Besvikelsen som infinner sig när man vaknar och inser att bilden jag postat i denna tråd, på min nyköpta 964, inte var sant. Varken postningen el inköpet har skett.![]()
Finns på blocket
![Winking face :wink: 😉](https://cdn.jsdelivr.net/joypixels/assets/8.0/png/unicode/64/1f609.png)
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Besvikelsen som infinner sig när man vaknar och inser att bilden jag postat i denna tråd, på min nyköpta 964, inte var sant. Varken postningen el inköpet har skett.![]()
Skönt att det finns åtminstone någon mer än jag som vågar riva isär grejor och pilla och dona!Under denna avställning skall fronten lackas för att åtgärda diverse lagningar, stenskott och märken efter tidigare skylplacering. Många många clips och skruvar men ändå enkelt när youtube finns. En dold skruvrackare hade jag nog inte hittat annars.
Nu inlämnad efter att reflexer, enblem och annat lossats.
![]()
![]()
Ja jag bytte i våras alla remmar, spännrullar, filter, vätskor, kylslangar, det mesta som har med tändning att göra med mera. Sen coilovers, däck/fälg, allt till växelföring, Blaupunkt Bremen SQR, Focal högtalare och lite annat. Grymt underhållande att pyssla med en bil som är helt rostfri och där det finns hur mycket delar som helst att få tag i.Skönt att det finns åtminstone någon mer än jag som vågar riva isär grejor och pilla och dona!
Finns på blocketbl.a denna verkar vara riktigt prisvärd, dock varit ute ganska länge nu; https://www.blocket.se/annons/sodermanland/porsche_964_c2/101617885
996 är en otrolig bil, mycket körglädje!Det låter, på bränsleförbrukningen, som att du kör för snällt.
Fin bil. 996 känns väldigt underskattad.
Minns för 10-15 år den då en 964 låg på runt 200-300 och RS runt 500’. Funderade allvarligt på att köpa en Carrera då men fegade ur då jag även skulle köpa lägenhet…
Vad är det för bil, och hur länge sedan skulle den ha bytts? Är det en diesel blir ju oljan svart så fort man startar bilen.Om man ska byta kolsvart olja som skulle bytts för länge sedan, är det bättre att först ha i billig rensolja eller kan man ha den dyrare på en gång?
Ok, tack! Jo, en diesel Volvo C30 som gått ca 8 månader över intervall. Då kör jag i den jag har, tackVad är det för bil, och hur länge sedan skulle den ha bytts? Är det en diesel blir ju oljan svart så fort man startar bilen.
Ja, lite bättre är det väl men med det sagt, är det en hyggligt "normal" bil hade jag nog helt enkelt inte orkat göra det. Jag hade kört den riktigt, riktigt varm och sen kanske hällt igenom lite frisk olja i samband med bytet som fick rinna rak igenom, det brukar kunna ta med sig en del svart olja från tråget.
Men med det sagt så beror det lite på hur länge sedan bilen fick sig ett byte, har den gått något år över intervallen och 500 mil spelar det inte så stor roll i min mening.
Hur långt över intervallet har den gått i mil?Ok, tack! Jo, en diesel Volvo C30 som gått ca 8 månader över intervall. Då kör jag i den jag har, tack![]()
Ca 2500 mil på denna olja, finns lite brun gegga som sitter i röret för påfyllning.Hur långt över intervallet har den gått i mil?
Det som kan hända är ju att saker och ting sätts igen av "sediment" samt att oljan blandas med bränsle och därmed smörjer sämre, men med det sagt tror jag inte att det är någon större fara om den inte gått allt för långt över milen.
Allt är ju relativt, jag skulle tro att oljan i min egen bil skulle se bättre ut efter 3500 mil eftersom den bara körs på motorväg än den gör efter 2500 mil i motsvarande bil som bara rullar korta sträckor.
Med det sagt så har jag intervall från tillverkaren på 3000 mil, men brukar byta efter 2000, mest för att det känns bra.
Ok, nu vet jag inte vad den har för intervall men runt 2000-3000 skulle jag gissa. Jag hade nog bytt oljan men inte orkat skölja eller liknande. Brunt och ibland lite ljus-gult gegg kan man ju få ändå, utan att det är någon större fara. Hade det varit min bil hade jag kostat på ett oljebyte, kanske luftfilter om det var länge sedan, och sen kört en rejäl sväng (inte två mil utan snarare fem-sex mil) med lite inspirerad körning samt kanske besiktigat den ordentligt varmkörd.Ca 2500 mil på denna olja, finns lite brun gegga som sitter i röret för påfyllning.
Har även fått nedslag för högt k-värde på besiktning, så har försökt att rengjöra egr-ventil. Den var riktigt sotig, går bättre efter det, men vet ej om jag vågar åka in igen![]()
Tack för tipsOk, nu vet jag inte vad den har för intervall men runt 2000-3000 skulle jag gissa. Jag hade nog bytt oljan men inte orkat skölja eller liknande. Brunt och ibland lite ljus-gult gegg kan man ju få ändå, utan att det är någon större fara. Hade det varit min bil hade jag kostat på ett oljebyte, kanske luftfilter om det var länge sedan, och sen kört en rejäl sväng (inte två mil utan snarare fem-sex mil) med lite inspirerad körning samt kanske besiktigat den ordentligt varmkörd.
Eller hur och då kan en 20000 milad 964 under inga omständigheter framstå prisvärd för 665k….Minns för 10-15 år den då en 964 låg på runt 200-300 och RS runt 500’. Funderade allvarligt på att köpa en Carrera då men fegade ur då jag även skulle köpa lägenhet…
Minns för 10-15 år den då en 964 låg på runt 200-300 och RS runt 500’. Funderade allvarligt på att köpa en Carrera då men fegade ur då jag även skulle köpa lägenhet…
Det där är så jävla töntigt..Snyggt integrerade dubbla utblås på min frus nyinköpta (men redan skitiga) Hyundai i30, eller ...?
![]()
Nope!
![]()
Till bilens försvar så har flera andra samma lösning, bland annat denna i övrigt ganska påkostade bil jag lånade för några veckor sedan;Snyggt integrerade dubbla utblås på min frus nyinköpta (men redan skitiga) Hyundai i30, eller ...?
![]()
Nope!![]()
Min minnesbild kanske sviker, men jag har för mig att en en standard 964 började under 200’. Neråt 185’ t om. En RS runt 300’ och en turbo låg också i den regionen också och uppåt.
En standard 993 låg nog på strax under 300’. En RS från 450’ och turbo 500’ och uppåt.
964rna hade trillat ner i pengar där många hade fått ett tvivelaktigt underhåll. Det har nog kostat en del att kompensera det för ägarna som köpte då. För dåtidens ägare var underhållet dyrt i förhållande till värdet på bilarna på den tiden. Bilarna var då 10- 15 år gamla.
993rna nådde aldrig dit innan marknadspriserna vände uppåt 2009 i SEK räknat på grund av hög eurokurs och sedan billig kreditgivning och dålig tillit till pengars värde när centralbankerna tryckt sedlar i över 10 års tid.
Idag är det nog hugget som stucket att köpa en 964 eller 993. Bägge är gamla bilar vid det här laget och bör ha fått saker gjorda om inte annat av åldersskäl.
Det kanske inte är försent. Nya möjligheter närmaste åren kan komma om inflationen ligger högt och ränteläget likaså. Höga priserna har nog gjort att ägarna har haft skäl att vårda bilarna och komma ifatt underhållet. Andra kanske bara har ställt undan dem och lämnar det till nästa ägare.
det där är mycket värre än att man gör så på en Hyundai.Till bilens försvar så har flera andra samma lösning, bland annat denna i övrigt ganska påkostade bil jag lånade för några veckor sedan;
![]()
Vill nog hävda att en högmilad 964 med tiptronic gick att hitta för ~ 150k. 2wd manuell stack först och så hakade resten på.Min minnesbild kanske sviker, men jag har för mig att en en standard 964 började under 200’. Neråt 185’ t om. En RS runt 300’ och en turbo låg också i den regionen också och uppåt.
En standard 993 låg nog på strax under 300’. En RS från 450’ och turbo 500’ och uppåt.
964rna hade trillat ner i pengar där många hade fått ett tvivelaktigt underhåll. Det har nog kostat en del att kompensera det för ägarna som köpte då. För dåtidens ägare var underhållet dyrt i förhållande till värdet på bilarna på den tiden. Bilarna var då 10- 15 år gamla.
993rna nådde aldrig dit innan marknadspriserna vände uppåt 2009 i SEK räknat på grund av hög eurokurs och sedan billig kreditgivning och dålig tillit till pengars värde när centralbankerna tryckt sedlar i över 10 års tid.
Idag är det nog hugget som stucket att köpa en 964 eller 993. Bägge är gamla bilar vid det här laget och bör ha fått saker gjorda om inte annat av åldersskäl.
Det kanske inte är försent. Nya möjligheter närmaste åren kan komma om inflationen ligger högt och ränteläget likaså. Höga priserna har nog gjort att ägarna har haft skäl att vårda bilarna och komma ifatt underhållet. Andra kanske bara har ställt undan dem och lämnar det till nästa ägare.
Ja, det kan jag nog hålla med om. Mercan, som förvisso inte var någon värsting även om den såg ut så, var egentligen inte mer premium än någon valfri ny Volvo sett till känslan i detaljerna.det där är mycket värre än att man gör så på en Hyundai.
Premium my ass…
Snyggt integrerade dubbla utblås på min frus nyinköpta (men redan skitiga) Hyundai i30, eller ...?
![]()
Nope!
![]()
Det tråkiga är ju att det blivit lite som fina vintage-klockor: det är inte värt att smiska det som man kan/borde pga prisbilden.
Haft långt gångna planer tidigare på banåka med framförallt 964 & 996, när prisbilden var en annan, men en 64 skulle jag inte vilja använda idag på det sätt man hade gjort för 15 år sedan.