• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Pick up spåret kanske är att föredra eller något gammalt klassiskt. 😊

En Boxster ska absolut kollas in. Var inne lite på detta spåret med en mindre motorstark bil fast med karaktär och härlig körkänsla. Funderade ett tag på Z3M Coupe som väl oxå får anses vara en analog körupplevelse. Vill man dessutom tänka lite ekonomi så är ju såna val så otroligt mkt billigare att äga på alla sätt. Z3M Coupe skulle kosta mig lite över 2000kr i helförsäkring per år. Det är ju otroligt bra. 😊

BMW Z3 M Coupe var en kandidat när jag köpte Boxstern, men efter en provkörning insåg jag att det var för mycket entusiastbil över den. Den känns som en BMW från E30 eran med lite uppgraderingar från en E36:a. Passade inte riktigt in i mina behov vid tillfället. Därmed inte sagt att inte en Z3 M coupe eller roadster vore en supertrevlig sommarbil. En Boxster är en mycket mer komplett bil om man tänker använda den så som jag gjort. Den är konstruerad som en sportbil från grunden och det märks. Vid något skede kanske jag själv köper en BMW Z3 M coupe eller roadster. Men då som en ren entusiastbil.

Betalar ca 5000 kr om året och vägskatten baseras på äldre regler än idag så det är heller inget att säga något om. Värdeminskningen är obefintlig och även om den skulle vara noll efter 10 år har bilen inte kostat många tusenlappar om året. Man har fått minnen för livet och mycket körglädje för pengarna. Hittills har jag inte haft några kostnader utöver service och underhåll. Fick byta generatorn tidigt i mitt ägande. Vid något skede kanske man får lägga lite mer på underhåller eller förebyggande underhåll. Finns inget att säga där. Det hör bilägandet till.

Provkör några gamla blivande klassiker så ser du om det är något för dig. Du märker det rätt snabbt efter bara en kortare provkörning. Dessutom måste du hitta fina objekt. Är inte bilen i ordning spelar det ingen roll om det är en Porsche. En nergången Porsche kan kännas väldigt sunkig bakom ratten. Där skiljer de inte sig från något annat på marknaden.
 
Direktörn fick sig nya frambromsar efter att ena belägget separerade.
Första gången på två år som den faktiskt felade, vilket är helt OK efter 14k mil från vad som åtminstone såg ut som original skivor. Värsta kanten jag någonsin beskådat på skivor.
CC93704D-ADE9-4699-917D-D462F8236C95.jpeg
 
Ja, jag har haft många effektmonster ( M2, M3, RS3, RS2, RS4, X3 M Comp. och lite annat special) och det är precis som du är inne på. Man kan inte använda resurserna och får lägga band på sig för det är så lätt att vilja gasa på. E63:an är ju riktigt lömsk på det viset. Det är ju ingen sportbil i den bemärkelsen men går ju som en fast den är bekväm och ligger fint på vägen med sin tyngd. Ligger ju hur bra som helst i mkt högre fart än tillåtet så det känns ju inte som att köra en vanlig bil då. Sen en acceleration på ca 2,8-2,9 sek 0-100. Den är galen. Inte bra för körkortet även om jag verkligen försöker hålla mig och bara gasar på någon gång ibland när jag är själv på vägen.
Men egentligen är dessa snabba bilar farliga för mig. Är dessutom galet medveten om att det kan hoppa fram djur och så. Därför brukar jag ej heller köra fort. 😊

Pick up spåret kanske är att föredra eller något gammalt klassiskt. 😊

En Boxster ska absolut kollas in. Var inne lite på detta spåret med en mindre motorstark bil fast med karaktär och härlig körkänsla. Funderade ett tag på Z3M Coupe som väl oxå får anses vara en analog körupplevelse. Vill man dessutom tänka lite ekonomi så är ju såna bilar så otroligt mkt billigare att äga på alla sätt. Z3M Coupe skulle kosta mig lite över 2000kr i helförsäkring per år. Det är ju otroligt bra. 😊

Nu kommer jag låta lite taskig (men känns ok givet att du har en rätt gedigen vagnpark), varför funderar du ens på att köpa en knarklangarbil (G-klass) eller ett lantisflak? Porschen är ju kul och ball, övriga är det absolut inte.
 
Nu kommer jag låta lite taskig (men känns ok givet att du har en rätt gedigen vagnpark), varför funderar du ens på att köpa en knarklangarbil (G-klass) eller ett lantisflak? Porschen är ju kul och ball, övriga är det absolut inte.
Ingen fara, tar inte illa upp. 😍
Är nog mest att jag aldrig haft någon sån där stor klump fast jag genom livet haft väldigt många olika bilar. Men kan förstå din fundering. 😊
Pick up sitter nog kvar sen jag såg en i någon av farsans biltidningar, Power, Wheels eller någon när jag var en liten valp. 😊
Tack för åsikt och input! 😃
 
Ingen fara, tar inte illa upp. 😍
Är nog mest att jag aldrig haft någon sån där stor klump fast jag genom livet haft väldigt många olika bilar. Men kan förstå din fundering. 😊
Pick up sitter nog kvar sen jag såg en i någon av farsans biltidningar, Power, Wheels eller någon när jag var en liten valp. 😊
Tack för åsikt och input! 😃

Har faktiskt haft samma idé som du. Har alltid slutat med (efter längre provkörningar av jänkispickisar) att det är fullständiga skitbilar, kul med kraften i ungefär 3 min, därefter känns det som tänkt - som att köra en stor båt.
 
BMW Z3 M Coupe var en kandidat när jag köpte Boxstern, men efter en provkörning insåg jag att det var för mycket entusiastbil över den. Den känns som en BMW från E30 eran med lite uppgraderingar från en E36:a. Passade inte riktigt in i mina behov vid tillfället. Därmed inte sagt att inte en Z3 M coupe eller roadster vore en supertrevlig sommarbil. En Boxster är en mycket mer komplett bil om man tänker använda den så som jag gjort. Den är konstruerad som en sportbil från grunden och det märks. Vid något skede kanske jag själv köper en BMW Z3 M coupe eller roadster. Men då som en ren entusiastbil.

Betalar ca 5000 kr om året och vägskatten baseras på äldre regler än idag så det är heller inget att säga något om. Värdeminskningen är obefintlig och även om den skulle vara noll efter 10 år har bilen inte kostat många tusenlappar om året. Man har fått minnen för livet och mycket körglädje för pengarna. Hittills har jag inte haft några kostnader utöver service och underhåll. Fick byta generatorn tidigt i mitt ägande. Vid något skede kanske man får lägga lite mer på underhåller eller förebyggande underhåll. Finns inget att säga där. Det hör bilägandet till.

Provkör några gamla blivande klassiker så ser du om det är något för dig. Du märker det rätt snabbt efter bara en kortare provkörning. Dessutom måste du hitta fina objekt. Är inte bilen i ordning spelar det ingen roll om det är en Porsche. En nergången Porsche kan kännas väldigt sunkig bakom ratten. Där skiljer de inte sig från något annat på marknaden.
Tack för förslag. Ska testa lite olika och se hur det känns. 😊
Kan vara skoj att testa lite ”äldre” bilar med analog känsla. Vi får se var det landar. Ska ut i veckan och kolla lite. 😊
Men ska absolut kolla efter en fin så körkänslan blir bilen rättvis. 😊
 
Får väl visa hur jävla korkad man är ibland.
Ställde ut Vipern för att byta bromsarna på Lexus.
Drog upp fönstret på förarsidan.
Dagen efter (skyfall hela natten) går jag förbi och ser att passagerar rutan är nere…. Stängde inte den rutan, idiot som man är.

Nu står bilen på tork med avfuktare i sig och mattan lyft med träklossar under så det får andas ur. Stått i 24h snart, får väl stå en bra stund till…

Är väl tur i oturen att det var Vipern som knappt har elektronik i sig som jag gjorde så med och inte Lexusen exempelvis.
06F611AF-4328-4A4E-9EFE-168D149A1BCC.jpeg

FEEA98EC-8B14-447C-AD4E-00E43FBCBD56.jpeg

5E5AF383-A010-40D2-ACE6-97AC3D51C629.jpeg
 
Tack för förslag. Ska testa lite olika och se hur det känns. 😊
Kan vara skoj att testa lite ”äldre” bilar med analog känsla. Vi får se var det landar. Ska ut i veckan och kolla lite. 😊
Men ska absolut kolla efter en fin så körkänslan blir bilen rättvis. 😊

Titta även på Audi R8 från 2016 och framåt.
Supersportbilsklipp!
 
Ja, jag har haft många effektmonster ( M2, M3, RS3, RS2, RS4, X3 M Comp. och lite annat special) och det är precis som du är inne på. Man kan inte använda resurserna och får lägga band på sig för det är så lätt att vilja gasa på. E63:an är ju riktigt lömsk på det viset. Det är ju ingen sportbil i den bemärkelsen men går ju som en fast den är bekväm och ligger fint på vägen med sin tyngd. Ligger ju hur bra som helst i mkt högre fart än tillåtet så det känns ju inte som att köra en vanlig bil då. Sen en acceleration på ca 2,8-2,9 sek 0-100. Den är galen. Inte bra för körkortet även om jag verkligen försöker hålla mig och bara gasar på någon gång ibland när jag är själv på vägen.
Men egentligen är dessa snabba bilar farliga för mig. Är dessutom galet medveten om att det kan hoppa fram djur och så. Därför brukar jag ej heller köra fort. 😊

Pick up spåret kanske är att föredra eller något gammalt klassiskt. 😊

En Boxster ska absolut kollas in. Var inne lite på detta spåret med en mindre motorstark bil fast med karaktär och härlig körkänsla. Funderade ett tag på Z3M Coupe som väl oxå får anses vara en analog körupplevelse. Vill man dessutom tänka lite ekonomi så är ju såna bilar så otroligt mkt billigare att äga på alla sätt. Z3M Coupe skulle kosta mig lite över 2000kr i helförsäkring per år. Det är ju otroligt bra. 😊

Alpine A110?

Alpine A110 Légende GT and A110S Colour Edition.jpg
 
Titta även på Audi R8 från 2016 och framåt.
Supersportbilsklipp!
Ah tack för tips! 🙏😊
Har kikat lite på R8 men blev skrämd av en handlare som sa att jag skulle passa mig för R8 och att kvalitén var undermålig. Efter det slutade jag kolla men borde kanske undersökt saken noggrannare innan jag avskrev den modellen. Finns det några erfarenheter av Audi R8 här i tråden? 😊
Ja, den där läste jag ju om. Verkar ju klart spännande. Kul att du påminde mig om den, ska absolut kollas in. Tack! 🙏😊
 
Är det någon på KS som är insatt i Porsche och möjligheterna att faktiskt få köpa en 992 GT3 RS?

Känns lite som det är att försöka köpa en Daytona ifrån AD, hur illa är det?

Finns det nån chans i världen att få köpa en utan tidigare historik eller ska jag bara gå och lägga mig igen och sluta drömma? o_O

Har mailat mitt närmsta center men har rätt låga förväntningar..
 
Tillbaka
Topp