s är faktiskt något jag varit inne på oxå. Du sätter fingret rätt på de tankebanor jag varit inne på. 😊

En tanke har varit om jag skulle sälja av min Carrera 4S och E63s samt Novan för att sedan testa kanske både 991 turbo s cab och en av de stora monstren. Skulle jag ångra att jag sålt de tre bilarna ur min park, ja kanske någon men samtidigt finns det ju alltid andra spännande fordon oxå. Har ju haft glädjen att fått köra och äga dessa fina fordon så egentligen behöver jag inte känna ånger om jag skulle byta. Tror jag. 🤗😊

En Boxster har jag aldrig kommit i kontakt med. Är det någon speciell årsmodell man bör kolla in om man ska kika på en sådan?

Om du är van att köra effektmonster så vet du att 99% av tiden känns det som du har ett strypkoppel runt halsen som svar på din fråga om det är värt mellanskillnaden att byta din 991:a mot en turbo. Sedan om du väljer att köpa en drömbil som i ditt fall är en 992 turbo s är det en sak. Även i den kommer du såklart tycka att du åker runt på en styv racing skida utan att lägga någon kraft på skidan. Sportbilsägarens dilemma. Ett i-landsproblem.

Angående Boxster så är det bara att sätta sig och läsa på lite. Porsche har släppt en uppsjö versioner av samma modell precis som på 911. Av de modernare hade jag nog tittat på GTS eller Spyder, men det beror på användningsområdet. En vanlig GTS är mer praktisk i vardagen. Av de äldre skulle jag välja en S och då leta efter en som är väl utrustad av första ägaren.

Själv köpte jag en gammal Boxster för 6-7 år sedan. En -04:a som jag har hardtop och vinterdäck till. Kört den året runt några vintrar. Kört roadtrips till Sydeuropa. Lagt några tusen mil på den i min ägo och den är lika fin som när jag köpte den. Man kan parkera sen överallt utan att den väcker uppmärksamhet. Kan inte se mig själv avyttra den. Jämfört med de nya är den mer analog, hydraulisk styrning och mer primitiv på rätt vis. Motorn är kanske lite tam, men det är inte vad Boxster konceptet handlar om. Den handlar mer om precision. Helheten, styrning, balans, respons. Det är roligare att köra en långsam bil snabbt än en snabb bil långsamt. På allmän väg är den perfekt.
 
Ja, jag har haft många effektmonster ( M2, M3, RS3, RS2, RS4, X3 M Comp. och lite annat special) och det är precis som du är inne på. Man kan inte använda resurserna och får lägga band på sig för det är så lätt att vilja gasa på. E63:an är ju riktigt lömsk på det viset. Det är ju ingen sportbil i den bemärkelsen men går ju som en fast den är bekväm och ligger fint på vägen med sin tyngd. Ligger ju hur bra som helst i mkt högre fart än tillåtet så det känns ju inte som att köra en vanlig bil då. Sen en acceleration på ca 2,8-2,9 sek 0-100. Den är galen. Inte bra för körkortet även om jag verkligen försöker hålla mig och bara gasar på någon gång ibland när jag är själv på vägen.
Men egentligen är dessa snabba bilar farliga för mig. Är dessutom galet medveten om att det kan hoppa fram djur och så. Därför brukar jag ej heller köra fort. 😊

Pick up spåret kanske är att föredra eller något gammalt klassiskt. 😊

En Boxster ska absolut kollas in. Var inne lite på detta spåret med en mindre motorstark bil fast med karaktär och härlig körkänsla. Funderade ett tag på Z3M Coupe som väl oxå får anses vara en analog körupplevelse. Vill man dessutom tänka lite ekonomi så är ju såna bilar så otroligt mkt billigare att äga på alla sätt. Z3M Coupe skulle kosta mig lite över 2000kr i helförsäkring per år. Det är ju otroligt bra. 😊
 
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp