• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

20220930_175746.jpg
 
Startar ej upp om det verkligen inte behövs mao om jag behöver göra något i garaget och behöver ha ut bilen.

Oklart om det hjälper eller ej men kör i det. Slog i medlet körde runt kvarteret och ställde in bilen.
Det ska mycket till för att en bil som förvaras inomhus får dålig bensin över 1 vinterförvaring. Så du kan andas lugnt, det är ingen fara även utan tillsatser. Det skadar förstås inte heller.

Ang körning under vintern så ska det absolut undvikas så långt det går om man inte kan köra bilen helt varm. Nu vet jag att du inte gör sånt men ibland stöter man på folk som "kör bilen varm i garaget" under vintern och det är så dumt att klockorna stannar.
 
Hur ser det ut på begagnatmarknaden generellt?

Följer lite initierade (enligt egna utsagor) på twitter och det verkar som det sker en dramatisk ökning av antal objekt till försäljning, inte minst exklusiva objekt i lite dyrare prisklasser. Tänker tex på CarDealershipGuy osv.

Försöker hänga med men kan inte säga att jag sett några dramatiska prisfall själv.

Min spaning är att det kanske går lite segare än för ett halvår sedan, Bilwebauctions hade många objekt som inte nådde reservationspriset på senaste auktionen samtidigt det ju börjar bli kallt och höst, kanske inte många som ser framför sig att köpa hobbybil just nu?

Nybilsmarknaden är kanske svårare att mäta med tanke på komponentbristen som fortfarande råder?

Men i övrigt tycker jag att det är mycket ”Varför får jag inte bilen såld, marknaden ska ju upp?!” när den köptes för sex månader sedan och nu är till salu med 30% premium.

All logik och sunt förnuft säger ju att lyxkonsumtion kommer att avta i en marknad präglad av räntehöjningar, stegrande energipriser och övrig inflation. Det vore väl märkligt om inte marknaden för sportbilar, fritidsbåtar, klockor, sommarstugor etc fick ta en rekyl? Frågan är väl när och hur stor snarare än om.

Fast det kan ju bara gå upp ;-)

Har svårt att se att inte prisnivåerna påverkas av rådande omvärldsläget även om det inte syns på annons priserna. Många bilköp finansieras med lån. Framför allt bilar i det högre segmentet där köparna ser bättre avkastning på annat håll i de fall de har tillgångar. Det har varit lönsamt ända sedan 90- talets krisår slut. Många får nog se om sin privatekonomi framöver när orosmomenten ökar på samtliga områden. Det tror jag alla kan enas om.

Ber om ursäkt att jag är sen. Skrev det här i bostadsbubbletråden i augusti:

"Följer den här tråden lite från sidan (då jag inte är direkt påverkad utan bara tycker att det är intressant) och funderade på om jag skulle lägga inlägget här eller i "vad sportar du för bil..."
Har under många år följt veteran/entusiastbilspriser. Sedan i början av sommaren har det varit en klar trend med ett ökat antal sådana bilar till salu. Med mycket höga priser begärda. Tyngdpunkten ligger på amerikanska bilar från 1950, -60 och 70-tal. Det är mestadels "ute i landet" - vilket inte är så konstigt då det är där USA-bilshobbyn är som störst.
Jag påstår inte att det är raketforskning att min spaning består i att en del av bostadsmarknadens problem (belåningsgrad/ränta/energi/etc.) är människors belåning av sina hem för att köpa sig sin drömbil.
Och att de nu förstår att det inte var en så bra idé att utnyttja "värdeökningen" av sitt hem i Mullsjö/Byske/etc. för att göra det. Det väller ut bilar till salu. Det är en internationell marknad och/men då vi ser en oro i stora delar av världen kring konjunktur finns risk för att det kan bli svårt att få dem sålda (till begärt pris).
Man kan väl anta att det är detsamma med husvagnar/husbilar (inte en marknad jag följer)."
 
Ber om ursäkt att jag är sen. Skrev det här i bostadsbubbletråden i augusti:

"Följer den här tråden lite från sidan (då jag inte är direkt påverkad utan bara tycker att det är intressant) och funderade på om jag skulle lägga inlägget här eller i "vad sportar du för bil..."
Har under många år följt veteran/entusiastbilspriser. Sedan i början av sommaren har det varit en klar trend med ett ökat antal sådana bilar till salu. Med mycket höga priser begärda. Tyngdpunkten ligger på amerikanska bilar från 1950, -60 och 70-tal. Det är mestadels "ute i landet" - vilket inte är så konstigt då det är där USA-bilshobbyn är som störst.
Jag påstår inte att det är raketforskning att min spaning består i att en del av bostadsmarknadens problem (belåningsgrad/ränta/energi/etc.) är människors belåning av sina hem för att köpa sig sin drömbil.
Och att de nu förstår att det inte var en så bra idé att utnyttja "värdeökningen" av sitt hem i Mullsjö/Byske/etc. för att göra det. Det väller ut bilar till salu. Det är en internationell marknad och/men då vi ser en oro i stora delar av världen kring konjunktur finns risk för att det kan bli svårt att få dem sålda (till begärt pris).
Man kan väl anta att det är detsamma med husvagnar/husbilar (inte en marknad jag följer)."
Ja, jag kan i allt väsentligt nog hålla med dig. Att det har blivit standard att belåna huset / lägenheten för att köpa en sportbil/husbil är dåligt på så många olika sätt.

Sen förstår jag ju hur man tänker, det blir ju nästan "gratis" och jag har nog inget emot att folk förverkligar sina drömmar, problemet har ju blivit att folk lånar upp för att renovera. Sen för att köpa en bil. Sen för att köpa en vattenskoter. Och en mopedbil. Sen står man där med 110% belåning trots att man haft en god värdeökning på fastigheten.

Dock tycker jag inte att vi sett någon prisnedgång riktigt än, precis som på husmarknaden har nog inte verkligheten kommit ikapp säljarna riktigt än.
 
Ja, jag kan i allt väsentligt nog hålla med dig. Att det har blivit standard att belåna huset / lägenheten för att köpa en sportbil/husbil är dåligt på så många olika sätt.

Sen förstår jag ju hur man tänker, det blir ju nästan "gratis" och jag har nog inget emot att folk förverkligar sina drömmar, problemet har ju blivit att folk lånar upp för att renovera. Sen för att köpa en bil. Sen för att köpa en vattenskoter. Och en mopedbil. Sen står man där med 110% belåning trots att man haft en god värdeökning på fastigheten.

Dock tycker jag inte att vi sett någon prisnedgång riktigt än, precis som på husmarknaden har nog inte verkligheten kommit ikapp säljarna riktigt än.
SBAB har ju varnat för en prisjustering av boendepriser -20% baserat på ränteuppgångarna enbart, ej energi och inflation i stort. Ser heller inte nedgång ännu i ngn större omfattning men det vore ju märkligt om den inte kommer.
 
SBAB har ju varnat för en prisjustering av boendepriser -20% baserat på ränteuppgångarna enbart, ej energi och inflation i stort. Ser heller inte nedgång ännu i ngn större omfattning men det vore ju märkligt om den inte kommer.
Ja, en del kommer nog dämpas av att kronan är så svag, även om argumentet "jag vet ju vad de går för i Tyskland" är bland det värsta jag vet så finns det ju en sanning i att den svaga kronan håller priserna uppe avseende produkter som är lätta att sälja mot utländsk valuta.

Sen kanske det kan bli en tillnyktring rent generellt, senaste åren har ju alla typer av varor präglats av prisuppgångar vilket lett till att var och varannan hobbysamlare också blivit hobbyhandlare.
 
Så grymt bra!
Speciellt med tanke på vad listpriset är. Dock så är det redan 90k USD markup hos vissa handlare :D (den börjar på strax över 100k USD)
Verkar vara grymt svår att få tag på.

 
Senast ändrad:
Har själv läst många kommentarer på andra forum att tanken inte ska fyllas innan avställning för att den då tappar oktan över tid. Jag har själv alltid gjort så med de bilar jag ställt över vintern, och då med anledningen potentiell kondens i tanken annars. Inte upplevt problem över huvudtaget. Brukar varmköra någon gång per månad och köra den några meter fram och tillbaka. Jag tänker att om det är så att bensinen åldras så undrar jag när den processen startar. I bilen, när tankbilen fyller på tankarna på macken, hur den tidigare lagrats osv. Och vad som egentligen spelar roll om det nu gör det. Skall dock läsa på om det du har i flaskan och om jag skall tömma i en slurk…
 
Brukar varmköra någon gång per månad och köra den några meter fram och tillbaka.
Det är en jättedålig idé att göra så. Det tar enormt lång tid att få en motor varm på tomgång och under tiden då är slitaget som störst. Du vinner ingenting, bara förlorar. Vill du undvika ståplattor är det bättre att rotera hjulen med domkraft.
 
Det är en jättedålig idé att göra så. Det tar enormt lång tid att få en motor varm på tomgång och under tiden då är slitaget som störst. Du vinner ingenting, bara förlorar. Vill du undvika ståplattor är det bättre att rotera hjulen med domkraft.
Nja jag brukar nog hålla varv på den och inte bara starta den för tomgång. Ser inte skillnaden mot att starta annars under säsong. Alltid gjort på det sättat och då samtidigt låta mekaniken i bromsar, växellåda få röra sig lite.
 
Har själv läst många kommentarer på andra forum att tanken inte ska fyllas innan avställning för att den då tappar oktan över tid. Jag har själv alltid gjort så med de bilar jag ställt över vintern, och då med anledningen potentiell kondens i tanken annars. Inte upplevt problem över huvudtaget. Brukar varmköra någon gång per månad och köra den några meter fram och tillbaka. Jag tänker att om det är så att bensinen åldras så undrar jag när den processen startar. I bilen, när tankbilen fyller på tankarna på macken, hur den tidigare lagrats osv. Och vad som egentligen spelar roll om det nu gör det. Skall dock läsa på om det du har i flaskan och om jag skall tömma i en slurk…
När jag jobbade med fordon för typ 15 år sedan så sa tekniskt ansvarig-någonting på dåvarande Statoil att de garanterade full ”engimängd/brännvärde/eller vilket ord han nu nämnde” i sex månader från raffineringen, under förutsättning att bensinen förvarades luftätt.
Sedan blev den gradvis sämre.
Så soppa från en mack med låg omsättning i tankarna, som sedan står i en dunk över vintern kan mycket väl göra att gräsklipparen/bilen/MC:n är svårstartad på vårkanten.
 
När jag jobbade med fordon för typ 15 år sedan så sa tekniskt ansvarig-någonting på dåvarande Statoil att de garanterade full ”engimängd/brännvärde/eller vilket ord han nu nämnde” i sex månader från raffineringen, under förutsättning att bensinen förvarades luftätt.
Sedan blev den gradvis sämre.
Så soppa från en mack med låg omsättning i tankarna, som sedan står i en dunk över vintern kan mycket väl göra att gräsklipparen/bilen/MC:n är svårstartad på vårkanten.
Får börja fråga på mackarna vilken som fyller på oftast då😁 Dock aldrig haft uppstartsproblem vare sig på gräsklippare eller bilar som stått still över vintern. Undrar då om full tank på en bil räknas som lufttät.
 
Det ska mycket till för att en bil som förvaras inomhus får dålig bensin över 1 vinterförvaring. Så du kan andas lugnt, det är ingen fara även utan tillsatser. Det skadar förstås inte heller.

Ang körning under vintern så ska det absolut undvikas så långt det går om man inte kan köra bilen helt varm. Nu vet jag att du inte gör sånt men ibland stöter man på folk som "kör bilen varm i garaget" under vintern och det är så dumt att klockorna stannar.
Jag gör det bara när jag får abstinens och vill höra skiten vråla.
Annars gör jag inget. Inte heller när jag kallförvarar i ladan i några år.
Aldrig haft några bekymmer med något.
 
Det ska mycket till för att en bil som förvaras inomhus får dålig bensin över 1 vinterförvaring. Så du kan andas lugnt, det är ingen fara även utan tillsatser. Det skadar förstås inte heller.

Ang körning under vintern så ska det absolut undvikas så långt det går om man inte kan köra bilen helt varm. Nu vet jag att du inte gör sånt men ibland stöter man på folk som "kör bilen varm i garaget" under vintern och det är så dumt att klockorna stannar.
jag börnar den varm i garaget :p
Nejdå startar den inte om jag inte absolut måste, har tyvärr en liten nerförsbacke till garaget. Lite beroende på hur långt ut den måste så får jag lov att starta den.

Kommer behöva installera belysning i taket snart och då behöver jag ha ut bilen.

har en hel rutin jag gör

*Tvätt av bil innan avställning
*Full tank för att minimera att luft kommer in -> även sta-bil
*Pumpar upp däcken till högt tryck alt har den på lyft/bockar
*Ingen handbroms (om den står kvar på backen)
*Underhållsladdning
*Mazdan servas varje år och planerar in det innan avställning, även om syntetoljor inte bryts ner på samma sätt så är det skönt att ha fräsch olja(byter olja själv under säsongen med), byter olja när bilen ställs på
*Förvaring i varmgarage
*Fönster/dörr öppna
*Har avfuktare i garaget
*Moddar :D

Ställer man av ute eller i skjul eller dylikt så är det bra att tänka på hålla gnagare borta samt även ha någon form av bollar etc som suger upp fukt i bilen, samt har man däck som är känsliga för minusgrader så är det något att tänka på.

Överdrag låter jag vara osagt, inget jag hade haft på min om den inte kan stå på sådant sätt att överdraget flyttar på sig.
 
Senast ändrad:
Det är en jättedålig idé att göra så. Det tar enormt lång tid att få en motor varm på tomgång och under tiden då är slitaget som störst. Du vinner ingenting, bara förlorar. Vill du undvika ståplattor är det bättre att rotera hjulen med domkraft.
Inte bara det. Man får rätt mycket kondens i motor och avgas när man inte varmkör ordentligt.
 
Exakt så. Det finns massor av dåligt som händer med kall motor. Utöver det du skriver så tätar inte kolvringarna korrekt och oljan fylls med föroreningar under tiden som bilen är kall. Vilket är länge eftersom motorn inte belastas.
Därför mina turer till ICA med Mazdan brukar ta 20 min istället för 5 :D länge leve elbilen :D
 
Exakt så. Det finns massor av dåligt som händer med kall motor. Utöver det du skriver så tätar inte kolvringarna korrekt och oljan fylls med föroreningar under tiden som bilen är kall. Vilket är länge eftersom motorn inte belastas.
Jag rör inte mina bilar under vinteravställningen. Varje oljeanalys passerar med perfekta värden och oftast tas dessa prover precis efter avställningen.
 
Under denna avställning skall fronten lackas för att åtgärda diverse lagningar, stenskott och märken efter tidigare skylplacering. Många många clips och skruvar men ändå enkelt när youtube finns. En dold skruvrackare hade jag nog inte hittat annars.
Nu inlämnad efter att reflexer, enblem och annat lossats.
FCBDBBD7-5886-46FB-95E4-5282F9F84C69.jpeg
778AD5F1-8A5D-40B0-9757-47FE43F8BBA9.jpeg
 
Tillbaka
Topp