Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Gör det nån skillnad?
Startar ej upp om det verkligen inte behövs mao om jag behöver göra något i garaget och behöver ha ut bilen.Gör det nån skillnad?
Startar du upp ibland?
Det ska mycket till för att en bil som förvaras inomhus får dålig bensin över 1 vinterförvaring. Så du kan andas lugnt, det är ingen fara även utan tillsatser. Det skadar förstås inte heller.Startar ej upp om det verkligen inte behövs mao om jag behöver göra något i garaget och behöver ha ut bilen.
Oklart om det hjälper eller ej men kör i det. Slog i medlet körde runt kvarteret och ställde in bilen.
Hur ser det ut på begagnatmarknaden generellt?
Följer lite initierade (enligt egna utsagor) på twitter och det verkar som det sker en dramatisk ökning av antal objekt till försäljning, inte minst exklusiva objekt i lite dyrare prisklasser. Tänker tex på CarDealershipGuy osv.
Försöker hänga med men kan inte säga att jag sett några dramatiska prisfall själv.
Min spaning är att det kanske går lite segare än för ett halvår sedan, Bilwebauctions hade många objekt som inte nådde reservationspriset på senaste auktionen samtidigt det ju börjar bli kallt och höst, kanske inte många som ser framför sig att köpa hobbybil just nu?
Nybilsmarknaden är kanske svårare att mäta med tanke på komponentbristen som fortfarande råder?
Men i övrigt tycker jag att det är mycket ”Varför får jag inte bilen såld, marknaden ska ju upp?!” när den köptes för sex månader sedan och nu är till salu med 30% premium.
All logik och sunt förnuft säger ju att lyxkonsumtion kommer att avta i en marknad präglad av räntehöjningar, stegrande energipriser och övrig inflation. Det vore väl märkligt om inte marknaden för sportbilar, fritidsbåtar, klockor, sommarstugor etc fick ta en rekyl? Frågan är väl när och hur stor snarare än om.
Fast det kan ju bara gå upp ;-)
Har svårt att se att inte prisnivåerna påverkas av rådande omvärldsläget även om det inte syns på annons priserna. Många bilköp finansieras med lån. Framför allt bilar i det högre segmentet där köparna ser bättre avkastning på annat håll i de fall de har tillgångar. Det har varit lönsamt ända sedan 90- talets krisår slut. Många får nog se om sin privatekonomi framöver när orosmomenten ökar på samtliga områden. Det tror jag alla kan enas om.
Ja, jag kan i allt väsentligt nog hålla med dig. Att det har blivit standard att belåna huset / lägenheten för att köpa en sportbil/husbil är dåligt på så många olika sätt.Ber om ursäkt att jag är sen. Skrev det här i bostadsbubbletråden i augusti:
"Följer den här tråden lite från sidan (då jag inte är direkt påverkad utan bara tycker att det är intressant) och funderade på om jag skulle lägga inlägget här eller i "vad sportar du för bil..."
Har under många år följt veteran/entusiastbilspriser. Sedan i början av sommaren har det varit en klar trend med ett ökat antal sådana bilar till salu. Med mycket höga priser begärda. Tyngdpunkten ligger på amerikanska bilar från 1950, -60 och 70-tal. Det är mestadels "ute i landet" - vilket inte är så konstigt då det är där USA-bilshobbyn är som störst.
Jag påstår inte att det är raketforskning att min spaning består i att en del av bostadsmarknadens problem (belåningsgrad/ränta/energi/etc.) är människors belåning av sina hem för att köpa sig sin drömbil. Och att de nu förstår att det inte var en så bra idé att utnyttja "värdeökningen" av sitt hem i Mullsjö/Byske/etc. för att göra det. Det väller ut bilar till salu. Det är en internationell marknad och/men då vi ser en oro i stora delar av världen kring konjunktur finns risk för att det kan bli svårt att få dem sålda (till begärt pris).
Man kan väl anta att det är detsamma med husvagnar/husbilar (inte en marknad jag följer)."
SBAB har ju varnat för en prisjustering av boendepriser -20% baserat på ränteuppgångarna enbart, ej energi och inflation i stort. Ser heller inte nedgång ännu i ngn större omfattning men det vore ju märkligt om den inte kommer.Ja, jag kan i allt väsentligt nog hålla med dig. Att det har blivit standard att belåna huset / lägenheten för att köpa en sportbil/husbil är dåligt på så många olika sätt.
Sen förstår jag ju hur man tänker, det blir ju nästan "gratis" och jag har nog inget emot att folk förverkligar sina drömmar, problemet har ju blivit att folk lånar upp för att renovera. Sen för att köpa en bil. Sen för att köpa en vattenskoter. Och en mopedbil. Sen står man där med 110% belåning trots att man haft en god värdeökning på fastigheten.
Dock tycker jag inte att vi sett någon prisnedgång riktigt än, precis som på husmarknaden har nog inte verkligheten kommit ikapp säljarna riktigt än.
Ja, en del kommer nog dämpas av att kronan är så svag, även om argumentet "jag vet ju vad de går för i Tyskland" är bland det värsta jag vet så finns det ju en sanning i att den svaga kronan håller priserna uppe avseende produkter som är lätta att sälja mot utländsk valuta.SBAB har ju varnat för en prisjustering av boendepriser -20% baserat på ränteuppgångarna enbart, ej energi och inflation i stort. Ser heller inte nedgång ännu i ngn större omfattning men det vore ju märkligt om den inte kommer.
Har själv läst många kommentarer på andra forum att tanken inte ska fyllas innan avställning för att den då tappar oktan över tid. Jag har själv alltid gjort så med de bilar jag ställt över vintern, och då med anledningen potentiell kondens i tanken annars. Inte upplevt problem över huvudtaget. Brukar varmköra någon gång per månad och köra den några meter fram och tillbaka. Jag tänker att om det är så att bensinen åldras så undrar jag när den processen startar. I bilen, när tankbilen fyller på tankarna på macken, hur den tidigare lagrats osv. Och vad som egentligen spelar roll om det nu gör det. Skall dock läsa på om det du har i flaskan och om jag skall tömma i en slurk…
Det är en jättedålig idé att göra så. Det tar enormt lång tid att få en motor varm på tomgång och under tiden då är slitaget som störst. Du vinner ingenting, bara förlorar. Vill du undvika ståplattor är det bättre att rotera hjulen med domkraft.Brukar varmköra någon gång per månad och köra den några meter fram och tillbaka.
Nja jag brukar nog hålla varv på den och inte bara starta den för tomgång. Ser inte skillnaden mot att starta annars under säsong. Alltid gjort på det sättat och då samtidigt låta mekaniken i bromsar, växellåda få röra sig lite.Det är en jättedålig idé att göra så. Det tar enormt lång tid att få en motor varm på tomgång och under tiden då är slitaget som störst. Du vinner ingenting, bara förlorar. Vill du undvika ståplattor är det bättre att rotera hjulen med domkraft.
När jag jobbade med fordon för typ 15 år sedan så sa tekniskt ansvarig-någonting på dåvarande Statoil att de garanterade full ”engimängd/brännvärde/eller vilket ord han nu nämnde” i sex månader från raffineringen, under förutsättning att bensinen förvarades luftätt.Har själv läst många kommentarer på andra forum att tanken inte ska fyllas innan avställning för att den då tappar oktan över tid. Jag har själv alltid gjort så med de bilar jag ställt över vintern, och då med anledningen potentiell kondens i tanken annars. Inte upplevt problem över huvudtaget. Brukar varmköra någon gång per månad och köra den några meter fram och tillbaka. Jag tänker att om det är så att bensinen åldras så undrar jag när den processen startar. I bilen, när tankbilen fyller på tankarna på macken, hur den tidigare lagrats osv. Och vad som egentligen spelar roll om det nu gör det. Skall dock läsa på om det du har i flaskan och om jag skall tömma i en slurk…
Får börja fråga på mackarna vilken som fyller på oftast dåNär jag jobbade med fordon för typ 15 år sedan så sa tekniskt ansvarig-någonting på dåvarande Statoil att de garanterade full ”engimängd/brännvärde/eller vilket ord han nu nämnde” i sex månader från raffineringen, under förutsättning att bensinen förvarades luftätt.
Sedan blev den gradvis sämre.
Så soppa från en mack med låg omsättning i tankarna, som sedan står i en dunk över vintern kan mycket väl göra att gräsklipparen/bilen/MC:n är svårstartad på vårkanten.
Jag gör det bara när jag får abstinens och vill höra skiten vråla.Det ska mycket till för att en bil som förvaras inomhus får dålig bensin över 1 vinterförvaring. Så du kan andas lugnt, det är ingen fara även utan tillsatser. Det skadar förstås inte heller.
Ang körning under vintern så ska det absolut undvikas så långt det går om man inte kan köra bilen helt varm. Nu vet jag att du inte gör sånt men ibland stöter man på folk som "kör bilen varm i garaget" under vintern och det är så dumt att klockorna stannar.
jag börnar den varm i garagetDet ska mycket till för att en bil som förvaras inomhus får dålig bensin över 1 vinterförvaring. Så du kan andas lugnt, det är ingen fara även utan tillsatser. Det skadar förstås inte heller.
Ang körning under vintern så ska det absolut undvikas så långt det går om man inte kan köra bilen helt varm. Nu vet jag att du inte gör sånt men ibland stöter man på folk som "kör bilen varm i garaget" under vintern och det är så dumt att klockorna stannar.
En sån har jag tittat på att ersätta min M140i. Så får jag samma motor fast mer utrymme.Har nå hatt min BMW X3 M40i i over 2 år og elsker å kjøre den hver dag:
Finns en A40 på blocket. Roligare kan man inte haBesvikelsen som infinner sig när man vaknar och inser att bilden jag postat i denna tråd, på min nyköpta 964, inte var sant. Varken postningen el inköpet har skett.![]()
Inte bara det. Man får rätt mycket kondens i motor och avgas när man inte varmkör ordentligt.Det är en jättedålig idé att göra så. Det tar enormt lång tid att få en motor varm på tomgång och under tiden då är slitaget som störst. Du vinner ingenting, bara förlorar. Vill du undvika ståplattor är det bättre att rotera hjulen med domkraft.
Här har vi grejjer
![]()
Exakt så. Det finns massor av dåligt som händer med kall motor. Utöver det du skriver så tätar inte kolvringarna korrekt och oljan fylls med föroreningar under tiden som bilen är kall. Vilket är länge eftersom motorn inte belastas.Inte bara det. Man får rätt mycket kondens i motor och avgas när man inte varmkör ordentligt.
Därför mina turer till ICA med Mazdan brukar ta 20 min istället för 5Exakt så. Det finns massor av dåligt som händer med kall motor. Utöver det du skriver så tätar inte kolvringarna korrekt och oljan fylls med föroreningar under tiden som bilen är kall. Vilket är länge eftersom motorn inte belastas.
Jag rör inte mina bilar under vinteravställningen. Varje oljeanalys passerar med perfekta värden och oftast tas dessa prover precis efter avställningen.Exakt så. Det finns massor av dåligt som händer med kall motor. Utöver det du skriver så tätar inte kolvringarna korrekt och oljan fylls med föroreningar under tiden som bilen är kall. Vilket är länge eftersom motorn inte belastas.