Harmon Rabb
Basic
Pick up spåret kanske är att föredra eller något gammalt klassiskt.
En Boxster ska absolut kollas in. Var inne lite på detta spåret med en mindre motorstark bil fast med karaktär och härlig körkänsla. Funderade ett tag på Z3M Coupe som väl oxå får anses vara en analog körupplevelse. Vill man dessutom tänka lite ekonomi så är ju såna val så otroligt mkt billigare att äga på alla sätt. Z3M Coupe skulle kosta mig lite över 2000kr i helförsäkring per år. Det är ju otroligt bra.![]()
BMW Z3 M Coupe var en kandidat när jag köpte Boxstern, men efter en provkörning insåg jag att det var för mycket entusiastbil över den. Den känns som en BMW från E30 eran med lite uppgraderingar från en E36:a. Passade inte riktigt in i mina behov vid tillfället. Därmed inte sagt att inte en Z3 M coupe eller roadster vore en supertrevlig sommarbil. En Boxster är en mycket mer komplett bil om man tänker använda den så som jag gjort. Den är konstruerad som en sportbil från grunden och det märks. Vid något skede kanske jag själv köper en BMW Z3 M coupe eller roadster. Men då som en ren entusiastbil.
Betalar ca 5000 kr om året och vägskatten baseras på äldre regler än idag så det är heller inget att säga något om. Värdeminskningen är obefintlig och även om den skulle vara noll efter 10 år har bilen inte kostat många tusenlappar om året. Man har fått minnen för livet och mycket körglädje för pengarna. Hittills har jag inte haft några kostnader utöver service och underhåll. Fick byta generatorn tidigt i mitt ägande. Vid något skede kanske man får lägga lite mer på underhåller eller förebyggande underhåll. Finns inget att säga där. Det hör bilägandet till.
Provkör några gamla blivande klassiker så ser du om det är något för dig. Du märker det rätt snabbt efter bara en kortare provkörning. Dessutom måste du hitta fina objekt. Är inte bilen i ordning spelar det ingen roll om det är en Porsche. En nergången Porsche kan kännas väldigt sunkig bakom ratten. Där skiljer de inte sig från något annat på marknaden.