• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Under denna avställning skall fronten lackas för att åtgärda diverse lagningar, stenskott och märken efter tidigare skylplacering. Många många clips och skruvar men ändå enkelt när youtube finns. En dold skruvrackare hade jag nog inte hittat annars.
Nu inlämnad efter att reflexer, enblem och annat lossats.
FCBDBBD7-5886-46FB-95E4-5282F9F84C69.jpeg
778AD5F1-8A5D-40B0-9757-47FE43F8BBA9.jpeg
Skönt att det finns åtminstone någon mer än jag som vågar riva isär grejor och pilla och dona!
 
Skönt att det finns åtminstone någon mer än jag som vågar riva isär grejor och pilla och dona!
Ja jag bytte i våras alla remmar, spännrullar, filter, vätskor, kylslangar, det mesta som har med tändning att göra med mera. Sen coilovers, däck/fälg, allt till växelföring, Blaupunkt Bremen SQR, Focal högtalare och lite annat. Grymt underhållande att pyssla med en bil som är helt rostfri och där det finns hur mycket delar som helst att få tag i.
Det enda kvar förutom underhåll är att plocka bort ett gammalt defa larm och kanske installera en short shifter.
 
Senast ändrad:
Minns för 10-15 år den då en 964 låg på runt 200-300 och RS runt 500’. Funderade allvarligt på att köpa en Carrera då men fegade ur då jag även skulle köpa lägenhet…

Helt galet, nu är det ju från 2 miljoner och uppåt för en RS, sett att de annonseras internationellt för över 300k euro.. 😅
 
Jag valde komfort och lite dyrare bil och sket i provkörda 87ans 911 turbo för 230’ och köpte istället en boxster 00:a för 280’ 2003ish. Turbon var som en jävla bergodalbana. Petade i 2an när man passerade 90km/h. 4växlad rackare.

Boxstern var dock inget jag ångrade när det gällde mil och glädje. Jag körde på och var glad var dag.

Känner mig inte sugen att stoppa in >600k även om den verkar ha fått en rejäl renovering.
 
Om man ska byta kolsvart olja som skulle bytts för länge sedan, är det bättre att först ha i billig rensolja eller kan man ha den dyrare på en gång?
 
Om man ska byta kolsvart olja som skulle bytts för länge sedan, är det bättre att först ha i billig rensolja eller kan man ha den dyrare på en gång?
Vad är det för bil, och hur länge sedan skulle den ha bytts? Är det en diesel blir ju oljan svart så fort man startar bilen.

Ja, lite bättre är det väl men med det sagt, är det en hyggligt "normal" bil hade jag nog helt enkelt inte orkat göra det. Jag hade kört den riktigt, riktigt varm och sen kanske hällt igenom lite frisk olja i samband med bytet som fick rinna rak igenom, det brukar kunna ta med sig en del svart olja från tråget.

Men med det sagt så beror det lite på hur länge sedan bilen fick sig ett byte, har den gått något år över intervallen och 500 mil spelar det inte så stor roll i min mening.
 
Vad är det för bil, och hur länge sedan skulle den ha bytts? Är det en diesel blir ju oljan svart så fort man startar bilen.

Ja, lite bättre är det väl men med det sagt, är det en hyggligt "normal" bil hade jag nog helt enkelt inte orkat göra det. Jag hade kört den riktigt, riktigt varm och sen kanske hällt igenom lite frisk olja i samband med bytet som fick rinna rak igenom, det brukar kunna ta med sig en del svart olja från tråget.

Men med det sagt så beror det lite på hur länge sedan bilen fick sig ett byte, har den gått något år över intervallen och 500 mil spelar det inte så stor roll i min mening.
Ok, tack! Jo, en diesel Volvo C30 som gått ca 8 månader över intervall. Då kör jag i den jag har, tack🙂
 
Ok, tack! Jo, en diesel Volvo C30 som gått ca 8 månader över intervall. Då kör jag i den jag har, tack🙂
Hur långt över intervallet har den gått i mil?

Det som kan hända är ju att saker och ting sätts igen av "sediment" samt att oljan blandas med bränsle och därmed smörjer sämre, men med det sagt tror jag inte att det är någon större fara om den inte gått allt för långt över milen.

Allt är ju relativt, jag skulle tro att oljan i min egen bil skulle se bättre ut efter 3500 mil eftersom den bara körs på motorväg än den gör efter 2500 mil i motsvarande bil som bara rullar korta sträckor.

Med det sagt så har jag intervall från tillverkaren på 3000 mil, men brukar byta efter 2000, mest för att det känns bra.
 
Senast ändrad:
Bondtips:
Om man har en riktigt gammaldags bil som börjat få problem med ventilljud så kan man tippa i en halvliter diesel i oljan innan oljebyte. Varmkör. Byt olja.
Över ett par års oljebyten på min pickis försvann alla missljud, och oljetrycket blev åter som det var när bilen var ny.

Obs. Detta utföres på egen risk. Förutom bra oljetryck kan man även råka få lös en massa gojs som sedan sätter igen de minsta kanalerna i motorn. Det vill man inte.
 
Hur långt över intervallet har den gått i mil?

Det som kan hända är ju att saker och ting sätts igen av "sediment" samt att oljan blandas med bränsle och därmed smörjer sämre, men med det sagt tror jag inte att det är någon större fara om den inte gått allt för långt över milen.

Allt är ju relativt, jag skulle tro att oljan i min egen bil skulle se bättre ut efter 3500 mil eftersom den bara körs på motorväg än den gör efter 2500 mil i motsvarande bil som bara rullar korta sträckor.

Med det sagt så har jag intervall från tillverkaren på 3000 mil, men brukar byta efter 2000, mest för att det känns bra.
Ca 2500 mil på denna olja, finns lite brun gegga som sitter i röret för påfyllning.

Har även fått nedslag för högt k-värde på besiktning, så har försökt att rengjöra egr-ventil. Den var riktigt sotig, går bättre efter det, men vet ej om jag vågar åka in igen😅
 
Ca 2500 mil på denna olja, finns lite brun gegga som sitter i röret för påfyllning.

Har även fått nedslag för högt k-värde på besiktning, så har försökt att rengjöra egr-ventil. Den var riktigt sotig, går bättre efter det, men vet ej om jag vågar åka in igen😅
Ok, nu vet jag inte vad den har för intervall men runt 2000-3000 skulle jag gissa. Jag hade nog bytt oljan men inte orkat skölja eller liknande. Brunt och ibland lite ljus-gult gegg kan man ju få ändå, utan att det är någon större fara. Hade det varit min bil hade jag kostat på ett oljebyte, kanske luftfilter om det var länge sedan, och sen kört en rejäl sväng (inte två mil utan snarare fem-sex mil) med lite inspirerad körning samt kanske besiktigat den ordentligt varmkörd.
 
Ok, nu vet jag inte vad den har för intervall men runt 2000-3000 skulle jag gissa. Jag hade nog bytt oljan men inte orkat skölja eller liknande. Brunt och ibland lite ljus-gult gegg kan man ju få ändå, utan att det är någon större fara. Hade det varit min bil hade jag kostat på ett oljebyte, kanske luftfilter om det var länge sedan, och sen kört en rejäl sväng (inte två mil utan snarare fem-sex mil) med lite inspirerad körning samt kanske besiktigat den ordentligt varmkörd.
Tack för tips👍 Tänkte även ha i en skvätt bensin då jag hört att det sänker utsläpp, samt gasa ur den rejält innan så hoppas jag att det funkar!
 
Minns för 10-15 år den då en 964 låg på runt 200-300 och RS runt 500’. Funderade allvarligt på att köpa en Carrera då men fegade ur då jag även skulle köpa lägenhet…
Eller hur och då kan en 20000 milad 964 under inga omständigheter framstå prisvärd för 665k….

Allt har ju blivit sinnessjukt dyrt, det enda jag vill ha som inte rör på sig prismässigt är en Bentley Turbo R, kanske finns en anledning till det ;-)
 
Minns för 10-15 år den då en 964 låg på runt 200-300 och RS runt 500’. Funderade allvarligt på att köpa en Carrera då men fegade ur då jag även skulle köpa lägenhet…

Min minnesbild kanske sviker, men jag har för mig att en en standard 964 började under 200’. Neråt 185’ t om. En RS runt 300’ och en turbo låg också i den regionen också och uppåt.

En standard 993 låg nog på strax under 300’. En RS från 450’ och turbo 500’ och uppåt.

964:eek:rna hade trillat ner i pengar där många hade fått ett tvivelaktigt underhåll. Det har nog kostat en del att kompensera det för ägarna som köpte då. För dåtidens ägare var underhållet dyrt i förhållande till värdet på bilarna på den tiden. Bilarna var då 10- 15 år gamla.

993:eek:rna nådde aldrig dit innan marknadspriserna vände uppåt 2009 i SEK räknat på grund av hög eurokurs och sedan billig kreditgivning och dålig tillit till pengars värde när centralbankerna tryckt sedlar i över 10 års tid.

Idag är det nog hugget som stucket att köpa en 964 eller 993. Bägge är gamla bilar vid det här laget och bör ha fått saker gjorda om inte annat av åldersskäl.

Det kanske inte är försent. Nya möjligheter närmaste åren kan komma om inflationen ligger högt och ränteläget likaså. Höga priserna har nog gjort att ägarna har haft skäl att vårda bilarna och komma ifatt underhållet. Andra kanske bara har ställt undan dem och lämnar det till nästa ägare.
 
Min minnesbild kanske sviker, men jag har för mig att en en standard 964 började under 200’. Neråt 185’ t om. En RS runt 300’ och en turbo låg också i den regionen också och uppåt.

En standard 993 låg nog på strax under 300’. En RS från 450’ och turbo 500’ och uppåt.

964:eek:rna hade trillat ner i pengar där många hade fått ett tvivelaktigt underhåll. Det har nog kostat en del att kompensera det för ägarna som köpte då. För dåtidens ägare var underhållet dyrt i förhållande till värdet på bilarna på den tiden. Bilarna var då 10- 15 år gamla.

993:eek:rna nådde aldrig dit innan marknadspriserna vände uppåt 2009 i SEK räknat på grund av hög eurokurs och sedan billig kreditgivning och dålig tillit till pengars värde när centralbankerna tryckt sedlar i över 10 års tid.

Idag är det nog hugget som stucket att köpa en 964 eller 993. Bägge är gamla bilar vid det här laget och bör ha fått saker gjorda om inte annat av åldersskäl.

Det kanske inte är försent. Nya möjligheter närmaste åren kan komma om inflationen ligger högt och ränteläget likaså. Höga priserna har nog gjort att ägarna har haft skäl att vårda bilarna och komma ifatt underhållet. Andra kanske bara har ställt undan dem och lämnar det till nästa ägare.

Det tråkiga är ju att det blivit lite som fina vintage-klockor: det är inte värt att smiska det som man kan/borde pga prisbilden.

Haft långt gångna planer tidigare på banåka med framförallt 964 & 996, när prisbilden var en annan, men en 64 skulle jag inte vilja använda idag på det sätt man hade gjort för 15 år sedan.
 
Min minnesbild kanske sviker, men jag har för mig att en en standard 964 började under 200’. Neråt 185’ t om. En RS runt 300’ och en turbo låg också i den regionen också och uppåt.

En standard 993 låg nog på strax under 300’. En RS från 450’ och turbo 500’ och uppåt.

964:eek:rna hade trillat ner i pengar där många hade fått ett tvivelaktigt underhåll. Det har nog kostat en del att kompensera det för ägarna som köpte då. För dåtidens ägare var underhållet dyrt i förhållande till värdet på bilarna på den tiden. Bilarna var då 10- 15 år gamla.

993:eek:rna nådde aldrig dit innan marknadspriserna vände uppåt 2009 i SEK räknat på grund av hög eurokurs och sedan billig kreditgivning och dålig tillit till pengars värde när centralbankerna tryckt sedlar i över 10 års tid.

Idag är det nog hugget som stucket att köpa en 964 eller 993. Bägge är gamla bilar vid det här laget och bör ha fått saker gjorda om inte annat av åldersskäl.

Det kanske inte är försent. Nya möjligheter närmaste åren kan komma om inflationen ligger högt och ränteläget likaså. Höga priserna har nog gjort att ägarna har haft skäl att vårda bilarna och komma ifatt underhållet. Andra kanske bara har ställt undan dem och lämnar det till nästa ägare.
Vill nog hävda att en högmilad 964 med tiptronic gick att hitta för ~ 150k. 2wd manuell stack först och så hakade resten på.

Minns en 3,3 liters 5 vxl 930 jag var sugen på, ~ 10k mil och 295k. Tyckte det var lite i överkant men den var verkligen toppspecad och i riktigt fint skick… Måste varit sent 90 tal tidigt 00. 1,5m idag?
 
Första gången på typ ett år som jag ens snurrar en skruv på denna.
Styrningen ihop kopplat, nya belägg och bromsslangar på samt slipat och målat fästen till övergången mellan bromsrör och slang.
Känns otroligt! Nästa steg är att bocka massa rör och få ihop bromssystemet igen på den.
Sen börjar den nog bli redo för att få i motor och växellåda. Plus en stor bunt av ”små fix”.
Så lite kvar men ack så mycket…
091A645D-A923-4562-A9B5-FBC60A93C558.jpeg
 
det där är mycket värre än att man gör så på en Hyundai.
Premium my ass…
Ja, det kan jag nog hålla med om. Mercan, som förvisso inte var någon värsting även om den såg ut så, var egentligen inte mer premium än någon valfri ny Volvo sett till känslan i detaljerna.

Däremot var det ju en väldigt, väldigt trevlig och härlig bil i övrigt.
 
Det tråkiga är ju att det blivit lite som fina vintage-klockor: det är inte värt att smiska det som man kan/borde pga prisbilden.

Haft långt gångna planer tidigare på banåka med framförallt 964 & 996, när prisbilden var en annan, men en 64 skulle jag inte vilja använda idag på det sätt man hade gjort för 15 år sedan.

På den tiden var 964 ett vanligt inslag på diverse banmöten. Tyvärr är det inte det längre. Kan tycka att det är synd att ägare av såväl vintage klockor och klassiska Porsche väljer att inte använda dem.

Är bilarna eller klockorna i ordning finns det inget skäl att inte göra det. Man kan köra en gammal 911 hårt på bana utan att egentligen riskera något. Säkrare och bättre förhållanden än ute i trafiken på många sätt och vis och man får känna på bilen dynamik närmare dess gränser. Det är mycket mer tillfredställande än alla glass turer i solsken.

Både vintage klockorna och klassiska Porsche förlorar sitt syfte om folk slutar att använda den till det de byggdes för. Den dagen de bara är statiska objekt är de döda objekt i min mening.

Om du hade köpt en 964 på den tiden och ägt den än idag hoppas jag att du hade använt den på det sätt du finner passande än idag. Om det hade varit att piska runt den på ringen hade min respekt bara varit större.

Det är det enda du tar med dig på ålderns höst är minnen och erfarenheter. Då vill man inte ångra att man ägde en luftkyld Porsche som man inte vågade köra på det sätt den förtjänade.
 
Här är ett till exempel på något tråkigt.
En hel Viper kostade runt 30k dollar för några år sedan, nu kostar ett par framlyktor $10k. Och nej, det är inte bara dessa. En snubbe i polen fick €12k för sina begagnade.
Vågar man ens ta ut biljäveln på bana något mer när priser är såhär?
Gäller exklusivt gen 1 och 2 (som jag har). Senare generationer har inte (än) samma sjuka priser.
D06D96D3-6B5B-453A-831A-29F3AFD7F5E2.png
 
Tillbaka
Topp