• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Finns väl ett par R107 här om jag inte minns fel? Något speciellt man ska tänka på eller akta sig för vid köp? Tack på förhand!

Översta helt klart.

Jag har en GLE med hög profil o luftfjädring. Farsan har en likadan fast med låg profil

Är stor skillnad i komfort. Speciellt över potthål osv.

Luftfjädringen kan ej rädda upp sånt.
Min CLS450 har luftfjädring och lågprofil 20-tummare med RFT's ("nödhjulsegenskaper").
Jag kan inte klaga på komforten men kan säga att div hål och annat känns en del.

Tack @CaptainOats och @-SC-
Alltid trevligt med konkret info.

En fråga till alla. Vad anses vara låg profil nuförtiden? Om vi tittar igen på denna fula bild av min tanklucka - var skulle man dra gränsen?

68F34A83-487E-4292-8B7E-CDDD0D250A82.jpeg

Senast ändrad:
Är det någon på KS som är insatt i Porsche och möjligheterna att faktiskt få köpa en 992 GT3 RS?

Känns lite som det är att försöka köpa en Daytona ifrån AD, hur illa är det?

Finns det nån chans i världen att få köpa en utan tidigare historik eller ska jag bara gå och lägga mig igen och sluta drömma? o_O

Har mailat mitt närmsta center men har rätt låga förväntningar..
Enligt vad jag läst och sett så är det näst intill omöjligt att bara gå in o handla. Efterfrågan är enorm och tilldelning liten. Så Porschehandlare kan välja o vraka i kundstocken.

Hallå på er alla bilfrälsta vänner! 😊

Jag är i funderingarna att införskaffa något ”nytt” till min bilpark. Men har så svårt att landa i vad jag ska välja. Det spretar åt helt olika håll så tänkte fråga om någon här har erfarenhet av någon av följande modeller.

Eller åsikter, tankar och tips mottages oxå väldigt tacksamt. Jag gillar de alla och kan inte komma fram till hur jag ska göra. Bilen är alltså tänkt som ren hobbybil bara för att klargöra det till att börja med. 😊

Vad är det då jag klurar på, det är främst dessa tre.

Porsche 991.2 turbo s cabriolet 2016-2017
Dodge RAM 1500 TRX 2022
Mercedes G500 4x4 2016

Och bilder för det är roligt. 😊

Ska du hjälpa grannfrun med att dra upp hennes bil ur diket kör du på dodgen. Kan nog funka med mercan också, rent praktiskt, men frågan är om hon gillar merca.

Ska du köpa glass tar du Porschen. Jag skulle välja Porschen alla dagar.

Edit. Såg att jag missat en del läsning innan jag postade. Jag skulle möblera om parken du har och köra 911an och mercan. Också som nämnts, köp en äldre cabvariant som finns till salu nu i höst alt en boxster. Jag har ”bara” haft boxster och tyckte det var en härlig tid. Den kan komma tillbaka om något år i min ägo. Skönt och lite onödigt med cab i Sverige men det kan man skita i. Kan bli svårt att kunna komma över den modell du vill ha så testa cabblivet först.

Senast ändrad:
Enligt vad jag läst och sett så är det näst intill omöjligt att bara gå in o handla. Efterfrågan är enorm och tilldelning liten. Så Porschehandlare kan välja o vraka i kundstocken.

Det krävs att ha köpt X antal Panamera och eller Cayenne för att få handla för de flesta.

Anade det, trist.
Jag har kontaktat Porsche centrum och snackat lite, ska besöka dem nästa vecka för att snacka vidare. Kanske kan få en gratis kaffe ur det hela innan jag blir utslängd 😅

Hallå på er alla bilfrälsta vänner! 😊

Jag är i funderingarna att införskaffa något ”nytt” till min bilpark. Men har så svårt att landa i vad jag ska välja. Det spretar åt helt olika håll så tänkte fråga om någon här har erfarenhet av någon av följande modeller.

Eller åsikter, tankar och tips mottages oxå väldigt tacksamt. Jag gillar de alla och kan inte komma fram till hur jag ska göra. Bilen är alltså tänkt som ren hobbybil bara för att klargöra det till att börja med. 😊

Vad är det då jag klurar på, det är främst dessa tre.

Porsche 991.2 turbo s cabriolet 2016-2017
Dodge RAM 1500 TRX 2022
Mercedes G500 4x4 2016

Och bilder för det är roligt. 😊
4*4 är ju inte direkt en vanlig g-klass och jämförelserna med G63 och G500 haltar tycker jag. En 4*4 kan nog vara en vettig investering.

En annan kul G som stuckit ordentligt i pris är cabrioleten som slutats tillverkas, fullständigt meningslös och svincool! :)
30A14D96-B1DE-4263-AD92-2C1B52BD44EA.jpeg

4*4 är ju inte direkt en vanlig g-klass och jämförelserna med G63 och G500 haltar tycker jag. En 4*4 kan nog vara en vettig investering.

En annan kul G som stuckit ordentligt i pris är cabrioleten som slutats tillverkas, fullständigt meningslös och svincool! :)
Extra sköna sulor för att klättra över stock och sten. Eller inte. Men ja, cabben skvallrar om att man inte glider genom sandstorm och passera Donaudeltat med den.

Ser dock frän ut får jag medge. En udda fågel.

Ska du hjälpa grannfrun med att dra upp hennes bil ur diket kör du på dodgen. Kan nog funka med mercan också, rent praktiskt, men frågan är om hon gillar merca.

Ska du köpa glass tar du Porschen. Jag skulle välja Porschen alla dagar.

Edit. Såg att jag missat en del läsning innan jag postade. Jag skulle möblera om parken du har och köra 911an och mercan. Också som nämnts, köp en äldre cabvariant som finns till salu nu i höst alt en boxster. Jag har ”bara” haft boxster och tyckte det var en härlig tid. Den kan komma tillbaka om något år i min ägo. Skönt och lite onödigt med cab i Sverige men det kan man skita i. Kan bli svårt att kunna komma över den modell du vill ha så testa cabblivet först.
Tack för input! 🙏😊
Ja, det har blivit en del ”dra-upp-ur-diket-hjälp” under vintrarna då jag bott så till att det är smala vägar där det är svårt att mötas och flertalet ggr har folk kört för långt ut och bilen skurit sig ner i diket. Då har jag i flera fall kunnat hjälpt med min dåvarande Ford Explorer som var stark som en oxe och till och med lyckades hjälpa upp en stor traktor ur diket. 😃
Vi får se var det landar. Är ute och kikar runt.

Uppdatering: leverans tidigt 2023 blev förlängt till juni. Tar alltså ett komplett år för Volvo att skrapa ihop en herrgårdsvagn.
Jättetråkigt med såna väntetider. Samma här med vår kommande vardagskärra. I bästa fall till sommaren men kan även ta till hösten.

Hmm… den där har jag aldrig sett tidigare vad jag kan minnas. Kul sak! 😊
Tack för förslag och åsikter. 🤗

Ha ha, det där är överlägset det billigaste alternativet både vad gäller inköp och ägandekostnader. 😃😍

Tack alla som kom med input och delade med sig av sina åsikter i frågan om mina bilköpartankar. 🙏😃

För att då knyta ihop säcken så kan jag berätta hur allt artade sig. Blir en rejäl rockad i parken. 😊

Min Mercedes AMG E63s kommer att flytta. Likaså min Porsche 991 Carrera 4S kommer få lämna. Det känns hårt, båda är fantastiska fordon som har alla rätt och är i kanonskick. Inte ett endaste stenskott på Porschen och Mercedesen har haft en rejäl genomskinlig folie sedan dag ett. Någon annan som blir ny ägare till dessa fordon kommer bli lycklig. Men själv vill jag nu prova annat. Tänkte ju först komplettera med en bil men nu blir det annorlunda. 😊

Novan kommer oxå få lämna, har flera privata intressenter och en firma som är sugna på att ta över den. 😊

Bilen in blir cabben. 😊
Kanske oxå TRX när nästa års modell anländer så jag har ett flak att lasta på samt kunna åka med när jag ska hälsa på lantbrukare, ingen nämnd ingen glömd. 😍

Sedan ligger det ett frö och gror, något lite mindre men inte fullt så mkt hästkrafter, kanske en liten Lotus, MX5, Boxster, Alpine eller annat. 😊

Bilagor

• DC637688-65CC-4D7D-9F82-417BF0F09057.jpeg
    DC637688-65CC-4D7D-9F82-417BF0F09057.jpeg
    183 KB · Visningar: 13
  • EAC72B3C-DBB6-4674-965E-BEDA281FE6BC.jpeg
    EAC72B3C-DBB6-4674-965E-BEDA281FE6BC.jpeg
    360.8 KB · Visningar: 14
  • C9333675-88A8-46AE-83A2-342046C49667.jpeg
    C9333675-88A8-46AE-83A2-342046C49667.jpeg
    1.4 MB · Visningar: 14
Nyköping är ju helt hopplöst. Körde lagligt genom hela sträckan men ändå hade en farbror blå hakat på och hängivet ägnat 20 minuter åt mätningar tills de fick en fortkörning. Var väl lite prestige att sätta dit den där Porsche-snubben så man får bjuda på det :)

För övrigt en fantastisk bandag på Mantorp hela dagen, blev en bra avslutning på en säsong med lite för lite bankörningar. Bättring utlovas!

CD737D6C-FA84-47FB-944D-89EFD57582A5.jpeg

Nyköping är ju helt hopplöst. Körde lagligt genom hela sträckan men ändå hade en farbror blå hakat på och hängivet ägnat 20 minuter åt mätningar tills de fick en fortkörning. Var väl lite prestige att sätta dit den där Porsche-snubben så man får bjuda på det :)

För övrigt en fantastisk bandag på Mantorp hela dagen, blev en bra avslutning på en säsong med lite för lite bankörningar. Bättring utlovas!

CD737D6C-FA84-47FB-944D-89EFD57582A5.jpeg
Vänta här nu, hade du en målad polisbil bakom dig i 20 minuter men valde ändå att åka för fort?

Vänta här nu, hade du en målad polisbil bakom dig i 20 minuter men valde ändå att åka för fort?
De åkte så långt bakom att de var i horisonten om ens det. När jag såg dem var de 1km bakom och kom över ett krön varpå jag direkt lade mig i laglig fart i högerfil. Är egentligen högst tveksam på mätningen då de var långt borta och inte ens kan haft mig i sikte överhuvudtaget en stor del av tiden, men det är ett mål jag aldrig kommer vinna så det är bara att ta böter och gå vidare. Jag körde lite för fort, no biggie.

Minipolisen @alfgren bör läsa om och läsa rätt.
Han läste rätt, men jag var faktiskt inte så dålig som man kan tro ;)

De åkte så långt bakom att de var i horisonten om ens det. När jag såg dem var de 1km bakom och kom över ett krön varpå jag direkt lade mig i laglig fart i högerfil. Är egentligen högst tveksam på mätningen då de var långt borta och inte ens kan haft mig i sikte överhuvudtaget en stor del av tiden, men det är ett mål jag aldrig kommer vinna så det är bara att ta böter och gå vidare. Jag körde lite för fort, no biggie.

Vad för typ av mätning samt hastighet fick polisens det till?

De behöver inte ha dig i sikte givet att det är osannolikt att du hunnit byta förare, de behöver bara se dig vid två punkter. Sen mäter de hur lång tid det tar för dig att åka mellan där och hur långt det var. Sen gör man ett snitt och ett avdrag. https://polisen.se/siteassets/forfattningssamling/fap-nummer/fap331_7_rpsfs2012_4.pdf

Tillbaka
Topp